تاریخ خبر: کد خبر: 5804

حکایت مهدیه ساز مشهدی که کافه ها را کتابخانه کرد

مرحوم «شیخ احمد کافی» یکی از مبارزان انقلابی مشهد بود که خدماتش را با ساخت ۳۶ مهدیه در سراسر کشور در اذهان مردم ایران و خراسان جاودانه کرد و عشق و دلدادگی به ولی عصر را به منصه ظهور رساند.

به گزارش قاصدنیوز، سی ام تیرماه ۵۷ روز سختی برای مردم مشهد بود روزی که در تاریخ مبارزات مردمی ثبت و خاطره تلخ شنیدن درگذشت ناگهانی عالم دانشمند و مردمی را در ذهن مردم انقلابی مشهد و کشور جاودانه می کند.

 

«شیخ احمد کافی» سال ۱۳۱۵ در مشهد به دنیا آمد در ۱۸ سالگی رهسپار نجف شد و تا سال ۱۳۳۸ «ه. ش» در آنجا دروس سطح را نزد استادان معروف حوزه علمیه نجف گذراند و سپس به قم آمد و تا سال ۱۳۴۰ در قم ساکن بود و نزد استادانی همچون آیت‌الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی، آیت‌الله راستی کاشانی و مرحوم آیت‌الله مدنی تبریزی درس خواند.

 

 وی همچنین در سال ۱۳۳۹ با دختر آیت الله حاج سید حسین موسوی شاهرودی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج هشت فرزند شامل شش دختر و دو پسربود.

 

شیخ احمد کافی

 

احداث رستورانهای اسلامی

از شیخ احمد کافی خاطرات بسیاری در اذهان مردم مشهد و همچنین خانواده باقی مانده است از همین رو با «حاج حسن کافی» برادر کوچک تر مرحوم احمد کافی به مناسبت سالروز درگذشت ناگهانی این خطیب دانشمند به گفتگو نشستیم.

 

حسن کافی در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: «مردم و دوستداران سخنرانی های پر شور مرحوم برادرم هر سال مراسمی برگزار می کنند تا ضمن یادآوری نام و خاطره این عالم مردمی بتوانند «شیخ احمد» را به نسل جوان معرفی کنند.

 

«حسن کافی» با بیان اینکه مرحوم «احمد کافی» شخصیتی فداکار در راه اسلام بود اظهار کرد: تاکنون چندین جلد کتاب درباره شخصیت و کارهای خیر آن مرحوم و اندیشه های والای وی در راستای اعتلای اسلام راستین چاپ و با استقبال بی نظیری از سوی مردم مواجه شده است.

 

به گفته وی مرحوم احمد کافی کارهای بزرگی را در راه اسلام قبل از انقلاب انجام داده و سخنرانی های آن مرحوم جزو پر فروش ترین و معروف ترین نوار کاست هایی است که هنوز هم مورد توجه عموم مردم به ویژه نسل جوان قرار دارد و در بسیاری از فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی و مذهبی سراسر کشور و حتی کشور های همجوار مانند عراق به فروش می رود.

 

حسن کافی با اشاره به شیفتگی مرحوم برادرش نسبت به امام زمان(ع) بیان می کند: وی چنان شیفته و علاقمند حضرت صاحب الزمان(عج) بود که به عشق ایشان کارهای بزرگی انجام می داد و به گفته یکی از دوستان مرحوم کافی ۴۲ سال عمر کردند در حالیکه ۴۲۰ سال در راه اسلام کارهای مثبت انجام دادند.

 

وی با اشاره به کارهای خیری که مرحوم شیخ احمد کافی برای برچیده شدن بساط فساد انجام می داد می گوید: ساخت درمانگاه در مشهد، تاسیس خیریه در تهران، خرید مغازه های مشروب فروشی و تبدیل آن به کتاب فروشی و یا عکاسی از جمله این کارها بود تا جایی که یکی از مشروب فروشی های بزرگ که بدهی زیادی هم داشت را با کمک مردم خریداری و به یک رستوران اسلامی تبدیل کردند.

 

شور مهدوی شیخ را مهدیه ساز کرد

«حاج حسن کافی» که ریاست مجمع مهدیه های کشور را نیز بر عهده دارد ضمن تاکید دوباره بر عشق و دلدادگی مرحوم احمد کافی نسبت به اهل بیت(ع) از علاقه ویژه ایشان به امام زمان(عج) می گوید و اظهار می کند: شیخ احمد بنیانگذار مهدیه تهران بود و در دوران زندگی سراسر خدمتش ۳۶ مهدیه در سراسر کشور راه اندازی کرد.

 

وی افزود: شیخ احمد همچنین در دوران تبعیدش به ایلام در سال ۱۳۵۵ منشاء خیر اقدامات و فعالیت های زیادی همچون ساخت مراکز فرهنگی و بهداشتی برای مردم این منطقه بود به گونه ای که تبعید سه ساله ایشان به دستور استاندار وقت ایلام پس از یکسال لغو و ایشان را به دلیل ترس از محبوب شدن بیش از حد از آنجا به تهران بازگرداندند.

 

پیروی از نهضت امام و ضرب و شتم توسط ساواک

اما ماجرای تصمیم «شیخ احمد کافی» برای سفر به مشهد آن هم در ماه شعبان بخش مهم دیگری از خاطرات «حسن کافی» است که می تواند رمز گشای مرگ مشکوک سخنور و دانشمند مردمی عصر پهلوی دوم باشد.

 

شیخ احمد کافی

 

«حسن کافی» که ۱۰ سال پس از «شیخ احمد» چشم به جهان گشود شاید بهترین شخصی باشد که بتواند ماجرای تصمیم برادرش برای سفر به مشهد و سانحه ساختگی و مرگ مشکوک وی را بیان کند.

 

وی در ادامه می گوید: مرحوم شیخ احمد بنا به اعتقادی که داشت به منظور ترویج فرهنگ مهدوی و غدیر هر سال در شب نیمه شعبان و شب عید غدیر مهدیه تهران را چراغانی و از پنج هزار نفر پذیرایی می کرد اما در ماه شعبان سال ۵۷ که مردم ایران به ویژه مردم متدین تبریز به دلیل کشتار عوامل رژیم شاه خونخوار عزا دار بودند حضرت امام خمینی(ره) طی سخنانی چراغانی و برگزاری جشن را مجاز ندانست لذا شیخ احمد هم در لبیک به فرمایش امام(ره) تصمیم به عدم چراغانی و برگزاری جشن گرفت.

 

وی افزود: ساواک که از طریق عواملش از این تصمیم شیخ احمد مطلع و عصبانی شده بود ایشان را به کلانتری محل احضار و نکوهش و مورد ضرب و شتم قرار دادند و به وی گفتند یا چراغانی را انجام می دهی یا این کار را به ساواک واگذار می کنی و یا اینکه از تهران خارج و به مشهد می روی، و شاید آنها می دانستند مرحوم برادرم برای اجرای خواسته امام خمینی(ره) از چراغانی مهدیه و آن محل خودداری و سفر اجباری به مشهد را انتخاب می کند.

 

شیخ احمد در آمبولانس مرگ

صبح روز ۳۰ تیرماه ۱۳۵۷. پژویی با رانندگی شخصی به نام عنابستانی با سرعت به پیش می‌رود. سرنشینان، او را از سرعت بالا بر حذر می‌دارند اما هشدار‌ها کارگر نمی‌افتد. در همین کش و قوس‌هاست که کامیونی ارتشی ناگهان جلوی ماشین ظاهر می‌شود. کنترل ماشین در دست راننده نیست؛ برخوردی سخت و تمام...

 

به روایت رسمی، دفتر زندگی شیخ احمد کافی مشهور‌ترین سرنشین خودروی پژو در سحرگاه نیمه شعبان سال ۱۳۹۸ هجری قمری بدین ترتیب بسته شد اما برادرش هرگز مرگ طبیعی‌اش را باور نمی کند و بیان می دارد: سرانجام صبحگاه ۳۰ ام تیر ماه ۱۳۵۷ در نزدیکی قوچان یک خودروی متعلق به ارتش شاه با یک تصادف ساختگی به خیال خودش زبان و دهان شیخ احمد کافی را می بندد و عوامل رژیم پس از انتقال پیکر مجروح ایشان به آمبولانس وی را می کشند و جنازه اش را تحویل می دهند.

 

وی گفت: تحویل گرفتن جنازه شیخ احمد هم خودش ماجرای شد که مدتی ما را درگیر خودش کرد و سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و انتقال پیکر برادرم به تهران در نهایت رژیم مجبور به تحویل دادن جنازه ایشان شد و بنده به همراه یکی دیگر از نزدیکانم در هواپیمایی که اغلب مسافرانش را نیروهای ساواکی تشکیل می دادند به مشهد منتقل و پس از یک تشیع با شکوه در آرامگاه خواجه ربیع این شهر آرام گرفت.

 

اما آنچه باعث شد تا مرگ مشکوک مرحوم شیخ احمد کافی سبب برگزاری راهپیمایی و کشته شدن شش نفر در مشهد شود علاوه بر مردمی و محبوب بودن این عالم وارسته و اهل عمل اتفاقات نسبتا مشابه دیگری همچون مرگ سید مصطفی خمینی و غلامرضا تختی، صمد بهرنگی و مرگ جلال آل‌احمد در همان سال ها بود که هر یک به طرز مشکوکی جان سپرده و این مرگ های مشکوک باعث شد تا مردم مرگ شیخ احمد کافی را نیز به سادگی باور نکنند و البته این بار این باور ناپذیری را در قالب راه هپیمایی و برگزاری مجالس متعدد فریاد بزنند. فریادهایی که با راهبری امام خمینی(ره) خیلی زود پایه های حکومت پهلوی را در هم کوبید.

 

آرامگاه مرحوم شیخ احمد کافی در خواجه ربیع مشهد همچنان کانونی است برای دوستداران علم و عمل آن مجاهد نستوه و خستگی ناپذیر که علاوه بر سخنرانی های متعدد که از خود به یادگار گذاشت سنت زیبای ساخت و احداث مهدیه در کشور را نیز بنیانگذاری کرد تا امروز ثمره تفکر این خطیب مردمی تبدیل به محافل بزرگ عاشقان حضرتش(عج) شود.

 

منبع: مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون