تاریخ خبر: کد خبر: 4870

در پی محرومیت ۶ ماهه سردبیر هفته نامه«من دانشجو هستم»/

برخورد گازانبری با یک نشریه دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد+ آرشیو نشریه

از ابتدای مهر توسط یک گروه مستقل دانشجویی شروع به چاپ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد کرد که خیلی زود مورد توجه اساتید و دانشجویان این دانشگاه قرار گرفت.

برخورد گازانبری با یک نشریه دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد+ آرشیو نشریه

به گزارش قاصدنیوز، چندی پیش خبر محرومیت شش ماهه مدیر مسئول هفته نامه «من دانشجو هستم» در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح شد که بعد از پیگیری خبرنگار خبرگزاری دانشجو مشخص شد که سردبیر این هفته نامه سعید اصغریان، دبیر کل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با صدور این حکم از مدیر مسئولی در نشریات دانشجویی به مدت شش ماه منع شده است.

 

یک فرد مطلع در این زمینه در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» گفت: هفته نامه«من دانشجو هستم» از ابتدای مهر توسط یک گروه مستقل دانشجویی شروع به چاپ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد کرد که خیلی زود مورد توجه اساتید و دانشجویان این دانشگاه قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه هر شماره این هفته نامه با مخاطب قرار دادن ۴۰۰ تا ۵۰۰ دانشجو و استاد  به طرح مباحث سیاسی و فرهنگی و انعکاس اخبار دانشگاه می‌پرداخت، بیان داشت: در یکی از صفحات این هفته نامه اخبار دانشگاه منعکس می‌شد که همین موضوع انعکاس اخبار دانشگاه برای مسئولان بسیار حائز اهمیت بود.

 

این دانشجو که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: با چاپ اولین شماره این هفته نامه گیر دادن مسئولین به مطالب این هفته نامه شروع شد. برخی از مسئولان دانشگاه در خصوص مطالب این هفته نامه عنوان کردند اگر بعضی مطالب عوض نشود اجازه چاپ آن را نمی‌دهیم.

 

وی با اشاره به امتحانات پایان ترم تحصیلی دانشجویان، خاطرنشان کرد: بعد از امتحانات ترم مهرماه این هفته نامه شروع به فعالیت کرد که این بار با شکایت حجت الاسلام ابراهیمی، رئیس کمیته نظارت بر نشریات دانشگاه به عنوان مدعی العموم و بیان 15مورد از قبیل توهین به دولت، نشر اکاذیب و چاپ اخبار کذب، شش ماه حکم محرومیت برای مدیر مسئول هفته نامه از مدیر مسئولی هر نشریه دانشجویی در این دانشگاه صادر شد.

 

وی افزود: اصغریان که دبیر اسبق اتحادیه جامعه اسلامی کشور را بر عهده دارد مدیر مسئول این هفته نامه است.

 

این دانشجو با اشاره به تأیید این حکم از سوی شورای فرهنگی دانشگاه، گفت: قبل از تعطیلات نوروز این حکم برای تجدید نظر به شورای فرهنگی رفت؛ اما در آن شورا این حکم تایید شد که حکم آخر را کمیته ناظر بر نشریات در وزارت خانه خواهد داد که پروسه زمانی آن دوماهی طول می‌کشد.

 

وی افزود: اگر این موضوع با تصویب هیأت مرکزی تهران قطعی شود در این صورت اصغریان دیگر نمی‌تواند مدیر مسئول این هفته نامه باشد؛ البته این حکم فقط مربوط به سردبیر هفته نامه است و خود نشریه هنوز چاپ می‌شود.

 

این فعال دانشجویی با انتقاد از عملکرد مسئولان دانشگاه در عدم تحمل یک هفته نامه دانشجویی، خاطرنشان کرد: زیر سؤال بردن اصول کلی نظام در توافق هسته‌ای و امثال آن و همچنین توهین به دولت و رئیس‌جمهور ازجمله اتهاماتی است که به این نشریه وارد کردند، در مورد اول به عدم تخلف رأی دادند؛ اما در مورد توهین به دولت و استفاده از برخی واژه‌ها نسبت به دولت، توهین دانستند و هفته نامه محکوم شد.

 

وی با اشاره به اینکه این هفته نامه مستقل و وابسته به هیچ‌کدام از تشکل‌های دانشجویی نیست، گفت: مجوز این هفته نامه را شورایی صادر کرده که امروز آن را محکوم کرده است. این هفته نامه تنها نشریه منتقد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که مسئولان با این اقدام نشان دادند تحمل نقد را ندارند  و با برخوردهای گازانبری فضای دانشجویی را می‌بندند.

 

سیاست دانشگاه توقیف نشریات دانشجویی نیست

 

در ادامه با حجت الاسلام ابراهیمی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص حکم شورای فرهنگی دانشگاه در خصوص هفته نامه من «دانشجو هستم» بیان داشت: این نشریه دانشجویی ۱۵ مورد تخلف شامل توهین و اهانت به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی داشت که طی سه جلسه مورد بررسی قرار گرفت و حدود ۵۰ درصد از اتهامات با اتفاق آراء ثابت شد.

 

وی ادامه داد: ما طبق بند پنج تا ۹ آئین نامه نشریات دانشجویی می‌توانستیم مجازات تعیین کنیم که بند پنج را بنا بر مجازات حداقلی انتخاب کردیم که شامل شش ماه محرومیت سردبیر نشریه از سردبیری است.

 

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این نشریه دانشجویی توقیف شده نیست و می‌تواند در این مدت با مدیر مسئول جدید و یا بعد از شش ماه با سردبیر فعلی خود چاپ شود، بیان داشت: سیاست دانشگاه توقیف نشریات دانشجویی نیست؛ اما با نشریاتی که تخلف انظباطی داشته باشند طبق آئین نامه برخورد می‌شود.

 

ابراهیمی همچنین در خصوص تخلف یکی دیگر از نشریات این دانشگاه که توسط انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد چاپ می‌شد، گفت: در نشریه انجمن اسلامی تصویری از ابتدای انقلاب منتشر شد که برداشت‌های متفاوتی داشت، ما در جلسه‌ای به بررسی این موضوع پرداختیم که پس از انجام بررسی‌های لازم در جلسات بعدی نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

 

::..  نمایش آرشیو نشریه دانشجویی «من دانشجو هستم» ..::

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون