تاریخ خبر: کد خبر: 3531

فقط 5 میلیون تومان سهم پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد!

محسن تفقدی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گفت: اعتبار بخش پژوهش ۰.۷ درصد از بودجه کل است و نسبت به سال قبل رشد نداشته است

فقط 5 میلیون تومان سهم پژوهش دانشگاه علوم پزشکی مشهد!

به گزارش قاصد نیوز، محسن تفقدی در نشست خبری این معاونت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: برخی از پژوهش‌های ما به سمت رفع نیازهای بهداشتی جامعه است و در این حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد امور مختلفی نظیر پیشگیری از بیماری HTLV-1 که یک بیماری ویروسی است و کانون آن در خراسان رضوی قرار دارد را دنبال می‌کند. بودجه مدنظر در زمینه واکسن و پیشگیری از این بیماری حدود یک میلیارد ریال است و همچنین از پژوهش‌ها و کارآفرینی‌های مربوط به این مسئله حمایت می‌شود.

 

وی ادامه داد: بیماری سالک، اعتیاد، تجهیز و مصرف منطقه‌ای داروها، بیماری‌های قلبی و عروقی نیز در اولویت‌های دوم تا پنجم دانشگاه در زمینه تمرکز پژوهش‌ها قرار دارد. با این وجود، تنها 7دهم درصد از مجموع هفت میلیارد تومان اعتبار دانشگاه به امر پژوهش اختصاص یافته که این رقم فقط پنج میلیون تومان می‌شود. اعتبار پژوهشی دانشگاه نسبت به سال گذشته هیچ رشدی نداشته است.

 

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امسال تاکنون 200 ساعت کارگاه توانمندسازی برای پژوهشگران دانشگاه برگزار کرده‌ایم. تمرکز ما این است که پژوهشگران در هیئت‌علمی دانشگاه را افزایش دهیم. با توجه به عقد قرارداد با دانشگاه‌های خارجی، پروژه‌های مشترک پژوهشی را به انجام رسانده‌ایم که بر این اساس توانسته‌ایم برخی هزینه‌ها را از این طریق تأمین کنیم. تشکیل شورای فناوری و مدیریت فناوری از دیگر برنامه‌های ما است.

 

تفقدی در ادامه افزود: برای طرح‌های پژوهشی که منجر به تولید محصول شوند 50درصد بودجه اختصاص می‌یابد که این بودجه خارج از بودجه پژوهشی دانشگاه است. تاکنون برای 26 شرکت دانش‌بنیان مجوز صادر کرده‌ایم. همچنین شرکت‌های دارویی و مراکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 29 شرکت هستند. در سال 93 حدود 700 میلیون تومان وام به مراکز رشد فناوری سلامت در راستای تجهیز پزشکی و فناوری اطلاعات اعطا کردیم. از طریق صندوق سلامت ثامن ایده‌ها و طرح‌های پژوهشگران حمایت می‌شوند.

 

وی اظهار داشت: یک کارگاه با سه خط تولید در زمینه پزشکی تا پایان سال در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. در این دانشگاه هزار طرح پژوهشی در سال 93 صورت گرفت و چندهزار طرح نیز در حال انجام است و کارگاه آموزشی شرکت‌های دانش‌بنیان و انجام  قوانین ساخت داروهای مکمل را در دستور کار داریم. سه پژوهشگر برتر دانشگاه علوم پزشکی در جشنواره کشوری رازی تقدیر شدند. همچنین قرار است پنجشنبه این هفته جشنواره پژوهش‌های برتر حوزه پژوهش و فناوری را در تالار رازی برگزار کنیم که در این جشنواره از 50 نفر در حوزه‌هایی نظیر پژوهش و آموزش، پژوهش و فناوری و پژوهش و کارآفرینی تقدیر می‌شود.

منبع: نسیم

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون