تاریخ خبر: کد خبر: 4802

700هکتار از اراضی مشهد متعلق به باغات آستان قدس رضوی است

سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی گفت: حدود 700 هکتار از اراضی شهر مشهد و حومه آن را باغات موقوفه آستان مقدس حضرت رضا (ع) تشکیل می دهد.

700هکتار از اراضی مشهد متعلق به باغات آستان قدس رضوی است

به گزارش قاصدنیوز، محمود صادقی روز شنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا افزود: مشهد و حومه آن حدود 328 کیلومتر مربع وسعت دارد که از این میزان حدود هفت کیلومتر مربع را باغات آستان قدس رضوی تشکیل می دهند.

 

وی بیان کرد: باغات آستان قدس رضوی سهم عمده ای در فضای سبز مشهد و تولید هوای پاک دارند لذا نگهداری و بهره برداری صحیح از باغات وظیفه اصلی این موسسه است.

 

وی اظهار کرد: این موسسه تلاش می کند ضمن حفظ باغات با بهره برداری از درختان مثمر و عرصه محصولات پاک و سالم درآمدزایی کرده و هزینه های جاری نظیر رعایت مسائل بهداشتی، تامین زیبای فضای سبز شهر و سلامت درختان را تامین کند.

 

سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی گفت: هم اینک برای احیا و نگهداری هر هکتار از باغات در شرایط ایده آل 200 میلیون ریال هزینه نیاز دارد که برای حفظ و احیاء سطح کل باغات آستان قدس 140 میلیارد ریال در سال مورد نیاز است.

 

وی بیان کرد: باغات مشهد قابلیت تولید انواع میوه های دانه دار و بی دانه را دارد و این محصولات از طریق صادرکنندگان به شهرهای مختلف و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

 

صادقی افزود: باغات آستان قدس رضوی تقریبا باکیفیت ترین و مرغوب ترین میوه را تولید می کند که میوه آن تحت برند رضوی به بازار عرضه می شود.

 

وی بیان کرد: موسسه باغات آستان قدس با استفاده مجاز از سموم و کودهای شیمیایی و ریزمغذی های استاندارد، محصولات سالم و پاک تولید می کند و تولید محصولات ارگانیک را در برنامه های آتی خود قرار داده است.

 

وی تبدیل باغات قدیمی به باغات جدید را از دیگر برنامه های آتی این موسسه برشمرد و گفت: اکنون در سطح دنیا باغداری به صورت مدیریت باغ های متراکم درآمده است به این معنا که حداکثر استفاده را از زمین در کشت درخت انجام می گیرد و اگر در یک باغ سنتی 500 اصله درخت کاشته می شود در یک باغ متراکم با وسعت یکسان چهار هزار اصله درخت کاشته شود.

 

صادقی اضافه کرد: نمونه ای از باغات متراکم در مزرعه نمونه آستان قدس رضوی ایجاد شده که موفقیت آمیز بوده است و این روند در سایر باغات زیر پوشش این نهاد ادامه می یابد.

 

وی گفت: بیماری آتشک که گریبان درختان فرسوده بویژه درختان میوه دانه دار در باغات آستان قدس رضوی است و تاکنون هیچ راه مقابله ای با این آفت شناسایی نشده و از دیگر دلایل کشت نهال های جدید و ایجاد باغات متراکم است.

 

*ریه شهر مشهد تشنه است

سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی گفت: باغ ملک آباد، ریه شهر مشهد است که با توجه به نقش مهم این باغ در ایجاد هوای پاک اکنون برای تامین آب مورد نیاز آن با مشکل مواجه هستیم.

 

صادقی افزود: باغ ملک آباد حدود 300 هکتار وسعت است که برای آبیاری زمین آن حداقل به 250 لیتر آب در ثانیه نیاز است اما به رغم استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار و بهره برداری مطلوب از آب موجود، قادر به تامین آب مورد نیاز همه درختان نیستیم.

 

وی بیان کرد: 130 لیتر آب در ثانیه آب مورد نیاز 150 اصله درخت در باغ ملک آباد را تامین می کند اما 220 درخت در این باغ آب نیاز دارند.

 

وی اظهار کرد: بحران آب باغ ملک آباد از سوی این موسسه در سال گذشته به جد مورد پیگیری قرار گرفت و کارگروهی متشکل از نهادهایی از جمله استانداری، شهرداری، شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی تشکیل شد که با برگزاری جلسات مختلف برای تامین آب چاره جویی کردند.

 

سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی گفت: تاکنون کم آبی باعث خشک شدن هیچ کدام از درختان باغ ملک آباد نشده است اما برای حفظ درختان این باغ و کشت نهال در 100 درصد اراضی آن که تاکید تولیت آستان قدس رضوی است باید شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی آب بیشتری به آن تخصیص دهد.

 

وی افزود: شرکت آب منطقه ای باید مجوز حفر چاه در باغ ملک آباد را برای این موسسه صادر کند یا از چاه های خارج از باغ آب مورد نیاز را تامین نماید.

 

سرپرست موسسه باغات آستان قدس رضوی روز شنبه ضمن دیدار با علی حیدری رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی از بخش های مختلف این مرکز از جمله آرشیو خبر، تحریریه، اخبار چند رسانه ای، واحد عکس و فیلم بازدید و در جریان چگونگی تهیه و تولید اخبار و انتشار آنها بر روی خروجی های مختلف ایرنا قرار گرفت.

 

کلانشهر مشهد با 328 کیلومتر مربع مساحت و سه و نیم میلیون نفر جمعیت سالانه پذیرای حدود 25 میلیون زائر است.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون