تاریخ خبر: کد خبر: 4659

فراخوان طرح ملی گوهرشاد اعلام شد

فراخوان سراسری طرح ملی گوهرشاد به منظور بازخوانی نهضت ملی مقاومت فرهنگی اعلام شد.

به گزارش قاصدنیوز، نهضت ملی مقاومت فرهنگی با توجه به اینکه سال 1394 مصادف با هشتادمین سالگرد قیام مسجد گوهرشاد علیه سیاست‌های رضاخانی و کشتار مردم توسط رژیم پهلوی است، در فراخوان سراسری طرح ملی گوهرشاد در قالب هنری، پژوهشی، خاطرات و ... این واقعه را بازخوانی می‌ کند.

 

این واقعه، مقدمه خونینی برای ماجرای کشف حجاب سراسری در ایران بود و سیاست رضاخانی برای تغییر سبک زندگی و انهدام هویت دینی به قدری گسترده بوده است که می‌توان ادعا کرد هیج خانواده ایرانی نیست که از آن متأثر نشده باشد.

 

بر اساس این گزارش، اجبار به تغییر لباس و کشف حجاب تا دل دورافتاده‌ترین روستاهای کشور نیز امتداد و بروز داشته است. بنابراین هرچند قیام گوهرشاد در مشهد رخ داده، اما طرح ملی گوهرشاد زمینه‌ای برای بازخوانی یک خاطره مشترک تاریخی در سراسر کشور به وجود آورده است.

 

هویت زن، از مسائل مسلمانان در مواجهه با فشارهای فرهنگی
مسئله هویت زن و نیز سبک زندگی از چالش‌های معاصر مسلمانان در مواجهه با فشارهای فرهنگی غرب است تا حدی که حجاب مسأله برخی نظام‌های مدعی آزادی در غرب می‌شود، بر این اساس، بازخوانی سناریوی جریان تجدد سطحی که نه فقط در ایران بلکه در بسیاری کشورهای اسلامی پیاده شد، ضرورتی تاریخی و فرهنگی به شمار می رود.

 

علاوه بر این، در پاسخ به جریان طراحی‌ شده‌ای که در سال‌های اخیر جهت تطهیر دوران پهلوی‌ها در رسانه‌های وابسته به غرب به‌راه افتاده است، یادآوری واقعه گوهرشاد این ظرفیت را دارد که ددمنشی و استبداد رضاخانی را به روشنی نشان دهد زیرا ادعای رضاخان و حلقه تجدد وارداتی حامی او، این بود که تغییر لباس و کلاه لازمه پیشرفت فرهنگی است و زن نیز باید از قید دین رها شود تا بتواند در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

 

جالب اینکه او مردمی را که در چالش با تفکر او هستند در مسجدی می‌کُشد که هفتصد سال پیش با دغدغه توسعه فرهنگی توسط یک زن فعال اجتماعی در تمدن دینی بنا شده است؛ بر این اساس دبیرخانه طرح ملی گوهرشاد که در طول ماه‌های گذشته با رصد ظرفیت‌های محتوایی و مردمی مختلف، اقدام به ضبط هزاران خاطره از صدها شاهد عینی وقایع آن دوره کرده است، اینک در آستانۀ هشتادمین سالگرد قیام خونین گوهرشاد در مشهد، فراخوان آثار و ایده‌های علمی، هنری، رسانه‌ای و اجتماعی را در موضوعات و شاخه‌های مختلف را اعلام کرده است.

 

روایت تاریخ مقاومت ملی ایرانیان در برابر جریان کشف حجاب، ایجاد جریان تاریخ نگاری مردمی و فعال سازی نسل جدید در راستای هویت یابی و ثبت تجربه تاریخی، ترسیم سیمای خشن دیکتاتوری پهلوی و روشنفکران حامی سلطنت و مقابله با جریان رسانه ای تطهیر پهلوی از جمله اهداف این طرح محسوب می شود.

 

از دیگر اهداف این طرح، پاسخ به طراحی دشمن در جنگ نرم پیرامون هویت زن مسلمان و سبک زندگی، توجه به گستره ملی و نیز قابلیت های جهانی موضوع حجاب و سبک زندگی و توجه به قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد در سال 1314 به عنوان نقطه ثقل مقاومت دینی ملت ایران به شمار می‌رود.



ثبت خاطرات مردمی کشف حجاب
بر اساس این طرح، هر یک از کسانی که در بین خانواده و آشنایان خود از سراسر کشور افرادی را می‌شناسند که از دوران تغییر اجباری لباس و کلاه و کشف حجاب خاطراتی دارند یا از شهدای این دوره اطلاعاتی دارند، می‌توانند کلمه «حجاب» را به شماره 3000330003 پیامک کنند تا برای ثبت اطلاعات و خاطرات، با آنان تماس گرفته شود.

 

حمایت از پایگاه‌های و تشکل‌های فرهنگی و مردمی، کانون‌های فرهنگی مساجد، روزنامه‌نگاران و ... در سراسر کشور جهت شناسایی شاهدان عینی یا صاحبان خاطرات، خاطره نگاری از دوران تغییر لباس و کشف حجاب، کشف و انتشار اسناد مرتبط و ...، تعامل با پژوهشگران، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و مجلات علمی جهت بازنشر کتب و مقالات تاریخی و تدوین و انتشار پایان نامه‌ها، مقالات و کتب تخصصی در عموم رشته‌های علوم انسانی، از جمله فعالیتها و قالبهای این طرح است.

 

از دیگر فعالیتها و قالبهای این طرح، می‌توان به تعامل با شهرداری‌های سراسر کشور و نیز تشکل‌های شهری برای ساماندهی و جمع‌آوری خاطرات مردمی و اجرای بزرگداشت‌های مردمی به ویژه شناسایی و بزرگداشت شهدای کشف حجاب در سراسر کشور اشاره کرد.

 

حمایت از تولیدات ادبی و دراماتیک در شاخه‌های مختلف داستان کوتاه، فیلمنامه، نمایشنامه و رمان، حمایت از تولیدات هنری اعم از فیلم سینمایی، سریال، انیمیشن، سرود، موسیقی، تئاتر، یادمان‌های تجسمی و مشارکت در تولید محصولات در حوزه فرهنگ عمومی مانند نوشت‌افزار، پوشاک و تولید یا اجرای هر محصول یا ایده اجتماعی مرتبط، از دیگر فعالیتها و قالبهای این طرح به شمار می‌رود.

 

علاقه‌مندان، فرهیختگان، هنرمندان و فعالان فرهنگی و اجتماعی می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های پیشنهادی و پیشینه مرتبط با پیشنهاد خود را از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی  Goharshad.net و Shahrebehesht.ir ثبت و ارائه کرده و آمادگی خود برای همکاری با دبیرخانه طرح ملی گوهرشاد را اعلام کنند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون