تاریخ خبر: کد خبر: 3981

نشست بررسی تطابق بودجه شهرداری مشهد با اقتصاد مقاومتی برگزار شد

مدیر برنامه و بودجه شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: همیشه در هزینه ها نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته ایم اما امسال این رشد فقط حدود یازده درصد بوده است، لذا ما حداقل پنجاه درصد کاهش هزینه ها نسبت به رشد را داشته ایم.

نشست بررسی تطابق بودجه شهرداری مشهد با اقتصاد مقاومتی برگزار شد

به گزارش «قاصدنیوز» نشست بررسی تطابق بودجه شهرداری مشهد با سیاستهای اقتصاد مقاومتی، جمعه گذشته به همت مجمع مطالبه مردمی با حضور دکتر محمد سهیلی، مسئول کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد مقدس و مهندس کریمی مدیر برنامه ریزی و بوجه معاونت برنامه ریزی شهرداری برگزار شد.

 

در این جلسه دکتر سهیلی با تاکید بر اینکه رویکرد و جهت گیری برنامه ریزی ها باید بر مبنای محورهای اقتصاد مقاومتی باشد گفت: تلاش می کنیم با همکاری شهرداری تا ابتدای سال 94 سند اجرایی اقتصاد مقاومتی برای شهرداری تنظیم شود.

 

سهیلی در توضیح چگونگی تغییر رویکردهای بودجه شهرداری در سال94 بر بر اساس اقتصاد مقاومتی گفت: در بودجه تنظیم شده برای این سیاست ها شاخص گذاری شده است، یکی از کارهای مهم و اساسی که در این حوزه دنبال شد این بود که ما بر اساس این سیاست ها در حوزه های تخصصی مختلف، هدف گذاری مشخص داشته باشیم.

 

او افزود: این بدین معناست که اگر یک سیاست کلی اعلام و آن را تبدیل به شاخص کردیم، این که به چه صورت در بودجه، و برنامه نمود پیدا می کند. که این موضوع را در حدود 60تا 70درصد توانستیم در کمیسیون ها انجام بدیم و ان شالله تحقق این اهداف و شاخص های مشخص شده برای سال 94 است.

 

نایب رییس دوم شورای شهر تحقق عدالت اجتماعی را ناظر بر دو محور دانست اظهار کرد: اولین مورد این مهم گسترش دادن برنامهها به سوی محور های اصلی توسعه متوازن در کل شهر و دیگری تبیین حداقل و کف خدمات در مناطق و نواحی مختلف شهری است.

 

دکتر سهیلی ادامه داد: امسال بنا داریم حداقل برای ده شاخص اصلی توسعه مناطق و نواحی شهری یک حداقل و کف را تعریف کنیم که دوستان شهرداری تلاش کنند ابتدا این حداقل و کف خدمات محقق شود، و این ها به سمتی است که محلات و شهروندانی که محرومیت بیشتری داشته اند در اولویت برای حداقل خدمات قرار بگیرند.

 

سهیلی با تاکید بر لزوم مشارکت و نیازسنجی مردم و نخبگان تصریح کرد: گر چه در تببین اصل بوجه نتوانستیم مشارکت و هم فکری ایجاد کنیم اما در مرحله اجرا این کار عملی خواهد شد، به عنوان مثال اگر در یک منطقه شهری ده پروژه عمرانی انجام شود، شهروندان بتوانند اولویت بندی کنند که نیاز اصلی شان چیست، یا چه پروژه های باید در تقدم باشد.

 

 او گفت: سعی می کنیم برای این مورد یک ساز و کاری ایجاد کنیم و به نوعی مشارکت شهروندان و به خصوص نخبگان را ابتدا و در اجرا و نظارت وسپس در فرایند های برنامه ریزی و بودجه ریزی محقق شود.

 

مهندس کریمی در پاسخ به این سوال که محورهای اقتصاد مقاومتی چگونه خود را در برنامه ها و بودجه ریزیِ عملیاتی، جای داده اند و چه زمانی بر بوجه حاکم می شود ضمن یادآوری این که سال پیش هم بودجه ریزی به صورت عملیاتی انجام شد افزود: حدود 500 قسمت در موضوع های مختلف وجود دارد و برای هر کدام از خدمات هزینه واحد برایش تعریف شده است، به عنوان مثال هزینه هر تن آسفالت از شاخص های سیاست اقتصادی موضوع بهره وری و کم کردن هزینه است.

 

کریمی گفت: یکی از این موارد این است که آیا هزینه های ما نسبت به سال قبل کاهش یا افزایش پیدا کرده است. در این راستا ما سعی کردیم، موازی کاری را کاهش و یا هزینه های اضافی را شناسایی و آن ها را از بین ببریم.

 

مدیر برنامه و بودجه شهرداری خاطر نشان کرد: همیشه در هزینه ها نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته ایم اما امسال این رشد فقط حدود یازده درصد بوده است، لذا ما حداقل پنجاه درصد کاهش هزینه ها نسبت به رشد را داشته ایم. با اینکه حقوق کارمندان به طور طبیعی پانزده درصد افزایش پیدا می کند این رشد طبیعی روی کل هزینه تاثیر دارد.

 

مهندس کریمی در پاسخ به این اشکال که برای تحقق شاخص های اقتصاد مقاومـتی، اقدام جدی صورت نگرفته است گفت: زمانی که ما در تنظیم برنامه ها توانستیم با هزینه کمتر به اهداف خود برسیم و به نوعی با اینکه بودجه را کاهش دادیم اما اهداف را حفظ کردیم این خود نشان دهنده اقدام در این زمینه است.

 

ایشان به عنوان مصداق عملی برای تولید داخلی اظهار داشت: در بحث قطار شهری به دنبال ساخت واگن توسط تولید داخل هستیم و یا بتوانیم قطعات ماشین های پسماند را خودمان تولید کنیم. همچنین این موارد را به سازمان شرکت بهره برداری در تاریخ مشخص ابلاغ کرده ایم. از طرفی بازنگری های لازم بر اساس شاخص های ابلاغی از طرف شورا در کمیسیون ها در حال پیگیری است.

 

دکتر محمد سهیلی در پاسخ به اینکه آیا موارد مصداقی و عملی برای اجرای محور های اقتصاد مقاومتی از طریق شورا ابلاغ شده است، اذعان داشت:  شهرداری روی برخی از موارد بودجه از قبل هم کار کرده بود منتها حاکمیت روح اقتصاد مقاومتی در شهر و شهرداری وجود دارد.

 

عضو شورای شهر مشهد ضمن اشاره به این که" رویکرد هایی که در سیاست های اقتصاد مقاومتی تبیین شده است باید بر برنامه های شهرداری غالب شود" گفت: این را هم باید در نظر داشت که روند رو به رشد شهرداری در شرایط کنونی اقتصادی قابل توجه بوده است. یعنی اگر همین روند در کلان شهرهای دیگر بیفتد در واقع درصد قابل توجهی از اقتصاد مقاومتی محقق شده است.

 

دکتر سهیلی تاکید کرد:  مسئله اصلی این است که آیا ما توانستیم به دغدغه های اصلی و آرمان گرایی در حوزه عمران شهری حفظ کنیم. اگر ما به این موارد پاسخ روشن داشته باشیم در این می توانیم بگویم یک رویکرد مستقل و درست در بخش اقتصاد مقاومتی داریم.

 

تغییر مهم این است که سمت و سو و جهت گیری در برنامه ریزی های و رویکرد ها در یک سند اقتصادی دیده شود. مثلا بعضی از پروژه ها با یک رویکرد جدید در حال تعریف است و اهداف و جهت گیری اش عوض می شود.

 

محمد سهیلی در پاسخ به این مورد که آیا دغدغه و انگیزه اجرای اقتصاد مقاومتی در بین مدیران وجود دارد بیان کرد:  شورای شهر و مدیران هر کدام وظیفه خود را دارند و هر یک به آن عمل می کنند.  البته این نظر شخصی من است و طبیعی است که شهرداری برای پرداخت به مسائل زیر بنایی و تازه ممکن است دچار مشکل و چالش باشد. خیلی  از مدیران اقتصاد مقاوتی قبول دارند ولی در اجرای آن خیلی جای خوشبینی نیست و شاید فقط ده تا بیست درصد محقق شده است.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون