تاریخ خبر: کد خبر: 2917

غروب خونین حرم رضوی در 29آبان

رژیم منفور پهلوی در 29 آبان‌ماه این حادثه کشت‌وکشتار مردم مظلوم و انقلابیان را با کشتار دو نفر و خفه‌کردن دو کودک در اثر گاز اشک‌آور بار دیگر در حریم امن امام رئوف تکرار کرد.

به گزارش قاصدنیوز، ویژگی برجسته شهر مشهد از دیگر شهرهای بزرگ ایران، وجود پربرکت، حرکت‌ساز و مکتب‌ساز حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است که پایان هر راهپیمایی و اجتماع از هر نقطه شهر مشهد به حرم مطهر منتهی می‌شود.

 

بی‌تردید شهر مشهد با وجود این بارگاه منور و نورانی در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی تأثیر گسترده‌ای داشته است چرا که سخنرانان و رهبران انقلاب در مشهد، این بارگاه را سنگری برای روشنگری مردم برگزیده بودند و از همین نقطه بود که جوشش و خروش مردم آغاز می‌شد.

 

از جمله رویدادهای مهمی که در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی در این شهر رخ داده حادثه تلخ 29 آبان 57 در حرم رضوی است، در این حادثه مأموران ساواک در یک عصر خونین با یورش به صحن‌های مطهر، اقدام به تیراندازی و کشتن و مجروح ساختن مردم انقلابی کردند.

%d8%ba%d8%b1%d9%88%d8%a8-%d8%ae%d9%88%d9%86%db%8c%d9%86-%d8%ad%d8%b1%d9%85-%d8%b1%d8%b6%d9%88%db%8c-%d8%af%d8%b1-%db%b2%db%b9-%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d9%84-%db%b1%db%b3%db%b5%db%b7

علی سکندری، پژوهشگر تاریخ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این مورد به خبرنگار ایکنا، گفت: اگر انقلاب را بررسی کنیم، مشاهده می‌شود اوج آن در نیمه دوم سال 57 در مشهد و سراسر کشور بود، حتی در شهرهای کوچک نیز اوج این انقلاب در ماه‌های مهر، آبان، آذر، دی و بهمن‌ماه به وقوع پیوست.

 

وی با اشاره به اینکه تمام تظاهرات، تجمعات خونین و اعتراضات گسترده مردم در سراسر کشور در نیمه دوم سال 57 بود، افزود: حادثه 29 آبان‌ماه سال 57 برگرفته از حرکت‌ها و تظاهرات قبلی مردم مشهد بود.

 

اجتماع مردم مشهد در سه نقطه شهر

این پژوهشگر تاریخ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه پس از کشتار عظیم مشهد مردم در سه نقطه از این شهر تجمع کردند، ادامه داد: یکی از این مناطق مسجدالرسول(ص) واقع در خیابان آبکوه بود که تعداد هزار نفر از دانش‌آموزان، دانشجویان، روحانیان و کارمندان در این مجلس اجتماع کرده که مأموران ساواک این جمع را با گاز اشک‌آور مجبور به متفرق‌شدن کردند.

 

سکندری اضافه کرد: در ساعت 15:30 همین روز نیز در مسجد فاضل واقع در ایستگاه سراب مجلس ختمی با حضور 200 نفر برای یکی از شهدای انقلاب در مشهد برگزار می‌شود که یکی از روحانیان در این مجلس به سخنرانی پرداخت و مأموران مانع از شعاردادن مردم شدند، مردم به ناچار محل را ترک و برای ادامه برنامه‌هایشان به سمت مدرسه عباسقلی‌خان واقع در خیابان نواب صفوی حرکت کردند.

 

وی با اشاره به اینکه محل سوم اجتماع در مدرسه عباسقلی‌خان واقع در خیابان نواب صفوی مشهد بود، بیان کرد: مردم و روحانیون از مدرسه عباسقلی‌خان راهپیمایی کرده و به سمت فلکه آب می‌روند که نیروهای ساواک با پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی هوایی آن‌ها را متفرق می‌‌‌کنند.

%d8%ba%d8%b1%d9%88%d8%a8-%d8%ae%d9%88%d9%86%db%8c%d9%86-%d8%ad%d8%b1%d9%85-%d8%b1%d8%b6%d9%88%db%8c-%d8%af%d8%b1-%db%b2%db%b9-%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d9%84-%db%b1%db%b3%db%b5%db%b7

 

پژوهشگر تاریخ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: مردم به‌ طور پراکنده وارد صحن انقلاب حرم مطهر شده و با اجتماع در این صحن، شروع به شعاردادن می‌‌کنند که با تیراندازی مأموران ساواکی مواجه می‌‌شوند، در اثر تیراندازی عده‌ای مجروح و مصدوم شده و در بیمارستان بستری شدند.

 

سکندری به حمله وحشیانه و جنایتگرانه رژیم غاصب رضاخان که در تیرماه سال 1314 به منظور کشف حجاب در مسجد گوهرشاد صورت گرفت، اشاره و بیان کرد: همچنین رژیم منفور پهلوی در 29 آبان‌ماه این حادثه کشت‌وکشتار مردم مظلوم و انقلابیان را با کشتار دو نفر و خفه‌کردن دو کودک در اثر گاز اشک‌آور بار دیگر در حریم امن امام رئوف تکرار کرد.

 

معذرت خواهی استاندار وقت

وی اظهار کرد: استاندار خراسان و نایب التولیه آستان قدس رضوی وقت برای جلوگیری از خشم انقلابیان ضمن صدور اعلامیه‌‌ای که از رادیوی مشهد پخش شد، واقعه تأسف‌بار حرم مطهر را محکوم و از مردم معذرت‌خواهی کرد و قول داد عاملان این واقعه را که توسط عده‌ای درجه‌دار اشتباها رخ داده است، مجازات کنند.

 

پژوهشگر تاریخ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: پس از این حادثه غم‌انگیز و کشتار مردم و هتک حرمت به حریم حرم رضوی، علما، دانشگاهیان، بازاریان و فرهنگیان مشهد 30 آبان‌ماه را تعطیل و عزای عمومی اعلام کردند.

 

سکندری با اشاره به اعلام عزای عمومی از سوی امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو که اطلاعیه‌ای صادر کرده و در آن این حادثه را در روز یکشنبه، پنجم آذرماه عزای عمومی اعلام و دیگر علمای قم نیز در بیانیه‌های جداگانه این جنایت رژیم پهلوی را محکوم کردند.

 

وی با بیان اینکه این فاجعه بازتاب وسیعی در افکار عمومی پیدا کرد، عنوان کرد: با هتک‌حرمت به مقدسات و ارزش‌های دینی توسط رژیم پهلوی مردم ساکت ننشسته و بار دیگر با تجمعات زنجیره‌ای و پشت سرهم به اعتراض این حرکت رژیم غاصب و منفور پهلوی برخاستند.

 

آسیب حرم در حادثه 29 آبان 57

پژوهشگر تاریخ بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه حرم مطهر امام هشتم(ع) در چند دوره مورد حمله وحشیانه حاکمان جور و ظالم واقع شده و خرابی در آن به وجود آمده است، عنوان کرد: در نتیجه این یورش وحشیانه و غیرانسانی آثار گلوله در برخی اماکن حرم مطهر ایجاد و آسیب‌هایی نیز بر اثر گلوله در و دیوار حرم وارد شد.

%d8%ba%d8%b1%d9%88%d8%a8-%d8%ae%d9%88%d9%86%db%8c%d9%86-%d8%ad%d8%b1%d9%85-%d8%b1%d8%b6%d9%88%db%8c-%d8%af%d8%b1-%db%b2%db%b9-%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d9%84-%db%b1%db%b3%db%b5%db%b7

سکندری با تأکید بر اینکه این حوادث تاریخ نباید به فراموشی سپرده شود، بیان کرد: می‌توان با تحلیل و بررسی اهداف و آرمان‌های انقلاب و انقلابیان این حوادث را زنده کرد و به نسل‌های بعدی رساند تا جوانان امروزی نیز در جریان وقایع تلخ و شیرین انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرند، قدر آن را دانسته و برای حفظ آن بکوشند. 

 

منبع: ایکنا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون