تاریخ خبر: کد خبر: 2153

300 میلیون تشرف سالانه به حرم مطهر امام رضا(ع) در دنیا بی نظیر است

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: سالانه 300 میلیون مورد تشرف زائران به حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در دنیا بی نظیر بوده و قابل قیاس با هیچیک از اماکن متبرکه نیست.

 300 میلیون تشرف سالانه به حرم مطهر امام رضا(ع) در دنیا بی نظیر است

به گزارش قاصدنیوز، دکتر سعید عبدالحسینی روز چهارشنبه در گردهمایی سرکشیکها و مسئولان نوبت های افتخاری اماکن متبرکه در مشهد افزود: این میزان تشرف ظرفیتی بسیار مطلوب برای نشر معارف متعالی و غنی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است که باید به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی با تاکید بر استفاده هر چه بهتر از ظرفیتهای بارگاه حضرت امام رضا (ع) در نشر معارف متعالی و غنی اهل بیت (ع) گفت: آستان قدس رضوی با وجود بارگاه امام هشتم (ع) بهترین بستر ساز برای سعادت بشر است.

 

وی اظهار کرد: فراهم آوردن بهترین بستر فرهنگی برای زائران بارگاه منور رضوی، همواره مورد تاکید و سفارش تولیت معظم آستان قدس رضوی بوده و تاکنون نیز این آستان مقدس توفیقات بسیار در این زمینه داشته است.

 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: لطف خداوند شامل حال سرزمین ایران و مردم این آب و خاک شده که یک بارقه از 14 بارقه نور الهی و یکی از باب های بهشت در این مرز و بوم است.

 

وی با اشاره به نعمت و توفیق بزرگ خادمی حضرت امام رضا (ع) افزود: خدمتگزاری در حرم امام رئوف، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نعمت و توفیق بزرگ است که خدام باید قدر آن را دانسته و روز به روز اهتمام و تلاش بیشتری برای انجام وظیفه داشته باشند.

 

عبدالحسینی اظهار کرد: جمعیت عظیم زائران و خدمت رسانی شبانه روزی به آنان، خدمتگزاری در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) را با زحماتی مواجه کرده است، اما در عاشقی آنچه که سخت تر است مطلوب تر است و اگر توجه حضرت شمس الشموس (ع) نبود، قطعا بسیاری از امور با چنین کیفیت مطلوب انجام نمی شد.

 

وی بر لزوم رفتار و برخورد مناسب با زائرین بارگاه منور رضوی تاکید کرد و گفت: خدام در صف اول خدمت رسانی به زائران در مجموعه آستان قدس رضوی هستند بنابراین برخورد و رفتار آنان بسیار حائز اهمیت است.

 

وی افزود: وظیفه خادمان حضرت امام رضا (ع) صبر و خوش رویی است و این خوشرویی قطعا پاداشی عظیم در پیشگاه الهی دارد.

 

وی با اشاره به دستاوردهای آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ارادت تولیت این آستان مقدس به ائمه اطهار (ع) و به ویژه حضرت امام هشتم (ع)، باعث شده هر زمان این آستان مقدس به حوزه ای اعم از اقتصادی، فرهنگی، علمی و ورزشی ورود کند، توفیقات عظیم و بی نظیر به دست آورد.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی نیز در این همایش گفت: 30 هزار نیروی انسانی که 29 هزار نفر از آنان افتخاری هستند، در طول سال به 28 میلیون زائری که بیش از دو میلیون نفر از آنان غیر ایرانی هستند، خدمت رسانی می کنند.

 

'محمود ممتاز' با اشاره به یک میلیون متر مربع زیربنای فضای زیارتی در حرم مطهر رضوی، افزود: خدمات متعدد بدون وقفه در طول شبانه روز توسط خادمین بارگاه منور حضرت امام رضا(ع) به زائران ارائه می شود.

 

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بهداشت و نظافت در حوزه حرم مطهر رضوی اهمیت بسیار دارد، روزانه 330 هزار متر مربع سنگ فرش از حرم مطهر رضوی غبارروبی می شود.

 

وی ادامه داد: سالانه بیش از 100 میلیون عدد لیوان یکبار مصرف و 75 هزار لیتر مایع صابون برای ارائه خدمات بهداشتی به زائران در حوزه اماکن متبرکه مصرف می شود.

 

وی اظهار کرد: سالانه بیش از 25 میلیون مترمربع از صحن های مقدس حرم مطهر رضوی برای نمازهای یومیه و اجرای مراسم مختلف مفروش می شود.

 

ممتاز، تنظیم و مرتب سازی کتب انوار به تعداد حدود 200 هزار جلد، صحافی روزانه 300 کتب ادعیه، ارائه 500 هزار صندلی چرخدار به زائران سالمند و ناتوان و کمک رسانی و جابجایی حدود 5 میلیون و 500 هزار زائر سالمند و ناتوان توسط خدمه و خدمتیاران صندلی چرخ دار و زائربرها در سال گذشته را از دیگر خدماتی برشمرد که در حرم مطهر رضوی به زائران ارائه شده است.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: پارسال حدود دو میلیون و 500 هزار نفر در مهمانسرای حضرت امام رضا (ع) پذیرایی شدند که از این تعداد حدود 360 هزار نفر در ماه مبارک رمضان میهمان سفره رضوی بودند.

 

ممتاز افزود: در سال گذشته حدود 100 هزار مورد خدمات فوریت های پزشکی در حوزه اماکن متبرکه به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ارائه شد.

 

وی خاطر نشان کرد: دفاتر پیداشدگان و رسیدگی به امور گمشدگان در سال گذشته به حدود 50 هزار نفر ارائه خدمت کردند.

 

وی ادامه داد: با توجه به وجود 60 هزار متر مربع آینه کاری در سال گذشته 180 هزار متر مربع آینه کاری در حرم مطهر رضوی غبارروبی شدند.

 

وی با اشاره به لوسترها، نورافشان ها و دیوارکوب های حرم مطهر رضوی گفت: در هر لحظه 40 هزار لامپ در حرم مطهر رضوی روشن است، همچنین در اماکن متبرکه رضوی حدود هزار و 500 لوستر، 500 دیوارکوب، هزار و 200 ساعت وجود دارد که به صورت 24 ساعته نظافت می شوند.

 

وی نظافت شش هزار تخته فرش دست باف، پهن و جمع کردن 25 میلیون متر مربع فرش در صحن ها، نظافت بیش از هزار در و استفاده از 5.5 تن اسانس، 11 تن گلاب و 3 تن کندر، سپند و ذغال برای معطر سازی فضای صحن ها و رواق ها را از دیگر خدمات معاونت اماکن و امور زائرین آستان قدس رضوی طی سال گذشته برشمرد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون