تاریخ خبر: کد خبر: 3424

مدیرکل سابق امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی:

«پیاده روی رضوی» با محوریت قدمگاه به مشهد گسترش پیدا کند/ دولت علاقه جدی به موضوع زیارت نشان نمی‌دهد

در سطح ملی علاقه جدی به موضوع زیارت چه در زیارت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) و چه در زیارت اربعین ندارد که این بی توجهی در ایام اربعین دیده شد. در این بین مسئولان استانی از خودشان همت به خرج داده اند و این موضوع مشهود است.

مدیرکل سابق امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی در گفتگو با «قاصدنیوز»، سنت زیارت پیاده را سنتی بسیار اصیل در تاریخ شیعی دانست که دارای ابعاد تربیتی، سیاسی و اجتماعی مختلفی است و این جریان می‌تواند زیرساخت بسیاری از تحولات فرهنگی جوامع اسلامی قرار بگیرد.

 

سید وحید موسویان گفت: زیارت پیاده یک مقدمه سازی برای اوج گیری زیارت مطلوب بوده و پلکانی است برای فتح قله معنویت و لذا زیارت بدون مقدمه فایده ندارد. زیارت پیاده به نوعی آمادگی روانی برای تشرف به محضر امام و تخلیه روحی برای تشرف و دریافت معنویت از زیارت معصوم است. در تاریخ معصومین ما هم این حرکت تاکید شده است، مثلا امام حسن مجتبی(علیه السلام)، امام سجاد(علیه السلام) و دیگر معصومین غالباً پیاده به زیارت کعبه می‌رفتند.

 

مشاور فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد افزود: پیاده روی دهه آخر صفر به دلایل نرم افزاری، ارزشی، محیطی و جغرافیایی، محوریتی همچون پیاده روی اربعین ندارد اما این حرکت را باید در ادامه پیاده روی میلیونی اربعین تفسیر کرد. لذا پیاده روی رضوی، پیاده روی اربعین را تحت شعاع قرار نمی‌دهد، چون طیف مخاطبان پیاده روی اربعین در سطح وسیع‌تر  مردم شیعه عراق و در سطح کوچکتر شیعیان علاقه مند  از سرتاسر جهان هستند، اما مخاطبان پیاده روی رضوی بیشتر افراد بومی خراسان رضوی و شهرستان‌های اطراف مشهد هستند که  گروه‌های کوچکتری از توده مردم از سراسر کشور هم به آنها اضافه می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه باید در یک افق 10ساله برای پیاده روی رضوی مشابه جریان پیاده روی اربعین برنامه ریزی شود و این فرهنگ باید از مرزهای ایران خارج گردد؛ خصوصا برای علاقه مندانی از مرزهای شرقی کشور (پاکستان و افغانستان)که می‌توانند به این پیاده روی ملحق شوند. همچنین پیاده روی رضوی این قابلیت را دارد که از«قدمگاه» به مشهد گسترش پیدا کند و الان چند سالی است که زائران رضوی چون نمی توانند تمام مسیر را پیاده طی کنند، پیاده روی خود را از نیشابور و قدمگاه شروع می کنند.

 

مدیر سابق امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه در 5 سال اخیر تعداد زائران پیاده رضوی رشد 100درصدی داشته است و در سال گذشته حدود 160 هزار نفر رسیده است، افزود: یک از توجهاتی که در ده سال اخیر رخ داده است توجه ساختاری به موضوع زیارت و تشکیل معاونت زیارت، بودجه زیارت و کارگروه زیارت بوده است.

 

وی افزود: در دولت جدید  همتی برای توجه به موضوع زیارت در سطح ساختار کلان ملی وجود ندارد. کارگروه ملی زیارت در دولت تشکیل شده است ولی در سطح ملی علاقه جدی به موضوع زیارت؛ چه در زیارت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) و چه در زیارت اربعین وجود ندارد که این بی توجهی در زیارت اخیر اربعین دیده شد و گره مشکلات زائرین توسط بسیج، سپاه، نیروی انتظامی و سازمان حج و زیارت باز شد. اما در موضوع زیارت امام رضا(علیه السلام) مسئولان استانی از خودشان همت به خرج داده اند و این موضوع مشهود است.

 

موسویان تاکید کرد: متولیان استانی زیارت  برای ساماندهی این امر باید بتوانند منابع ملی کشور را به سمت تامین زیر ساخت های خدماتی مورد  نیاز زائرین جذب کنند . لذا ناظر به افق میان مدت و بلند مدت، احتیاج به یک توجه جدی در تامین زیر ساخت های رفاهی و خدماتی به زائران را لازم می دانم و با توجه به اینکه امسال هم حدو 160 تا 200 هزار زائر پیاده داریم زیر ساخت های خدماتی و رفاهی برای استقبال از این زائران به اندازه کافی وجود ندارد و این زائران بیشتر مشکلاتشان را خودشان با کمک گرفتن از  نیروهای مردمی رفع کنند.

 

موسویان با اشاره به اینکه آنچه که در حوزه خدمات رسانی اتفاق می افتد در شهر مشهد و حومه آن است و امکانات رفاهی و خدماتی برای زائران پیاده در سطح جاده‌ها هنوز تامین نشده است، افزود: در نزدیکی مشهد ایستگاه های صلواتی و میقات الرضا وجود دارد اما در فاصله های دورتر از مشهد این‌چنین امکاناتی در دسترس نیست.

 

دبیر استانی ستاد ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان خراسان رضوی گفت: تشکل های مردمی در خط مقدم خدمت رسانی به زائران پیاده فعالیت می کنند و ساختارهای اداری علی رغم مصوباتی که تصویب شده است هنوز نتوانسته است زیر ساخت‌های خدماتی و بهداشتی مورد نیاز برای زائران را فراهم کند.

 

موسویان خاطرنشان کرد: مدیران استان به مردمی ماندن زیارت پیاده تاکید دارند اما این مدیران باید خودشان را با تشکل های مردمی در کمک به زائران پیاده همگام کنند. کاروان‌های مردمی پشتیبانی جدی از ساختارهای اداری چه در شهرستان ها و چه در استان ها ندیده اند و مشکلاتشان را بیشتر خودشان حل می کنند مثلا بیشتر سرویس بهداشتی‌های سیار توسط خود آنان تهیه می شود.

 

وی در پایان افزود: با توجه به اینکه در سال‌های آینده پیاده روی رضوی وارد فصول گرم می شود و استقبال زائران پیاده نیز بیشتر خواهد شد، زیر ساخت های خدماتی و رفاهی(اسکان، بهداشت و...) زائران باید در مسیرهای مهم به سمت به مشهد تامین شود.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون