تاریخ خبر: کد خبر: 1148

نمادهای فرهنگی همچنان ناپیدا در میدان شهدای مشهد

امروز در شهر امام هشتم(ع) با توجه به تاکیدات اعضای شورای شهر مشهد و همچنین مردم انقلابی مشهد هنوز اتفاقی در ارتباط با تغییرات و یا نصب نمادی در میدان شهدا که با نام شهدا نیز سنخیت داشته باشد، رخ نداده است.

نمادهای فرهنگی همچنان ناپیدا در میدان شهدای مشهد

به گزارش قاصدنیوز به نقل از فارس، طرح اولیه پروژه میدان شهدا که در سال 1381 آغاز شد، دارای 30 هکتار مساحت است که شامل سه بخش طرح ویژه میدان شهدا، مجموعه شهری هشت آباد و خیابان صاحب‌الزمان است که باید طبق برنامه تا سال 1394 به بهره‌برداری کامل برسد.

 

طرح بزرگ میدان شهدا نیز یکی از برنامه‌های نوسازی و بهسازی بافت فرسوده است. در این برنامه، ساماندهی منظرهای شهری، سازمان عملکردی و تسهیل در ترافیک سواره، تامین امنیت تردد پیاده و همچنین بازسازی بافت فرسوده مورد نظر است.

 

هدف طرح منحصر به محدوده میدان نمی‌شود، بلکه خیابان صاحب‌الزمان(عج) و منطقه هشت‌آباد را نیز شامل می‌شود و در واقع سازماندهی، نوسازی و طراحی جدید برای این سه منطقه یک هدف مشترک را دنبال می‌کند که تحت عنوان طرح بزرگ میدان شهدا به تصویب رسیده است.

 

قطعا زیباسازی فضای شهری و کمک به جلوگیری از ترافیک در کلانشهر مشهد بسیار مفید و قابل تحسین است اما نکته‌ای که امروز بسیار حائز اهمیت بوده این است که نام این میدان با توجه به سازه‌های عظیمی که در میدان واقع شده و درحال ساخت است هیچ سنخیتی با نام شهدا ندارد.

 

*تمام میدان‌های شهر با نام خود تناسب داشته باشد

شاید شهدا در دوره قبلی مدیریت شهری مظلوم واقع شده بودند اما این انتظار از شورای انقلابی چهارم و همچنین به طبع شهردار این دوره وجود دارد تا در ارتباط با این میدان که با نام شهیدان مزین است فکری بیندیشند و شاید بهتر می‌شود که نام این میدان را به میدان شهرداری تغییر دهند و میدانی دیگر با نمادی از شهیدان در سطح شهر مشهد احداث کنند.

 

در ادامه گزارش نظر مردم را نیز در ارتباط با نبود نام شهدا در میدان شهدای مشهد جویا شدیم، حجت‌الاسلام محمد خاکشور 55 ساله به خبرنگار فارس گفت: از مدیریت شهری قبلی در زمینه پروژه شهدا انتظاری برای طراحی المانی از شهیدان در میدان نبود اما از شهردار انقلابی جدید این انتظار وجود دارد که به نظر من قطعا نمادی در این میدان طراحی می‌شود.

 

سکینه سجادی که خود را خانه‌دار و 38 ساله معرفی می‌کند نیز در این ارتباط بیان داشت: میدانی که با نام شهدا مزین شده است امروز هیچ نمادی از شهدا در آن وجود ندارد و امروز باید این ساختمان‌های بلند را با نام شهید بنامیم.

 

کیانوش برادران 24 ساله و دانشجوی مکانیک نیز در این زمینه اظهار داشت: از این میدان زیاد عبور می‌کنم و تا به امروز به این موضوع توجه نکرده بودم اما ای کاش تمام خیابان‌ها و میدان‌های ما با نام آن‌ها سنخیت داشت و باید گفت که میدان شهدا فقط یک استثنا نیست بلکه این موضوع در میدان‌های دیگر مانند میدان فلسطین نیز قابل مشاهده است.

 

http://shohada-sq.mashhad.ir//parameters/mashhad/modules/cdk/upload/content/news/644/07.jpg

 

* شورای شهر مشهد پیگیر جانمایی نمادی انقلابی در میدان شهدا است

در این زمینه به سراغ اعضای شورای اسلامی شهر مشهد رفتیم، حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد در این زمینه با بیان اینکه فقدان نماد انقلابی در میدان شهدا مشهود است، اظهار داشت: در میدان شهدا که با نام شهیدان مزین شده، نماد انقلابی وجود ندارد و در شورای شهر پیگیر این موضوع هستیم.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد عنوان کرد: امروز خیابان‌های منتهی به حرم مطهر امام‌ رضا(ع) به معماری ایرانی اسلامی شباهتی ندارند و این جای گلایه دارد که چرا حتی حداقل‌ها نیز رعایت نشده است.

 

حجت‌الاسلام مجید فاطمی، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: امروز میدان شهدا و حتی چهارراه شهدا فاقد نمادی از دفاع مقدس و شهداست که البته در مورد میدان شهدا با توجه به اینکه هنوز پروژه به پایان نرسیده است امیدواریم در این مورد تدبیری اندیشیده شود، اما تا به امروز در این پروژه از معماری ایرانی ‌اسلامی استفاده نشده و وضع موجود با معماری اسلامی سازگاری ندارد.

 

جواد ستاری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد نیز در این زمینه اظهار داشت: در گذشته نرده‌هایی به شکل لاله در میدان شهدا طراحی شده بود که حداقل نمادی از شهدا در آن وجود داشت اما امروز همان نیز حذف شده است و جایگزینی برای آن گذاشته نشده؛ یکی از بحث‌هایی که مدیریت قبلی باید پاسخگو باشد همین موضوع است.

 

امروز نام شهیدان در راه وطن نه تنها در کشور ما بلکه در همه نقاط جهان دارای اهمیت است، اما امروز در شهر امام هشتم(ع) با توجه به تاکیدات اعضای شورای شهر مشهد و همچنین مردم انقلابی مشهد هنوز اتفاقی در ارتباط با تغییرات و یا نصب نمادی در میدان شهدا که با نام شهدا نیز سنخیت داشته باشد، رخ نداده است. پروژه میدان شهدای مشهد بعد از سال‌ها انتظار در سال 1394 به بهره‌برداری کامل می‌رسد لذا شایسته است نام این میدان که با نام شهیدان مزین است، یاد شهیدان را نیز در دل‌ها زنده کند.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون