تاریخ خبر: کد خبر: 7472

آخرین پل

به قلم: علی پوررجب

آخرین پل

روز یک‌شنبه مصاحبه جنجالی روزنامه آرمان با هاشمی رفسنجانی بازتابی وسیع در فضای سیاسی کشور یافت، هاشمی در این مصاحبه علاوه بر پرداختن به مسائل مختلف سیاسی یک خط محوری را در پیش گرفت، خطی که پیش‌ازاین و در ایام نزدیک به انتخابات سال 88 نیز همان راه را رفته بود، خطی که نهایتاً بسترساز فتنه 88 شد.

 

تابستان سال 87 بود که هاشمی به دلیل اختلافات مکرری که با احمدی‌نژاد در شیوه اداره کشور داشت در یک سخنرانی خود که درواقع در حکم ارائه مانیفست جریان مخالف بود از کلیدواژه "پایان مدارا" استفاده کرد و صراحتاً اعلام کرد ازاین‌پس دیگر با جریان احمدی‌نژاد مدارا نمی‌کند، هاشمی پس‌ازآن اما یک مانیفست دیگر برای طرفداران خود ارائه کرد، وی در آن مقطع بحث پرسروصدای "شورایی شدن رهبری" را که این روزها بار دیگر از آن به‌عنوان طرحی که از اول در قانون بوده یاد می‌کند بازکرده بود، این دو نکته مواردی بود که هاشمی با اصرار و تکرار آن در جامعه ایجاد شکاف کرد و زمینه‌های اصلی فتنه را فراهم کرد و در ادامه نیز با ارائه آن نامه معروف برای نظام و کشور خط‌ونشان کشید و شد آنچه می‌دانید.

 

اکنون اما مصاحبه هاشمی با روزنامه آرمان دقیقاً امتداد همان خط در آستانه انتخابات است، همان خط تهدید و همان خط پایان مدارا. از طرفی هاشمی موضوع شورایی شدن رهبری را نیز طی چند روز گذشته بیان کرده بود و با کنار هم قرار دادن این دو قطعه در کنار هم جورچین بازشناسی طراحی انجام‌شده دور از انتظار نیست.

 

به نظر میرسد فتنه دیگری در راه است. هاشمی بر این باور است که مجلس خبرگان بعدی مجلس خبرگان رهبر ساز است و لذا حتماً وی باید نقش محوری را در آن بازی کند، نقشی که پس از فتنه 88 با درایت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی از وی گرفته شد و حتی باوجود درگذشت ایشان نیز به هاشمی باز پس داده نشد، چه آنکه به نظر می‌رسید از نظر بسیاری از خبرگان وی به دلیل عملکردش در فتنه صلاحیت اداره مهم‌ترین مجلس ایران را ندارد، این اقدام اما زمانی برای هاشمی پالسی به‌مراتب منفی‌تر تلقی شد که وی برای رسیدن به ریاست قوه اجرایی کشور از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

 

نگاهی به فعالیت‌های سیاسی هاشمی در این سال‌ها نشان داده وی همواره در جریان انتخابات عملکردی دقیقه نودی داشته، به این معنا که تلاش کرده خود دیکته کننده اتفاقات باشد و بقیه خود را با او هماهنگ کنند نه آنکه او خود را با دیگران هماهنگ کند، وی همواره در آخرین لحظات اعلام حضور کرده و تلاش کرده که جورچین را خود بچیند اما در انتخابات پیش رو از تابستان گذشته اعلام کاندیداتوری کرده، یعنی جورچین خود را کاملاً سروته چیده است، و دلیل آن‌هم مشخص است، هاشمی دریافته که ممکن است برای انتخابات خبرگان رد صلاحیت شود، لذا دو تصمیم جدی گرفته اولاً اگر قرار است اتفاق و اعتراضی صورت بگیرد اعتراض باید به ذات و اصل انتخابات برگردد یعنی اعتراض به خود انتخابات مطرح شود نه مانند گذشته اعتراض به نتیجه، به‌عبارت‌دیگر این بار فتنه قرار است قبل از انتخابات به وقوع بپیوندد و مورد دیگر آنکه در استراتژی جدید هاشمی وی زنجیره‌ای از افراد را به خود متصل کرده که در صورت رد صلاحیت وی این افراد باید هزینه بیشتری را به کشور و نظام تحمیل کنند، هاشمی دیگر نمی‌پذیرد مانند سال 92 رد صلاحیت شود اما نظام هزینه این رد صلاحیت وی را نپردازد.

 

ادبیات تهدیدی که در ابتدای مصاحبه با آرمان در پیش‌گرفته شده نیز حکم قوه قهریه را برای وی دارد. هاشمی دارد آخرین پل در مسیر بازگشتش را هم خراب می‌کند.

 

منبع: ضمیمه استانی خراسان رضوی روزنامه جوان

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون