تاریخ خبر: کد خبر: 6316

شباهت‌های دو آیت‌الله!

به قلم: حجت الاسلام حسین ابراهیمی

شباهت‌های دو آیت‌الله!

آفت علم و ریاست،میل به شهرت و قدرت است،آنچه باعث می شود از کسوت انسان چیزی جز ادعا و پوسته ای برای مخفی کردن نیت های شوم چیزی باقی نماند تا جایی که امام خمینی رحمة الله علیه در کتاب جهاد با نفس این حدیث را خطاب به بعضی طلاب بیان می فرمایند که :اهل جهنم از بوی تعفن عالمی که به علمش عمل نمی کند در اذیتند.

 

حرارت شیخ یوسف صانعی در ایام انقلاب برای بسیاری از جوانهای ما شناخته شده نیست ،ولایتمداری شیخ یوسف صانعی و تبعیت محض او از رهبر معظم انقلاب آن هم در روزهای اولیه زعامت ایشان، از جمله واقعیت‌های جالب توجه در گذشته نه چندان دور زندگی این روحانی خبرساز است.

 

آقای صانعی در سخنرانی مراسم شب هفت رهبر کبیر انقلاب اسلامی در قم، تصریح می‌کند: 

من به عنوان یک مسئله شرعی می گویم که تخلف از فرمان آیت الله خامنه ای گناه و معصیتی است بزرگ و رد بر او، رد بر امام صادق(ع) و رد بر امام صادق(ع) رد بر رسول الله (ص) و رد بر رسول الله(ص) رد بر الله و موجب خروج از ولایت الله و ورود به ولایت شیطان است و طبق روایت عمر ابن حنظله در باب ولایت فقیه رد بر او در حد شرک به الله است و اما حفظ و تقویت آیت الله خامنه ای هرچه بیشتر تایید و تقویت شود اسلام و انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه و فقه و قران تقویت شده است. تایید ایشان یک واجب الهی است نه یک مستحب. مسئله کیان اسلام و عظمت اسلام است، مسئله یک امر جزئی نیست و عدم تایید ترک واجب است و ترک واجب موجب معصیت و خروج از عدالت است. تا نبض مسلمین در دست ولی‌فقیه که جانشین از طرف امام معصوم است نباشد، این بدبختی‌ها وفشارها ادامه خواهد داشت.

 

 

 

در ابتدا آقای صانعی در فضای سیاسی نه چندان دور با صدور برخی فتاوای شاذ و بی‌پایه، خود را نشان داد اما او هرگز اجازه بروز منویات استحاله‌‌شده خود دست‌کم در فضای سیاسی را نداد تا اینکه در جریان فتنه 88 رسما و آشکارا شانه به شانه دیگر انقلابیون خسته و پشیمان و در راس آنها آیت الله هاشمی داد  تا رسما از سوی رسانه های ضد انقلاب مرجع تقلید حامی جنبش سبز نامیده شد.

 

کسی که گاهی در سخنانش جوانان را به اقدام علیه ظلم فرا می خواند و آنان را به تحرک علیه نظام اسلامی تهییج می نمود، همچنین موسوی و کروبی را اشخاصی باتقوا و مدیر و مدبّر می خواند که به ناحق گرفتار شده اند!.

 

حضرت حجت الاسلام والمسلمین ذوالنور روزی برای جمع بسیجیان نقل می فرمودند که من قضیه ای را در مورد آقای صانعی برای شما تعریف می کنم تا شما تغییر 180 درجه ای ایشان را متوجه شوید.

 

ایشان فرمودند شما را می برم به زمانی که آقای صانعی از ملازمان امام و از اشخاص مطرح نظام بودند ایشان که با عده ای از پاسداران در مسیر جاده به سوی شهرشان در حرکت بودند زمانی که وقت نماز می شود دستور می فرمایند که در اولین مسجد توقف کنند؛

 

اما زمانی که به مسجد می رسند درب مسجد را بسته می یابند،در هر صورت خادم را پیدا می کنند و با همان چند پاسدار داخل مسجد می شوند و مشغول نماز جماعت می شوند،بعد از اتمام نماز ایشان شروع می کنند به بلند بلند تکبیر گفتن و خدایا خدایا گفتن و سر دادن شعار های انقلابی که این موجب خنده همان چند پاسدار اطراف ایشان می شود آنها می پرسند که آقا مسجد که خالی است! پس شما چرا بلند بلند بعد از نماز شعار می دهید!؟ که ایشان می گوید: اینها از شعائرند و تظیم شعائر واجب است ولو اینکه مسجد خالی باشد!

 

آقای ذوالنور در ادامه فرمودند: این را داشته باشید حالا می آییم به مسجد خود ایشان در همین سالهای اخیر و بعد از نماز جماعت که زمانی که یک عده می خواهند خدایا خدایا و شعار های انقلابی بدهند ایشان یعنی آقای صانعی بر می گردند و به آنها می گوید: فضای مسجد را سیاسی نکنید!! یعنی این چیز ها را در مسجد نخوانید مسجد جای این حرفها نیست!!.

 

اما وضعیت آقای هاشمی کم و بیش برای مردم آشنا تر است؛از او که دارای سابقه مبارزاتی روشن و درخشان، قبل از انقلاب اسلامی و همراهی با بنیانگذار نظام ج.ا.ا حضرت امام خمینی(ره) در دهه‌ی اول انقلاب اسلامی و دوستی 50 ساله با مقام معظم رهبری است و از این باب مورد احترام عوام و خواص جامعه اسلامی ایران می‌باشد، تغییر در مواضع سیاسی و تزلزل در آراء و نظرات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و همراهی و بلکه حمایت از جمعی عنصر سیاست‌باز و مذبذب که تا چند سال قبل از هیچ‌گونه تلاشی برای تخریب وجهه‌ و شخصیت وی فروگذار نمی کردند اما امروز از حامیان سر سخت او شده اند، جای تعجب و تأسف است.1 

 

 اکبر اعلمی از عناصر وابسته به جریان اصلاح‌طلب در مصاحبه با "عصر ایران" ضمن تأیید تغییر مواضع سیاسی حجه الاسلام هاشمی، علت این تغییر موضع را قرار گرفتن در آستانه حذف شدن از قدرت دانسته، و به رفتارهای چند پهلو وی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: "...در واقع آقای هاشمی پس از آنکه در آستانه حذف شدن از قدرت قرار گرفت به صف منتقدین پیوست و اعتراضات وی از جنس اعتراضات اصلاح طلبانه نیست. با این وصف باز تاکید می‌کنم که به نسبت موقعیت و نفوذی که آقای هاشمی دارد، حضورش در دوران بازنشستگی در اتاق فکر اصلاح طلبان می‌تواند به افزایش وزن اجتماعی این نهاد و جدی تلقی شدن آن در بین بعضی از اشخاص حقیقی و حقوقی کمک کند مشروط بر این که رفتارهای چند پهلوی گذشته خود را کنار بگذارد و جسورانه به پیشبرد مطالبات و گفتمان اصلاحات بیاندیشد و به آن کمک کند..." 

 

نامبرده در پاسخ به این سوال که: فکر می‌کنید این انتظار شما که شخصیت و منش هاشمی در سن 78 سالگی کلاً عوض شود، انتظار معقولی است؟ 

 

پاسخ داده است: "به هر حال کسی که در صف اصلاح‌طلبان و در کنار آن‌ها قرار می‌گیرد، باید افکار و عملکردش اصلاح‌طلبانه باشد. چنین انتظاری از آقای هاشمی وجود دارد..." ( کوثر ولایت 12 تیر  91)

 

یک چشمه از نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه و سخنان او در این ایام که در تناقض آشکار با سخنان او در اول انقلاب در همین موضوعات و در تقابل با فرمایشات رهبر معظم انقلاب است را می توانید در این کلیپ ببینید:

مشاهده فیلم در سایت آپارات

 

کدام سیاست عین دیانت است؟ آیا امکان آن وجود دارد که ملاک های دینی ظرف چند سال 180 درجه تغییر کند؟! روزی امام خمینی ره می فرمود: اگر تمام کسانی که امروز می گویند درود بر خمینی بگویند مرگ بر خمینی تاثیری در حرکت و اراده خمینی ایجاد نمی کند،اما گونه ای دیگر از سیاست هم وجود دارد که اصل را بر سوار شدن بر امواج احساسات و تحکیم قدرت می گذارد که همیشه با بیان برداشت هایی از دین برای مشروعیت بخشیدن به موضع خود هر چه که می خواهد باشد! استفاده می کند.

 
نشانه بارز این سیاست که عین قدرت طلبی است و نه دیانت، آن است که اگر روزی همان هنجار های دینی که سابقا مطرح کرده و طبق مقتضای زمان و بدون اعتقاد راسخ بر آن پافشاری می کردند،روزی خلاف مذاق نفسانی قشر قابل توجهی از مردم و مطرح کردنش مانع از رسیدن به منفعت طلبی و قدرت و جلب نظر دشمن باشد به راحتی رنگ شرایط جدید را خواهند گرفت و از آن هنجار ها عبور خواهند نمود که برای شناختن بیشتر اینگونه افراد لازم است دقت نظر بیشتری در آن سخن تاریخی حضرت سید الشهداء (ع) در کربلا نماییم که فرمودند:
 
«الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون » . (بحارالانوار، ج 44، ص 383 )
مردم بندگان دنیایند و دین، تنها بر زبانشان جاری است، هنگامی که زندگیشان سرشار است دین گرایند ولی هنگامی که در تنگنای بحرانها قرار گرفتند دین داران واقعی اندک می گردند .
 
 
حجاب دیروز و امروز آقای هاشمی
 
 روزی که اکثریت قدرتمند و قاطع جامعه را حزب اللهی ها تشکیل می دهند و دور دور حزب اللهی گری است در نماز جمعه در باب حجاب می گوید:
 
"… ما الان بعضی افراد را هرقدر نصیحت می‏ کنیم و از طریق تقوا می‏ خواهیم به این محیط سالم برسانیم، هنوز یک مقاومتهای منفی دیده می‏ شود،پس از هفت سال از انقلاب بعضی از خانمها متأسفانه، هنوز به این راضی‏ اند که مقداری از مویشان بیرون باشد و یا به اینکه پشت در خانه ‏ هایشان بایستند و وقتی که کسی عبور می‏ کند، اندام لخت خود را نشان بدهند...به آنها (حزب اللَّه) وعده دادیم که اینها خودشان آدم می‏ شوند؛ ولی باز می‏ بینیم مثل اینکه اینها یک مقدار احتیاج به خشونت دارند ... اینها نوعاً آدمهای مرفه‏ ای هستند و درد و مشقت کار و این حرفها را نچشیده‏ اند، بلکه با پولهای بادآورده‏ ای که یا شوهرانشان دزدیده یا خودشان می‏ دزدند یا به ارث رسیده است و یا چیزهای دیگر، این جوری به بار آمده‏ اند. و فکر شده که در هر منطقه‏ ای یک اردوگاه برای اینها درست کنند و در آن اردوگاه وسایل کار بگذارند ، معلمین اخلاق نیز در آنجا بگذارند...آنها را به اردوگاه تحویل می‏ دهند، مدت زمان را هم تعیین می‏ کنند، سه ماه، دو ماه، پنج ماه، یک سال، دو هفته در آنجا بمانند، درس هم بخوانند و کار هم بکنند. خرجشان را هم باید خودشان در آنجا بدهند، چون اینها نوعاً از قشر مرفه هستند...من بارها گفته‏ ام که به اینها اهانت مرگ بر بی‏ حجاب و این کارها را نکنید، و بگذارید که کم کم بفهمند. اما نمی‏ فهمند..." 2
 
اما همان شخص در سال 84 ،در فیلم تبلیغاتی برای انتخابات در زمانی که نظریات روشن فکری از  کسی که به ظاهر عالم دین و جزو مسئولین عالی رتبه است می تواند نظر بسیاری از افراد داخلی و خارجی و جوانها را به خود جلب کند در جمع جوانها همراه با لبخند معنا دار طرفین همه حدود دینی حجاب را زیر پا می گذارد و می گوید: مد لباس آزاده! شکل لباس ،رنگ لباس،بستگی داره به میل خود افراد و خانواده شون،فضاشون...بالاخره لباس دیگه! لباس باشه!!بی لباسی نه!...
 
و کسی که زمانی باز در نماز جمعه گفته بود که :
« خانمی که خودش را درست کرده، موهایش را آنجور درست کرده، دستش را، صورتش را، پایش را آنجور زینت کرده و بهترین لباس را پوشیده، این هیکل را درست کرده آمده توی خیابان، تصور اینکه این هیکل توی جامعه می آید تبدیل می شود در آخرت به یک موجود متعفنی که هرکس نزدیکش می شود باید دماغش را بگیرد که از بوی تعفن او اذیت نشود از اعتقاد به رابطه بین دنیا و آخرت سرچشمه میگیرد که ما نمی توانیم این را منکر بشویم. ما نمی توانیم اینها را نادیده بگیریم… » 3
 
سال قبل به طرز اعجاب آوری با در نظر نگرفتن اخلاق اجتماعی اسلام و عبور از بسیاری از ملاک های غیر قابل تغییر دینی که خود او دیروز از سردمداران بیان آنها بوده می گوید:
" می دانم رهبری راضی نیستند از اینکه ایشان بگویند سال فرهنگ ولی عساکری پیدا شوند که فقط دنبال این باشند که مثلاً اگر کسی خوب می خواند او را از میدان در کنند. اگر کسی که قیافه زیبایی دارد، خانمی، او را نگذارند پیدا شود و امثال این جور چیزها، این حالت پیش می آید، مناظر خوب را از دست مردم بیرون کنند" 4
 
 
سیاستی که عین قدرت طلبی است
 
آیا این همان سیاست امیرالمومنین است؟ امیرالمومنینی که حق می گفت و لو به قیمت سالها خانه نشینی تمام شود! حال آنکه امروز خانه نشینی هم در کار نیست که مسلمانان بیدار در تمام دنیا امروز با توجه به فرهنگ شکست خورده غرب با تمام وجود به حسن و مصلحت حجاب پی برده اند ،اما چه کنیم که امروز آشکار می شود که این افراد اعتقاد واقعی و راسخ به آنچه از احکام متعالی اسلام که بیان می کرده اند نداشته اند و امروز ما فی الضمیر خویش را در بین یک عده همفکر آشکار می کنند که این خواست خداست تا ماهیت آنها بیش از پیش برای مردم آشکار شود که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند حال جاهل از این دو حال خارج نیست که یا افراط کننده و یا تفریط گر است.
 
در بخش مواضع سیاسی هم با عبور آشکار از مواضع امامی که هر روز خاطره ای دوطرفه از او در آستین دارد احتمال بازگشایی سفارت کشوری را مطرح می کند که امام بارها و بارها ماهیت این کشور را پلید و استکباری خواندند و از آن به شیطان بزرگ تعبیر نمودند و یکی از اولین دستاورد های این مذاکرات کذایی را شکستن تابوی رابطه با آمریکا مطرح می کند که این یعنی همان که اصلاح طلبان آشکارا می گفتند که افکار خمینی باید به موزه سپرده شود.
 
اکبر هاشمی و یوسف صانعی
حالا امروز این دو مبارز قدیمی و پشیمان و خسته فعلی که مجملی از تحول قهقراییشان بیان کردیم ،دو آیت اللهی که انگار قسم خورده اند در بهشت و جهنم با هم باشند در کنار هم قرار گرفته اند تا امروز در این جبهه و برای رسیدن به قدرت معاضد هم باشند.

 

------------------------------------

پی نوشت:

1-هتاکان دیروز هاشمی؛ حامیان امروز رفسنجانی +تصاویر

2-هاشمی رفسنجانی؛خطبه اول نماز جمعه تهران- مورخ ۱۲ اردیبهشت ۶۵ دانشگاه تهران

3-اکبر هاشمی، خطبه نمازجمعه تهران- نشریه آینده سازان شماره ۱۷۴ تیرماه ۱۳۶۵

4-دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر در کتابخانه ملی ۱۶ اردیبهشت ۹۳

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون