تاریخ خبر: کد خبر: 8965

در نشست خبری جشنوارۀ ملی «بُشری» مطرح شد

٧۵ درصد بازار سوغات مشهد را محصولات وارداتی تأمین می‌کنند

نشست خبری جشنوارۀ ملی «بُشری» با حضور دبیر جشنواره، جمعی از داوران جشنواره، مدیران اجرایی و استادان دانشگاه در تهران برگزار شد.

٧۵ درصد بازار سوغات مشهد را محصولات وارداتی تأمین می‌کنند

به گزارش «قاصدنیوز»، نشست خبری جشنوارۀ ملی «بُشری» با حضور دبیر جشنواره، جمعی از داوران جشنواره، مدیران اجرایی و استادان دانشگاه در تهران برگزار شد.

 

این جشنواره به‌همت آستان قدس رضوی و با هدف حمایت از تولیدکنندگان، طراحان و ایده‌پردازان محصولات فرهنگی حوزۀ کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

 

در این نشست مهدی یک‌پسر، دبیر جشنواره و مدیر دبیرخانۀ سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی، گفت: «تولید محصولات فرهنگی در بسیاری از کشورهای دنیا به‌عنوان صنعت پیشرو مطرح است و یکی از ۵ بازار بزرگ دنیا را در کشورهای پیشرفته دارد. ما باید محصولات صنایع خلاق فرهنگی را به‌عنوان محور عملکرد مدنظر قرار دهیم.

 

وی افزود: «این صنعت چند بعد اثرگذار دارد: اول بعد فرهنگی: صنایع فرهنگی ابزار انتقال پیام هستند. دوم بعد اقتصادی: ظرفیت بالای محصولات از ایده تا عمل که بیشتر آوردۀ آن‌ها فکر و اندیشه است تا مواد اولیه و به‌همین‌دلیل حاشیۀ سود بیشتر و ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارند. ایران مدعی است که نهاد فرهنگی را به‌عنوان یک مبنا مدنظر دارد؛ پس طبیعتاً باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهد.

 

یک‌پسر گفت: «طی مطالعه‌ای که چند سال پیش در مشهد داشتیم متوجه شدیم در گوشه‌ای از بازار فرهنگی بزرگ کشور، یعنی بازار سوغات زائران حرم رضوی، گردش مالی بسیار بالایی وجود دارد و ٧۵درصد بازار را محصولات وارداتی تأمین می‌کنند، در‌صورتی‌که درآمد زیارت امام رضا (ع) باید متعلق به خودمان باشد. مشکل دیگر این است که بسیاری از محصولاتی که در‌جریان زیارت خریداری می‌شود مغایر با هدف زیارت است، مثل اینکه زوار برای فرزندانشان عروسک بن‌تن خریداری می‌کنند.

 

دبیر جشنوارۀ ملی «بشری» ادامه داد: «به‌همت مسئولان عالی آستان قدس رضوی از سال گذشته با توجیه ابعاد این حرکت بزرگ اقدامات را آغاز کردیم. ما به‌دنبال ایجاد چرخۀ تولید و توزیع هستیم. باید بخش‌های نادیده گرفته‌شده در بخش تولید را فعال کنیم. در بخش توزیع هم باید نهادهای غیرفعال را تقویت کنیم.

 

وی تصریح کرد: «وقتی تعادل عرضه و تقاضا در بازار نباشد و سیل محصولات خارجی وارد بازار شود نتیجۀ آن ایجاد وضعیت فعلی است. تجربه ثابت کرده که ما هر زمان محصولات فرهنگی مرتبط با مسئلۀ زیارت را ارائه می‌دهیم با اقبال بیشتری مواجه می‌شوند و مورد‌تمایل و رضایت مصرف‌کنندگان هستند.

 

وی تأکید کرد: «البته آستان قدس رضوی درپی تجارت نیست؛ بلکه درپی متولی این امر بودن است، یعنی ایجاد نظارت برای برقراری ارتباط بین تولیدکنندگان داخلی با بازار. به‌زودی نمایشگاهی را راه‌اندازی می‌کنیم و این محصولات را در آنجا به بازاریان معرفی خواهیم کرد. ما حمایت از ایده‌پردازان، طراحان و تولیدکنندگان داخلی و بررسی نتایج فعالیت‌های آنان را مد‌نظر قرار دادیم و در‌حال‌حاضر در ۶ فروشگاهی که در اطراف حرم امام رضا و ١۶ فروشگاهی که در سطح کشور داریم محصولات آنان را عرضه می‌کنیم. سالیانه بالغ بر ٢٠میلیون نفر زائر به مشهد می‌آیند که این مسئله نشان‌دهندۀ ظرفیت بالای آستان قدس رضوی برای این امر است.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون