تاریخ خبر: کد خبر: 5712

آزادسازی اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد تصویب شد

اعضای شورا در هفتاد‌وپنجمین جلسه علنی شورای شهر طرح جمعی از اعضای شورای شهر در‌خصوص آزاد‌سازی اراضی ارتفاعات جنوبی شهر را تصویب کردند

آزادسازی اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد تصویب شد

به‌گزارش قاصدنیوز، اعضای شورا در هفتاد‌وپنجمین جلسه علنی شورای شهر طرح جمعی از اعضای شورای شهر در‌خصوص آزاد‌سازی اراضی ارتفاعات جنوبی شهر را تصویب کردند تا در بازه زمانی سه‌ماهه با تعیین اولویت‌ها اقدامات اجرایی آغاز شود.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی‌ شهر مشهد در این‌خصوص گفت: بیش‌از ٩٥‌درصد افرادی که در اراضی جنوبی شهر تصرفاتی داشته‌اند، به‌ظاهر اقدام قانونی انجام داده و مصوبه کمیسیون ماده‌٥ را اخذ کردند؛ در‌حالی‌که شورای عالی معماری و شهرسازی با این واگذاری‌ها موافق نبوده است.

 

علی‌اصغر نخعی‌راد افزود: باید اقدامات در این حوزه اولویت‌بندی شود و در ابتدا از ساخت‌وسازها جلوگیری شده، سپس به خلع ید متصرفان اقدام شود.

 

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنانشان دغدغه تمامی‌ ساخت‌و‌سازها و تصرفات صورت‌گرفته در ارتفاعات توسط اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها و سازمان‌ها را دارند؛ نه فقط دغدغه تصرفات غیرقانونی را و باید به این مهم توجه شود.

 

مهدی ذاکرالحسینی، رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی‌ شهر مشهد نیز گفت: باید تصرفات به‌ظاهر قانونی را پس گرفته و وجوه مربوط‌ را به مردم پس دهیم و سپس آن‌ها را به فضای سبز تبدیل کنیم.

 

حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی نیز در ادامه اظهار کرد: برای جلوگیری از فراموش‌شدن این مصوبه باید بازه زمانی مشخص شود تا بر‌مبنای آن اولویت‌ها انتخاب و کار اجرایی آغاز شود.

 

خلیل موحدی از دیگر اعضای شورای اسلامی‌شهر مشهد نیز گفت: بیشتر ارتفاعات جنوبی شهر در ‌محدوده منطقه‌٩ شهرداری قرار دارد که ‌خود این منطقه چهارصدهکتار وسعت و ٣٣٠‌هزار نفر‌ جمعیت دارد که باید امور آن‌ها ‌رسیدگی شود.

 

وی افزود: لازم است مدیریت مستقلی برای این مهم تشکیل شود تا تمامی‌ ارتفاعات واقع‌شده در مناطق ٧، ٨ و ٩ را به‌صورت یکپارچه مدیریت کند.

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: ٩٥‌درصد ساخت‌و‌سازها و تصرفات انجام‌شده در ارتفاعات جنوبی شهر مشهد متاسفانه ظاهر قانونی دارد و از مراجع مختلف مجوز دریافت کرده‌اند.

 

محمدرضا حسین‌نژاد افزود: باید به موضوع کد‌های ارتفاعی و شیب ١٥‌درصدی که ملاک تصمیم‌گیری است، توجه ویژه‌ای شود.

 

محمد آذری، معاون اداری و مالی شهرداری مشهد نیز با اشاره به سیاست کوچک‌سازی بدنه شهرداری مشهد گفت: تلاش می‌کنیم تشکیلات چابک و کارآمدی را برای انجام ماموریت‌ها ایجاد کنیم؛ اما به‌دلیل اینکه موضوع ارتفاعات جنوبی بسیار مهم است، می‌توان با ساز‌وکار دیگری، بدون بزرگ‌کردن تشکیلات، کار را با اولویت پیش برد.

 

بر اساس این مصوبه، شهرداری مشهد موظف شد ظرف مدت سه ماه ضمن جلوگیری از احداث بنا و آزاد‌سازی اراضی، اولویت‌ها را مشخص کند تا بر‌مبنای اولویت‌ها، هماهنگی لازم با دستگاه‌های ذی‌ربط و دستگاه قضایی در‌خصوص خلع ید و ابطال اسناد مأخوذه متصرفان ارتفاعات جنوبی را انجام دهد و از هر گونه ساخت‌و‌ساز جدید و پاسخ‌گویی به استعلامات (نقل و انتقال) جلوگیری کند. همچنین می‌بایست با اقدام مناسب از قبیل ایجاد فضای سبز، پیشگیری مناسب نسبت به تصرف اراضی در‌اختیار صورت پذیرد.

 

شهرداری مشهد (مناطق ٧و ٨ و ٩) گزارش دقیقی از تصرفات غیر‌قانونی ارتفاعات جنوبی (توسط اشخاص حقوقی و حقیقی)‌ تهیه و ظرف حداکثر یک ماه به شورای اسلامی‌شهر مشهد مقدس ارائه کنند.

 

به‌منظور ایجاد یک پهنه عام‌المنفعه، شهرداری مشهد مقدس نسبت به ایجاد مدیریت مستقل در‌‌قالب مدیریت طرح ارتفاعات جنوب مشهد اقدام و شرح وظایف آن را ظرف مدت یک ماه به شورای اسلامی‌ شهر مشهد مقدس ارائه کند.

 

شهرداری مشهد با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی نسبت به اجرایی‌کردن تصمیمات شورای عالی معماری و شهرسازی در این خصوص اقدام کند.

 

﷯پرداخت ٢‌برابری کرایه اتوبوس در‌صورت نداشتن «من‌کارت»

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه جلسه علنی خود موضوع دریافت قیمت تمام‌شده از شهروندانی را که ‌برای استفاده از اتوبوس از «من‌کارت» استفاده نمی‌کنند، در دستور‌کار قرار دادند.

 

مطابق این لایحه شهروندانی که به هر دلیل در هنگام استفاده از اتوبوس‌های بخش خصوصی و سازمانی «من‌کارت» به‌همراه ندارند، باید قیمت تمام‌شده بهای خدمات را که پانصدتومان است، نقدا به راننده پرداخت کرده و رسید دریافت کنند.

 

نایب‌رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد درهمین رابطه گفت: در سال گذشته ٣٢٠‌میلیون تراکنش در سیستم «من‌کارت» به ثبت رسید که این مقدار باید ٤٢٠‌‌میلیون می‌بود و معنای آن این است که ١٠٠‌میلیون سفر بدون پرداخت کرایه در مشهد انجام شده است که حدود سی‌میلیارد تومان می‌‌شود.

 

حسن قدیری طرقی افزود: یکی از راه‌های جلوگیری از عدم پرداخت کرایه، دریافت وجه نقد از مسافران است که این مهم در کمیسیون حمل‌ونقل مطرح و قرار شد کسانی که به هر دلیل از «من‌کارت» استفاده نمی‌کنند، بهای تمام‌شده خدمات را که به‌ازای جابه‌جایی هر مسافر در مشهد پانصدتومان است، به‌صورت نقدی پرداخت کنند.

 

وی تاکید کرد: علت تعیین این مبلغ این است که دیگر شهرداری به بخش خصوصی یارانه حمل مسافر را که بر‌مبنای تراکنش«من‌کارت» انجام می‌شود، پرداخت نخواهد کرد و شهروندان باید خودشان قیمت تمام‌شده را بپردازند و البته این تشویقی است برای شهروندان که از«من‌کارت» استفاده کنند.

 

غلامحسن صاحبی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: به‌دلیل اینکه پول به‌صورت نقدی بین مسافر و راننده جابه‌جا می‌شود، ممکن است در پرداخت وجوه اخذ‌‌شده توسط رانندگان به سازمان ‌یا بخش خصوصی مشکلاتی ایجاد شود که باید برای آن راهکاری اندیشیده شود.

 

﷯سه‌و‌‌نیم‌میلیون«من‌کارت» در بین شهروندان توزیع شده است

هوشنگ غلام‌زاده، معاون حمل‌ونقل وترافیک شهرداری مشهد در ادامه تصریح کرد: برای شفاف‌سازی در پرداخت‌ها به رانندگان کارت‌های ویژه‌ای داده می‌شود که ‌راننده موظف است پس از دریافت وجه از شهروندان کارت را مقابل دستگاه گرفته و رسید صادر‌شده را تحویل مسافر دهد.

 

مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد نیز گفت: تلاش می‌کنیم با اجرای این طرح تعداد باجه های ارائه خدمات «من‌کارت» در شهر را افزایش دهیم.

 

عطار‌زاده افزود: در‌حال‌حاضر سه‌و‌نیم‌میلیون«من‌کارت» در بین شهروندان توزیع شده است که ٨٧١ فروشگاه و ٧٧ باجه، فروش و شارژ «من‌کارت» را در نقاط مختلف شهر انجام می‌دهند.در پایان، اعضا به این لایحه رای مثبت دادند که مطابق با آن به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود با ایجاد سازوکار لازم و پس از اطلاع‌رسانی مناسب به شهروندان، بهای خدمات اتوبوس‌رانی و مینی‌‌بوس را از مسافرانی که «من‌کارت» ندارند یا کارت آن‌ها اعتبار لازم را ندارد، مبلغ پانصد‌تومان به‌صورت نقد دریافت کند.

 

﷯توسعه فضای سبز با ایجاد باغ بام

در ادامه جلسه علنی شورا لایحه اصلاح اعطای تسهیلات تشویقی و حمایتی در احداث باغ‌بام در دستور‌کار قرار گرفت که پس از انجام برخی اصلاحات به تصویب رسید.

 

معاون خدمات ومحیط زیست شهرداری مشهد در این رابطه گفت: در‌حال‌حاضر مناطق یک و ثامن شهرداری به‌دلیل تراکم بالا، سرانه فضای سبز پایینی نسبت به دیگر نقاط شهر دارند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم ساختمان‌های گروه «د» و «ج» را که در این مناطق احداث می‌شوند، ملزم کنیم تا ٦٠درصد مساحت پشت‌بام را به«باغ بام» تبدیل کنند.

 

خلیل‌ا... کاظمی خاطرنشان کرد: با این اقدام ٤٥‌هکتار به میزان فضای سبز در این محدوده افزوده می‌شود.

 

اخلاقی، رئیس کمیسیون فرهنگی در ادامه اظهار کرد: ایجاد «باغ‌بام» علاوه‌بر افزایش فضای سبز در‌ زیبایی شهر نیز تاثیر دارد و اگر در برخی موارد از اجبار استفاده نکنیم، فرهنگ‌سازی نخواهد شد.

 

قدیری‌طرقی نیز گفت: ایجاد «باغ‌بام» در مقررات ملی ساختمان دیده نشده است و ناظر ساختمان نیز هیچ مسئولتی در این‌خصوص بر‌عهده نمی‌گیرد و اگر کوچک‌ترین زلزله‌ای رخ دهد، به‌دلیل باری که احداث «باغ‌بام» به ساختمان تحمیل می‌کند، ممکن است خسارات زیادی ایجاد شود.

 

ذاکرالحسینی نیز تاکید کرد: برای احداث «باغ‌بام» باید موارد فنی و محاسبه‌ای به‌دقت مورد توجه قرار گیرد و نباید احداث «باغ‌بام» جنبه اجباری داشته باشد.

 

عامری‌فرد نیز گفت: در‌حال‌حاضر سرمایه‌گذاران رقبتی برای حضور در منطقه ثامن ندارند و این اجبارها بر رکود بیشتر در این منطقه دامن می‌زند.

 

در پایان، اعضای شورا با این لایحه موافقت کردند که مطابق آن در ساخت‌و‌سازهای مناطق یک و ثامن شهرداری تسهیلات صرفا با مبلغ یک‌میلیون ریال در کنار روش‌های اجباری در نظرگرفته شده و درخصوص سایر مناطق نیز مبلغ دومیلیون ریال تسهیلات برای مالکان پیش‌بینی شد.

 

﷯ اختصاص ٥٠درصد تابلوهای تبلیغات به موضوعات فرهنگی

دیگر موضوع مورد بحث در هفتاد‌و‌پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، مربوط به بررسی پیشنهاد برخی ‌اعضای شورا در‌خصوص اضافه‌شدن تبصره‌هایی به لایحه شهرداری در‌خصوص آیین‌نامه سامان‌دهی تبلیغات شهری اختصاص داشت که در‌خصوص ‌پیشنهاد محمودعامری‌ که مربوط به اختصاص ٥٠درصد تابلوهای تبلیغات شهری‌ به موضوعات فرهنگی بود که به تایید اعضا رسید.

 

همچنین اعضای شورا با پیشنهاد خلیل موحدی مبنی‌بر اینکه ‌شهرداری مکلف است اجرای قوانین مربوط به عفاف و حجاب را در قراردادهای واگذاری شرط کند، موافقت کردند.

 

منبع: شهرآرا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون