تاریخ خبر: کد خبر: 1443

سوابق عجیب افرادی که سال اخیر به دانشگاه‌ها بازگردانده شدند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سوابق برخی دانشجویان ستاره‌دار را که در یک سال اخیر به نحصیلات تکمیلی بازگردانده شدند تشریح کرد.

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان "در روزهای اخیر برای تحت تأثیر قرار دادن استیضاح وزیر علوم شاهد اقدامات تبلیغاتی ــ سیاسی درباره کل بورسیه‌های دولت گذشته هستیم" گفت: وزارت علوم در یک خطای محرز به‌طور غیرقانونی کل اسامی بورسیه‌ها را بدون بررسی این‌که آیا تخلفی مرتکب شدند و یا خیر، منتشر کرد.

وی ادامه داد: اگر اسامی این افراد بدون اطلاع وزارت علوم بوده که نشان از سهل‌انگاری مسئولان این وزارتخانه است، که اطلاعات محرمانه نظام نشت پیدا می‌کند و مشخص می‌شود افرادی در این وزارتخانه نفوذ پیدا کردند و اگر با اطلاع آنها این اقدام صورت گرفته که قطعاً مقصرند که بدون اینکه مشخص شود کدام فرد به‌صورت قانونی و کدام فرد به‌صورت غیرقانونی بورسیه شدند، تمام آنها را غیرقانونی جلوه دادند و قبل از اثبات محکومیت، با حیثیت علمی آنها بازی کردند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: البته حق قانونی دانشجویانی که با اعلام اسامی، حیثیت علمی آنها مورد سؤال قرار گرفته، برای شکایت از منتشرکنندگان نام آنها محفوظ است و مراجع قضایی موظف به رسیدگی به این اقدامات خلاف قانون هستند.

طبیب‌زاده اضافه کرد: وزارت علوم در حالی با این دانشجویان چنین رفتاری انجام می‌دهد که از سوی دیگر افرادی را تحت عنوان دانشجویان ستاره‌دار وارد دوره کارشناسی ارشد و دکترا کرده که در پرونده خود سوابق محکومیت‌های سیاسی و قضایی دارند.

وی در ادامه با اشاره به سوابق برخی از افرادی که تحت این عنوان به دانشگاه‌ها بازگردانده شدند، خاطرنشان کرد: میان افرادی که به تحصیل بازگردانده شدند، سردبیر نشریه توقیف شده مارکسیستی، افرادی که قرص‌های روان‌گردان مصرف و توزیع کردند، افرادی که ارتباط تشکیلاتی با گروه‌های مارکسیستی خارج از کشور دارند، محکومان کیفری یک، دو، سه و حتی ۵ساله، مجرمان همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای همچون صدای آمریکا و رادیو تلویزیون‌های بیگانه فعال علیه نظام و با افراد مرتبط با افرادی همچون علی افشاری، توهین‌کنندگان به مقدسات نظام جمهوری اسلامی، مراجع تقلید، ولایت فقیه، اعضای گروه منحله نهضت آزادی، کسانی که در پرونده خود دفاع از مجرمان سیاسی و ضدانقلاب همچون هاشم آغاجری و اکبر گنجی را در پرونده دارند و ... را تحت عنوان دانشجویان ستاره‌دار وارد دانشگاه کردند.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: مسئولان وزارت علوم اجازه دادند این افراد به‌صورت رایگان از امکانات آموزش عالی جمهوری اسلامی استفاده کنند و مسئولین وزارت علوم حیثیت سیاسی و اجرایی خود را پای این قبیل افراد خرج کردند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: حال سؤال این است که آیا وزارت علوم بایستی برای بازگشت این قبیل دانشجویان به محیط دانشگاه‌ها تمام‌قد بایستد و آیا حضور آنها در دانشگاه‌ها ثمره‌ای جز اغتشاش و درگیری را در آینده نوید نمی‌دهد؟

طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دلایل استیضاح فرجی دانا، مجوز به این قبیل افراد برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها است و فکر نمی‌کنم هیچ کدام از نماینده‌های آزاده و متدین که دلشان برای نظام و امنیت کشور می‌سوزد، به ادامه این رفتارهای وزیر و مسئولان وزارت علوم رضایت دهند.

وی تأکید کرد: قطعاً نمایندگان غیور ملت در مقابل این هجمه‌ها به امنیت کشور و نظام و مقدسات دینی خواهند ایستاد و به ادامه کار وزیر علوم و افرادی که در این تفکر مقابل نظام و کشور می‌ایستند، رأی منفی خواهند داد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان گفت: هر کس قلبش برای حفظ نظام می‌تپد، با آگاهی از جرایم برخی دانشجویان ستاره‌دار، که با همکاری آقایان توفیقی و فرجی‌دانا به دانشگاه‌ها بازگشتند و وجودشان تداعی‌کننده ایجاد اتاق جنگ علیه نظام در آینده خواهد بود، ادامه فعالیت وزیر علوم را خواستار نخواهد شد.

  استیضاح هیچ ربطی به بورسیه‌‌ها ندارد

در همین حال، سیدحسین نقوی‌حسینی عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص جوسازی‌های اخیر در رابطه با بورسیه‌ها، اظهار داشت: دیدگاه مجلس در این زمینه این است که هر تخلفی در ارتباط با بورسیه‌ها از دولت هاشمی‌رفسنجانی تاکنون اتفاق افتاده تا وزارت علوم را ملغی کند و هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد، در صورت تخلف، با وی برخورد شود.

وی با بیان اینکه دولت هاشمی رفسنجانی عده‌ای را به‌صورت لشکری بورس کرد، افزود: افرادی همچون حجاریان، اصغرزاده، تاج‌زاده، میردامادی و دیگر افرادی از این دست توسط دولت هاشمی‌رفسنجانی با پول بیت‌المال بورسیه شدند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس، تصریح کرد: هر کسی در بورسیه مرتکب کوچک‌ترین خلافی شده، وزارت علوم موظف است با آن‌ها برخورد کند و اگر برخورد مناسب انجام نشود، مجلس در این زمینه مدعی است.

نقوی‌حسینی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این سؤال مطرح است که اگر تخلفی صورت گرفته، در این مدت یک‌ساله چرا هیچ واکنشی داده نشده و اقدامی نکرده‌اند و حالا که بحث استیضاح مطرح است، چنین مواردی مطرح می‌شود؟

وی با بیان اینکه مواردی که در استیضاح وزیر علوم وجود دارد، هیچ ارتباطی با بورسیه‌ها ندارد، گفت: در حال حاضر وزیر باید در خصوص محورهای استیضاح پاسخ دهد و با این جوسازی‌ها، مشخص می‌شود که جوابی ندارند که چنین مسائل بی‌ربط به استیضاح را مطرح می‌کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان این‌که با بی‌اخلاقی اسامی ۳ هزار تن از بورسیه‌ها منتشر شده است، تأکید کرد: بدون این‌که بررسی شده باشد کدام فرد براساس قانون و به‌حق و کدام فرد به‌ناحق بورسیه شده است، اسامی همه را یک‌جا منتشر کردند و آبروی افراد صاحب حق را نیز برده‌اند و همه این افراد در جامعه مورد حمله قرار می‌گیرند.

نقوی‌حسینی با طرح این سؤال که چطور می‌خواهند ظلمی را که به این افراد روا شده جواب دهند، افزود: به‌فرض اینکه ۱۰۰ نفر از آن‌ها افرادی باشند که به‌صورت غیرقانونی بورسیه شده‌اند، پس فقط باید جلوی بورسیه آن‌ها گرفته شود و به چه منظور کل اسامی بورسیه‌ها را منتشر کردند؟

وی تصریح کرد: به همین دلایل انتشار اسامی تمام بورسیه‌ها از سوی وزارت علوم، اقدام نابجا و غلطی است و قطعاً مجلس نسبت به این عملکرد واکنش نشان می‌دهد.

منبع: جهان

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون