تاریخ خبر: کد خبر: 1204

هدف از طرح «روحانی به جای هاشمی» چیست؟

یکی از اولین شبهاتی که پس از حضور احتمالی رئیس‌جمهور در جایگاه خطیب نماز جمعه ایجاد می‌شود، دولتی شدن خطبه‌های نماز جمعه است که نه در شأن رئیس‌جمهور است و نه در شأن جایگاه نماز جمعه.

هدف از طرح «روحانی به جای هاشمی» چیست؟

به گزارش قاصد نیوز به نقل از فارس

زمزمه‌های ماجرا را یکی از شاگردان قدیمی آیت الله مصباح و مخالف سرسخت امروز استادش، بر سر زبان‌ها انداخته است.

محسن غرویان می‌گوید حالا که هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه نمی‌آید، پس حسن روحانی می‌تواند جایگزین خوبی برای وی باشد.

پس از طرح این پیشنهاد رسانه های جریان اصلاح طلب حواشی موضوع را مورد بررسی قرار می دهند تا شاید راهی برای حضور شیخ دیپلمات در نماز جمعه پیدا شود و یا واکنشی از سوی ستاد اقامه نماز جمعه و شورای سیاست گذاری آن بروز کند تا راه برای فضا سازی بیشتر باز شود.

پیشنهاد دهنده این طرح و حامیان آن، دلایلی برای حضور رئیس جمهور در جایگاه خطیب نماز جمعه تهران دارند که یکی از آنها مسبوق به سابقه بودن آن است.

حامیان خطبه خوانی شیخ چه می‌گویند؟

محسن غرویان که در سال های اخیر در جایگاه مخالفان جریان اصولگرایی و بیشتر منتقد استاد قدیمی‌اش (آیت الله مصباح یزدی) قرار گرفته، با آغاز دولت تدبیر و امید، خود را به صف حامیان رئیس جمهور جدید رساند.

غرویان در مصاحبه‌اش با یکی از رسانه‌ها، ضمن تمجید از خطبه‌های هاشمی رفسنجانی گفت: «بنده امام جمعه ای ندیدم غیر از رهبر انقلاب که مثل آیت‌الله هاشمی خطبه پر بار مذهبی و سیاسی داشته باشند؛ همه ائمه جمعه خوب هستند و خطبه‌های معقولی ایراد می‌کنند اما به اعتراف همه صاحب نظران، جای خالی بحث های تحلیلی و تفسیری آیت الله هاشمی در نماز جمعه خالی است.»

وی در تاثیر حرف‌های خطبای جمعه در جامعه می‌افزاید: «شخصیت خطیب در گفتار و کلامش مشخص است و اگر وی شخص اعتدال گرایی باشد این اعتدال در کلامش هم آشکار است و مردم تحت تاثیر آن قرار می گیرند و باعث فرهنگ سازی بر اساس اعتدال در جامعه می شود به همین دلیل معتقدم حضور هاشمی در نمازجمعه می تواند آرامش را برای کشور به ارمغان بیاورد.»

شاگرد سابق آیت الله مصباح یزدی معتقد است که «اگر هاشمی دیگر تمایلی برای حضور در نمازجمعه تهران ندارند، به نظر می رسد دکتر روحانی هم می تواند در جایگاه خطیب نماز جمعه تهران قرار بگیرد و جای خالی آیت الله هاشمی را در این جایگاه مهم پر کند.»

غرویان همچنین خاطرنشان کرد: «این امر که رییس جمهور، خطیب نماز جمعه تهران باشد هم مسبوق به سابقه است و معتقدم این اتفاق مبارک هم از لحاظ حقوقی اهمیت دارد هم بدلیل نزدیکی خط مشی دکتر روحانی و آیت الله هاشمی و همچنین محبوبیت ویژه دکتر روحانی در جامعه باعث می شود که قشر وسیع مردم از نمازجمعه استقبال کنند چرا که نماینده منتخب آنها خطیب جمعه خواهد بود.»

پس از این اظهار نظر غرویان بود که رسانه‌های حامی دولت شروع به تحلیل این حضور کردند.

روزنامه اصلاح طلب اعتماد امروز در گزارشی با عنوان «پیشنهاد مسئولیتی جدید برای رئیس جمهوری/ نماز جمعه؛ حضور روحانی به جای هاشمی» به بررسی زوایای این پیشنهاد پرداخت.

این روزنامه پیشنهاد حضور روحانی در نماز جمعه را باعث تکثر در این نماز عبادی سیاسی می داند ولی تصریح می کند که «امام جمعه شدن روحانی شاید به راحتی رئیس جمهور شدنش نباشد.»

گزارشگر این روزنامه با تاکید بر اینکه تریبون های نماز جمعه تبدیل به جایگاه انتقاد از دولت شده است، نوشت: «جایی (تریبون نمازجمعه) که حتی فرصت سخنرانی در پیش از خطبه نیز کمتر به دولتی ها رسیده و بیشتر در اختیار جریان رقیب و منتقد آنها بوده است.»

این روزنامه همچنین درباره فرصت حضور روحانی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه روز قدس نیز دلیل لغو آنرا از زبان شیرمردی رئیس ستاد نماز جمعه تهران «مشغله کاری» رئیس جمهور عنوان می کند و مساله لغو سخنرانی معصومه ابتکار در نماز جمعه را نیز یکی دیگر از مسائلی خواند که نشان می دهد تریبون نماز جمعه در اختیار دولتی ها قرار نگرفته است.

این روزنامه البته با اشاره به اظهارنظر یک سال گذشته حجت الاسلام تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه که گفته بود «آمدن آقای هاشمی به نماز جمعه می تواند به احیای فتنه ها منجر شود» می نویسد: اگر این نگرانی ها همچنان وجود داشته باشد، می تواند مسیر اجرای پیشنهاد «امام جمعه» شدن روحانی را بسیار پیچیده کند.

تریبونی که نماز جمعه به دولتی ها داد

یکی از مهم ترین دلایل مطرح شده برای حضور روحانی در جایگاه نماز جمعه تهران عدم دادن وقت به دولتی ها برای حضور در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه است.

حامیان دولت معتقدند در این تریبون وقت چندانی به دولتی ها برای بیان نظرات خود داده نشده و سخنرانی های پیش از خطبه نماز جمعه تنها در اختیار مخالفان دولت بوده است.

 

اما با بررسی نمازجمعه‌های یک سال گذشته به راحتی مشخص می‌شود که تا کنون چندین وزیر و معاون رئیس جمهور و دیگر مسئولان دولتی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران حاضر شده و به بیان نظرات خود پرداخته‌اند.

 

نام مسئولیت در دولت یازدهم
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت/ معاون برنامه ریزی و معاونت راهبردی رئیس جمهور
محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور
حمیدرضا چیت‌چیان وزیر نیرو
سید محمود علوی وزیر اطلاعات
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش
ضیا هاشمی معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری
علی ربیعی وزیر کار
شهیدی محلاتی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

 


علاوه بر اینها، مسئولان دولتی در دفعات متعدد با حضور در نمازجمعه دیگر شهرها نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداخته‌اند.

خطبه های اعتدالی یا خطبه های دولتی!

دلایل مطرح شده از سوی حامیان آمدن روحانی به نماز جمعه تهران از زوایای مختلفی قابل بررسی است.

یکی از نکات مطرح شده از سوی حامیان این طرح، ایجاد روح اعتدالی در جامعه بوده و این گروه معتقد است اگر خطیب نماز جمعه دارای منش اعتدالی باشد، می تواند این مساله را به جامعه نیز منتقل کند.

ولی بدون شک یکی از اولین شبهه هایی که پس از حضور احتمالی رئیس جمهور در جایگاه خطیب نماز جمعه ایجاد می شود، دولتی شدن خطبه های نماز جمعه است که نه در شان رئیس جمهور است و نه در شان جایگاه نماز جمعه.

حامیان این طرح معتقدند که این مساله یعنی «خطیب جمعه بودن رئیس جمهور» در دوران ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز مسبوق به سابقه است. حال آنکه رهبر معظم انقلاب پیش از رئیس جمهور شدن با حکم امام خمینی (ره) به عنوان خطیب نماز جمعه تهران منسوب شده بودند.

در همان زمان نیز و پس از ترور رهبر معظم انقلاب در مسجد ابوذر، هاشمی رفسنجانی (که آن زمان رئیس مجلس بود) در مواقعی که رئیس جمهور وقت امکان حضور در نماز جمعه را نداشت، در نماز جمعه حاضر می شد و به مرور و با افزایش مشغله آیت الله خامنه ای در مقام رهبری، وی به عنوان یکی از خطیبان نماز جمعه تهران حضوری مدون پیدا کرد.

یعنی دو شخصیتی که حامیان خطیب جمعه شدن رمحانی آنها را شاهد مثال خود قرار داده است، پیش از رئیس جمهور شدن خطیب نماز جمعه شدند نه پس از آن.

به نظر می رسد مطرح شدن آمدن حسن روحانی به تریبون نماز جمعه از سوی برخی جریان های اصلاح طلب، گزینه ای برای ایجاد حاشیه هم در نماز جمعه و هم در دولت باشد.

آمدن روحانی به نماز جمعه بدون شک در آینده نیز توسط برخی رسانه های اصلاح طلب و حامیان دولت دنبال خواهد شد و قطعا تلاش هایی برای داغ شدن تنور این مساله صورت می گیرد.

حاشیه سازی بر روی این موضوع در روزهای آینده و تبدیل آن به عنوان تیتر یک برخی رسانه های اصلاح طلب برای ایجاد برخی فشارها، دودی است که احتمالا ابتدا به چشم دولت می‌رود.

حال باید دید دولتی که این روزها تمایل چندانی به حاشیه سازی در اطراف خود ندارد، چگونه با این فضاسازی ها روبرو خواهد شد.

*فارس

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون