تاریخ خبر: کد خبر: 1202

چرا رییس‌جمهور مردم را به دنبال خود می‌کشاند؟

مجموعه اتفاقات مذکور، این ظن را تقویت می‌کند که گویا دولت از استقبال های مردمی و رفتارهای توده پسند رییس جمهور چندان هم ناراضی نیستند و از طرفی حاضر به کوتاه آمدن از ژست مخالفت با چنین رفتارهایی نیستند.

ششمین سفر داخلی حسن روحانی امروز در حالی انجام شد که بر اساس برنامه ریزی انجام شده برای نحوه استقبال از رییس جمهور، باز هم مردم به دنبال خودروی او در خیابان ها دویدند.

به گزارش گروه سیاسی صراط، نوع سفرهای داخلی رییس جمهور و عدم تکرار تجربه احمدی نژاد در این خصوص، موضوعی است که از زمان اولین سفر روحانی همواره مطرح بوده است.

محمدرضا صادق درباره اولین سفر روحانی داخلی روحانی - به خوزستان - گفته بود "در این سفر که سه روزه خواهد بود، شاهد استقبال مردمی نخواهیم بود چون دولت بنا ندارد کار تبلیغاتی انجام دهد بلکه هدفش حفظ کرامت انسان ها و خدمت به مردم است."

ارتباط دویدن پشت خودروی رییس جمهور و کرامت انسان ها، بارها از سوی حامیان دولت مطرح شده و بسیاری از آنها اقدام احمدی نژاد در این خصوص را پوپولیستی می خواندند.

با وجود وعده های صادق، اولین سفر روحانی درست مانند سفرهای احمدی نژاد با اتفاقاتی چون، دویدن مردم پشت خودروی رییس جمهور، بیرون آمدن رییس جمهور از سقف خودرو و دست تکان دادن برای مردم و تجمع در خیابان های مسیر حرکت روحانی همراه شد.

این اتفاقات تا جایی پیش رفت که حتی روزنامه جمهوری اسلامی از حامیان دولت یازدهم نیز در مطلبی به انتقاد از این موضوع پرداخت و نوشت: "در سفرهای استانی رئیس‌جمهور سابق، کرامت مردم در نظر گرفته نمی‌شد و از لحظه ورود وی به هر استان تا پایان سفر، از مردم برای نمایش وجاهت و محبوبیت رئیس‌جمهور استفاده می‌شد. دویدن مردم به دنبال خودروی حامل رئیس جمهور، دست تکان دادن‌های نمایشی رئیس‌جمهور برای مردم، جمع‌آوری نامه‌های انبوه و به به و چه چه‌های مکرر درباره حضور مردم در خیابان‌های مسیر و پرشکوه توصیف کردن استقبال مردمی توسط رسانه‌های طرفدار، فرازهای تکراری و ملال آور سفرهای استانی بودند که ماهیت واقعی آنها استفاده ابزاری از مردم بود. متأسفانه این روش در اولین سفر استانی رئیس‌جمهور روحانی نیز ادامه یافت و علیرغم وعده‌های داده شده، تغییر قابل توجهی مشاهده نشد."

حال با انجام 6 سفر داخلی توسط رییس جمهور، نه تنها تغییری در برنامه های استقبال از روحانی ایجاد نشده بلکه همان رویه پیشین با جدیدت دنبال می شود.

مجموعه اتفاقات مذکور، این ظن را در میان منتقدان و حتی حامیان دولت تقویت می کند که گویا مسئولینی دولت راستگویان از استقبال های مردمی و ژست های توده پسند رییس جمهور چندان هم ناراضی نیستند و از طرفی حاضر به کوتاه آمدن از ژست مخالفت با چنین رفتارهایی نیستند.

واقعا اگر دولت مخالف چنین استقبال ها و این رفتارهای توده پسند – به زعم حامیان دولت – باشد، نمی تواند برنامه استقبال از روحانی را تغییر دهد تا چنین صحنه هایی به وقوع نپیوندند؟ تجربه سفرهای داخلی روحانی هرگز این اعتقاد – مخالفت با محبوب نشان دادن خود در میان مردم – را ثابت نمی کند. تصاویر استقبال مردمی از روحانی در سفر امروز به شهرکرد نیز درست در همین راستاست.

دویدن مردم به دنبال خودروی روحانی در شهرکرد:

چرا رییس‌جمهور مردم را به دنبال خود می‌کشاند؟


چرا رییس‌جمهور مردم را به دنبال خود می‌کشاند؟

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون