تاریخ خبر: کد خبر: 8916

گزارشی «قاصدنیوز» از فعالیت یک جمع «آتش به اختیار»/1

کانالی تلگرامی که توانست در کشور جریان ساز شود/ سعی بر فرهنگ‌سازی «نذرفرهنگی» +ویدئو گزارش شبکه افق

چندی است کانالی تلگرامی با اعضایی محدود توانسته به واسطه کار بدیع و نگاه خاصش به مقولات فرهنگی، در فضای مجازی جریان ساز شود. اقدامی خودجوش توسط جوانان مشهدی که به معنای واقعی کلمه تفسیر گزاره «آتش به اختیار» رهبر انقلاب است.

کانالی تلگرامی که توانست در کشور جریان ساز شود/ سعی بر فرهنگ‌سازی  «نذرفرهنگی» +ویدئو گزارش شبکه افق

به گزارش «قاصدنیوز»، چندی است کانالی تلگرامی با اعضایی محدود توانسته به واسطه کار بدیع، در فضای مجازی جریان ساز شود. اقدامی خودجوش توسط جوانان مشهدی که تفسیر گزاره «آتش به اختیار» رهبر انقلاب است.

 

 

روال کار در این کانال نیز بدین شکل است که ابتدا توسط خیرین و یا از جیب خود موسسین کانال مبالغی جمع‌آوری می‌شود و با خرید بلیت‌های یک سینما، آن بلیت‌ها را به طور رایگان و یا نیمه بها در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

 

شروع کار هم آن طور که حجت الاسلام علی صفوی شاملو مدیر کانال نذرفرهنگی می‌گوید، با فیلم «یتیم خانه ایران» بوده است. شاملو در اینباره می‌گوید:

«کار ازآنجا آغاز شد که بعد از دیدن فیلم «یتیم‌خانه ایران»، احساس کردیم این فیلم باید «دیده شود»؛ شروع کردیم به پیگیری و رایزنی برای دریافت بلیت نیم‌بها و بعد هم توزیع در جمع‌های مذهبی و حزب‌اللهی از قبیل حوزه‌های علمیه خواهران و پایگاه‌های بسیج و....»

نذر فرهنگی

او با اشاره به استقبال مردم از این طرح تصریح می‌کند:

«در سه‌هفته‌ای که از این نذر گذشته، بحمدالله کار بسیار مورد استقبال واقع‌شده و تعداد قابل‌توجهی بلیت از این طریق توزیع و فروخته‌شده است. بیشتر تشکل‌ها هم مجموعه‌های خواهران و یا تشکل‌های حاشیه شهر بودند که طبیعتاً به خاطر ضعف بنیه مالی یا عدم توانایی در پیگیری اداری، امکانی که ما فراهم کرده بودیم برایشان بسیار مغتنم و مناسب بود، علاوه بر استقبال برای دریافت بلیت، مشارکت برای نذر فرهنگی و تأمین هزینه‌های طرح هم قابل‌توجه بود و بخش زیادی از هزینه‌های کار، از طریق خیرین بزرگواری که اصلاً آن‌ها را نمی‌شناختیم تأمین شد.»

 

آخرین اقدام کانال «نذر فرهنگی» حمایت از فیلم «ویلایی‌ها» بود. بعد از اعلام تاریخ سیانس‌ها، بلیت رایگان دو سیانس و بلیت نیمه بها 4 سیانس به سرعت به اتمام رسید. تصاویری که از محل توزیع بلیت‌ها در این کانال درج شده است، ازدحام و استقبال مردم را به خوبی نشان می‌دهد.

نذر فرهنگی

حمایت رسانه‌ها و همت این جمع دغدغه‌مند این اتفاق زیبا در حوزه فرهنگ را کشوری خواهد کرد تا زین پس محرومان و مستضعفان نیز که به صورت سیستمی از چرخه‌ی فرهنگ و استفاده از محصولات فرهنگی حذف شده‌اند، بتوانند در «انتخابات‌»های فرهنگی و اجتماعی شرکت کنند و خودی نشان دهند. این سبب می‌شود عده‌ای گمان نکنند فروش بالای فلان فیلم سخیف، نشان‌دهنده مقبولیت و مشروعیت آن تفکر است. این هدف، مستلزم فراگیر شدن از این دست اقدامات «آتش به اختیار» است.

 

نذر فرهنگی اما از محتوا به فرم رسیده است. یعنی در ابتدا دغدغه لزوم توجه به محصولات فرهنگی در میان  جمعی شکل گرفته است، به صورت آزمایشی و با استفاده از ظرفیت‌های تشکلی و خارج از فضای رسانه‌های مرسوم انجام شده و در نهایت به یک کانال تلگرامی و یک رسانه فراگیرتر ختم شده است.

نذر فرهنگی

یک دلیل ابتر ماندن بسیاری از کارها در فضای مجازی این است که افراد بی‌مهابا و بدون آنکه سرمایه اجتماعی -هرچند اندک- برای خود جمع و جور کنند دست به اقداماتی در فضای مجازی می‌زنند و زود شکست می‌خورند. نذر فرهنگی همچنین کار خود را از کم شروع کرده است. ابتدای کار بلیت‌ها فقط هزار تومان تخفیف داشته‌اند و حالا به 12 هزار تومان و 6 هزار تومان رسیده است. این همان «از شما حرکت از خدا برکت» است.

 

در پایان ذکر این سخن مدیر کانال «نذرفرهنگی» با مخاطبانش، خالی از لطف نیست:

«می‌دانیم که همه‌ساله و در مناسبت‌های مختلف مذهبی، حجم عظیمی از توان مالی متدینین، صرف اطعام و تهیه غذا برای مجالس مختلف عزاداری می‌شود، سال‌ها این دغدغه را داشته‌ام که آیا این توان مالی را نمی‌توان به‌شکل بهتری هزینه کرد؟ و آیا طبق آموزه‌های مکتب اهل‌بیت (س) ما بیشتر وظیفه رفع گرسنگی جسمی توده‌های مردم راداریم یا اقناع فکر و اندیشه آن‌ها و تأمین خوراک فکری برای آن‌ها؟ «نذر فرهنگی» راهکاری است برای هدایت نذورات متدینین به عرصه فرهنگ»

نذرفرهنگی

 

«نذرفرهنگی» اخیرا در حوزه کتاب نیز ورودهایی داشته است. اطلاعات بیشتر را می‌توانید از کانال «نذرفرهنگی» با نشانه @nazre_farhangi دریافت کنید.

 

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون