تاریخ خبر: کد خبر: 886

گزارشي از اعتکافی با طعم امر به معروف و نهی از منکر

مدير اجرايي مراسم اعتکاف « شيرين ترين تعامل اجتماعي» مي گويد: 150 نفر دانشجو، طلبه و حتي دانش آموزان دبيرستاني در اين اعتکاف شرکت کرده اند.

به گزارش قاصدنیوز، روزنامه خراسان نوشت:

 

از زمين تا آسمان تفاوت دارد. تاکنون تجربه اي که از مراسم اعتکاف داشتم برگزاري مراسم دعا و حلقه هاي معرفتي در اين مراسم بود که با موضوعات مذهبي و اعتقادي برگزار مي شد اما اين بار مراسم اعتکاف « شيرين ترين تعامل اجتماعي» که از چهارشنبه 11 ماه رمضان تا اذان مغرب شب گذشته در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد ميزبان دانشجويان و طلابي بود که همگي دغدغه امر به معروف و نهي از منکر داشتند. آن ها به اين اميد دور هم گرد آمده بودند تا در تعاملي سازنده، راهکارهاي اجرايي امر به معروف و نهي از منکر را که مقام معظم رهبري از آن به عنوان «شيرين ترين تعامل اجتماعي» ياد کرده اند بررسي کنند. سال ها قبل حضور در مراسم اعتکاف ماه رجب در مسجد گوهرشاد نصيبم شده بود اما مراسم اعتکاف آموزشي و معرفتي در دانشگاه فردوسي جور ديگري بود. به حال خوش اعتکاف کنندگان که بيشترشان دانشجو و طلبه هستند غبطه مي خورم. برخي حتي با کودک 3، 4 ساله خود آمده بودند تا از لحظات معنوي و معرفتي آن بهره ببرند. نزديک ظهر است و خورشيد نيمروز از آسمان مي تابد. وارد مسجد امام رضا(ع) مي شوم که محل برگزاري مراسم اعتکاف آموزشي – معرفتي «شيرين ترين تعامل اجتماعي» است. صداي استادي را مي شنوم که مطالبي درباره افزايش جمعيت بيان مي کند. تعدادي از حاضران در بخش ابتدايي مسجد در حال خواندن قرآن هستند.

 

خاطره اي به ياد ماندني از امر به معروف

يکي از اين معتکفان، دانش آموخته رشته زمين شناسي از دانشگاه فردوسي و طلبه پايه سوم مدرسه علميه است. از او درباره انگيزه اش از حضور در اين مراسم مي پرسم. مي گويد اولين تجربه اعتکاف اوست و بسيارمشتاق است تا در ديگر مراسم اعتکاف دانشجويي که در آينده برگزار مي شود شرکت کند. مهديه زارع ادامه مي دهد: اين که براي مدت کوتاهي از خانواده جدا ميشوي و به حساب نفست رسيدگي مي کني تجربه بسيار خوب و ارزشمندي است. البته در اينجا در کنار برنامه هاي مذهبي کلاس هاي کاربردي با محوريت امر به معروف و نهي از منکر و با موضوع افزايش جمعيت، دشمن شناسي و جنگ نرم، تغذيه اسلامي و راه هاي امر به معروف و نهي از منکر برگزار مي شود. در اين کلاس ها راه و روش درست اجراي امر به معروف را آموختم و اين که چگونه مي توانم ديگران را به انجام معروف تشويق کنم.

 

از لحظات به ياد ماندني اين اعتکاف برايمان مي گويد: در يکي از اين کلاس ها فردي به عنوان سخنران آمده بود که او خاطره جالبي تعريف کرد و همين خاطره برايم خيلي تاثير گذار بود. او مي گفت: يک بار با يکي از دوستانم که بعدها شهيد شد صحبت مي کردم و از فرد سومي غيبت کردم. ناگهان متوجه شدم که اشک از چشمان او جاري شده است. رو به من کرد و در حال اشک ريختن گفت: « تو چرا غيبت کردي؟» پس از مدتي او شهيد شد اما من از آن لحظه تا الان هر وقت بخواهم درباره کسي صحبت کنم همان خاطره برايم تداعي مي شود و غيبت نمي کنم و اين نهي از منکر عملي بود.او مي گويد: اگر هر يک از ما اين چنين ياد بگيريم که امر به معروف کنيم به طور قطع بسياري ازمشکلات ما برطرف مي شود.

 

وي درباره برگزاري مراسم اعتکاف با رويکرد تخصصي براي هر رده سني از مخاطبان مي گويد: برگزاري اعتکاف به صورت تخصصي براي اعتکاف کنندگان بسيار کاربردي و مفيد خواهد بود.

 

با يکي از دانشجويان شرکت کننده در اين مراسم که در انتهاي مسجد در حال مطالعه است گفت و گو مي کنم. منيره افضلي هم که دانشجوي رشته مامايي است، برگزاري مراسم اعتکاف به طور تخصصي و ويژه دانشجويان و طلبه ها را بسيار خوب و مفيد مي داند و مي گويد: چون سطح فهم مخاطبان در اين اعتکاف يکسان است براي استاد و مخاطب بسيار مفيدتر است و مباحث بسيار کاربردي در آن عنوان مي شود و همچنين راهکارهاي تحول پس از پايان يافتن اعتکاف به انسان آموزش داده مي شود و مي آموزيم تا با خودسازي دروني در زندگي فردي و با فراگيري راه هاي امر به معروف و نهي از منکر در زندگي اجتماعي تحول ايجاد کنيم.

 

او ادامه مي دهد: ما همه مي دانيم امر به معروف خوب است اما تازه به اين موضوع پي برده ام که مثل نماز واجب است و دغدغه کنوني من اين است که در اجتماع چگونه بايد امر به معروف و نهي از منکر کنم. وي امتياز ديگر اين اعتکاف را ارتباط نزديک بين دانشجو و طلبه عنوان مي کند و مي گويد: افرادي که با نيت تاثيرگذاري بر خود و ديگران در اين اعتکاف شرکت کرده اند رفتار صميمانه و خوبي با يکديگر دارند و دل ها در اين اعتکاف به هم نزديک تر مي شود. بيشتر استادان اينجا از حوزه هستند و اگر از دانشگاه هم استادي به عنوان معتکف حضور داشته باشد مطمئنا در رابطه بين استاد و دانشجو در دانشگاه هم تاثير به سزايي دارد. همين که مي بينم جمعي که قبلا وارد اين فضاها نمي شدند الان در جمع اعتکاف کننده ها هستند و شبهات خود را درباره مباحث اعتقادي صميمانه مطرح مي کنند و پاسخ آن ها را مي شنوند مهم ترين کار فرهنگي است که شايد نتوان با ساعت ها سخنراني به آن دست يافت. يکي از مباحث جالبي که در اين اعتکاف با آن آشنا شدم بررسي بحث حجاب بود. بهتر است برگزاري اعتکاف توسعه يابد تا تاثيرگذاري آن بر جامعه بيشتر باشد.

 

مردم به خاطر احتمال تصادف از مسافرت دست نمي کشند...

مدير اجرايي مراسم اعتکاف « شيرين ترين تعامل اجتماعي» نيز در گفت و گو با ما مي گويد: افراد علاقه مند به شرکت در اين مراسم بر اساس فراخوان عمومي ثبت نام کردندو از اذان مغرب روز 11 ماه رمضان اولين مراسم اعتکاف با رويکرد امر به معروف و نهي از منکر ويژه خواهران در شهر مشهد برگزار شده و 150 نفر دانشجو، طلبه و حتي دانش آموزان دبيرستاني در اين اعتکاف شرکت کرده اند.مليحه حکمت پور مي افزايد: در اين مراسم با هدف آموزش معارف دين و شناسايي افراد دغدغه مند فرهنگي و جمع آوري طرح هاي آنان، سرفصل هاي اصلي نظير افزايش جمعيت، حجاب و تغذيه آموزش داده شد و نمايشگاهي از محصولات فرهنگي و کتاب نيز در حاشيه اين مراسم برپا شده است. وي درباره تفاوت ها و امتيازات برگزاري اعتکاف آموزشي با اعتکافي که به صورت عمومي در ماه رجب برگزار مي شود نيز اظهار مي کند: ما به هر دو نوع اعتکاف نياز داريم زيرا همان استاداني که در طول سال درگير مسائل آموزشي هستند در طي مدت 3 روز به حسابرسي بر نفس خود و تزکيه نفس نياز دارند.

 

تزکيه نفس خيلي مهم است و هر فردي نياز دارد مدتي از مسائل آموزشي دور باشد تا در نفس خود تامل کند. من موافق حذف اعتکاف عمومي نيستم اما بر توسعه اعتکاف هاي آموزشي تاکيد دارم.

 

وي با بيان اين که مجموعه هاي «گل پوش» و «حريم ريحانه» با هدف احياي امر به معروف واقعي توليد شده است، مي گويد: در حال حاضر امر به معروف و نهي از منکر دغدغه مردم شده است و مردم وارد صحنه شده اند ما نيز درصدد احياي امر به معروف و نهي از منکر واقعي هستيم.

 

حکمت پور در پاسخ به اين شبهه شايع درباره امر به معروف و نهي از منکر که در جامعه عنوان مي شود که« امر به معروف فايده اي ندارد و ممکن است جان مان به خطر بيفتد»، مي گويد: معمولا همه ساله در جاده هاي کشور تصادفات بسيار زيادي رخ مي دهد و تعداد زيادي از مردم کشته يا مجروح مي شوند اما هيچ وقت مسافرت ها به خاطر اين آمار تصادفات تعطيل نمي شود و مردم باز هم به مسافرت مي روند حال با توجه به اين که موارد معدودي از درگيري با شخص آمر به معروف و ناهي از منکر وجود دارد چگونه فريضه اي که همچون نماز بر مسلمانان واجب است و اين فريضه بايد براي تسلط نيافتن اشرار انجام شود مردم آن را انجام نمي دهند؟

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون