تاریخ خبر: کد خبر: 8708

تکرار بهانۀ نداشتن ‌اعتبار برای احداث باغ‌موزۀ دفاع مقدس

فقط١٠درصد پیشرفت در یک سال و نیم!/ مدیر بنیاد حفظ و نشر آثار استان: کم‌کاری‌ها را قبول دارم

اگرچه پروژۀ ساخت باغ‌موزۀ دفاع مقدس مهرماه سال ٩۴ با حضور مسئولان کشوری و لشکری کلنگ‌زنی شد با وجود گذشت بیش از یک سال و اندی از آن روزها، هنوز این مرکز فرهنگی اندر خم اعتبارات و وعده‌های کاغذی باقی مانده است.

 فقط١٠درصد پیشرفت در یک سال و نیم!/ مدیر بنیاد حفظ و نشر آثار استان: کم‌کاری‌ها را قبول دارم

به گزارش «قاصدنیوز»، پروندۀ پر و پیمان باغ‌موزۀ دفاع مقدس خراسان رضوی، که نزدیک به ٢٠ سال است در موزۀ وعده‌های مسئولان خاک می‌خورد، هنوز هم در شرایط بلاتکلیفی قرار دارد.

 

اگرچه پروژۀ ساخت باغ‌موزۀ دفاع مقدس مهرماه سال ٩۴ با حضور مسئولان کشوری و لشکری کلنگ‌زنی شد با وجود گذشت بیش از یک سال و اندی از آن روزها، هنوز این مرکز فرهنگی اندر خم اعتبارات و وعده‌های کاغذی باقی مانده است.

 

کم‌کاری مسئولان در انتقال نقش رزمندگان خراسانی به نسل جوان

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با انتقاد از بی‌توجهی‌ها نسبت به ضرورت ثبت حماسه‌آفرینی خراسانی‌ها در جنگ تحمیلی می‌گوید: «خراسان در جنگ تحمیلی ٢٣هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرد و هر‌یک از آن‌ها حماسه‌های بی‌نظیری آفریدند که باید به عنوان الگو به نسل جوان معرفی شوند.».

 

او به وظیفۀ مسئولان استانی در تبیین نقش رزمندگان خراسانی در دوران دفاع مقدس برای نسل جوان اشاره می‌کند و می‌افزاید: «مردم در دوران دفاع مقدس دین خودشان را به انقلاب و نظام ادا کردند؛ لذا امروز نوبت مسئولان در بخش‌های مختلف است که به وظایف خود در زمینۀ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عمل کنند.»

 

سردار مولوی با یادآوری این نکته که «در دوران جنگ تحمیلی هم تکیه‌گاه ما مردم بودند و دولت دین خودش را به‌درستی به دفاع مقدس ادا نکرد.» تاکید می‌کند: «الان هم، اگر بنشینیم و دست روی دست بگذاریم تا دولت کاری انجام دهد، قطعا باغ‌موزۀ دفاع مقدس خراسان به نتیجه نخواهد رسید.»

 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد هم در این رابطه به مشکلات چندین‌و‌چند‌سالۀ احداث باغ‌موزۀ دفاع مقدس خراسان رضوی اشاره می‌کند و می‌گوید: در دورۀ چهارم شورای شهر، علی‌رغم اینکه چند قطعه زمین به عنوان گزینه‌های مختلف پیش‌بینی شده بود. بهترین زمین را در مجموعۀ کوهسنگی انتخاب کردیم و به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس واگذار کردیم.

 

 محمدکمال سرویها با اشاره به روند کند ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس می‌افزاید: مراحل این پروژه کند شده است اما هیئت امنای باغ‌موزه فعال است و همه تلاش می‌کنند که ساخت باغ‌موزه سرعت خوبی پیدا کند.

 

حدود ٧٠ میلیارد تومان برای ساخت باغ‌موزۀ دفاع مقدس نیاز است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ابراز می‌کند: مشاور مطالعات پروژه را انجام داده است و براساس برآوردهای صورت‌گرفته، حدود ٧٠میلیارد تومان اعتبار برای ساخت باغ‌موزۀ دفاع مقدس خراسان رضوی نیاز است که مقرر شده است اعتبارات اولیه از طریق سپاه پاسداران، ارتش، استانداری، شهرداری و ادارۀ کل راه و شهرسازی تامین شود.

 

سرویها با بیان اینکه مراحل اولیۀ پروژۀ باغ‌موزۀ دفاع مقدس از محل اعتبارات نهادهای مختلف اجرایی می‌شود خاطرنشان می‌کند: برای تامین مابقی اعتبارات موردنیاز پروژه و تکمیل باغ‌موزه، تصمیماتی در هیئت امنا گرفته شده است. بر این اساس، مقرر شده است ادارۀ کل راه و شهرسازی یک قطعه زمین ارزشمند را به شهرداری مشهد واگذار کند که از محل ارزش افزودۀ حاصل از فروش زمین با پروانۀ ساختمانی آن، اعتبارات موردنیاز تامین شود.

 

او می‌گوید: این موضوع از طریق وزیر راه و شهرسازی در حال پیگیری است. با این حال، امیدواریم دولت حمایت کند که شاهد به نتیجه رسیدن این اقدامات باشیم.

 

کم‌کاری‌ها را قبول دارم

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی هم کم‌کاری‌ها برای ساخت باغ‌موزه را قبول دارد. سردار اکبر نجاتی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا می‌افزاید: خراسان رضوی جزو معدود استان‌هایی به شمار می‌رود که هنوز مرکز فرهنگی دفاع مقدس ندارد. این مسئله گواه کم‌کاری مسئولان در گذشته است.

 

 سردار نجاتیبه مشکلاتی که باعث طولانی شدن روند ساخت باغ‌موزۀ دفاع مقدس شد هم اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: در سنوات گذشته، مهم‌ترین مشکل، فراهم شدن زمین بود که خوشبختانه در دورۀ چهارم شورای اسلامی شهر، با همت شهرداری مشهد، حل شد. در سال‌های اخیر هم برای اجرای پروژه با مشکل کمبود اعتبار مواجه بودیم.

 

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی می‌افزاید: دستگاه‌های اجرایی باید همانند سایر استان‌ها پای کار بیایند و در بحث ساخت باغ‌موزۀ دفاع مقدس ورود جدی داشته باشند.

 

دستگاه‌های اجرایی برای جبران مافات مشارکت کنند

او معتقد است: اگر می‌خواهیم جبران مافات کنیم، دستگاه‌های اجرایی باید بیشتر از سایر استان‌ها به موضوع ورود کنند و در ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس مشارکت داشته باشند. سردار نجاتی به تجربۀ ساخت باغ‌موزۀ دفاع مقدس در دیگر استان‌های کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: شهرداری تبریز، برای سال٩۶، ٣۵میلیارد تومان به پروژۀ ساخت مرکز فرهنگی اختصاص داده است. برخی استانداری‌ها هم برای این منظور ۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده‌اند.

 

وصول ٢ میلیارد از ۵/٩میلیارد تعهد دستگاه‌های اجرایی

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه می‌دهد: در آخرین جلسۀ هیئت امنای موزۀ دفاع مقدس در دفتر آیت‌ا... علم‌الهدی، مقرر شد که استانداری ۵/٢میلیارد تومان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ٣میلیارد تومان، شهرداری مشهد ٣میلیارد تومان و ستاد کل نیروهای مسلح یک میلیارد تومان به ساخت باغ‌موزۀ دفاع مقدس اختصاص دهند.

 

وی با اشاره به تحقق تنها بخشی از اعتبارات وعده‌داده‌شده ابراز می‌کند: تا به امروز، یک میلیارد تومان توسط استانداری خراسان رضوی و یک میلیارد تومان از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به ما پرداخت شده است. سردار نجاتی ادامه می‌دهد: شهرداری مشهد تعهد نقدی خود را تبدیل به ملک کرده است اما، چون بازار خرید و فروش زمین در شرایط رکود به سر می‌برد، قطعا رقم ریالی ارزش افزودۀ ملک واگذارشده کمتر از ٣میلیارد تومان تعهد مدیریت شهری خواهد شد.

 

تکمیل فاز نخست مرکز فرهنگی دفاع مقدس تا پایان سال ٩۶

با اینکه مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در مراسم کلنگ‌زنی باغ‌موزه از تامین ۶ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آغاز پروژه خبر داده بود حالا حرف‌هایش را پس می‌گیرد و می‌گوید که روی وعده‌ها برنامه‌ریزی کرده بوده و این رقم محقق نشده است.

 

او تصریح می‌کند: قول داده بودند اعتبارات لازم تخصیص یابد اما، به دلیل مشکلاتی که در تامین اعتبارات دولتی وجود دارد، پول نرسید. اواخر سال٩۵، ۵٠٠ میلیون تومان دادند و ۵٠٠ میلیون تومان هم ابتدای فروردین امسال به دست ما رسید. وقتی که اعتبارات این‌گونه تخصیص می‌یابد، طبیعی است که کارها به تاخیر می‌افتد.

 

سردار نجاتی وعده‌ای جدید برای ساخت باغ‌موزۀ دفاع مقدس خراسان رضوی می‌دهد و اعلام می‌کند: امیدواریم فاز نخست این مرکز فرهنگی را تا پایان سال٩۶ تکمیل کنیم و به بهره‌برداری برسانیم. البته، اگر اعتبارات موردنیاز تامین شود، تا چهار سال آینده شاهد بهره‌برداری کامل از پروژه خواهیم بود.

 

سردار نجاتی، با اشاره به پیشرفت فیزیکی ١٠درصدی مرکز فرهنگی دفاع مقدس، درخصوص آخرین وضعیت پروژه توضیح می‌دهد: عملیات اجرایی در حال انجام است. دو ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه مراحل اجرایی خود را طی می‌کنند. ساختمان «مقاومت اسلامی» هم در حال گودبرداری است.

 

 او با بیان اینکه «ما از کمک‌های مردمی هم برای ساخت این مرکز فرهنگی استقبال می‌کنیم.» می‌گوید: همه باید نسبت به شهدای دوران دفاع مقدس احساس دین کنیم. امروز امنیت و آسایش کشور حاصل جان‌فشانی‌های شهدا و ایثارگران است؛ لذا هر فردی که به دنبال ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است می‌تواند در این کار خیر کمک کند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون