تاریخ خبر: کد خبر: 8510

بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه خیام درباره علت تجمع دانشجویان مقابل دفتر ریاست

حال و روز دانشجویان مانند برجام است!/ چرا دانشگاه به تعهداتش عمل نمی‌کند؟/ لزوم شفاف سازی مسئولان درباره نحوه هزینه شهریه فرهنگی 1.5 میلیاردی

در این بیانیه به سنگ‌اندازی‌های مسئولان دانشگاه بر سر راه فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی و همچنین به بخشی از حقایق تلخی که در بطن دانشگاه خیام وجود دارد، اشاره شده است.

حال و روز دانشجویان مانند برجام است!/ چرا دانشگاه به تعهداتش عمل نمی‌کند؟/ لزوم شفاف سازی مسئولان درباره نحوه هزینه شهریه فرهنگی 1.5 میلیاردی

به گزارش «قاصدنیوز»، بسیج دانشجویی شهدای دانشگاه خیام در خصوص تبیین علل تجمع و اعتراض جمعی از دانشجویان در 15 آذر 95 مقابل دفتر رئیس دانشگاه، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه به سنگ‌اندازی‌های مسئولان دانشگاه بر سر راه فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی و همچنین به بخشی از حقایق تلخی که در بطن دانشگاه خیام وجود دارد، اشاره شده است. دانشجویان بسیجی دانشگاه خیام همچنین از مسئولان این دانشگاه خواستند  درباره محل هزینه 1.5 میلیارد تومان شهریه فرهنگی که در مجموع طی 5 سال گذشته از 5000 دانشجوی این دانشگاه اخذ شده است، شفاف سازی کنند.

 

متن این بیانیه بدین شرح است:

 ((قل انما اعظکم بواحده ان تقولوا لله مثنی و فرادی))

 بگو شما را تنها به یک چیز اندرز می‌دهم و آن اینکه دو نفر، دو نفر و یا یک نفر، یک نفر برای خدا قیام کنید.. سبا 46 )

پیرو حضور دغدغه مندانه دانشجویان بسیجی دانشگاه و همراهی دانشجویان حق خواه و مطالبه گر درحرکت اعتراضی ظهر 15 آذر ماه 95، بسیج دانشجویی شهدای خیام برخود لازم دانست، با توجه به آنکه گروهی عامدانه و یا انشاءلله از روی غفلت در حال تحریف چرایی و علل این اعتراض هستند وسعی دارند آن را صرفاً محدود به مساله ای خاص نشان دهند، جهت شفاف سازی و تبیین هر چه بهتر علل اعتراض روز دوشنبه مورخ 15 آذر ماه 1395 موارد زیر را اعلام دارد، باشد که پیرو این گفتار حق تعالی باشیم:

((بشارت باد بر کسانیکه سخنان مختلف را می‌شنوند، و از بهترینشان پیروی می‌کنند))

در ابتدا لازم است به نکته‌ای بسیار مهم توجه شود که، بسیج دانشجویی طبق آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها، تابحال تنها عضو دانشجویی شورای فرهنگی – اجتماعی دانشگاه بوده و یکی از وظایف خود را مطالبه و دفاع بحق از حقوق دانشجویان می‌داند. حرکت اعتراضی پانزدهم آذرماه 95 نیز، پس از پیگیری‌های مکرر و تذکرات دلسوزانه دانشجویان این مجموعه به ریاست دانشگاه غیر انتفاعی خیام و دیگر مسئولان مربوطه و متأسفانه عدم پیگیری و پاسخ مناسب ایشان نسبت به مطالبه‌ی حقوق زایل شده دانشجویان بوده است.

 

امروز شرایطی بر دانشگاه حاکم شده است که اگر هر دانشجوی حق طلب و متعهد و مؤمن انقلابی از آن باخبر شود نباید ساکت بنشیند. امروز شاهد آن هستیم که در دانشگاه خیام در موارد قابل توجهی حقوق دانشجویان، پول دانشجویان، ارزش‌های دینی و شعائر اسلامی به بازی گرفته شده و صرفاً به جهت حفظ ظاهر، اقدامات و برنامه‌هایی برای پر کردن رزومه دانشگاه و مدعی فعال بودن آن، در حال انجام است.

 

در این شرایط اگر گروهی یا تشکلی یا فردی، دغدغه فرهنگ و مطالبات دانشجویی را داشته باشد و تصمیم به انجام حداقل اقداماتی برای حفظ حقوق دانشجویی و فرهنگی نماید، به طرق مختلف مورد هجمه، ممانعت و کارشکنی مسئولین دانشگاه قرار می‌گیرد.

 

وضع امروز دانشجو در دانشگاه خیام، شده است ماجرای برجام! دانشجو لازم است به تمام تعهداتش عمل کند، و در صورت تأخیر با مجازات روبرو خواهد شد، اما مسؤلان دانشگاه، در صورت انجام ندادن تعهدات، ضرورتی به پاسخگویی به دانشجویان نمی‌بینند! البته در این میان" مسؤلان زحمتکش "در دانشگاه خیام، حسابی مجزا داشته و شایسته قدردانی هستند و هرگز مخاطب این سطور نیستند.

برخی از بد عهدی‌ها و کارشکنی‌های مسؤلان بدین شرح است:

  • جلوگیری از فعالیت ستاد حمایت از شهریه دانشجو، که به ابتکار بسیج دانشجویی و با هدف مناسب سازی پرداخت شهریه دانشجویان راه اندازی شده بود و رسالت خود را رساندن صدای دانشجویانی که بنا به شرایط اقتصادی، در پرداخت شهریه با زحمت مواجه شده بودند، به مسئولان دانشگاه می‌داند. خوب است بدانید این حرکت از سوی دانشجویان بسیجی در حال پیگیری بود تا بتوان شرایط بهتری برای پرداخت شهریه دانشجویان ایجاد کرد، که با استقبال بالای دانشحویان روبرو شد، ولی در کمال تأسف، ریاست دانشگاه با بی توجهی به وضعیت دانشجویان خواستار توقف فعالیت این ستاد شد و در جلسه‌ای با حضور مسؤل و قائم مقام بسیج دانشجویی دانشگاه قول داده شد، پرداخت یک مرحله‌ای شهریه در ابتدای ترم اصلاح شود وباطلاع همه دانشجویان رسانیده شود. لیکن دریغ از کمی تعهد و توجه بیشتر بحال دانشجو.
  • سنگ اندازی، اخلال و مصادره‌ی محتوای ویژه برنامه 16 آذر ماه، برنامه روز دانشجو که از سوی دانشجویان بسیجی، قریب به یک ونیم ماه پیش برنامه ریزی وطبق آیین نامه اجرایی فعالیتهای بسیج دانشجویی، به ریاست دانشگاه اعلام شده بود، توسط سرپرست معاونت فرهنگی - دانشجویی مختل و در اقدامی عجیب، محتوای آن برای برنامه مورد نظر خود معاونت گنجانده شده و در ساعت 11 روز 15 آذرماه بنر آن روی کانال دانشگاه قرارگرفت. آقای ". ب" گرامی! علاوه بر اینکه با این اقدامات مانع از برگزاری ویژه برنامه 16 آذر یک تشکل دانشجویی شدند، بعلت بی برنامگی و اصرار نادرستشان در برگزاری جشن روز دانشجو و مهمتراز این‌ها عدم کسب مجوز از شورای فرهنگی برای انجام برنامه توسط معاونت، با تذکر مسؤل بسیج دانشجویی در این خصوص به اشتباه خود پی بردند و سرشکسته و مخذول، با دستور دانشگاه در جلسه بعد ازظهر 15 آذر، مجبور به لغو برنامه غیر قانونی و خلق الساعه خود شدند.
  • وارونه جلوه دادن علت برگزار نشدن برنامه 16 آذر دانشگاه و متهم کردن بسیج دانشجویی: به عنوان مقصر این قضیه: سرپرست معاونت فرهنگی - دانشجویی عزیز! دانشجویان فعال در انجمن‌ها و کانونها و تشکل‌ها همه می‌دانند، شما در حد توانتان از همه ابزارهای قانونی وغیر قانونی برای رسیدن به اهدافتان استفاده می‌کنید و ذره‌ای احترام برای دانشجویان فعال در تشکلها قاءل نمی‌شوید. اگر لحظه‌ای به وجدان غبار گرفته اتان رجوع کنید، خواهید دید، تابحال چند بار در جلسات رسمی و غیر رسمی دانشجویان را تهدید به کمیته انضباطی نموده‌اید. این پاسخ درستی به مطالبه دانشجویان نیست. دست از این چنین رفتارهای ناشایست بردارید.
  • ممانعت از فعالیت کانون قرآن و عترت و اعضای آن کانون علی رغم برنامه ریزی دقیق آن مجموعه از ابتدای سال تحصیلی.
  • جلوگیری از برگزاری انتخابات مستقل انجمن‌ها و تشکل‌ها در آبان ماه و انتقال آن به اردیبهشت ماه سال آینده که مغایر با آیین نامه‌های اجرایی است.
  • سنگ اندازی در مسیر برگزاری هیئت‌های دانشجویی ویژه برادران و خواهران در ایام سوگواری اباعبدالله.

 

دانشگاه خیام دچار یک ولنگاری فرهنگی – مدیریتی شده است که ریشه آن را در رویکرد مسئولان و افراد صاحب نفوذ در دانشگاه باید یافت. این اتفاق جز با بی توجهی و عدم دغدغه مندی مسئولین غیر متعهد رخ نداده است؛ چراکه اگر آنان در جهت بهبود وضع فرهنگ دانشگاه دغدغه‌ای داشتند در قبال اتفاقاتی که در ادامه ذکر خواهد شد اقدامی از خود نشان می‌دادند!

 

پاره‌ای از واقعیات تلخ دانشگاه خیام؛

عدم شفاف سازی در اقدامات و فعالیت‌های دانشگاه و جلوگیری از مطالبه گری دانشجویان با این استدلال که فضای دانشگاه را باید آرام نگاه داشت و استفاده از اهرم فشار و تهدید برای ایجاد ترس در دانشجویان و ساکت کردند آنان نیز از دیگر سیاست‌های این مسئولین است که شاهد این مدعی فعالیت هایست از قبیل:

  • عدم برگزاری جلسه شورای فرهنگی-اجتماعی:برخلاف آیین نامه حدود 6 ماه ازبرگزاری آخرین جلسه می‌گذرد، در حالیکه بالاترین مرجع رسیدگی و نظارت بر فضای فرهنگی - دانشجویی دانشگاه، این شورا می‌باشد. (مسئولیت ریاست شورا با ریاست دانشگاه است)
  • تشکیل و اعلام رأی کمیته انضباطی بدوی در طی یکسال گذشته درحالیکه دانشگاه در این بازه زمانی معاون فرهنگی - دانشجویی نداشته است: طبق قانون شرط تشکیل این کمیته، وجود معاونت مذکور در ساختار مدیریتی شورای بدوی انضباطی بعنوان رییس شورای بدوی می‌باشد. طی یکسال گذشته احکام مختلفی که توسط این شورا صادر شده است عملاً وجاهت قانونی نداشته است و تضییع حق دانشجو بوده است.
  • جلوگیری از برگزاری جلسات پرسش و پاسخ، مناظرات، تریبون‌های آزاد و کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه
  • جلوگیری از نشر نشریات دانشجویی و پوسترهای تشکل‌ها و کانون‌ها و ممیزی کردن آن قبل از چاپ
  • هزینه بودجه فرهنگی در فعالیت‌های پژوهشی: درحالی که باید از بودجه معاونت پژوهشی این هزینه‌ها را تأمین کرد.
  • عدم پاسخگویی پیرامون چگونگی هزینه مبلغی بالغ بر 1.5 میلیارد تومان شهریه فرهنگی، ورزشی، مشاوره‌ای که در قالب 35000 تومان‌های ابتدای هرترم علاوه برشهریه ثابت و متغییر ازدانشجویان طی 5 سال گذشته اخذ شده است.
  • اقدام تأمل برانگیز مسئولین دانشگاه برای بستن پرتال دانشجویان و جلوگیری از انتخاب واحد آنان بواسطه فعالیت‌های فرهنگی این دانشجویان در دانشگاه.
  • عدم پاسخ گویی شخص ریاست دانشگاه به عنوان رئیس ستاد راهیان نور دانشگاه خیام پیرامون مسائل مالی این اردو و جولان دادن "آقای. ب" درحاشیه سازی های و تهمت‌های ایشان به تشکل بسیج دانشجویی؛ درحالیکه تمام موارد مطروحه مربوط به رییس ستاد می‌شود ولی متأسفانه دانشگاه در اقدامی عجیب پرتال دانشجویی دبیر ستاد اردوی راهیان نور را بسته و از انتخاب واحد ایشان جلوگیری نموده است.

" گنه کرد در بلـــــــــخ آهنگری    به شوشتر زدند گردن مسگری"

  • عدم اهتمام و توجه به انجام فریضه شرعی امر به معروف و نهی از منکر توسط مسئولان دانشگاه و تهدید به توبیخ و کمیته انضباطی دانشجویان برای انجام این واجب شرعی کار را بدانجا رسانده است که تفاوت "امربه معروف و نهی از منکر" با " گیر دادن " برای دانشجو مشخص نیست.
  • توهین وقیحانه و خارج چهارچوب کلاس، توسط آقای "ع."، سر کلاس درس به دانشجویان بسیجی
  • جلوگیری از فعالیت‌های مؤثر فرهنگی تشکل‌ها و کانون‌هایی که رویکرد ترویجی شعائر دینی انقلابی
  • بی اعتنایی معاونت فرهنگی- دانشجویی به ترویج کتاب مستهجن و جنسی در دانشگاه توسط یک تشکل در دانشگاه
  • هتک حرمت استاد به شؤنات کلاس درس و توصیه کردن به دانشجویان دختر برای در آوردن مانتو خود در کلاس و انجام این عمل توسط دانشجویان مذکور

و...

این‌ها همه بخشی از آنچه در واقعیت‌های دانشگاه خیام است. اگرلازم باشد در آینده ابعاد دیگر و لایه‌های دیگر دانشگاه خیام هم تبیین خواهد شد تا بار دیگر، برخی مسؤلان دانشگاه، بخود اجازه نادیده گرفتن مطالبات بحق دانشجویان را ندهند.

حال در این میان، بسیج دانشجویی، بعنوان عضو مؤثر دانشجویی مهمترین شورای تخصصی دانشگاه در آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها، و بنا به وظایف قانونی مصرح در قانون، پس از پیگیری‌های متعدد و صحبت‌ها و گفتگوهای دو جانبه و چندجانبه با ریاست دانشگاه و برخی از معاونین و تذکرات مختلف به مسئولین دانشگاهی، و متأسفانه عدم پاسخگویی ایشان، صدای حق خواهی دانشجویان را علنی به گوش تمام جامعه دانشگاهی می‌رساند و این ندای همیشگی دکتر بهشتی را سر می‌دهد که بدانید:

"دانشجو مؤذن جامعه است که اگر دانشجو خواب بماند نماز جامعه قضا می‌شود."

 

آنچه امروز بسیج دانشجویی فریاد آن را سر داده، مطالبه حقوق دانشجویان و وضع نامطلوب فرهنگی دانشجویی دانشگاه خیام است، چراکه سکان حرکت امروز دانشگاه خیام در دستان آقای ". ب" ایست، که ذره‌ای تجربه و توان کارفرهنگی را ندارد. و ادامه این مسیر قطع بر یقین رفتن به قعر چاهیست که تنها بدنامی و بدبختی دانشگاه را در پی خواهد داشت. مسئول این شرایط دانشگاه قطع بر یقین افرادی هستند که در رأس تصمیم گیری‌های دانشگاه و انتصابات آن هستند.

 

جناب آقای دکتر جمشید قنبری ریاست هیئت امنای دانشگاه و آقای دکتر محمدحسین طیرانی ریاست دانشگاه خیام، آیا از آنچه گفته شد بی خبرید؟!

 

اگر بی خبر باشید که وای به حال خیام از چنین مدیرانی که از اتفاقات مجموعه تحت مدیریتشان بی اطلاعند. و اگر با خبرید که بازهم وای به حال خیام که چنین مدیران بی دغدغه و غیر متعهد دارد که می‌دانند و می‌بینند ولی سکوت را برای منافع خود صلاح دیدند.

 

بسیج دانشجویی شهدای دانشگاه خیام که خود را پاسدار خون 22 شهید این دانشگاه و تمامی شهدای اسلام می‌داند و استعانت از خداوند قادر و حکیم، به جامعه دانشگاهیان، مسؤلان و مدیران دانشگاهی اعلام می‌دارد که از موضع مطالبه گری و حق خواهی خود قدمی رویگردان نخواهد شد، چراکه ذره‌ای در حقانیت این راه شک ندارد.

 

خطاب به گروهی معلوم الحال و مسئولانی که جاهلانه یا عامدانه از این اقدامات سراسر اشتباه آقای ". ب" و رویکردها و مواضع ضد دانشجویی ایشان حمایت می‌کنند می گوییم؛ رسالت دانشجویی و دانشگاهی خود را فراموش نکنیدو به جای آنکه حرکت شجاعانه دانشجویان حق طلب را محکوم کنید، سیاست‌هایی که در دانشگاه باعث ابتذال و انحراف شده است را به چالش بکشید، چراکه حمایت از امثال آقای ". ب" جز تیشه به ریشه زدن فرهنگ دانشجو نیست و در پایان همه خواهند دید که رو سیاهی به زغال خواهد ماند.

       

 و من یتوکل علی الله فهو حسبه

 حوزه بسیج دانشجویی شهدای دانشگاه خیام

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون