تاریخ خبر: کد خبر: 7443

دکتر حمید حبشی در گفتگو با «قاصدنیوز» ابعاد نفوذ فرهنگی را تشریح کرد/

در بررسی«نفوذ» فرقی میان معمم و مسئول نیست/ علاقه دولت اصلاحات غرب‌گرایی و نفوذپذیری بود/ افرادی باید درمقابل نفوذ ایستادگی کنند که نفَسشان به نفَس رهبری متصل است

این روانشناس و کارشناس مسائل فرهنگی گفت: امروز با اینکه بسیاری برای آمریکا بال‌بال می‌زنند اما دشمن به فکر جذب طیف‌ها است تا جریان اجتماعی درست کند. اکنون باید نگران نفوذ دشمنان به جمعیت و فرهنگ‌سازی در موضوعات بود.

در بررسی«نفوذ» فرقی میان معمم و مسئول نیست/ علاقه دولت اصلاحات غرب‌گرایی و نفوذپذیری بود/ افرادی باید درمقابل نفوذ ایستادگی کنند که نفَسشان به نفَس رهبری متصل است

«قاصدنیوز»: نفوذ فرهنگی توسط دشمنان از مهم‌ترین عباراتی است که اخیراً رهبری معظم انقلاب نسبت به آن هشدار داده‌اند. ایشان نفوذ فرهنگی را مهم‌تر از نفوذ امنیتی و سیاسی دانسته و توجه به آن را ضروری عنوان کرده اند. بر این اساس «قاصدنیوز» در گفت‌وگویی با دکتر حمید حبشی روانشناس و کارشناس مسائل خانواده و چهره نام آشنای فرهنگ مشهد به دنبال تبیین این موضوع بوده است.

 

دکتر حبشی در ابتدا به نحوه تسلط مستکبران بر کشورها از طریق لشکرکشی و استفاده از واسطه‌ها اشاره کرد. این کارشناس فرهنگی در ادامه نفوذ فرهنگی را روش جدید استکبار برای تسلط بر کشورها عنوان کرد و یادآور شد: در بررسی افراد نفوذی و نفوذپذیر دقت کنید که چه فرد عمامه به سرش باشد و چه غیر آن، ممکن است نفوذ اتفاق بیفتند.

 

در ادامه گزیده سخنان ایشان را می‌خوانید:

 

لشکرکشی نظامی و استفاده از واسطه‌ها؛ راه قدیمی مستکبران برای تسلط

  • اگر یک فرهنگ، بخواهد به فرهنگ دوم غالب شود اولین راه آن حمله نظامی و لشکرکشی به کشور هدف و تجاوز به جغرافیای فرهنگ دوم است.در این تهاجم آن سرزمین را فتح  و نمادها فرهنگی خود را بر آن جامعه حاکم می‌کنند. این نوع تهاجم در تاریخ استکبار نمونه‌های فراوانی دارد؛ بریتانیا که کشور کوچکی بود به همین روش جزیره و کشورهای بسیاری را تصاحب کرد و به نقاط بسیاری مانند ایران و هندوستان لشکر کشید. آمریکا به همین شکل به ویتنام ورود پیدا کرد و فرانسه در این‌گونه از تهاجم به الجزایر حمله کرد. اما این نوع تهاجم چند اشکال داشت. در ابتدا هزینه در این روش بسیار بالابود. ملاحظه کنید آمریکایی‌ها در ویتنام چه قدر کشته داده و چه قدر هزینه کردند! به‌گونه‌ای که صدای اعتراض ملت خودشان هم بلند شده بود. دوم این‌که این‌گونه عملکرد پایداری نداشت و استکبار غلبه پیدا نمی‌کرد. مثلاً آمریکایی‌ها مدتی در ویتنام بودند اما الآن ویتنام از آن آمریکا نیست و یا الجزایر مال فرانسه نیست.

 

  • مستکبران در دهه‌های اخیر روش دیگری را پیش گرفتند؛ به این صورت که از عوامل واسط استفاده می‌کردند. یعنی افرادی که به فرهنگ مستکبران(غرب) واداده بودند. مثلاً در مصر،«انور سادات» که زمانی می‌گفت تا پایان دنیا با اسرائیل می‌جنگیم، عامل پیمان «کمپ دیوید» شد و توانست اسرائیل را از این طریق در منطقه آفریقا و خاورمیانه جا بیندازد. لذا دشمنان از عوامل و مهره‌های واسط به‌جای لشکرکشی استفاده می‌کردند و هزینه‌ها را بسیار پایین می‌آوردند. بن علی در تونس، رضاشاه برای انگلستان و بعد محمدرضا برای آمریکا  در ایران مهره بودند. در آن برهه رقابت مستکبران بر سر واسطه‌ها بود که مثلاً بر سر فلان مهره در پاکستان بین روسیه و آمریکا رقابت می‌شد. استکبار با این روش هم نتوانست ناپایداری‌ها را حل کند؛ بدین معنا که اکنون در مصر انور سادات و حسنی مبارک حذف شدند. یا «بن علی» از تونس فرار کرد. همین امروز هم آل خلیفه را در بحرین با جنایت حفظ کرده‌اند، وگرنه آل خلیفه و آل سعود رفتنی هستند و دشمنان به‌زور به این‌ها می‌دمند تا نفس‌هایشان را اضافه کنند.

 

نفوذ با استفاده از افراد واداده به غرب

  • نفوذ یعنی شبیه‌سازی کردن، یعنی به‌جای این‌که لشکرکشی کنند، و یا از عامل واسطه استفاده کنند، در فرهنگ شبیه‌سازی می‌کنند، یعنی آدم‌هایی را در دل جامعه هدف شناسایی می‌کنند. امروز استکبار به‌جای لشکرکشی و یا استفاده از واسطه‌ها و مهره‌ها، هزینه خود را بسیار کم کرده است و با امکانات رسانه‌ای، ماهواره‌ها، اینترنت و شبکه‌های مجازی و اجتماعی می‌خواهد نفوذ خود را گسترش بدهد.  به‌عنوان‌مثال؛ آمریکا، که معنای آن با خون، کشتار، قتل، کلک و فریب و ساقط کردن حکومت‌ها برابری می‌کند در نظر بعضی به مهد آزادی تعبیر می‌شود. در ادامه دشمنان عده‌ای انسان واداده و به‌اصطلاح روشن‌فکر را برای گسترش نفوذ خود بزرگ و مشهور می‌کنند. به این افراد مدال می‌دهند، فیلم‌هایشان را مشهور می‌کنند، یا برای علم‌دوستان کرسی دانشگاهی می‌گذارند که افراد جذب شوند.

 

  • فضای علمی را ایجاد می‌کنند تا افراد وارد آن مجموعه علمی شوند، یعنی آن فرد مرکَب آن‌ها می‌شود تا آمریکا بارشان کند. این‌گونه افراد وجود دارند که با یک سکه و یا گوشه بدن عریانی به آن‌سوی دنیا می‌روند. باید توجه داشت که دشمن علاوه بر این‌که این‌گونه افراد را شناسایی می‌کند به دنبال ساختن و تربیت افراد هم هست. عده‌ای هم هستند که از این‌طرف خودشان استعداد وادادگی دارند، و برای آن‌طرف دست‌وپا می‌زنند و علامت می‌دهند که اگر باری داشتید، ما مرکَب خوبی هستیم!

 

  • فرهنگ‌سازی استکباری باعث شده که بسیاری از مسئولین فرزندانشان را به کشورهای غربی بفرستند. انگلستان، فرانسه و آمریکا، این کشورها مرکز حضور فرزندان مسئولین حکومت‌ها است. حتی این موضوع به جمهوری اسلامی سرایت کرده است.  بسیاری از مدیران کلان گذشته را جذب می‌کنند، بلافاصله به آن‌ها «گرین کارت» می‌دهند، بلافاصله هم برایشان امکانات و شرایط را فراهم می‌کنند.

 

عده‌ای آب‌ونان ما را در دست آمریکا می‌بینند

  • در این شرایط یک عده از دهکده جهانی و آمریکایِ کدخدا حرف می‌زنند و نان‌وآب ما را هم در سفره آن‌ها می‌بینند.

 

  • در بررسی افراد نفوذی و نفوذپذیر دقت شود که چه فرد معمم و چه مسئول باشد، ممکن است نفوذ اتفاق بیفتند. وقتی رهبری معظم انقلاب از بزک دشمن خون‌ریز صحبت می‌کنند برخی به مدیریت ستاد نماز جمعه می‌گویند مرگ بر آمریکا را برای پیشبرد برجام حذف کنید! چون آن آقا گفته نان‌وآبمان هم در سفره دشمنان است. استکبار نه‌تنها این‌گونه  تفکر واداده را می‌خواهد بلکه نسل فردا هم باید تحت فرمان او باشند.

 

  • صداوسیمای ما که باید دانشگاه باشد، باید اهداف و آرمان‌ها را معرفی کند، چه‌کاری انجام می‌دهد؟ حتی برخی اهداف شوم بیگانه را ترویج می‌دهد. چراکه گاهی همان تهیه‌کننده یا مدیر هم وادادگی به غرب و استکبار دارد.

 

  • باید دقت کرد که قرآن می‌گوید این باطل است که رفتنی است و خداوند شیطان را ضعیف آفریده است. بااین‌همه هیاهو و تسلط، «کید» و دست شیاطین ضعیف است. وقتی تو در میدان بیایی باطل خواهد رفت، وقتی حق به میدان بیاید، باطل محو می‌شود. خود خدا می‌گوید که من شیطان را رفتنی و باطل و ضعیف آفریده‌ام. به شرطی که حق به عرصه میدان بیاید. اگر حق بیاید تعداد کم هم زیاد خواهد شد.

 

جریان اصلاحات و رئیس آن از انقلاب بویی نبرده بودند

  • گاهی نفوذ فردی است، اما گاهی دشمن یک طیف یا رئیس یک مجموعه را جذب می‌کند. یک جنبش را جذب خود می‌کنند. جنبش سبز را می‌خرند و در آن نفوذ می‌کنند و بدین شکل یک جریان و عده‌ای از مردم را با خود همراه می‌کنند. فردی که قبلاً رئیس‌جمهور این کشور بوده و در کشور نفوذ بسیاری داشت را هم جذب می‌کنند.

 

 

  • بعضی افراد هم که اصلاً کارشان همین است. به‌عنوان‌مثال وقتی رئیس دولت اصلاحات به مسئولیت رسید، هرآن چه که امام خمینی  برای انقلاب کلمه و واژه ساخته بود، زیر پا گذاشت و همه را غربی کرد و حتی لفظ و عبارت‌ها را هم غربی کرد.

    برای پوشش‌ها و شکل‌ها هم گفت باید به شکل غربی عمل شود. حتی برای ابراز هیجانات هم این‌گونه عمل می‌شد. وقتی شما می‌بینید در دوره اصلاحات قبل از هر سخنرانی، کنسرت موسیقی برگزار می‌شود این‌ها نشان از فرهنگ غرب است.  

    قبل از سخنرانی حجاریان هم که تئوریسین اصلاحات بود کنسرت موسیقی اجرا می‌شد. حتی فضای جامعه را هم به این سمت می‌بردند که حالات و رفتارهای مردم غربی شود. این عده ( رئیس دولت اصلاحات و حامیانش) خودشان این‌کاره بودند و علاقه شخصی‌شان همین بود(غرب‌گرایی و نفوذپذیری). اما از ابتدای انقلاب خودشان را نشان نداده بودند و برای امتیازهایی با انقلاب همراه و با کاروان انقلاب اسلامی پیوسته بودند.

  • این جریانات هیچ تعهد و التزامی به ولایت‌فقیه نداشتند. اصلاً این جریان از انقلاب بویی نبرده بودند. این‌ها التزامشان به غرب و دشمنان انقلاب اسلامی بود. هیچ ابایی هم نداشتند و در روزنامه‌هایشان به نهضت عاشورا هم حمله می‌کردند.

 

  • مطرح‌شدن مسئله نفوذ دشمن، از طرف مقام معظم رهبری فقط به خاطر فضای کنونی و برجام و مذاکرات نیست، بلکه بسیار پیش‌تر هم این موارد را گفته بودند. در دوره آخر سازندگی و ابتدای دوره اصلاحات فریاد زدند که شبیخون فرهنگی اتفاق افتاده و دشمن تا بغل گوش ما آمده است. در همان زمان در جریان اصلاحات این موضوع را مسخره کردند و اسمش را توهم گذاشتند. رئیس دولت در کمال وقاحت گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرد.

 

  • گفت‌وگوی تمدن‌ها یک طرح و حرکت از آن فرد نبود، بلکه شبیخون فرهنگی را تبدیل به گفت‌وگوی فرهنگی کرد. باید سؤال کرد که آیا دشمنان گذاشتند که شما گفت‌وگوی فرهنگی انجام بدهی؟ غرب در همان زمان موقع حجاب را ممنوع کرد! در فرانسه، مهد آزادی حجاب ممنوع شد!

 

  • امروزه، بااینکه بسیاری برای آمریکا بال‌بال می‌زنند اما دشمن به فکر جذب طیف‌ها است تا جریان اجتماعی درست کند. اکنون باید نگران نفوذ دشمنان به جمعیت و فرهنگ‌سازی در موضوعات بود.

 

رهبری یک‌تنه در برابر فتنه ایستادند

  • در شرایط امروز فقط باید به یک پایگاه پاک و حقیقی توجه کرد، آن‌هم حسینیه امام خمینی(ره) و این سید بزرگوار(امام خامنه‌ای) است. اگر کسی می‌خواهد جلوی نفوذ دشمنان بایستند باید عَلم این مرد را بلند کند و او را پشتیبانی کند. کسانی باید این کار را انجام دهند که نفسشان به نفس او متصل است؛ مثل قاسم سلیمانی، که در آدم‌های غیرمذهبی هم طرفدار دارد چراکه او انتهای انقلاب است. سلیمانی ترجمه حرکت حضرت امام و رهبری است. یعنی امام که گفت برای ادای کلمه حق قیام کردیم و هر جای عالم باشیم، در مقابل دشمنان می‌ایستیم. او هم در هر جا دشمن باشد، موصل یا سوریه، سلیمانی برای مبارزه آنجاست. قاسم سلیمانی فقط یکی از افرادی بود، که خمینی تربیت‌کرده بود. خیلی ویژه و خاص هم نیست بلکه خدا نام او را بلند کرده است. مانند او انسان‌هایی در مسیر حق بسیارند. مگر او چه قدر پشت میکروفون رفته است، اما می‌بینید که چه قدر نفوذ دارد.

 

  • این سید بزرگوار الهی چه ها که می‌کند! دشمنان نیرو و لشکر پیاده می‌کنند، اما او با خط و قلم اش در قلب آمریکا و اروپا نفوذ می‌کند. رهبر انقلاب به جبهه استکبار می‌گوید، من اگر بخواهم سلاحم را بردارم، نفس همه‌تان را می‌گیرم! من دو خط نامه به جوانانی که در آغوش شما بزرگ‌شده‌اند نامه نوشتم تا اسلام را تا عمق استخوانتان برسانم.

 

  • هرکسی که می‌خواهد کاری برای انقلاب انجام دهد، باید زیر خیمه رهبری باشد و کلام او را سردست بگیرد و حرف او را پیش ببرد. او با دو خط نامه می‌تواند عالم را جابه‌جا کند.

 

  • در همین فتنه 88 چند بار روشنگری آقا کل فتنه را خواباند. آن زمانی که نزدیک‌ترین افراد به ایشان هم او را رها کردند و برای همان فتنه گران پیام تبریک می‌فرستادند. حتی افرادی مثل رئیس مجلس هم در این فتنه سُر خورد! حضرت آقا یک‌تنه جلوی فتنه قد علم کرد و بعد نه دی را آفرید. نه دی محصول آگاهی بخشی از ایشان بود. چیزی که باطل است هر چه قدر هم تلاش کند، طرح الهی این است که برود و نماند.

 

  • جوانان  دقت کنند که پای هر سایت یا شبکه اجتماعی مشغول‌اند، در کدام سنگر در حال نفس کشیدن هستند! مشکل این است که جامعه و حتی بزرگان ما سرگرم برخی امور شده‌اند. یکی سرگرم عابر بانک اش شده و یکی درگیر و سرگرم وام خودرواش شده است.

 

  • الآن حرکت نیروهای انقلابی بسیار مهم است، آن شعار که می‌گفت سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن امروز هم وجود دارد. هر فردِ آگاهی که به این حقایق آشناست و الآن برای یک منفعت یا سودی یا یک حوصله نداشتنی سکوت کند، به همه آرمان‌هایی خود خیانت کرده است.

 

کلمات کلیدی

  • 0 0

    خیلی عالی

ارسال نظر

تریبون