تاریخ خبر: کد خبر: 6970

در آستانه یوم الله سیزدهم آبان ماه/

گزارش کامل رزمایش رسانه‌ای «مرگ بر آمریکا» در مشهد + عکس

مدیر فرهنگسرای فناوری و رسانه مشهد در آئین افتتاح این برنامه که صبح روز پنجشنبه برگزار شد، گفت: هدف اصلی اجرای این اردو در کنار تولید محصول، تشکیل تیم عملیاتی واکنش سریع تولیدات هنری، رسانه‌ای در موضوعات مختلف است.

به گزارش «قاصدنیوز»، اولین رزمایش رسانه‌ای «مرگ بر آمریکا» که با حضور فعالان و علاقه‌مندان هنری و رسانه‌ای به همت فرهنگسرای فناوری و رسانه شهرداری مشهد در اردوگاه گلمکان برگزار شده بود، بعدازظهر روز جمعه به کار خود پایان داد.

 

مجتبی رزم آرا

مدیر فرهنگسرای فناوری و رسانه مشهد در آئین افتتاح این برنامه که صبح روز پنجشنبه برگزار شد، گفت: هدف اصلی اجرای این اردو در کنار تولید محصول، تشکیل تیم عملیاتی واکنش سریع تولیدات هنری، رسانه‌ای در موضوعات مختلف است.

 

وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، باید اصحاب فکر و رسانه با یکدیگر همکاری داشته باشند تا تولیدات مناسبی را ارائه داده و از این محصولات در فضای واقعی به یک خروجی مناسب برسیم.

رزمایش رسانه ای مرگ بر آمریکا

 

مجتبی رزم‌آرا بر به اتحاد رسیدن جوانان انقلابی تأکید کرد و افزود: در فضای مجازی دشمن به تولید آثاری در قالب نماهنگ، طنز، گرافیک، کاریکاتور و شعر پرداخته و از این طریق ارزش‌های دینی را به سخره گرفته است که مخاطب آن بیشتر جوانان ما هستند.

 

مدیر فرهنگ‌سرای فناوری و رسانه ادامه داد: با توجه به موارد فوق تلاش کرده‌ایم، پیرو رهنمودهای رهبر انقلاب به تقویت جبهه مردمی بپردازیم و با تأکید به حضور گسترده مردم در عرصه فضای مجازی این کارگاه و نشست‌های تخصصی را برگزار کرده‌ایم.

 

پرداختن به جنایات آمریکا از سه محور

در ادامه برنامه مصطفی فاروئی از کارشناسان حوزه آمریکاشناسی با اشاره به اینکه برای پرداختن به جنایات آمریکا باید در سه محور «آمریکا و آمریکا» ، «آمریکا و جهان» و «آمریکا و ایران» دست به تولید زد، افزود: تاریخ آمریکا پر است از جنایات متعدد و مختلف که فعالان رسانه‌ای باید در مقابل بزک کنندگان آمریکا آن را عَلَم کنند.

مصطفی فاروئی

وی گفت: آمریکا جنگ‌های متعددی را به راه انداخته است که به‌عنوان‌مثال فقط در فیلیپین سه میلیون نفر را به کام مرگ کشانده یا بر سر کشورهای مستعمره با اسپانیا و فرانسه جنگ به راه انداخته است.

 

تصورات ذهنی خود از آمریکا را پاک‌کنید

بخش دیگر برنامه به ارتباط تصویری زنده با یکی از فعالان رسانه‌ای ایرانی بود که هم‌اکنون در آمریکا سکونت دارد، اختصاص داشت.

ویدئو کنفرانس رزمایش رسانه ای مرگ بر آمریکا

سید محمد حسینی در ابتدا با اشاره به اینکه اساساً ایرانی‌ها تصورات صحیحی از آمریکا ندارند، تأکید کرد: علی‌الخصوص از تمامی فعالان هنری و رسانه‌ای مذهبی و انقلابی می‌خواهم که تصورات خوب و حتی بد از آمریکا را کنار بگذارید و با انجام فعالیت‌های تحقیقی و میدانی، برای شناساندن آمریکا اثر تولید کنید.

 

وی سپس به بیان مصادیقی از واقعیت‌های اجتماعی آمریکا پرداخت و گفت: تعجب می‌کنم برخی ایرانی‌ها بر اساس ساده‌اندیشی فکر می‌کنند اینجا بهشت است! مثلاً یک ایرانی پست گذاشته بود که چقدر اینجا همه‌چیز سرسبز است، جلوی همه خانه‌ها چمن‌کاری است و تمیز است، من برای او نوشتم که مگر شما نمی‌دانید که کاشتن چمن در مقابل منازل در آمریکا اجباری است و اگر کسی این کار را نکند باید جریمه بپردازد.

 

حسینی با بیان خاطره‌ای گفت: برخلاف تصور عمومی از امنیت، افراد از حضور در بیرون از منزل هنگام شب رعب و وحشت دارند. پلیس رسماً اعلام می‌کند که شب‌ها از یک ساعت خاص بیرون نیایید و اگر هم اجباری در کار بود، آن‌ها را در جریان بگذارید. فرودگاه‌های اینجا سطح بسیار پایینی دارد، هواپیماها قدیمی است، در هواپیما تنها یک مهماندار وجود دارد.

 

این فعال فرهنگی در ادامه به بیان مصادیقی دیگر از واقعیت‌های مورد مشاهده خود پرداخت و در انتها خاطرنشان کرد: روشنفکران غرب‌زده در ایران برای بزک کردن آمریکا از جهل مردم سوءاستفاده می‌کنند که فعالان رسانه‌ای و هنری وظیفه‌ای دوچندان دارند. دراین‌بین یادگیری زبان امری ضروری برای آنان می‌باشد

 

فروپاشی آمریکا نه به دلیل بحران اقتصاد بلکه به خاطر بحران معنویت، خانواده و توسعه خواهد بود

دکتر محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران در جمع شرکت‌کنندگان به ایراد سخنرانی پرداخت. کوشکی با بیان اینکه آمریکا برای منطقه ما طراحی‌هایی دارد و در آینده می‌خواهد برنامه‌های خود را اجرایی کند، گفت: آمریکا برنامه‌های خود را با استفاده از افراد حسابگر و مبتنی بر عقل معاش تدوین می‌کند، آن‌ها اگر بخواهند خاورمیانه را برای 30 سال آینده حفظ کنند، برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود دارند که اگر یکی از برنامه‌ها ناموفق بود، از طرح‌های بعدی استفاده کنند.

صادق کوشکی

نویسنده کتاب «تاریخ مستطاب آمریکا» اظهار کرد: یکی از این طرح‌ها، طرح «برنارد لوییز» است. لوییز یک یهودی آمریکایی است که در طرح خود به تجزیه ایران و کشورهای اطرافش می‌پردازد. در این طراحی حتی قسمت‌های جنوبی تنگه هرمز و منافع نفتی و گازی و در شمال کشور از ایران جدا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در صورت محقق شدن این طرح، فقط صحراهای ایران باقی می‌ماند که منافع نفتی ندارد، ابراز کرد: طرح‌های بعدی آمریکا که در اثر تلاش پژوهشگران آن‌ها بسته‌شده، بر مبنای جداسازی کشورهای منطقه است.

 

کوشکی عنوان کرد: به همین دلیل در سال‌های گذشته شاهد تشکیل گروه داعش (دولت اسلامی عرب و شام) بودیم که با همین هدف شکل گرفت. علاوه بر این مشکلات اقتصادی ایران باید حل شود و به آمریکا کاری نداشته باشیم.

 

وی ابراز کرد: ایران برای تأمین نیازهای اقتصادی خود باید در گام اول به همسایگان خود کالا بفروشد ولی متأسفانه آمریکا با ایجاد جنگ در کشورهای اطراف، مانع صادرات کالا شده است. ایران یک کشور ضدآمریکایی نیست اما هنگامی‌که آمریکا در محیط پیرامون ما مشکل ایجاد می‌کند درنتیجه باید به مقابله برخیزیم.

رزمایش رسانه ای مرگ بر آمریکا

عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه چرا ادعاهای فروپاشی آمریکا به دلیل مسائل اقتصادی به وقوع نمی‌پیوندد، گفت: اقتصاد سرمایه‌داری دارای سیستم اصلاح و رفع عیب خود است و در همین چند سال پیش که تجمع‌های اعتراضی برگزار می‌شد، بلافاصله با اصلاح خود و تقسیم فشار بر جهان، مشکل خود را برطرف کرد.

 

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد آمریکا به خاطر اقتصاد زمین نخواهد خورد بلکه در نظام معنویت و خانواده به بن‌بست خواهند رسید. همچنین به گفته خودشان هم‌اکنون دچار بحران توسعه هستند یعنی با چنان شتابی به دنبال مصرف منابع و تولید زباله و تخریب محیط‌زیست هستند که به‌جایی خواهند رسید که دیگر بشر امکان زیست از او سلب شود.

 

سپس در ادامه برنامه، کارگروه‌های تخصصی با حضور مربیان، تشکیل و از بعدازظهر روز پنجشنبه تا جمعه بعدازظهر به فعالیت تولیدی پرداختند. در این کارگروه‌ها افراد ابتدا به سناریوی تولید و سوژه‌ها تمرکز نموده و سپس با تلاش خود به چندین محصول در قالب پوستر، نماهنگ، پادکست، متن طنز و کارتون رسیدند.

 

سیدمحمدرضا میری دبیر نهضت مردمی پوستر انقلاب به‌عنوان مربی کارگروه گرافیک در ابتدا با بیان مقدمات و توضیحاتی، از طریق روش «فیل آبی» به همراه حاضران به ایده‌هایی برای تولید رسیدند و تا انتهای اردو چندین پوستر به‌عنوان خروجی این کارگروه معرفی شد.

مهدی میری

محمدرضا شهبازی نیز که از نویسندگان و طنزپردازان مطرح کشور می‌باشد، ضمن معرفی قالب‌های مرسوم طنز در طی دو روز به همراه شرکت‌کنندگان به چند متن طنز درباره 13آبان در دوران پسابرجام رسیدند.

محمدرضا شهبازی

محسن اسدی هنرمند جوان، صاحب چندین مقام بین‌المللی و ملی و مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری خراسان رضوی در کارگروه کارتون به همراه تنی چند از شرکت‌کنندگان به تولیدات مناسبی در قالب کاریکاتور رسیدند.

محسن اسدی

در کارگروه نماهنگ و پادکست نیز، شرکت‌کنندگان با هدایت هادی حاجتمند(کارگردان و مستندساز)، سید تقی عالمی و سید محمد محمدی سرشت(از کارگردانان و تدوین گران جوان) به چند تولید با محوریت جنایات آمریکا رسیدند.

کارگاه رزمایش رسانه ای مرگ بر آمریکا

رزمایش رسانه ای مرگ بر آمریکا

 

در حوزه تولید محتوا، توزیع و مدیریت فضای مجازی نیز در طی این دو روز، حسن میثمی از فعالان فضای مجازی کشور، مدیر وبلاگ نیوز نیزپیرامون ایجاد موج مجازی با محوریت کمپین سازی به ارائه‌ی کارگاهی پرداخت. همچنین حامد امامی مدیر اسبق فرهنگسرای رسانه از دغدغه‌های خود پیرامون نگاه کلان به فضای مجازی گفت. در بخشی دیگر از برنامه نیز ابراهیم طوسی پیرامون شیوه‌های توزیع در شبکه‌های اجتماعی به ایراد سخن پرداخت. حاج علی سهیلی نیز پیرامون شیوه‌های استنباط از سخنان رهبر انقلاب نکاتی را بیان کرد. استاد حسین شراهی در بیانی کوتاه از جنگ فرهنگی و وظایف فعالان عرصه رسانه طرح موضوع کرد. مهدی ساکنی هم پیرامون شیوه‌های جستجوی محتوا در فضای مجازی به ایراد سخنانی پرداخت.

رزمایش رسانه ای مرگ بر آمریکا حسن میثمی

در اختتامیه رزمایش رسانه‌ای «مرگ بر آمریکا» که بعدازظهر روز جمعه برگزار شد، معاون فرهنگی سپاه امام رضا(علیه‌السلام) ضمن اشاره به اینکه این حرکت باید مقدمه‌ای برای اقدامات بزرگ‌تر باشد، گفت: حمله همه‌جانبه دشمن باید با هوشمندی عموم دغدغه مندان پاسخ داده شود.

 

چمی گو

چمی گو با اشاره به خاطره‌ای از شهید مهدی میرزایی گفت: یادم می‌آید ایشان در گروه تخریب دوره آموزشی دوساله میدان مین را در طی چند روز خلاصه می‌کرد و نیروهایی زبده را برای عملیات اعزام می‌نمود. لذا ما در فضای رسانه‌ای نیاز آموزش‌های ضربتی و تولیدات مناسب داریم.

 

این برنامه با نمایش آثار و معرفی خالقان آن به کار خود پایان داد و قرار است برنامه‌های تداوم ارتباط با شرکت‌کنندگان در قالب حضوری و مجازی برگزار گردد.

 

رزمایش رسانه ای مرگ بر آمریکا

رزمایش رسانه ای مرگ بر آمریکا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون