تاریخ خبر: کد خبر: 6741

وحید جلیلی در جلسه ساماندهی شئون فرهنگی مناسبت‌های مذهبی:

شبکه‌های جاسوسی بیگانه به مشهد امید بسته‌اند/ «سربندگذاری شب هشتم» نمونه یک ابتکار خوب در محرم

تا اسم آسیب‌شناسی ظرفیت‌های محرم به میان می‌آید، همه سراغ مداح‌ها می‌روند. چند سال پیش در پاسخ به سوال یک نشریه که پرسید نظر شما در مورد مداحی‌های سرخ پوستی چیست، گفتم که این مداحی‌ها به قول شما سرخ پوستی، به خاطر آن منبر‌های کنفوسیوسی است.

شبکه‌های جاسوسی بیگانه به مشهد امید بسته‌اند/ «سربندگذاری شب هشتم» نمونه یک ابتکار خوب در محرم

به گزارش «قاصدنیوز»، وحید جلیلی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد، در جلسه ساماندهی شئون فرهنگی مناسبت‌های مذهبی که روز گذشته در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، برگزار شد، گفت: در این جلسات بیشتر مباحث اجرایی مطرح می‌شود که حتما هم لازم است چراکه گاهی اوقات یک ایراد اجرایی کوچک در یک کار، بسیاری از کارهای خوب و درست را تحت الشعاع قرار می‌دهد. زحمات دوستان در سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و ... نیز به این خاطر است که این فعالیت مذهبی و دینی به بهترین نحو کارآمدی خودش را در جامعه نشان دهد.

 

* لزوم جانمایی برنامه‌های محرم در کلیت جغرافیای معرفتی مشهد

وی با اشاره به موضوع جلسه که بیشتر حول جانمایی ایستگاه‌های صلواتی بود، گفت: به نظر آنچه مهمتر است، جانمایی مجموعه حرکت‌ها، در کلیت جغرافیای معرفتی شهر مشهد است. آنچه مهم‌تر است تاثیرگذاری این عزاداری‌ها بر کلیت تاریخ معرفتی شهر مشهد است و باید دید عاشورای سال 94با چه شکلی در ذهن‌ها ثبت می‌شود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد با اشاره به تبعات شکل نگرفتن این جغرافیای معرفتی، تصریح کرد: اگر ما به این جغرافیا توجه نکنیم، مساله محرم و عاشورا نیز مثل دیگر ارزش‌ها در معرض تحریف و سوء استفاده قرار می‌گیرد. بزرگان ما نیز تا کنون برای حفظ این جغرافیای معرفتی تذکرهای بسیاری داده‌اند. در بیانات امام، رهبری و شهید مطهری مکرر به خطر تحریف عاشورا اشاره شده است. رهبر انقلاب نیز در سخنرانی مشهور عوام و خواص خود، در چگونگی پاسداشت فرهنگ عاشورا به نکات مهمی‌در خصوص چگونگی پاسداشت فرهنگ عاشورا اشاره کرده اند.

 

* عاشورا؛ موتور محرک جامعه به سمت حیات طیبه است

جلیلی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی واقعه عاشورا، خاطرنشان کرد: عاشورا امروز بزرگترین ظرفیت‌ در جامعه اسلامی که اگر به آن درست پرداخته شود، موتور حرکت جامعه به سمت حیات طیبه خواهد بود و اگر آسیب ببیند تبدیل به یک تهدید می‌شود. در سال‌های اخیر نیز دشمن تلاش خود را مضاعف کرده تا مگر بتواند به این ظرفیت، آسیب برساند.

 

وی با تاکید بر نقش جدی انگلیس در فرایند آسیب‌رسانی به ارزش‌های حاکم بر جوامع اسلامی، افزود: انگلیسی‌ها بعد از حضور در هندوستان به واسطه شناختی که از اسلام و مسلمانان به دست آوردند، نقاط قوت شیعه را به خوبی می‌شناسند و با توجه به شیطنت‌هایی که دارند تلاش می‌کنند در آنها خدشه ایجاد کنند. مانند مهدویت که از مهمترین نقاط قوت شیعه است که این کشور با سوء استفاده از آن بابیت و بهاییت را ایجاد کرد.

 

معاون شهردار مشهد ادامه داد: دشمن وقتی ظرفیت عظیم عاشورا و نقش آن در بسیج توده‌ها برای مقابله با ظلم و استکبار را می‌بیند، قطعا تلاش می‌کند آن را از مجرای اصلی خود خارج کند.

 

وی با بیان اینکه این تلاش در چند سال اخیر چند برابر شده است، گفت: از جمله نقاطی که دشمن روی آن به صورت جدی سرمایه گذاری کرده، مشهد است. از نتایج عینی این تلاش نیز می‌توان به حضور تشیع انگلیسی در این شهر اشاره کرد.

 

* دهه اول محرم؛ بهترین فرصت توبه فرهنگی و اجتماعی

جلیلی با اشاره به بی‌توجهی‌ها نسبت به ماهیت عاشورا، ادامه داد: روزی نرسد که چشم‌ها را باز کنیم و ببینیم از عزاداری تنها صورت آن مانده و عاشورا و محرم از آرمان خود فاصله گرفته است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه 169سوره آل عمران، به اهمیت مفهوم شهادت و لزوم بازخوانی آن در دهه محرم و عزاداری‌ها، اشاره کرد و گفت: در این آیه خداوند هشدار داده است که شهدا را مرده نپندارید. همچنین در آیه 154سوره بقره آمده است که مساله مرده پنداشتن شهدا اصلا به ذهنتان هم خطور نکند.

 

وی با بیان اینکه باید مراقب باشیم تا چنین نگاهی نسبت به مفهوم شهادت شکل نگیرد، گفت: ما جامعه‌ای می‌خواهیم که در آن حزن و خوف نباشد. مفهوم این آیاتی که به آن اشاره شد نیز این است که اگر ما پیام شهادت را منتقل کنیم، ابتهاج معنوی در جامعه به وجود می‌آید و اگر این ابتهاج به وجود آمد آن وقت است که خواسته دشمن محقق نمی‌شود.

 

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی و تلاش نرم دشمن برای تاثیر بر جامعه، اظهار کرد: بنا بر گفته‌ی یکی از دوستان هدف اصلی جنگ نرم زیاد کردن گناه نیست بلکه کم کردن توبه است. گناه در طول تاریخ و در جوامع مختلف وجود داشته، دارد و خواهد داشت. آماج اصلی تهاجم فرهنگی، «توبه» است. آنچه که تا کنون جامعه را زنده نگه داشته، همین مفهوم توبه است. دهه اول محرم بهترین فرصت برای توبه فرهنگی و اجتماعی است.

 

* ترساندن جامعه از تحریم و تهدید، دامن زدن به بی‌تقوایی است

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد، در ادامه با اشاره به آیه «من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب» اظهار کرد: معنای تقوا ترسیدن از خداست، اما شاخص و گواه آن نترسیدن از غیر خداست. خیلی‌ها هستند که به قول خودشان تقوا دارند اما در عمل به جای خدا از دیگران پیروی می‌کنند. اگر ما جامعه را از تحریم و تهدید بترسانیم، به بی‌تقوایی دامن زده‌ایم. شعائر ا... اگر به معنای درست خود در جامعه پیاده شود، معنای واقعی تقوا محقق خواهد شد. بعد از محرم نیز ما باید فعالیت‌ها را با این شاخص‌ها بسنجیم که چقدر به نترسیدن از استکبار و طواغیت عالم منجر شده است.

 

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرصت ایام محرم برای تببین مفهوم وحدت، گفت: مشهد یکی از نقاطی است که شبکه‌های جاسوسی بیگانه برای ایجاد تفرقه در آن امید بسته اند. باید با یک رویکرد انقلابی و بصیرانه این امید را در نطفه کور کرد.

 

وی افزود: همینطور که ما نشسته‌ایم دور هم و جلسه گذاشته‌ایم دشمن نیز قطعا برنامه‌ریزی می‌کند تا در فرصتی مناسب اهداف شوم خود را پیاده کند. ترفندهایی نیز وجود دارد که ما خیلی از آن‌ها را ساده می‌گیریم.

 

* برای رسیدن به وحدت، باید ابتکار به خرج داد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد، با بیان اینکه باید در مساله وحدت ابتکار به خرج داد، گفت: چند سال پیش در ماجرای جنگ غزه، عده‌ای تبلیغ کردند که فلسطینی‌ها ناصبی و دشمن اهل بیت هستند.

 

وی ادامه داد: بعد از انتشار این مساله بعضی از دوستان ما در راستای تحکیم وحدت میان ملت ما و فلسطین، مساله را بررسی کردند و به نتایج جالبی درباره علاقه فلسطینی‌ها به اهل بیت (ع) رسیدند. اول اینکه نام اصلی غزه، «غزه‌ هاشم» است چون قبر حضرت ‌هاشم جد پیامبر آنجاست. دوم اینکه یکی از میادین اصلی غزه، به نام «الزهرا» است. در ادامه چندین مقاله هم درباره حب اهل بیت (ع) در میان مردم غزه و همچنین مقاله‌ای ادبی درباره اشعار شعرای فلسطینی درباره حضرت سید الشهدا نوشته شد. حتی رسانه‌های وهابی نیز به این مساله اعتراف کردند و نوشتند؛ آنفولانزای تشیع در غزه! که به معنای گسترش آموزه های انقلابی تشیع در میان مردم فلسطین است.

 

وی ادامه داد: همچنین در بسیاری از کشورهایی که اهل سنت در آنها هستند، مراسم روضه خوانی برای امام حسین (ع) برپا می‌شود. جدای از اینها نیز ظرفیت‌های متعدد دیگری برای بهره‌گرفتن از آنها در راستای وحدت وجود دارد. ما از این ابتکارها در محرم می‌توانیم برای رسیدن به وحدت استفاده کنیم.

 

* مداحی‌های سرخ پوستی نتیجه منبرهای کنفوسیوسی است

جلیلی در ادامه با اشاره به برخی از ظرفیت‌های محرم، به انتقاد از نحوه استفاده این ظرفیت‌ها در سطح جامعه پرداخت و گفت: تا اسم آسیب‌شناسی ظرفیت‌های محرم به میان می‌آید، همه سراغ مداح‌ها می‌روند. چند سال پیش در پاسخ به سوال یک نشریه که پرسید نظر شما در مورد مداحی‌های سرخ پوستی چیست، گفتم که این مداحی‌ها به قول شما سرخ پوستی، به خاطر آن منبر‌های کنفوسیوسی است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد افزود: وقتی در این منبرها از معارف ناب اهل بیت (ع) سخن به میان نمی‌آید و محور مراسم و عزاداری تضعیف می‌شود، و به دنبال آن وقتی «شور» سرریز نمی‌شود، نتیجه اش می‌شود این که عده‌ای صرفا با احساسات بخواهند مجالس را پرشور کنند.

 

وی با بیان اینکه تلاش‌های فعلی برای غنی کردن منبر‌ها کفایت نمی‌کند، گفت: در این حوزه تا می‌توانیم باید به تولید محتوا کمک کنیم. یک منبری در دهه محرم در روز چندین بار منبر می‌رود، مگر این طلبه چه قدر می‌تواند تولید محتوا کند؟ من می‌دانم تولید محتوا چه قدر سخت است و لذا هیچ اشکالی ندارد که بعضی از طلبه‌ها از محتواهای تولید شده استفاده کنند.

 

جلیلی ادامه داد: ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و جلوی اختلاف افکنی‌ها را سد کنیم.

 

* کار به جایی رسیده که رضا خان را آزادی‌خواه می‌نامند!

وی همچنین با اشاره به استفاده جریان مقابل از ابزارهای موجود، گفت: الان شاهد این هستیم که در شبکه‌های اجتماعی یک جنایتکاری مثل رضاخان را بزک می‌کنند. البته دوستان ما در حال تبیین وقایعی مثل مسجد گوهرشاد هستند تا نشان دهند که این جانور در آن دوره چه بلایی به سر مردم در آورد. اگر یادداشت‌های آیت الله مدرس در تبعید را که بعد از 80 سال پیدا شده است، را ببینید، مو به تنتان سیخ می‌شود.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد، خاطرنشان کرد: با وجود همه اینها اما باز شاهد هستیم که یک عنصر وحشی و خونخوار مثل رضا خان اینگونه در شبکه‌های اجتماعی بزک می‌شود و حتی او را یک آزادی خواه می‌نامند! ما تا الان با 500 پیرمرد مشهدی در باب جنایات رضا خان مصاحبه گرفتیم که به تواتر در آنها به جلوگیری‌های رژیم وقت از عزاداری و تعزیه خوانی اشاره شده است. این رنج ها و مجاهدات برای حفظ پرچم عاشورا در کشور باید در ایام محرم یادآوری شود.

 

مراسم «سربندگذاری شب هشتم»، نمونه یک ابتکار خوب

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم نوآوری و ابتکار در برنامه‌های محرم، به چند نمونه موفق از این دست اشاره کرد.

 

وی با اشاره به مراسم «شیرخوارگان حسینی» به عنوان یک مدل موفق و دلنشین، گفت: از این دست ابتکارات باز هم می‌توان انجام داد. برای نمونه می‌توان به آیین «سربندگذاری شب هشتم» اشاره کرد که پدران شهدا بر سر نوجوانان محل به یاد حضرت علی اکبر (ع) سربند می‌بندند با این مضمون که راه شهدای کربلا همانطور که توسط فرزندان این پدران ادامه پیدا کرد، می‌تواند توسط این نوجوانان نیز ادامه پیدا کند. این آیین سال گذشته در بعضی از نقاط مشهد به خوبی برگزار شد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد ادامه داد: در بعضی از محلات نیز رسم است که مراسم شام غریبان حسینی دقیقا جلو درب خانواده شهدا برگزار می‌شود به این معنا که صاحب عزای اصلی آنها هستند و عملا ثابت کرده‌اند اهل کوفه نیستند.

 

وی افزود: کار خوب دیگری که در یک مدرسه انجام شد، مسابقه نقاشی کودک و محرم بود. در این مسابقه 30 هزار نقاشی از بچه‌ها درباره حادثه کربلا جمع آوری شده بود و جالب اینجاست که 500 نفر از این کودکان، از اهل سنت بودند. کتاب «سوگواره پوسترهای عاشورایی» نیز که چاپ شده است از جمله دیگر کارهای ابتکاری و خوب است که از آن می‌توان برای فضاسازی هیئات استفاده کرد.

 

منبع:  روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد،

کلمات کلیدی

  • 0 0

    سلام،
    آدرس گذاریتون طولانیه . .
    لطفااصلاحش کنید
    ممنون

ارسال نظر

تریبون