تاریخ خبر: کد خبر: 5576

عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم و پژوهشگرعرصه اقتصاد مقاومتی در مشهد:

برای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی باید از شعار عدالت دست برداریم/ دوره هاشمی رفسنجانی، برگشت به اقتصاد سرمایه‌داری بود

حجت‌الاسلام مسعود صدوق گفت: در عرصه اقتصادی رهبری در سیاست‌های کلان می‌فرمایند "جنگ تحمیلی اقتصادی" حال باید پرسید در این عرصه چگونه باید جنگید؟ همان‌طور که در دفاع مقدس بااینکه مشخص بود ما بازنده‌ایم، اما با تغییر کاربری ابزار توانستیم ایستادگی کنیم. موتورسیکلت را با آرپی‌جی زن ترکیب کردیم، و کارکرد تانک را از آن گرفتیم.

برای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی باید از شعار عدالت دست برداریم/ دوره هاشمی رفسنجانی، برگشت به اقتصاد سرمایه‌داری بود

به گزارش«قاصدنیوز» جلسه تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی بعدازظهر دیروز در محل ستاد ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. در این جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین صدوق عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم در تبیین اقتصاد مقاومتی بر اساس الگوی اسلامی به سه بخش اصلاح الگوی مصرف مردم، مشارکت مردم در اقتصاد کشور و تغییر مبنای ارزی دلار به ریال تأکید کرد.

 

موضوع اقتصاد مقاومتی امتحان امروز حوزه‌های علمیه است

این کارشناس اقتصاد اسلامی در ابتدا اظهار داشت: موضوعاتی که امام و رهبری سفارش می‌کنند نیازهایی است که لازم است برای تحقق آن‌ها در خط مقدم درگیری اسلام و کفر قرار بگیریم. موضوع اقتصاد مقاومتی موضوع امتحان امروز است در این امتحان حوزه‌های علمیه باید از اسلام راه‌حل بیرون بدهند و بعدازآن دانشگاهیان ورود پیدا کنند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صدوق گفت: در این 35 سال که از انقلاب گذشته است نوعاً پست‌های مرتبط با موضوعات اقتصادی به افراد درس‌خوانده بر اساس مدل اقتصاد غربی واگذارشده است. سابقه ندارد که یک روحانی  رئیس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد شود. این‌ها در این مدت بر اساس شاخصه‌های خودشان ارزیابی می‌کردند و  راه‌حل می‌دادند. حال این شاخص‌ها بر اساس الگو توسعه یابی است. پس ما هر چه داد و فریاد کنیم مسئولین توجه نمی‌کنند، بلکه اقتصاد برایشان بر اساس اقتصاد توسعه‌یافتگی تعریف‌شده است. اقتصاد را بدین گونه مهندسی می‌کنند و اکنون در کشور این‌گونه عمل می‌شود.

 

حجت الاسلام مسعود صدوق

این استاد برجسته حوزه علمیه چرخه اقتصاد کشور را در مدل اقتصادی سرمایه‌داری در پیوستگی به اقتصاد منطقه و بین‌الملل دانست و ادامه داد: لذا تنها راه برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی از نظر نظام سرمایه‌داری این است که در تقسیم‌کار نظام بین‌المللی و سرمایه‌داری شریک شویم.

 

او ادامه داد: زاویه دید اقتصاددانان و مسئولین بر اساس توسعه‌یافتگی تعریف می‌شود، نظم در تولید، توزیع و مصرف قواعد خاصی دارد. 35 سال هم کارشناسان بر اساس ضوابط سرمایه‌داری حرکت کرده‌اند.

 

حجت‌الاسلام صدوق خاطرنشان کرد: آنچه در جامعه ایران در زمینه اقتصاد اتفاق افتاده است، مخصوص خود ایران است. بعد از فروپاشی بلوک شرق سبک زندگی اقتصادی در دنیا واحد شد و به شکل غربی درآمد.  لذا شما درزمینهٔ اقتصاد دو نظریه ندارید بلکه فقط بر یک اساس است. اما در ایران بعد از انقلاب یک اتفاق دیگر افتاد و در این ماشین تغییراتی اتفاق افتاد. قطعاً در زمان شاه قطب توسعه متمایل به غرب بود اما بعد از انقلاب شعار امام نه شرقی و نه غربی بود و این آغاز مشکلات و چالش‌های ما شد.

 

نابودی الگوی سرمایه‌داری در اوایل انقلاب

این کارشناس علوم دینی در تبیین مدل اقتصادی بعد از انقلاب تصریح کرد: بعد از انقلاب ما تعریف فقر را عوض کردیم، دولت به مردم زمین می‌داد،  روی دفترچه ازدواج به جوانان کالاهای اساسی می‌داد. لذا الگوی مصرف مردم از نوع لیبرالیسم تغییر پیدا کرد.  در دولت شهید رجایی حقوق مسئولین را نسبت به زمان شاه پایین آوردند و الگوی مصرف و درآمد را عوض کردیم.  همه‌چیز بر اساس شعار عدالت تبیین شد.

 

وی در ادامه افزود: در اوایل انقلاب و دولت شهید رجایی مصرف و سبک زندگی رهبران، ساده‌تر از مردم تعریف شد. علاوه بر آن کارخانه‌ها را به بخش‌های مردمی دادیم و همه‌چیز دولتی شد. بنابراین با انقلاب ما ماشین نظام سرمایه‌داری را خراب کردیم. ما قطعات این ماشین را دست‌کاری کرده‌ایم و در سطح خرد به موفقیت‌هایی رسیدیم. اما در اقتصاد کلان چهار بازار در علم اقتصاد را داریم که  بازار کار، سرمایه، کالا و پول را شامل می‌شود. در نوع مدل سرمایه‌داری باید موازنه به نفع سرمایه باشد و همه‌چیز برحسب آن تنظیم شود.

 

دوره هاشمی رفسنجانی؛ شروع اقتصادی سرمایه‌داری کشور

در دوره آقای هاشمی دوباره به این مدل لیبرالیسم برمی‌گردیم، قاعده اداره کردن جامعه به این سمت می‌رود، اخلاق طبقاتی دوره شاه دوباره برمی‌گردد و الگوی مصرف عوض می‌شود از طرفی واردات بیشتر از صادرات شد، اما مردم مقاومت می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام صدوق یادآور شد: بعد از جنگ در دوره آقای هاشمی مدل بعد از انقلاب کنار گذاشته شد و آقای هاشمی روش غربی‌ها را برای اداره کشور پذیرفتند. یک مدیرعامل دستمزدش چند برابر شد، حقوق افراد بالا رفت. در این نظام یک نوع هدایت جامعه داریم و یک مدل مدیریت افکار و مردم وجود دارد. برای زندگی هرروز محیط‌های متنوع و رنگارنگ تولید می‌کنند، مرتب روی اشیا تغییر ایجاد می‌کنند، و هرروز در تجهیزات تغییر ایجاد می‌کنند وزندگی را به سمت رفاه‌زدگی می‌برند.

 

این استاد حوزه علمیه در تبیین الگوی مدیریتی بر اساس نظام سرمایه‌داری بیان داشت: درآمدها بر اساس رده‌بندی بالاتر می‌رود و مدیریت بر اساس خَلق حسد است. علت تبعیت کارگر از کارفرما بر اساس مدرک بالاتر است، و این تشریفات سرمایه‌داری جاذبه درست می‌کند.

 

ایران برای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی باید از شعار عدالت دست بردارد

وی اذعان داشت: در قاعده سرمایه‌داری همه باید دور این مدل طواف کنند و امروز این برنامه در همه کشورها اجرا می‌شود و همین قوانین را پیاده می‌کنند. اتفاقی که در ایران ازنظر اقتصادی افتاده است هزینه شعار عدالت در جمهوری اسلامی است. باید دست از این شعار برداریم تا عضو سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی شویم، و این‌گونه رشد کنیم.

 

دفاع مقدس الگوی "جنگ تحمیلی اقتصادی" است/ در جنگ8ساله هم می‌گفتند از راه دیپلماسی باید مسائل را حل کنیم

عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم، مدیریت و الگوی دفاع مقدس را بهترین نمونه برای جنگ اقتصادی عنوان کرد و تصریح کرد: در جنگ تحمیلی هم ما از همه لحاظ ضعیف‌تر بودیم و در آن زمان هم می‌گفتند باید از راه دیپلماسی مسائل را حل کنیم. در عرصه اقتصادی آقا در سیاست‌های کلان می‌فرمایند "جنگ تحمیلی اقتصادی" حال باید پرسید در این عرصه چگونه باید جنگید؟ همان‌طور که در دفاع مقدس بااینکه مشخص بود ما بازنده‌ایم، اما با تغییر کاربری ابزار توانستیم ایستادگی کنیم. موتورسیکلت را با آرپی‌جی زن ترکیب کردیم، و کارکرد تانک را از آن گرفتیم.

 

حجت‌الاسلام مسعود صدوق با تأکید بر مردمی کردن اقتصاد کشور بیان کرد: در بحث اقتصادی هم همین‌گونه است، مردم باید وسط میدان اقتصادی بیایند و آن‌گونه که در زمان جنگ زیر بارش موشک مقاومت می‌کردند و می‌جنگیدند؛ امروز هم بااینکه رویشان فشار است باید وارد عرصه جنگ اقتصادی شوند. تولید را باید مردمی کنیم تا درنتیجه قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند. قدرت خرید مردم امروز مانند خرمشهر زمان جنگ است.

 

حجت الاسلام مسعود صدوق

به‌جای طواف دور دلار، باید جایش را با ریال عوض کنیم

وی همچنین گفت: از طرفی باید خود را از زیر نرخ ارز رهایی‌بخشیم. باید از سازمان ملل دست بکشیم، چراکه نمی‌توانیم قدرتمان را از قدرت‌های بزرگ بگیریم، بلکه به‌جای طواف دور دلار، باید جایش را با ریال عوض کنیم.  آن مهم  در صادرات و واردات و در معاملات تعریف شود. امروز ارزش رشد هر کشور به رشد آمریکا است و این در صادرات و واردات آمریکا کاملاً مشخص است. ما باید از این موضوع جدا شویم.

 

این کارشناس اقتصاد اسلامی اظهار داشت: ما در جمهوری اسلامی علاوه بر رشد اقتصادی و رفاهی، رشد معنوی را می‌خواهیم، ما نمی‌خواهیم برای امور اقتصادی‌مان مانند غرب عمل کنیم. نگاهی که فقط به فکر زندگی دنیایی است، نه این‌که رفاه نمی‌خواهیم، اما با تعریف آن‌ها زندگی و رفاه را نمی‌خواهیم.

 

در مقابل دنیاطلبی بی انتهای غربی باید به دنبال مدل رفاه معقول و نسبی باشیم

حجت‌الاسلام صدوق با اشاره به فساد و دنیاطلبی بی‌انتها در مدل زندگی غربی اذعان داشت: این تنها برای ارضای نیازهای فزاینده همین دنیا است. اما ما باید به دنبال رفاه معقول و نسبی هستیم، تا بتوانیم به زندگی معنوی برسیم. ما اگر بخواهیم، به زندگی مانند غرب برسیم، باید رنگ و بویی مانند آن‌ها بگیریم.

 

او در مورد چگونگی دور کردن مردم از تجمل و رفاه‌زدگی غربی ادامه داد: باید برای خواسته‌های فزاینده مردم که هرروز رو به افزایش است، یک حد معقول تعریف کنیم و بگوییم زندگی با شرایط مطلوب بدین گونه است و نیاز به تغییر و ارتقا هرروزه نیست. این اتفاق باید برای مردم بیفتد تا الگوی مصرف آن‌ها تنظیم شود. برای مصرف مردم باید قید و حد زده شود، تا بتوانیم مسیر غرب را ادامه ندهیم.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه در پایان تصریح کرد: در حوزه امنیت و دفاعی هم هنگامی‌که فنّاوری شکسته و  مردمی و بومی شود، به‌جای 4 کارخانه ذوب‌آهن، 40 کارخانه‌داریم، آنگاه دیگر ازنظر دفاعی هم قدرتمند‌تر هستیم چراکه کارخانه‌های بزرگ به کارخانه‌های کوچک در سراسر کشور شکسته است.

کلمات کلیدی

  • 1 0

    جناب هاشمی رفسنجانی خسارات زیادی به کشور وارد کرد
    وارد کرد.کاهش جمعیت ،مصرف گرایی جامعه ،شگاف طبقاتی،غربزدگی،جام زهر،فرزندان فتنه گر،ماجرای پرونده کرسنت و...

ارسال نظر

تریبون