تاریخ خبر: کد خبر: 5324

گفتگوی خبرنگار «قاصدنیوز» با صدای ماندگار مهدوی/

با خواننده «به طاها به یاسین» آشنا شوید+عکس

یک وقتی کاری می خواهیم درباره ائمه اطهار(علیهما السلام) تولید کنیم. در این جنس آثار باید به نظرم در تک تک مراحلش فکر می کنم باید ارتباط داشته باشیم با امام معصوم(علیه السلام) که این هم به کار برکت می دهد و هم در تاثیر گذاری روی مخاطب سهم به سزایی دارد.

با خواننده «به طاها به یاسین» آشنا شوید+عکس

«قاصدنیوز»: حالا این روزها کمتر کسی است که صدای او را نشنیده باشد. بارها و بارها با کلیپ معروف " به طاها به یاسین" با صدای علی فانی با امام زمانتان درد دل کرده اید.

 

مشروح مصاحبه ای که خبرنگار «قاصدنیوز» در ایام ولادت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در دو سال گذشته را می‌توانید در ادامه بخوانید.

*   *   *

 

- آقای فانی! شاید اکثر افراد اولین بار با صدای شما از طریق کلیپ "چشم امید" و یا به تعبیری دیگر کلیپ" به طاها به یاسین" آشنا هستند. از نحوه شکل گیری این کار بگویید. البته قبلش کمی هم از خودتان بگویید.

بنده علی فانی متولد 1367 و هم اکنون دانشجوی مهندسی صنایع تهران هستم. قریب به هفت سال است که در این حوزه فعالیت دارم. در مورد کاری که فرمودید باید عرض کنم که "چشم امید" نامی است که مردم برای این اثر گذاشتند. ما در سال 1390 این اثر را در قالب آلبومی به نام " شاید به یادتان" منتشر کردیم. نیمه شعبان سه سال گذشته یک نفر ناشناس و البته خوش ذوق در فضای اینترنت، این قطعه از آن آلبوم را به صورت کلیپ به اسم " چشم امید" منتشر کرد.

- از ویژگی های فنی و محتوایی کار بگویید. سبک کار چیست؟

این کار تنظیم آوایی شده است. در تکنیک تنظیم آوایی به جای اینکه از ویلون و ساز استفاده شود از حنجره انسان برای ریتمیک شدن استفاده شده است. شکل اصیل کار هم این است که تمام هارمونی ها با استفاده از حنجره انسان استفاده شود و نه ساز. نمونه این کار در میان عرب ها باسم کربلایی است. به نظرم یکی از نقاط قوت این اثر، شعر بسیار قوی آن بوده که توسط حاج مجتبی روشن روان سروده شده است. این جنس کارهای استودیویی چیزی میان تواشیح، موسیقی و مداحی است. برخی ها با این تولیدات را با تواشیح اشتباه می گیرند.

 

-  این کار را تنهایی انجام دادید یا گروهی؟ مجموعه خاصی دارید؟

در این مدت 7سال فعالیت با جمعی از دوستان، آثار ما تاکنون به اسم مجموعه و موسسه خاصی منتشر نشده و بیشتر سفارشی بوده است. اخیرا تحت عنوان گروه فرهنگی هنری رسانه آفتاب کارها تولید می شود. به عنوان مثال کلیپ "مهدی بیا" توسط یکی از دوستان همین گروه تولید شده است و یا کار "جان عالم بر لب آمد ای خدا مهدی نیامد" که شبکه اول سیما جمعه ها پخش می کند باز کارجمعی از دوستان همین گروه است.

 

- همین شعر را حاج محمود کریمی هم خوانده اند؟ کار شما قبل این مداحی بود یا بعدش؟

اصل کار را آقای کریمی مداحی اش را در هیئت خوانده بودند. ما بعد از ایشان این کار را بصورت استودیویی اجرا کردیم.

 

- شما بازخوردی از این کار گرفته اید؟

بله. جالب بود دیروز یکی می گفت در زندان پخش می کردند. حتی شنیدم در دیگر کشورها مثل لبنان و کشورهای عربی و کانادا و... هم پخش شده. حتی از یکی از دوستان شنیدم در لبنان یک عده عرب زبان که با فارسی آشنایی ندارند گوش می کنند. احساسم این است که حضرت قطعاً توجه داشته‌اند.

 

- برای توزیع کارهای گروه‌تان چه می‌کنید؟

ما معمولا برای عموم مناسبت ها کارهایی را تولید می کنیم. مثلا اخیراً برای ایام فاطمیه هم تولیدی داشتیم. اما متاسفانه چون توزیع ضعیف است، معمولا کارها کمتر دیده می شوند. البته ما هم البته تلاش خاصی برای توزیع نکرده ایم . بعضاً هم کارهای خوبی از ما تولید شده اما در اینترنت نیامده. این کار  به دو جهت واقعا گُل کرد یکی اینکه شعر خوبی داشت و دوم اینکه روی اینترنت آمد معروف شد. بچه های دیگر گروه، کارهای خوب دیگری را تولید کردند ولی متاسفانه معروف نشده است.

 

- از بین کارهای خودتان به غیر از " چشم امید" با کدام یک ارتباط بیشتری برقرار می کنید؟

من با کار "به ماه رویت قسم که جانا" که شعرش از آقای سیدعلی لواسانی است و حدود 6 سال پیش اجرا کردیم، ارتباط بیشتری برقرار می کنم.

 

- به نظر شما چه تفاوتی وجود دارد بین کار برای ائمه و حضرت حجت(عج) باکارهای هنری دیگر؟

در تمام مراحل تولید کار باید انسان توجه کند که کار مناسب و در شان خود امام زمان(عج) باشد و اگر این کار را ما جلوی خود امام زمان(عج) بگذاریم ، خودشان راضی هستند حالا به هر جهت. چه از لحاظ سطح شعر و چه استحکام و اصالت ملودی و چه تنظیم کار. اگر در همه مراحل به این فکر باشیم که کار دست خودشان می رسد و کار را می بینند ، این می تواند کار راپیشرفت بدهد  و البته شاید به دل مخاطب بیشتر بنشاند.

 

- در آخر اگر نکته ای هست بفرمایید.

نکته خاصی ندارم. در باره تولید کارها یک موقعی است یک کار صرفا هنری می خواهیم تولید کنیم، این ممکن است یک خروجی کار داشته باشد و یک وقتی کاری می خواهیم درباره ائمه اطهار(علیهما السلام) تولید کنیم. در این جنس آثار باید به نظرم در تک تک مراحلش فکر می کنم باید ارتباط داشته باشیم با امام معصوم(علیه السلام) که این هم به کار برکت می دهد و هم در تاثیر گذاری روی مخاطب سهم به سزایی دارد.

 

- پس شما می گویید هنرمند باید سیمش وصل باشد تا اثرش تاثیر داشته باشد؟

بله چون واقعا بعضی اوقات اتفاقی می افتد که می فهمد دست خودش نبوده است. به نظرم در کارهای مذهبی باید تک تک مراحل این ارتباطات حفظ بشود.

 

با تشکر از فرهنگسرای انتظار مشهد

 

مرتبط:

- گفتگوی قاصدنیوز با صدای ماندگار مهدوی؛ محسن فرهمند آزاد

کلمات کلیدی

  • 3 1

    دستشان درد نکند.البته این سبک متعلق به صادق آهنگران است که در کاستی تحت عنوان "اشک افشان"در سال 71 برای حضرت امام با آهنگ و موزیک خوانده‌اند.

  • حميد 2 1

    خيلى زيبا بود

  • سمیرا 3 0

    امیدوارم موفق باشین
    اولین بار تلویزیون شنیدم و بهت زده شدم
    من هر اهنگیو گوش دادم ولی این اولین اهنگیه ک با چن بار گوش دادن بش ازش خسته نمیشم و هربار تازگی داره حرفاااش
    خداا قوت

  • پورحسن 1 0

    اجرتون نزد امام زمان (عج)محفوظه...

  • مجید ملیانی 1 0

    سلام .خدا قوت بده .خیلی عارفانه ومخلصانه اجرا شده.کاش همه خوانندهاومداحها مثل شما بودند. به امید ظهور حضرت مهدی (عج)

  • 1 1

    من هربارکه صدای زیبای شمارا میشنوم ازعشق زیادگریه میکنم آقای علی فانی من مریم هستم واقع درروستای کوچکی درایلام به نام روستای جوب سرخ علیا خیلی شمارا دوست دارم براتون ازپیش امام حسین وسامرا وابوالفضل عباس سوغات آوردم۰من مجردم سه سال ازشما بزرگترم تنها آرزوم اینه که شمارا ازنزدیک ببینم اگرلیاقت بزرگی شما داشته باشم وبیای خونه مون وشعربه طاها به یاسین برام بخوند

  • خانم سید آسیابان 1 0

    سلام، چون تلویزیون تصویر شما را هیچ وقت نشون نمی داد، همیشه یه حس خوب داشتم، انگار واقعا گمنامی شما برام معنا داشت،حس می کردم ندیدن تصویر شما بی ارتباط با آهنگ ها و محتوای اونها نیست واسه همین، دنبالش نمی کردم که ببینم، چه کسی این آهنگ های زیبا رو می خونه، عاقبتت خیر باشه و موفق باشی

  • مهدیه 1 1

    سلام
    من واقعا صدای معنوی شما رو دوست دارم.خیای می خوام اجرای زنده ی شما رو ببینم.
    به امید روزی که این اتفاق بیفته.زنده و سلامت باشید

  • مهدیه 1 1

    چند سال بود که دنبال آهنگ های شما بودم اما شما رو نمی شناختم و نمی دونستم این آهنگ های قشنگ رو کی خونده.
    الان تازه چند روزه که این موضوع رو فهمیدم.خیلی دوست دارم اجرای زنده ی شما رو ببینم.التماس دعا.
    زنده و سلامت باشید

  • حمیده 1 0

    سلام آقای علی فانی
    من اهل استان کرمان هستم.از صداتون خیلی خوشم میاد.واقعا بی نظیره.امیدوارم یه روزی اجرای زنده ی شما رو از نزدیک ببینم.
    با آرزوی موفقیت و خوامدن آهنگ های جدید

  • 0 0

    سلام آقای فانی
    من عاشق صدای معنوی و زیبای شما هستم.ای کاش توی شهرستان ما یه اجرای زنده داشتید.موفق باشید

  • رضائی 0 1

    سلام
    لطفا از ایشان بپرسید دانلود این آهنگها حلال است یا خیر
    من این کلیپها را دیده ام ولی الان نمیدانم این کار مجاز بوده یا نه هرچه در اینترنت گشتم نتوانستم آلبومها را خریداری کنم که حلال شود
    خواهش میکنم اگر میدانید بگویید من چه کنم؟

  • امینی 0 0

    سلام آقای فانی
    من یک شعر راجبه واقعه غدیر گفتم دوست داشتم نظرتون رو در موردش بدونم
    تو سبک به طاها به یس هست
    چطور میتونم شعرو بهشما برسونم

  • مجید 2 0

    خدا کاری کن هممون در رکابش باشیم خدا اجرتون بده

ارسال نظر

تریبون