تاریخ خبر: کد خبر: 475

سخنان صریح حسن عباسی درخصوص رسانه جامعه‌ساز در مشهد

رییس اندیشکده یقین افزود: به جرأت می توان گفت یکی از عوامل افزایش طلاق و کاهش زادو ولد در جامعه ما، فیلم و سریال های صداوسیما است که اغلب آن ها خانواده های تک والدی را به تصویر می کشند. تلویزیون ما 800 سال عقب است، در رسانه ای که اثر خود را در جامعه بررسی نکرده و دست به خودانتقادی نزند ریزش مخاطب امری طبیعی است.

سخنان صریح حسن عباسی درخصوص رسانه جامعه‌ساز در مشهد

به گزارش قاصد نیوز ، استاد حسن عباسی روز گذشته در نشست «موقعیت استراتژیک رسانه های دینی در عصر تقابل رسانه ها» که در مشهد برگزار گردید با اشاره به جایگاه مهم رسانه در جامعه سازی، گفت: امروز قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی صرف، جامعه ساز نیست و هر کشوری که بخواهد نظام سازی اش را کامل کند می بایست رسانه های خود را از حاشیه به متن بیاورد چرا که در جهان امروز، رسانه جامعه ساز است.

 

  • جایگاه برای اصحاب رسانه هم سبب افتخار است و هم مسؤولیت آور لذا همواره باید توجه داشته باشند که در کجا و چه موقعیتی قرار دارند. رسانه ای که حساسیت موقعیت و وظیفه خود را درک نکند در اندک زمانی منقرض خواهد شد.

 

  • امروز ناکارآمدی نگاه امنیت محور به جامعه سازی به اثبات رسیده به گونه ای که هر چه تعداد دستگاه های امنیتی زیاد می شود، نتیجه عکس می دهد. عجز سیاست، اقتصاد و ... نیز که مورد اذعان اندیشمندان این علوم قرار دارد، به دلیل تعدیل شدن تأثیر این حوزه ها بر جوامع است.

 

  •  نسل کنونی در طی حیات 40 ساله خود به سرعت میان چند جامعه صنعتی، اطلاعاتی، دانشی و مجازی جا به جا می شود و انتقال از جامعه ای به جامعه دیگر توسط پدیده رسانه انجام می گیرد.

 

  • باید مراحل انتقال از این جوامع را مدیریت کرده و بدانیم در هر زمان در کدام یک از آن ها قرار داریم، چگونه باید منتقل شویم و این انتقال چگونه می تواند با بنیان های اعتقادی ما ممزوج شود.

 

  •  سینما و تلویزیون به دلیل مخاطب محور نبودن، نمی توانند جامعه ساز باشند. رسانه های ما در جامعه صنعتی سیر می کند و هنوز حتی وارد جامعه اطلاعاتی(که در آن مخاطب از نشستن منعفلانه روی صندلی به کار با کیبورد و رایانه ارتقا یافته)، نشده اند.

 

  • در جامعه دانشی که مرحله پس از جامعه اطلاعاتی است، تعامل مخاطب با رسانه بیشتر شده و با آن درگیر می شود و در جامعه مجازی، جزئی از رسانه می شود لذا در اصلاح سبک زندگی، زندگی دوم(Seconde Life) یک مسأله است. در رسانه الحاقی نیز، اجزای رسانه ای در مخاطب ایمپلنت می شود و دیگر به عنوان یک مفهوم بیرونی با انسان سروکار ندارد.


 

 

 

  • کشورهای کاربر اینترنت همچون پیکره ای واحد توسط مغزی به نام MSA که یک سازمان نظامی زیر نظر وزارت دفاع امریکا است، کنترل می شوند. اینترنت در امریکا به جای مخابرات، تحت نظر این سازمان اداره می شود و تمام اطلاعاتی که در قالب ایمیل، سایت، وبلاگ، چت و .... در شبکه جهانی اینترنت به اشتراک گذاشته می شود توسط این سازمان رصد و کپی برداری می شود.

 

  •  مهدی موعود(عج)، منجی بشریت است نه تنها مسلمانان. چالش جریان مهدوی در جهان امروز این است که شیطان یک مغز واحد و نظام یکپارچه به نام اینترنت و فضای مجازی و... ایجاد کرده اما در امت اسلام نه تنها کسی درک و فهم صحیحی از این وضعیت ندارد بلکه برای استفاده از این نظام شیطانی، کورس هم می گذارند.

 

  • معماری مشهد، یک معماری وحشی و نامأنوس با معماری اسلامی و سازو کارهای مد نظر ائمه اطهار(ع) است. بیش از 10 سال پیش وقتی از لزوم طراحی نقشه و راهبرد جامعه آرمانی رضوی و مهدوی سخن می گفتیم عده ای می گفتند ظهور نزدیک است نمی ارزد خودمان را زحمت بدهیم. مطمینا امروز هم در برابر تاکید ما بر جامعه آرمانی، همین حرف را می زنند.

 

  • بیش از یک ششم آیات قرآن در خصوص مهدویت است. منظور از انتظار، انتظار آمدن نیست بلکه انتظار ظهور است؛ معنای دقیق انتظار، رفتن به سمت امام و فهم دقیق مهدویت است.

 

  •  شیعه منتظر، به فکر جامعه سازی و ترویج سبک زندگی آرمانی است.این که قشری گری در ترویج دین پدید آمده و دین به متن زندگی مردم رسوخ نمی کند در نتیجه جامعه اسلامی به جای ساخت مستند برای «ربا» که جنگ با خدا است، در اقدامی ناصحیح برای نزدیک بودن ظهور مستند می سازد.

 

  • وی با اشاره به اثرات مخرب بازی ها در روان کاربران، اضافه کرد: وقتی فرزندان ما در بازی های مختلف از دوران طفولیت، به جمع آوری سکه به هر قیمتی ترغیب می شوند، جای تعجب نیست که در بزرگسالی به سوی بانک و ربا و فساد مالی بروند.

 

  •  نسل امروز حتی از جامعه مجازی نیز عبور کرده است، در خصوص ریزش مخاطب خصوصا در رسانه ملی. طبیعی است که کودک و نوجوان امروز دیگر پای زیباترین برنامه های تلویزیون هم ننشیند و بازی را به آن ها ترجیح دهد چرا که بازی در جامعه مجازی، به او امکان کارگردانی، بازیگری نقش اول و حتی فیمنامه نویسی می دهد در حالی که برنامه تلویزیون اجازه هیچگونه دخالت و واکنشی را به او نمی دهد.

 

  • به جای تلاش برای تطبیق حوادث زمان بر علایم ظهور، باید با جامعه سازی، زمینه ساز ظهور باشیم؛ تا ما تلاش عملی برای تغییر نداشته باشیم خداوند ما را به اجبار تغییر نمی دهد.

 

  • رادیو و تلویزیون، رسانه های عصر صنعتی هستند بنابراین با توجه به تقابل گسترده بیگانگان، نمی شود از طریق آن ها حرف جهانی و جدید خود را در تثبیت به صحنه آوردن دین منتشر کنیم.

 

  • طی شش هزار سال گذشته، در مخاطب، انقلاب ایجاد شده است چرا که پیش از این بشر می شنید و می خواند و در ذهن خود می فهمید اما در 30 سال گذشته که تصاویر به جای کلمات حرف می زنند، مخاطب رویکردImagational  پیدا کرده و به جای تصوّر باید به او تصویر داد.

 

  • عصر امروز، عصر ذهن پروار است به گونه ای که اگر ذهن افراد، امری مادی بود، ذهن نسل امروز، به اندازه یک ماشین و بسیار بزرگتر از ذهن نسل های گذشته دیده می شد چرا که ذخیره واژگانی شان بیشتر و امکان تفکرشان وسیع تر شده است.

 

  • وی در خصوص هدفمندی تولیدات سینمایی در غرب، تصریح کرد: در امریکا صدها استاد دانشگاه پس از آنالیز آثار مختلف سینمایی، انیمیشن و بازی اذعان می کنند که آنچه ما در کلاس دانشگاه به 40 نفر درس می دهیم، عوامل این فیلم و بازی ها، در چند دقیقه به چند میلیارد نفر آموزش می دهند در حالی که جامعه هنری و گاه دانشگاهی ما با توجیه سرگرمی بودن سینما و پرهیز از بدبینی، زحمت بررسی بار معرفتی آثار سینمایی را به خود نمی دهند و جریانی در نفی سمبلیسم و فرم گرایی به راه انداخته اند که هیچ چیز در آثار سینمایی نشانه هیچ چیز نیست.

 

  • به جرأت می توان گفت یکی از عوامل افزایش طلاق و کاهش زادو ولد در جامعه ما، فیلم و سریال های صداوسیما است که اغلب آن ها خانواده های تک والدی را به تصویر می کشند. تلویزیون ما 800 سال عقب است، در رسانه ای که اثر خود را در جامعه بررسی نکرده و دست به خودانتقادی نزند ریزش مخاطب امری طبیعی است.

 

  •  زبان امروز، زبان سینما و بازی رایانه ای است. غرب وقتی ملاحظه کرد عمیق ترین مفاهیم فلسفی را می تواند به راحتی در آثار سینمایی به خورد مخاطب دهد، مفاهیم تفریح تربیتی یا تربیت تفریحی Educament و نیزScientment  را از ترکیب مفاهیم آموزش وپرورش و دانشگاه با رسانه ایجاد کرد که طبق آن برای نمونه، 450 میلیارد تومان(160 میلیون دلار) برای یک فیلم سینمایی انیمیشن هزینه می کند تا تمام کتاب ژوزف نای در تبیین قدرت نرم را که در مقطع دکتری تدریس می شود، به راحتی به دانش اموز کلاس اول ارائه دهد یا ده ها واحد درسی را در قالب چند مستند کوتاه به مخاطب منتقل می کند.

 

  • وی در ادامه به تبیین چهار ابرچالش در عصر رویارویی رسانه دینی و غیر دینی پرداخت و گفت: نخستین چالش، معرفت توحیدی است؛ نظام دانشگاهی جهان اسیر علم مبتنی بر تثلیث است و علم مدرنی که در دانشگاه ها تدریس می شود(اعم از انسان شناسی فروید، اساس حیات داروین، فلسفه هگل، حقوق اساسی و.... ) ریشه در تثلیث دارد و خود غرب نیز بر این امر را تأیید می کند.

 

  • اساس معرفت نسل امروز به صورت گازانبری توسط تثلیث در علم و ثنویت در بازی ها و انیمشن های شرقی تهدید می شود.این در حالی است که هدف جامعه دینی، توحید است.

 

  • دومین ابرچالش پیش روی رسانه دینی هجوم به متعلقات ایمان اعم از ایمان به غیب، کتاب و انبیا و... است. نمی شود نظریات علمی را صرف علمی بودن به خورد جوانان داد؛ این مهم، ضرورت و حساسیت ورود علمای دین و طلاب و فضلا به عرصه رسانه را روشن می کند، البته تکذیب و استهزاءدر برابر پیامبران الهی نیز بوده و وظیفه ما (اصحاب رسانه)، بشارت و انذار است.

 

  • تفرّد(Individualism)را از دیگر ابرچالش ها است. راه درمان تفرد و فردگرایی در کتاب سرالصلوة امام خمینی(ره)، درک حضور و رعایت ادب حضور در پیشگاه خداوند معرفی شده است که معجزه قرن21 در حوزه تعلیم و تربیت نیز محسوب می شود.

 

  • به چالش کشیدن اقتصاد ربوی، لیبرالی، کپیتالیسم و نظام های منحط اقتصادی که بر ربا بنا شده اند کار علما و حوزه های علمیه است. به فرموده رهبر معظم انقلاب در 17 شهریور 90 ، نظام سازی مبتنی باید بر فقه استدلالی صورت گیرد تا ربا در سیستم بانکی و مدیریتی ما بیداد نکند.

 

  • می بایست در جنگ با خدا و رسول خدا تکلیف خود را روشن کنیم تا مبادا در زمین خودی با قواعد دشمن بازی کنیم، به مقدساتمان سوگند مسؤول هستیم حرف حق را بگوییم، مهم نیست به برخی بر بخورد.

 

برگرفته از 589

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون