تاریخ خبر: کد خبر: 4517

حقایق سینمای ایران

عنوان «اکران نوروزی» بعد از اخراجی ها باب شد

چند سال قبل در نظر سنجی برنامه پارک ملت درباره فیلم های سینمایی در شرایطی که ناموس فیلم های جریان شبه روشنفکری یعنی «جدایی نادر از سیمین» نیز در جمع فیلم های مطرح تاریخ سینمای ایران حضور داشت، اخراجی ها به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران انتخاب شد.

عنوان «اکران نوروزی» بعد از اخراجی ها باب شد

به گزارش قاصدنیوز، تا پیش از اکران فیلم تحسین برانگیز اخراجی های یک در سال 86 خبری از اکران نوروزی نبود. عملا ماه پایانی سال و ابتدای سال فصل مرده سینما به شمار می آمد. اصلا عنوان «اکران نوروزی» بعد از فروش خیره کننده اخراجی های یک باب شد. سینماگران پس از اکران اخراجی ها و فروش خیره کننده و بازگرداندن مردم قهر کرده از سینما متوجه شدند که اکران نوروزی هم می تواند مهم باشد.

 

رهبر انقلاب در یکی از دیدارهای خود با سینماگران علیرغم همه تخریبهایی که از سوی جریان شبه روشنفکری علیه فیلم اخراجی ها می شد با اشاره به پرفروش بون سینمای دهنمکی درباره این فیلم گفتند:« من فیلم را دوسه بار دیدم، یک بار همین جا دیدم تلویزیون هم که اخیرا پخش کرد دیدم. فیلم قشنگی است. جنبه طنزی آن خیلی جذابیت دارد.»

 

فروش بیشش از 8 میلیاردی «چ» و معراجی ها

سالی که گذشت، دهنمکی معراجی ها را روی پرده داشت و از اسفند و اکران نوروزی بالغ بر 6 میلیارد فروخت. «چ» نیز با فروش دومیلیاردی البته در تعداد سینمای کمتر بخش عظیمی از مخاطبان را متوجه خود کند.

 

سال گذشته و پس از جشنواره فجر نظر سنجی توسط مسئولین جشنواره شده بود که در آن از مخاطبان خواسته شده بود به چهره های سینمایی رای بدهند، در این میان ابراهیم حاتمی کیا، مسعود دهنمکی، مریلا زارعی و پرویز پرستویی و به خاطر کار در آثاری که در ژانر دفاع مقدس هستند به عنوان چهره  های برتر سینمایی انتخاب شدند.

 

در ایام برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر یک نظرسنجی مردمی توسط وزارت ارشاد برای شناسایی محبوبترین سینماگران در بین مردم برگزار شد که نتایج جالب و قابل تامل  آن حاوی پیام های زیادی برای سینمای ایران بود.

 

در این نظرسنجی «ابراهیم حاتمی کیا» که در ماه‌های اخیر به دلیل انتقادات صریحش نسبت به فاصله گرفتن جریانات سینمایی نسبت به انقاب اسلامی مورد انتقاد شدید شبه‌روشنفکران قرار گرفته است با فاصله در صدر قرار گرفته و پس از او «مسعود ده نمکی» در رده دوم محبوب‌ترین سینماگران در بین مردم قرار دارد.



بر پایه این نظرسنجی «پرویز پرستویی» محبوب ترین بازیگر مرد سینمای ایران و «مریلا زارعی» بازیگر زن محبوب مردم است.

 

چند سال قبلتر از این نیز نظر سنجی پارک ملت درباره فیلم های سینمایی در شرایطی که ناموس فیلم های جریان شبه روشنفکری یعنی «جدایی نادر از سیمین» نیز در جمع فیلم های مطرح تاریخ سینمای ایران حضور داشت، اخراجی ها به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران انتخاب شد.

 

اخراجی ها بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران

مسعود دهنمکی دراین باره می گوید: «در برنامه پارک ملت یک نظر سنجی برای روز ملی سینما برگزار شد و از مردم خواست که بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران را انتخاب کنند.  تا قبل از این که نتیجه آرای مردم اعلام شود، در بوق و کرنا کرده بودند که این بزرگترین نظر سنجی تاریخ سینماست و یک میلیون در آن شرکت کردند و...  اما بعد از اینکه آرا بیرون آمد و اسم اخراجی‌ها درآمد، شروع کردند به توهین به مردم.»

 

فیلم های مسعود دهنمکی که بیشتر در ژانر دفاع مقدس ساخته شده اند به رونق سینما در فصل مرده اکران کمک بسزایی کرده اند به طوری که دهنمکی طی همین شش، هفت سال حضورش در مقام یک کارگردان حرفه ای می گوید: « مجموع فروش 5 فیلم من 30 میلیارد تومان است و 10 میلیارد هم به شبکه سینمای خانگی آورده است. این یعنی چرخش مالی که  فیلم های من ایجاد کرده است نزدیک 40 میلیارد تومان است که برابر است با نزدیک به 150 تا از فیلمهای سینمایی که در سینمای ایران تولید و اکران شده است. اگر این 5 فیلم هیچ ارزش هنری نداشته باشند که به نظر من دارد و دیدیم که از فرم، تکنیک، نوع حرکت دوربین‌هاو جلوه‌های ویژه این فیلمها چه طور تقلید کردند؛ فقط همین زنده نگه داشتن سینما در روزگار اخیر کافی نیست؟  آیا فیلم را زیبنده این حرفها و بد وبیراه ها می‌کند؟ به قول آقای حاتمی کیا جز بد و بیراه و آسمان و ریسمان بافتن حرفی برای گفتن ندارند.»

 

 آورده 50میلیاردی سینمای دفاع مقدس

اما جریان روشنفکری که چندی پیش سرآمدشان منتقدان خود را «خر» خطاب کرد در این سالها جز توهین و برچسب زدن نسبت به دهنمکی کار دیگری نکرده است.

 

چندی قبل ابراهیم حاتمی کیا درباره این توهین ها به دهنمکی گفت:  حاتمی کیا وی را غریب الغربا خواند و خطاب به کسانی که برخوردی توهین آمیز با دهنمکی دارند، گفت: « ده نمکی را همیشه تحقیر می کنند و حرف و متلک می زنند درحالیکه همچنان ترقی میکند و راهش را بخوبی میرود. جای این کارها، تحلیل کنید چطور پیشرفت میکند. چرا به خاطر کینه ای که دارند به او توجه نمی کنند. اتفاقا ببنید چطور دارد پیشرفت میکند و چطور حتی سینماهای شهرستان بیشتر به سمت او می‌روند.»

 

دهنمکی خود نیز معتقد است: «حکایت این آدمها شبیه آن آدمی است که نسبت به همسایه اش حسادت داشت و آخر سر به نوکرش گفت مرا بکش و جنازه ام را توی حیاط خانه او بیانداز تا متهم به قتل من شود یعنی حاضر بود زندگی خودش را از دست بدهد ولی این حسادت تخلیه شود. این جماعت همینطورند و حاضرند حتی سینما نابود شود ولی فردی که فیلم پر مخاطب می سازد و سینما را از رکود خارج می کند دیگر فیلم نسازد»

 

جریان شبه روشنفکری به جای تحلیل دلایل پرفروش بودن آثار دفاع مقدسی به خصوص فیلم دهنمکی همیشه در تلاش برای تخریب و کم فروغ جلوه دادن این فیلمها دارندشبیه کاری که سازمان سینمایی با «شیار143» در جشنواره سی و دوم کرد.

 

طی این سالهای اخیر اما آورده نزدیک به 50 میلیاردی سری اخراجی ها، معراجی ها، چ و شیار 143 برای سینما حکایت از اقبال مردم به آثار دفاع مقدسی دارد.

 

منبع:سراج24

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون