تاریخ خبر: کد خبر: 4199

«غرب آن‌گونه که هست-1 »؛ گفتگوی قاصدنیوز با یک ایرانی که 23سال مقیم لندن بود/

مسلمانان ساکن در غرب در برخی از ابعاد دین دچار سازش می‌شوند

در حدود 23سال در انگلستان زندگی کرده است و چندی است ملبس به ردای طلبگی شده و هم‌اکنون در مشهد مقدس مشغول به تحصیل علوم دینی و انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی است.

مسلمانان ساکن در غرب در برخی از ابعاد دین دچار سازش می‌شوند

متولد مشهد مقدس و دانش‌آموخته دانشگاه لندن در مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی است. علاوه بر تحصیل در رشته علوم سیاسی دارای مدرک فوق‌لیسانس زبان انگلیسی بوده و در این زمینه صاحب‌ترجمه و تألیف می‌باشد.

 

در رسانه‌های داخلی و رسانه های مطرح دنیا مثل الجزیره، CNN، BBC و... به‌عنوان کارشناس و منتقد حضور داشته است. او همچنین در انگلستان به‌عنوان خبرنگار و سردبیر مجلات فعال بود و آخرین فعالیت وی قبل از بازگشت همیشگی به ایران سردبیری یک خبرگزاری بین‌المللی اقتصادی در لندن بوده است.

 

در حدود 23سال در انگلستان زندگی کرده است و چندی است ملبس به ردای طلبگی شده و هم‌اکنون در مشهد مقدس مشغول به تحصیل علوم دینی و انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی و عضو هیئت‌علمی موسسه قرآنی آفاق است.

 

در ادامه، بخش اول گفتگوی «قاصدنیوز» با حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاری را می‌خوانید.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاری تأکید دارد که متأسفانه در ایران، چهره‌ای بزک‌کرده و پُر ابهت از جامعه غربی ترسیم‌شده است درصورتی‌که غرب را باید آن‌گونه که هست دید.

 

«قاصدنیوز» سعی دارد در چند مطلب جداگانه تجربیات گران‌بهای ایشان از زندگی در انگلیس و فضای کشورهای اروپایی را به مخاطبان گرامی عرضه کند.

 

*   *   *

حجت الاسلام انصاری

چرا بازگشت به ایران و طلبگی؟

دلایل زیادی داشت و خیلی با خودم کلنجار رفتم تا مطمئن باشم این تصمیمم از روی احساسات و... نباشد. سخت بود که خانه، ماشین، کار و امکان تحصیل در مقطع دکترا را ول‌کنم و به ایران بیایم و طلبه شوم.

 

وقتی به ایران آمدم یک سال بدون اطلاع خانواده درس طلبگی می‌خواندم، چراکه به دنبال تصمیمی جدی و قاطع دراین‌باره بودم. احساس کردم از این به بعد دنیا و آخرت من در این راه است.

 

با وجود تمام زشتی‌ها در انگلیس، به قول پدرم که خود ایشان هم در آنجا حضور داشتند و هم‌اکنون عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران هستند، لندن، قمِ اروپا است! حتی با این تعریف من اگر می‌خواستم زندگی‌ام را در لندن ادامه دهم، قطعاً در پرورش خانواده‌ام به‌عنوان یک خانواده مسلمان مشکل داشتم. چراکه ساختار اجتماعی فرهنگی آنجا به‌نوعی است که من با قاطعیت عرض می‌کنم، هیچ مسلمانی در آنجا زندگی نمی‌کند، مگر این‌که در بعضی از ابعاد دینش سازش می‌کند و آن را کنار می‌گذارد. این‌که می‌گویند مسلمانان ساکن در اروپا مسلمان‌تر از داخل ایران هستند جزو آن شعارهایی است که واقعیت بیرونی ندارد.

 

 

بعضی تصورات در مورد زندگی در آنجا به‌یقین اشتباه است و به ما تلقین شده است. فرزندان و همسر من در انگلستان تلویزیون تماشا نمی‌کردند حال فرض کنید در آخر هفته با خانواده‌ام می‌خواهیم حتی به مرکز اسلامی و مسجد برویم. سوار ماشین می‌شویم و در خیابان راه می‌افتیم، بیلبوردهای تبلیغاتی مبتذل و مستهجن، کسانی که در خیابان راه می‌روند، همگی ما را اذیت می‌کرد.

 

سال‌ها در تبلیغاتشان از خانم‌های نیمه عریان  استفاده می‌کردند، اما الآن مردان نیمه عریان هم به آن‌ها اضافه‌شده است، حال باید بپرسیم آیا می‌توان همیشه بچه‌ها را در خانه حبس کنیم و از مدرسه رفتن منع کرد؟ جالب است بدانید که اگر خانواده‌ای فرزند خود را از رفتن به مدرسه منع کند مطابق قانون باید مجازات شود.

 

با وضعی که همه دبستان‌های انگلیس تا سن 11سالگی مختلط است، حال دختربچه 9ساله مسلمان شیعه من چگونه می‌تواند در آنجا تحصیل کند و مثلا استخر اجباری برود و...؟

 

در سال 1994 وقتی در مقطع چهارم دبیرستان تحصیل می‌کردم، معاون مدیر در مراسم صبحگاه مدرسه به ما گفت: ما باید قبول کنیم که در جامعه ما 10 درصد مردان، هم‌جنس‌باز هستند. سپس سؤال کرد که ما در مدرسه چند نفر هستیم؟ گفتیم 1200نفر. به ما القا می‌کرد که پس‌ازاین تعداد 10درصد ما باید هم‌جنس‌باز باشیم!

 

 

ادامه دارد...

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون