تاریخ خبر: کد خبر: 3983

اگر رهبری به جوانان ایرانی نامه می‌نوشت!

نامه‌ای به جوانان ایران: این انقلاب برج‌سازها نیست+فیلم

من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به تاریخ سالهای انقلاب مراجعه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید این انقلاب٬ انقلاب برج‌سازها و کارتل‌های اقتصادی نبود؟ آیا میدانید بالابردن شان تولیدکنندگان، کشاورزان و دامدارن و روستانشینان و پایین‌آوردن شان دلال‌ها از اهداف این انقلاب بوده است؟

به گزارش قاصدنیوز، یاسر عرب مستندساز انقلابی فیلم کوتاهی از انقلاب اسلامی منتشر کرده است و با همان سبک و سیاق نامه رهبر معظم انقلاب به جوان اروپا و آمریکای شمالی، نامه‌ای را برای جوانان ایران نوشته است.

 

{ با استفاده از عنصر خیال … }
نامه رهبر انقلاب به جوانان ایران!

 

بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم
به عموم جوانان در کشور ایران

 

حوادث ناگوار اخیر مانند اختلاس‌های بزرگ و رسوایی بعضی مسئولین بلند پایه در کشورمان مرا متقاعد کرد که درباره‌ی این انقلاب مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ی ملّت و سرزمینمان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم. همچنین در این نوشته به بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان خودمان خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند.

 

سخن من با شما درباره‌ی انقلابمان است و به‌طور خاص، درباره‌ی تصویر و چهره‌ای که از انقلابمان به شما ارائه گردیده است. از سه دهه پیش به این سو ــ یعنی تقریباً پس از فروپاشی رژیم پهلوی ــ تلاشهای زیادی صورت گرفته است تا این انقلاب بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک برای شما نشانده شود.

 

من در اینجا نمیخواهم به «هراس‌های» گوناگونی که تاکنون به شما القاء شده است، بپردازم. شما خود با مروری کوتاه بر سخنان بین خودتان و تاکسی گفته ها، می‌شنوید که، رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانه‌ی بسیاری از مسئولین دولتی با توده ی بدون پول و پارتی شما تا چه میزان نکوهش شده است. تاریخ این چند دهه، از خیانت های بسیاری از مسئولین که خواسته یا ناخواسته شما را به اصل انقلاب بدبین کرده است شرمسار است، این به‌خودی‌خود جای تحسین دارد که محقّقین و مورّخین ازاده ما که عمدتا تریبونی یا رسانه ای ندارند، از حق خوری هایی که به نام اسلام و انقلاب صورت گرفته، عمیقاً ابراز سرافکندگی میکنند.

 

هدف من از بازگوکردن بخشی از این فهرست بلند، سرزنش تاریخ نیست، بلکه از شما میخواهم از انقلابیون واقعی خود بپرسید چرا وجدان عمومی در ایران باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی مسئولین، باید معطوف به گذشته‌های دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمّی همچون شیوه‌ی برخورد با فرهنگ و اندیشه‌ی پویای انقلابی با ایجاد کرسی های ازاد اندیشی در دانشگاه ها ، از شکل‌گیری آگاهی عمومی جلوگیری میشود؟

 

شما بخوبی میدانید که تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از «انقلاب»، زمینه‌ی مشترک تمام آن سودجویی‌های ستمگرانه بوده است. اکنون من میخواهم از خود بپرسید که چرا ساختار قدرت در کشور ما مایل است تفکر پرسشگر و انقلابی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزشهایی در انقلاب سال ۵۷ مطرح شده که امروز ، مزاحم برنامه‌ی شرکتهای بزرگ اقتصادی است و چه منافعی در سایه‌ی تصویرسازی غلط از علت انقلاب پدران شما ، تأمین میگردد؟ انقلابی که به دست قشر محروم و مستضعف و خونهای پاک شهدای قشر غیر مرفه رقم خورده است چرا باید امروز زمینه بروز کارتلهای بزرگ اقتصادی که ماهیتا برای مصرف بیشتر و مصرف زدگی بیشتر تاسیس میشوند را ایجاد کند؟ پس خواسته‌ی اوّل من این است که درباره‌ی انگیزه‌های این دیگر نمایی واقعیت انقلابی که ثمره خون شهدای بسیار بوده است پرسش و کاوش کنید.قطعا هر وجدان بیدار این معنی را تایید میکند که بر فرض دلگیری از عملکرد مسئولین خائن پشت کردن به انقلاب نه تنها راه چاره نیست بلکه پشت کردن به خون پدران و مادران شماست که برای برپایی این انقلاب بر زمین ریخته شده است.

 

خواسته‌ی دوم من این است که در واکنش به سیل پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این انقلاب به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء میکند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن می گریزانند و میترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد.؟ من اصرار نمیکنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از انقلابی که رقم خورده است بپذیرید بلکه میگویم اجازه ندهید این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، مسئولین خیانتکار تحت استخدام مدل توسعه اقتصادی سرمایه داری خود را به عنوان نمایندگان انقلاب به شما معرفی کنند { چه معمم و چه مکلا! }.

 

واقعیت اینکه چرا انقلاب کرده ایم را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. { هرچند پیدا کردن انها سخت باشد } با انقلاب از طریق راه و روش زندگی خود حضرت امام و زندگی مجاهدین مستضعف آن اشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به تاریخ سالهای انقلاب مراجعه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید این انقلاب٬ انقلاب برج‌سازها و کارتل‌های اقتصادی نبود؟ آیا میدانید بالابردن شان تولیدکنندگان، کشاورزان و دامدارن و روستانشینان و پایین‌آوردن شان دلال‌ها از اهداف این انقلاب بوده است؟ آیا تاکنون به جز رسانه‌های تنبل خودمان، پیام واقعی انقلاب را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟ آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که همین انقلاب، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طیّ سالهای متمادی، بزرگترین مجاهدان و از خود گذشتگان و شهدای در راه حق را پرورش داد؟ و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟

 

من از شما میخواهم اجازه ندهید با عملکرد احمقانه و خیانت بار بعضی از مسئولین، بین شما و انقلاب، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند. بدانید که ما برای ازبین بردن شکاف طبقاتی و دفاع از محرومین و مستضعفین جهان و احقاق حقوق کوخ نشینان در مقابل کاخ نشینان قیام کرده ایم و این صد البته با مرکز نشینی و تمرکز گرایی منافات دارد. به اعتقاد این انقلاب کشور پیشرفته کشوری است که روستاهای پیشرفته ای داشته باشد و نه پاساژها و بوتیکها و پل ها و خیابان های بیشتر. موانع گوناگون رسیدن به اهداف این انقلاب بسیار زیاد است.

 

اگر چه هیچکس به‌صورت فردی نمیتواند شکافهای ایجاد شده را پر کند، امّا هر یک از شما میتواند به قصد روشنگریِ خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکافها بسازد. این چالش از پیش طراحی شده بین انقلاب ۵۷ و شما جوانان، اگر چه ناگوار است امّا میتواند پرسش‌های جدیدی را در ذهن کنجکاو و جستجوگر شما ایجاد کند.

 

تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت‌های نو پیش روی شما قرار میدهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از انقلاب را از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیّت‌پذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده‌تر به نگارش درآورند.

 

با احترام. نویسنده متن یاسر عرب

 

از یاسر عرب، مستندهای متعددی پخش شده است که از آن جمله می‌توان به «ماهی‌ها در سکوت می‌میرند»، «مهد کودک، آری یا خیر»، «ننه قربون»، «نان جنگ»، «کدام مسجد» و … اشاره کرد. او در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز کتاب‌های مختلفی نوشته است. یاسر عرب برگزیده جشنواره مردمی فیلم عمار است و فانوس این جشنواره را از آن خود کرده است.

منبع: تریبون مستضعفین

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون