تاریخ خبر: کد خبر: 3716

حجت الاسلام واسطی در گفتگو با «قاصدنیوز» ضمن اعلام تاسیس مرکز تخصصی«نور حکمت رضوی»خبر داد/

مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی، طلبه دانش پژوه می‌پذیرد

این مرکز تخصصی که یک نهاد آموزشی حوزوی با مجوز مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان است، برای علاقه مندان سطح سه حوزه(کارشناسی ارشد) با اعطای دانشنامه رسمی حوزه علمیه، طلبه می‌پذیرد.

مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی، طلبه دانش پژوه می‌پذیرد

حجت الاسلام عبدالحمید واسطی در گفتگو با «قاصدنیوز» خبر از راه اندازی مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی، با نام «نور حکمت رضوی» در سطح حوزه علمیه مشهدمقدس داد.

 

وی افزود: این مرکز تخصصی که یک نهاد آموزشی حوزوی با مجوز مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان است، برای علاقه مندان سطح سه حوزه(کارشناسی ارشد) با اعطای دانشنامه رسمی حوزه علمیه، طلبه می‌پذیرد.

 

مدیر مرکز «نور حکمت رضوی» با اشاره به اینکه مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی با رویکرد تمدنی و تلاش برای برقراری ارتباط میان نظام معرفتی اسلام با علوم انسانی-اسلامی تاسیس شده است، افزود: ماموریت تدوین نظری و معرفتی و راهبردی تمدن اسلام به عهده حوزه‌های علمیه است و با توجه به ابتناء سازه های تمدنی بر زیرساخت‌های معرفتی، ارائه یک دستگاه فکری-معرفتی منسجم و در طراز تولید یک تمدن در مقیاس جهانی ضروری می باشد لذا به همین جهت علوم عقلی(فلسفه، کلام و عرفان نظری اسلامی) که متکفل استخراج و تبیین برهانی نظام معرفتی اسلام، نقش حیاتی را در زندگی بشری ایفا کرده و روندهای آینده ساز و پیشران‌های تغییرات در آینده نیز پررنگ شدن این نقش را نشان می‌دهد.

 

به گفته حجت الاسلام واسطی، سطح علمی دوره معادل سطح 2 و 3 حوزه‌های علمیه بوده و منابع آموزشی از متون اصیل و مرجع فلسفی و کلامی می‌باشد که در طول 5 سال با روش حل مساله(کارگاه علمی) تدریس خواهد شد.

 

مدیر مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی افزود: اتمام سطح یک یا اشتغال به پایه 6 حوزوی، قبولی در آزمون ورودی، احراز روحیه فعال برای تفکر، مطالعه، مباحثه و تحقیق از طریق مصاحبه، تعهد به حضور تمام وقت(4ساعت صبح فقه و اصول و 4ساعت بعدازظهر دروس تخصصی) از جمله شرایط حضور در این دوره خواهد بود.

 

نویسنده کتاب «نگرش سیستمی به دین» پیرامون مواد آزمون ورودی این دوره تخصصی گفت: دروس صرف، نحو، بلاغت، منطق مظفر، شرح لمعه، فقه1تا4، اصول فقه مظفر ج1 و بدایه المعارف به عنوان مواد امتحانی خواد بود.

 

واسطی ابراز امیدواری کرد که دانش‌پژوهان پس از دوره به تخصص تبیین نظام معرفتی اسلام(اسلام چه می گوید؟ چرا؟ چه برتری بر رقبا دارد؟)، مهارت در مشاوره، برنامه ریزی‌های معرفتی و فرهنگی و پاسخگویی به سوالات و شبهات فکری، مهارت تدریس فلسفه و کلام، مهارت در ورود محتوایی و روشی به مباحث علم دینی، علوم انسانی و اسلامی، الگوی اسلامی پیشرفت، تمدن سازی اسلامی، دست یابند.

 

علاقه مندان جهت ثبت نام می‌بایست حداکثر تا 25 دی ماه به آدرس مشهدمقدس، چهارراه زرینه، خیابان کاشانی 25 موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام مراجعه یا با شماره 32285800 تماس حاصل نمایند.

 

حجت الاسلام واسطی در انتها تعابیر مقام معظم رهبری(مدظله) در مورد فلسفه را بسیار قابل توجه دانست که ایشان در دیدار با اعضای مجمع حکمت اسلامی فرمودند: «مرکز فلسفه هم باید حوزه‌ی علمیه باشد. یکی از بزرگترین خسارتهایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفه‌ی اسلامی از حوزه‌ی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است... نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید... از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و... و. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید. فلسفه‌ی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه‌ی ما - مثل ابن‌سینا و ملاّ صدرا - عارف هم بوده‌اند. اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفه‌ی جدید - یعنی فلسفه‌ی ملاّصدرا - به‌خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق به‌وجود می آورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفه‌ی ملاّصدراست... اهل فلسفه‌ای که ما قبلاً دیده بودیم، همه همین‌طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیه‌ی افرادی که در زمینه‌های علمىِ حوزه کار میکردند، بهتر و زبده‌تر و شفّافتر بودند.»

 

قابل ذکر است در معرفی مرکز تخصصی «نور حکمت رضوی» چنین آمده است: رشته تخصصی پیوسته سطح سه فلسفه و کلام اسلامی در مقطع آموزشی از پایه هفت تا یازده نظام آموزشی حوزه است که طلاب علاوه بر آموزش فقه و اصول استدلالی، دیدگاه ها و تحلیل های عقلانی و کلامی درباره شبکه هستی، رابطه خالق و مخلوقات و بالخصوص انسان و موقعیت او در رابطه با خداوند و کلان هستی و زندگی را می آموزند به طوری که بتوانند معناداری زندگی و دینداری شیعی در دنیای معاصر را با تحلیل و استدلال انتقال دهند.

 

 

مرتبط:

- معرفی حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید واسطی

کلمات کلیدی

  • محمود رحمتیانی 2 0

    خدا حفظ کند این عالم جامع و مهذب را ...

ارسال نظر

تریبون