تاریخ خبر: کد خبر: 361

یک سوم مسافران اتوبوس های شرکت واحد مشهد کرایه نمی دهند!

اگر در یک روز که یک میلیون و ٢٠٠‌هزار مسافر در بین خطوط جابه‌جا می‌شوند یک‌سوم از آن‌ها تراکنشی نداشته باشند، روزانه ١٢٠‌میلیون تومان خسارت وارد می‌شود و درمجموع موجب کاهش کیفیت خدمات می‌شود.

یک سوم مسافران اتوبوس های شرکت واحد مشهد کرایه نمی دهند!

مشهد شهری است که روزانه با بیش از ٦‌میلیون سفر درون‌شهری دست‌وپنجه نرم می‌کند که بخش اعظم آن را شبکه حمل‌و‌نقل عمومی انجام می‌دهد. در این بین فعالیت برخی ناوگان‌های عمومی ازجمله اتوبوس‌رانی با جابه‌جایی روزانه یک میلیون و ٥٠٠‌هزار نفر یا تاکسی‌رانی با یک میلیون و ٢٠٠‌هزار نفر، بخش مهمی از بار ترافیکی شهر را به دوش می‌کشند.


دراین‌بین باتوجه به ظرفیت‌هایی که مشهد در خود نهفته دارد و مهم‌تر از آن حضور بارگاه منور رضوی در این شهر که بهانه‌ای شده تا سالانه پذیرای حدود  ٣٠‌میلیون زائر و گردشگر باشیم، این شهر را درمقایسه با دیگر شهرها متمایز کرده است.


توجه به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی در چنین شرایطی که همچنان در زیرساخت‌های برخی معابر مشکلاتی به چشم می‌خورد و به‌دنبال آن توسعه این شبکه در قالب احداث خطوط ویژه، بی‌آر‌تی و ریلی، می‌تواند از ترافیک کوچه و خیابان‌های این شهر به‌ویژه در ساعات و ایام خاص بکاهد.


از طرفی ادغام پاره‌ای مشکلات در این سیستم که گاهی در لباس آلودگی، ترافیک‌های گره‌خورده، تصادفات سهمگین و... نقش بازی می‌کنند، بهانه‌ای شد تا به‌سراغ یکی از مدیران شهری برویم.


سرانجام گازوئیل کم‌گوگرد برای مشهد تامین شد
عطارزاده که درحال‌‌حاضر علاوه‌بر سکان داری سازمان تاکسی‌رانی، سرپرستی شرکت اتوبوس‌رانی را برعهده دارد، قبل از آنکه تخصصی وارد مباحث مدیریتی در حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک شود، به آلودگی هوا که بعضا بخش اعظم آن مربوط به دود ناشی از خودروهاست، اشاره می‌کند.


هادی عطارزاده با اعلام این خبر که از حدود دو هفته قبل گازوئیل کم‌گوگرد به مشهد رسید، می‌گوید: خوشبختانه سرانجام بعد از پیگیری‌های چندماهه در سال‌٩٢ و جلساتی که در سال‌٩٣ باحضور استاندار و ستاد کاهش آلودگی هوا برگزار شده است، گازوئیل کم‌گوگرد برای مشهد تامین شد.


از ظرفیت ٩٧٠هزار لیتری مخازن تا افزایش نیافتن ظرفیت
وی در پاسخ به این سوال که تکلیف نگهداری سوخت در مخازنی که پاسخ‌گوی ظرفیت گازوئیل کم‌گوگرد نیستند، چه می‌شود نیز می‌افزاید: قبل از ورود گازوئیل کم‌گوگرد، مخازن ظرفیت نداشت که در عرض چند روز همه مخازن ذخیره‌سازی شد و درحال‌حاضر آنچه مصرف می‌شود و در مخازن موجود است، سوخت کم‌گوگرد است.


سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد با بیان این مطلب که روزانه هزار دستگاه اتوبوس به‌طور متوسط ١٤٠‌لیتر سوخت مصرف می‌کنند و با این احتساب روزانه شاهد ٢٥٠ تا ٢٨٠‌هزار لیتر مصرف در کل ناوگان سوخت هستیم، خاطر‌نشان می‌کند: مجموع مخازنی که در اختیار ماست بالغ بر٩٧٠هزار لیتر ظرفیت دارد. این درحالی‌است‌که مخازن باید برای ٧٢‌ساعت سوخت ذخیره داشته باشند.


وی اضافه می‌کند: مخازن که به‌تدریج خالی می‌شود بلافاصله با سوخت کم‌گوگرد پر می‌شود و با این حساب تنها مشکل تامین سوخت باتوجه به مصرف روزانه، این است که نمی‌توانیم ظرفیت را افزایش دهیم، چرا که افزایش مشکلات متعددی را به همراه دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ایمنی، اقتصاد و... اشاره کرد که بی‌تردید مدیریت فرآورده‌های نفتی با ورود به این قضیه می‌تواند به‌خوبی اوضاع را مدیریت کند.


عطارزاده‌طوسی با اشاره به انتقال سوخت کم‌گوگرد ازطریق لوله‌گذاری از تهران به مشهد پیشنهاد می‌دهد که سوخت کم‌گوگرد جایگزین سوخت فعلی برای کامیون‌ها، مینی‌بوس‌ها و... شود. در این شرایط احتیاج به ذخیره‌سازی نیست.


کلان شهرها در انتظار سوخت یورو٥
استفاده از سوخت یورو٤ و٥ نیز دیگر سوالی بود که سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد این‌چنین پاسخ می‌دهد: سوختی که درحال‌حاضر در استاندارد اروپا تعریف می‌شود و آلایندگی کمتری درمقایسه با سوخت موجود دارد‌، یورو٤ و یورو٥ در بخش بنزین و گازوئیل(دیزل) تعریف شده است و به جرئت می‌توان گفت که برای سوخت گازوئیل نوع کم‌گوگردش از نوع یورو٤ و هنوز نوع ٥ آن به هیچ کلان‌شهری نرسیده است. البته وعده داده شده است که تا آذر به مشهد می‌رسد.


بهمن   ١٠٠ دستگاه اتوبوس به مشهد می رسد
وی در جواب این سوال که درحال‌حاضر جای خالی چند دستگاه اتوبوس در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی مشاهده می‌شود، می‌گوید: سال گذشته قراردادی برای خرید‌ ١٠٠دستگاه اتوبوس سه محور با شرکت عقاب‌افشان منعقد شده که پیش‌پرداخت واریز و کار شروع شده است.


عطارزاده بیان می‌کند: همه لوازم وارد کشور شده است و عملا در مرحله مونتاژ قرار گرفته‌اند که از شهریور به‌تدریج پارت به پارت(هر ماه ٢٠‌دستگاه) تحویل سازمان خواهد شد و درنهایت تا بهمن سال جاری به همه تعهدات جامه‌عمل خواهند پوشید.


نیازمند ٢هزار دستگاه اتوبوس نو هستیم
سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد با بیان این مطلب که جمعیت شهر به اضافه حاشیه‌نشینان مشهد ٣‌میلیون و ٢٠٠‌هزار نفر جمعیت دارد که طبق استانداردها باید به‌ازای هر هزار نفر یک اتوبوس پیش‌بینی کرد که با این حساب هزار دستگاه اتوبوس کم داریم.


اما این پایان ماجرا نیست، در نگاه توسعه‌ای درحال‌حاضر سازمان اتوبوس‌رانی ٧٤٠‌دستگاه اتوبوس فرسوده دارد و تا پایان سال جاری این آمار به ٨٥٠‌دستگاه می‌رسد و درمجموع نیازمند ٢هزار دستگاه اتوبوس نو هستیم.


به سرمایه گذاران خارجی یارانه می دهیم
حضور سرمایه‌گذاران خارجی دیگر نکته‌ای بود که‌ هادی عطارزاده دراین‌باره می‌گوید: آقای شهردار تکلیف کرده‌اند که سازمان آنچه می‌خرد «خدمات» باشد. به‌همین‌منظور اقدام خوبی درراستای تامین خدمات با سرمایه‌گذاران انجام نشده است.


وی ادامه می‌دهد: این بخش از مذاکرات به این معنی نیست که فقط اتوبوس می‌خریم و واگذار می‌کنیم، بلکه خواستار این مهم هستیم که شرکت‌ها اتوبوس بیاورند و ما در ازای آن خط تحویلشان دهیم. درحقیقت شرایطی در اختیارشان می‌گذاریم تا فعالیت کنند. سرپرست سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد با بیان این مطلب که حاضریم به این سرمایه‌گذاران یارانه پرداخت کنیم، بیان می‌کند: به‌ازای هر جابه‌جایی که در بخش دولتی٣٠٠ و در بخشی خصوصی ٣٥٠‌تومان تعریف شده است، اگر سرمایه‌گذار در حساب‌وکتاب خود به رقم بیشتری برسد، مابه‌التفاوت منطقی و توجیه‌پذیر از مردم تا سقف سرمایه‌گذاری را به‌عنوان یارانه به سرمایه‌گذار خواهیم داد. با این‌‌کار خدمت را خریده‌ایم نه ناوگان را.


پرداخت نکردن بهای خدمات و خسارت ١٢٠ میلیون تومانی
افزایش آمار پرداخت‌نکردن کرایه که به بیش از ٣٠‌درصد از کل سفرهای انجام‌شده رسیده، پایان‌بخش گفتگو با‌ هادی عطارزاده است که وی دراین‌باره می‌گوید: این ٣٠‌درصد صدمات زیادی را به سازمان وارد کرده است.


وی ادامه می‌دهد: اگر در یک روز که یک میلیون و ٢٠٠‌هزار مسافر در بین خطوط جابه‌جا می‌شوند یک‌سوم از آن‌ها تراکنشی نداشته باشند، روزانه ١٢٠‌میلیون تومان خسارت وارد می‌شود و درمجموع موجب کاهش کیفیت خدمات می‌شود.


عطارزاده‌طوسی می‌افزاید: ‌پرداخت‌نکردن کرایه ازسوی برخی شهروندان اجحاف در حق آن‌هایی است که از من‌کارت استفاده می‌کنند. البته در این بین شهرداری نیز مجبور می‌شود از سایر هزینه‌ها بزند و در قالب یارانه، کمبود هزینه‌ها را جبران کند. در‌حالی‌که این اتفاق مسئولیت شرعی بر دوش آن‌هایی دارد که بهای خدمات را پرداخت نمی‌کنند.

 

به نقل از روزنامه شهرآرا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون