تاریخ خبر: کد خبر: 3259

یک روان شناس دینی در گفتگو با «قاصدنیوز»:

کاهش جمعیت ازمحکم‌ترین نمادهای تفکر جامعه است/مقاومت‌های ادارکی را با هنر بشکنید

تا به الان رهبری هیچ ادبیاتی چه از نظر کیفی و کمی، شبیه ادبیاتی که در مورد مسائل جمعیت اشاره کرده اند ندارند که فرموده اند:«انسان وقتی به ابعاد این موضوع]جمعیت[فکر می کند، تنش می لرزد»

کاهش جمعیت ازمحکم‌ترین نمادهای تفکر جامعه است/مقاومت‌های ادارکی را با هنر بشکنید

حجت الاسلام علی ابوترابی روان‌شناس و عضو هیئت علمی گروه روان شناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ه)در گفتگو با «قاصدنیوز» در تشریح ویژگی های یک مبلغ موضوع «تحدید نسل و افزایش جمعیت»، اولین ویژگی آن را شناختن کامل ابعاد مختلف این مسئله دانست و افزود: اگر فعال این حوزه، سبک زندگی و مسائل مرتبط اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اختلافات قومیتی  را درک نکند بهتر است در این وادی پا نگذارد.

 

وی افزود: این فرد باید با واقعیت های آماری این حوزه آشنا باشد مثلا نرخ باروری 1.6 در استان های مرکزی کشور به چه معناست و به چه شکل توزیع شده است و چه پیامد هایی دارد؟ لذا اگر به سطح اطلاعات حداقلی کفایت شود جای این نگرانی وجود دارد که دوستان روزی خسته شوند و احساس عدم موفقیت کنند و کارشان به حد نصاب اثر گذاری نرسد چون تغییر نگاه مردم در این حوزه آسان نیست.

 

این مختصص علوم روان‌شناسی گفت: اساسا دیدگاه مردم در این مسئله یکی از محکم ترین نمادهای فکر اجتماعی است چون به مدت 20سال است که روی کاهش جمعیت تبلیغ شده و در گذشته هم از همه رشته های علمی حتی با خمیر مایه دینی در تبلیغ  این امر استفاده می کردند. بنابراین سبک زندگی مردم به سمت کاهش جمعیت رفت و اقتضائات زندگی مردم چون اشتغال بانوان، تجمل گرایی، مشکلات اقتصادی و... هم باعث کاهش جمعیت شد.

 

ابوترابی در تشریح ابعاد موضوع تبلیغ افزایش جمعیت گفت: وقتی که ما بعضی از جنبه های ارزشی را به مردم یادآور می کنیم اگر عمل نکنند نهایتاً با شما مقابله نمی کنند مثل «نهی از منکر» یا «عفاف»، اما در مساله «جمعیت» موضوع چالش برانگیز است و مردم واکنش نشان می دهند و اگر سکوت کنند، عمل نمی کنند. بنابراین مقابله با این مساله ظرافت خاصی می طلبد و مبنای اولیه اش، انگیزه قوی است.

 

عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی موسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: یک فعال فرهنگی باید در تبیین این موضوع با مردم با سلیقه و هنر برخورد کند چون هنر می تواند مردم را به حقیقت مساله رهنمون کند. هنرِ هنر این است که مقاومت های ادارکی انسان را می شکند و کار هنر ارزشی دمیدن روح تعهد در انسان هاست؛ ولی هنر غیر ارزشی از این ابزار استفاده سارقانه می کند.گاهی شما می توانید مفاد ده روایت را در قالب یک شکل یا تصویر بیان کنید و مهم نیست که مردم فکر شما را غلط یا درست بدانند، مهم این است که اگر جو به وجود آمده بشکند ناگهان گروه زیادی از مردم به طرف این فکر می آیند.

 

وی در اهمیت و حساسیت مسئله کاهش جمعیت گفت: تا به الان رهبری هیچ ادبیاتی چه از نظر کیفی و کمی، شبیه ادبیاتی که در مورد مسائل جمعیت اشاره کرده اند ندارند که فرموده اند:«انسان وقتی به ابعاد این موضوع]جمعیت[فکر می کند، تنش می لرزد» و  من به یاد ندارم رهبری در مورد هیچ خطری تعبیر «تن آدم می لرزد» را به کار برده باشد. دراین موضوع هم که از مصادیق جنگ نرم است تبعیت پذیری از ولایت باید از حوزه های دیگر بیشتر باشد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون