تاریخ خبر: کد خبر: 3156

هزاران سرباز در انتظار اجرای عدالت!

کافی‌ست کسی سرباز باشد یا این دوره را گذارنده باشد و یا اینکه در خانواده سربازی داشته باشد. همین‌ها کافی‌ست تا وقتی خبر جعلی بودن کارت معافیت 69 فوتبالیست را می‌شنود حرص بخورد و بعد با چشمهای باز و گوش‌های شنوا منتظر بایستد تا ببیند آیا با این متخلفان مثل مردم عادی برخورد می‌شود یا نه!

سربازی را تصور کنید که روی برجک نگهبانی پادگان است یا سر چهار‌راه یکی از خیابان‌های شهر –وسط دود و بوق- مشغول انجام وظیفه. حتی لازم نیست آنهایی که لب مرز هستند را تصور کنید. اصلاً بیاید آنهایی را که تحصیلات و توانایی امریه گرفتن را داشته‌اند و از قرار معلوم در شرایط بهتری خدمت می‌کنند تصور کنیم. باز هم لازم نیست سربازهای متاهل را در نظر بیاورید؛ چون چیزی که قرار است بگوییم خیلی ربطی به این تفاوت‌ها و شرایط خاص هر کدام از سربازها ندارد.

 

کافی‌ست کسی سرباز باشد یا این دوره را گذارنده باشد و یا اینکه در خانواده سربازی داشته باشد. همین‌ها کافی‌ست تا وقتی خبر جعلی بودن کارت معافیت 69 فوتبالیست را می‌شنود حرص بخورد و بعد با چشمهای باز و گوش‌های شنوا منتظر بایستد تا ببیند آیا با این متخلفان مثل مردم عادی برخورد می‌شود یا نه!

 

سردار کمالی، معاون اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح شب گذشته در گفتگویی رادیویی از این ماجرا شرح کاملی ارائه داد (اینجا را بخوانید) که خلاصه‌اش این می‌شد که این افراد تا پایان لیگ برتر از حضور در لیگ فوتبال محروم هستند و بعد از آن در اختیار نیروهای نظامی قرار می‌گیرند تا احتمالاً بعنوان بازیکن-سرباز و فقط با حقوق سربازی(!) در باشگاه‌های نظامی بازی کنند.

 

همان سربازهایی که در بالا تصور کردید باور نخواهند کرد که تنها دریافتی این بازکنان در تیم‌های نظامی فقط حقوق زیر صد هزار تومانی سربازی خواهد بود و به انحای مختلف زیرآبی نخواهند رفت؛ اما تازه اگر این را هم باور کنند، احتمالاً تازه این سوال را از خود خواهند پرسید که آیا واقعاً مجازات کسانی که اینچنین تخلفی کرده‌اند همین است: ابطال کارت معافیت، محرومیت از بازی و بعد حضور دوباره در زمین فوتبال بدون حقوق‌های میلیاردی؟!

 

سردار کمالی در همان گفتگوی فوق الذکر البته توضیح داده است که وظیفه نیروهای مسلح و نظام وظیفه همین‌ها بوده است و حالا مقام قضایی باید به جرم این بازیکنان رسیدگی کند و مجازاتی چون «زندان، اضافه خدمت و یا جزای نقدی» را تعیین نماید. اما باید باور کرد که مردم خیلی به این تفکیک وظایف کاری ندارند. آنها فصل بعد فوتبالیست‌هایی را می‌بینند که رشوه دادند، مدارک تقلبی جور کردند و نهایتا به کارت معافیت جعلی دست پیدا کردند و حالا دارند در لیگ برتر راست راست می‌دوند و البته از اینکه نمی‌توانند قرارداد میلیاردی ببندند در عذاب‌اند!

 

مردم این را خواهند دید مگر اینکه همان برخوردی که با یک فرد عادی استفاده کننده از کارت معافیت جعلی می‌شود با این افراد هم بشود. مردم حتی احتمالا بیشتر دوست دارند که امکان گذراندن دوره خدمت سربازی در تیم‌های فوتبال نظامی –که برای فوتبالیست‌های دیگر فراهم و قانونی است- از این افراد سلب شود تا آنها مثل سایر جوان‌ها به پادگان و... بروند و خدمت کنند و درس عبرتی شوند برای بقیه فوتبالیست‌های از دماغ فیل افتاده!

 

سربازهایی که در ابتدای این نوشته قرار شد تصور کنیم و خانواده‌هایشان، حالا منتظرند تا ببینند آیا به اطمینان و اعتمادشان احترام گذاشته خواهد شد یا اینکه همه اینها فدای تیم‌داری نیروهای مسلح و رایزنی‌های مسئولان فدراسیون فوتبال و البته سکوت عجیب و یکباره مجری و تهیه کننده برنامه تلویزیونی نود می‌شود!

 

اگر اتفاق اول بیفتد حتماً نتیجه‌اش بسیار ارزشمند‌تر از چند میلیاردی خواهد بود که در جیب باشگاه‌های نظامی می‌تواند برود. اطمینان و اعتماد صدها هزار سرباز و خانواده‌هایشان درّ گرانبهایی است که نه تنها در این موقعیت باید حفظ شود، که احتمالاً حالا حالاها فرصتی دیگر برای ارتقای آن بوجود نخواهد آمد.

 

آزمون سختی نیست، اگرچه بسیار مهم است.

منبع: رجا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون