تاریخ خبر: کد خبر: 2735

آنچه توفیق نماز صبح و شب را از ما می‌گیرد

اعمال و رفتاری که انسان در طول روز انجام می‌دهد، نقش بسیار مهمی در توفیق انسان ‌ به عبادات دارد؛ یعنی هر چه در طول روز کارهای شایسته از انسان سر بزند توفیقات انسان نیز برای اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم می‌شود

آنچه توفیق نماز صبح و شب را از ما می‌گیرد

به گزارش قاصدنیوز، نماز خواندن و انجام عبادت، برای نمازگزار آرامش روانی پدید می‌‏آورد و دل مؤمن را امنیت می‏‌بخشد، آن‌هایی که توفیق بیشتری در برگزاری نماز داشته‏‌اند، به آرامش بیشتری نیز دست یافته‌‏اند. یعنی آن‏‌ها که علاوه بر انجام فرائض مبادرت به خواندن نوافل نیز نموده‌‏اند، در بررسی‏‌های موردی آرامش بیشتری را گزارش کرده‌‏اند و همین باعث‌شده تا دیگران را نیز به انجام نوافل توصیه کنند؛ اما دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود از خواندن نماز غافل شویم:


نبود ‌برنامه‌ریزی و نظم در زندگی: از مهم‌ترین عوامل مادی که مانع از توفیق درک نماز صبح می‌‌شود، فقدان برنامه‌ریزی و نظم در زندگی است؛ مانند فقدان برنامه‌ای منظم برای خواب یا ایجاد مشغله‌های پراکنده و فراتر از توانایی‌های خود که نتیجه‌ای جز ایجاد خستگی مفرط ندارد.


پرخوری در شب: علتی دیگر خواب طولانی و سنگین پرخوری در شب است. حضرت عیسی‌(ع) خطاب به بنی‌اسرائیل فرمود: «‌ای بنی‌اسرائیل‌! خوردن خود را زیاد نکنید، زیرا هر کس بر خوردن خود بیفزاید، بر خوابیدن خود هم می‌افزاید و هر کس که بر خواب خود بیفزاید، از نماز کم می‌گذارد (و در نتیجه) در زمره غافلان نوشته می‌شود.»


غرق شدن در مسائل مادی و دنیوی: حضرت عیسی‌(ع) نقش دنیا‌زدگی را در بی‌حوصلگی افراد‌ به عبادات‌، این‌چنین ترسیم می‌کند: هم‌چنان که بیمار بر غذاى لذیذ نگاه می‌کند و به‌‌دلیل شدت درد لذت آن را نمی‌چشد، همچنان فرد عاشق مال دنیا، نه لذتى از عبادت می‌‏برد و نه شیرینى و حلاوتش را می‌‏چشد.

 

خوردن غذاهای نامناسب در شب: برخی ‌ غذاها به‌‌گونه‌ای هستند که اعصاب و بدن را سست می‌کنند؛لذاا اگر شب‌ها از ماست‌، دوغ، کشک و مانند آن استفاده شود، خواب بر انسان چیره می‌شود؛ همین‌طور خوردن غذاهای چرب و سنگین موجب سنگینی خواب می‌گردد و این امور باعث می‌شود انسان برای بیدار شدن از خواب دچار مشکل گردد.

 

گناه: اعمال و رفتاری که انسان در طول روز انجام می‌دهد، نقش بسیار مهمی در توفیق انسان ‌ به عبادات دارد؛ یعنی هر چه در طول روز کارهای شایسته از انسان سر بزند توفیقات انسان نیز برای اعمال خوب دیگر بیشتر فراهم می‌شود و هر چه به گناه آلوده شود، توفیق اعمال خوب از وی سلب می‌گردد‌؛ لذا باید به این موضوع بسیار حساس بود تا به‌واسطه گناه درک لذت سحرخیزی را از دست نداد.

 

منبع: شهرآرا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون