تاریخ خبر: کد خبر: 2381

کار موسیقی پاک کردن صورت مسئله است و نه حل مشکل

مناظره "موسیقی" ظهر دیروز با حضور حجت الاسلام نخاولی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

کار موسیقی پاک کردن صورت مسئله است و نه حل مشکل

به گزارش قاصدنیوز، حجت الاسلام دکتر مهدی نخاولی، مدیر مؤسسه راه حق، مفسر، محقق و پژوهشگر علوم قرآنی ، از اساتید حوزه علمیه و مدرس دانشگاه های مشهد در این برنامه گفت: با بیان این‌که از دو مجرای عقل و شرع باید مسئله را مورد توجه قرار داد بیان داشت: در ابتدای امر انسان باید حقیقت خود را دریابد. برخی حقیقت انسان را جسم مادی و برخی حقیقت را مجرد یا نفس می‌دانند.

 

مدیر موسسه راه حق با اشاره به این‌که حساس‌ترین و قیمتی‌ترین مسئله در انسان نفس است خاطرنشان کرد: نفس دارای دو قوای ادراکی و تحریکی است که به وسیله قوای اداراکی آنچه را که قابل درک باشد درمی‌یابیم.

 

وی با اشاره به این‌که مدیریت احساس، زندگی را موفق می‌کند بیان داشت: حداقل مطلوب عقلانیت، هدر ندادن امکانات است و کسانی که این حداقل‌ها را می‌دانند سعی می‌کنند زمان خود را بیهوده هدر ندهند.

 

حجت الاسلام نخاولی تاکید کرد: موسیقی جزء نیازهای حیاتی روح است و همانگونه که غذای نیاز جسم انسان است، موسیقی نیاز روح انسان می‌باشد به همین دلیل خصلت قرآن با موسیقی عجین است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: وظیفه فقیه فتوا دادن است بنابراین همیشه این‌گونه نیست که تمام موضوعات به مکلف داده شده باشد زیرا برخی موضوعات به دلیل پیچیدگی که دارند باعث می‌شوند مکلف به درستی متوجه مسائل نشود.

 

وی با بیان این‌که احکامی که به مکلف واگذار می‌شود شخصی و فردی نیستند خاطرنشان کرد: چنانچه این‌گونه باشد هرج و مرج ایجاد می‌شود بنابراین زمانی که عنوان می‌شود به مکلف واگذار شده است در حقیقت تشخیص مسئله به عرف عمومی معتدل واگذار شده است و نه فرد.

 

نخستین جایی که قرآن با انسان ارتباط می‌گیرد موسیقی آن است

مدیر موسسه راه حق با تاکید بر این‌که نخستین جایی که قرآن با انسان ارتباط می‌گیرد موسیقی آن است تصریح کرد: برای این‌که تکلیف موسیقی را مشخص کنیم لازم نیست بگوییم انحرافات بسیاری در جامعه وجود دارد، چرا تنها به موسیقی می‌پردازید به این معنا که برای حل یک مشکل نمی‌توان گفت 10 معضل دیگر در جامعه وجود دارد پس به موسیقی نپردازیم.

 

حجت الاسلام نخاولی با بیان این موضوع که شادی و غم از خصلت‌های انسان است که باید مبنای عقلانی داشته باشد گفت: برخی عنوان می‌کنند موسیقی انسان را آرام می‌کند؛ اما باید گفت کاری که موسیقی انجام می‌دهد پاک کردن صورت مسئله است و نه حل مشکل.

 

وی در ادامه تصریح کرد: دین برای تمام مسائل زندگی انسان برنامه دارد؛ اما نه شدنی است و نه عقلانی که مجتهد بخواهد در تمامی زمینه‌ها تخصص داشته باشد همچنین نه شدنی است و نه معقول که مجتهدی مجزا داشته باشیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود گفت: تمامی موسیقی‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شود مساوی با حلیت نیست.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون