تاریخ خبر: کد خبر: 2234

چرا علامه طباطبایی نقطه کلمات را پس از اتمام تفسیر المیزان گذاشت؟

رائفی‌پور عدم واگذاری امور به دیگران را یکی دیگر از مشکلات در عدم مدیریت زمان دانست و بیان داشت: آیا دیده‌اید برخی افراد می‌خواهند همه کارها را خودشان انجام دهند. متاسفانه در دانشگاه‌ها تجربه زندگی یاد نمی‌دهند

چرا علامه طباطبایی نقطه کلمات را پس از اتمام تفسیر المیزان گذاشت؟

به گزارش قاصدنیوز، علی اکبر رائفی‌پور دیروز در همایش"سبک زندگی و مدیریت زمان" در دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور در خصوص مدیریت زمان و جلوگیری از هدر رفت آن به بیان سخنانی پرداخت.

 

وی با تاکید بر اینکه شور حسینی باید با شعور حسینی همراه باشد گفت: اگر شور حسینی با شعور حسینی آنالیزه و سازماندهی نشود فایده ندارد و این امر باعث می‌شود که دشمنان به ما انگ بزنند.

 

این کارشناس مسائل مهدویت افزود: یک اسپانیایی که مسلمان شده بود برای من مطلبی را بصورت اینترنتی ارسال کرد که مسلمانان وحشی هستند و یک عکس را همراه این پست اینترنتی لینک کرده بود، عکس‌ها را که باز کردم مربوط به قمه زدن و خون بود؛ چند درصد شیعیان این طور هستند؟ اما دشمنان ما از این موضوع سوء استفاده می‌کنند پس شور باید کنار شعور باشد و این شعور را باید به سمت شعاری و هدف‌دار پیش ببریم.

 

رائفی‌پور با طرح این پرسش که باید بدانیم هدف ما از زندگی در این دنیا چیست؟ خاطرنشان کرد: بعضی وقت‌ها ما از حیوانات پایین‌تر می‌آییم اگر ما آفریده شدیم تنها امیال جنسی و غریزی خود را ارضا کنیم با حیوانات چه فرقی داریم؟ همین صفت‌ها را حیوانات هم دارند ولی آنها از ما مفیدتر هستند.

 

وی بیان داشت: از لاشه گوسفند می‌توان استفاده کرد؛ اما از لاشه انسان نمی‌شود استفاده کرد. پس باید بدانیم هدف از آینده‌ای که برای خود ترسیم کردیم چیست؟

 

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: اگر حساب کنیم که 60 سال در این دنیا زنده‌ایم بهتر است بدانیم طی مطالعات تعدادی از جامعه شناسان انسان‌ها هشت روز از عمر خود را برای کفش پاک کردن می‌گذارند، یک ماه پشت چراغ قرمز هستیم، یک ماه از عمر انسان‌ها برای شماره تلفن گرفتن می‌رود و به همین منوال.

 

رائفی‌پور با اشاره به اینکه در آن دنیا اولین سوالی که از انسان مطرح می‌شود پرسش از چگونگی عمر اوست افزود: باید تصمیم بگیریم چه کاری باید انجام دهیم. باید دزدهای وقتمان را بگیریم و به پلیس بدهیم.

 

وی ابراز داشت: مومن باید فردی برون گرا باشد، مومن کسی است که ناراحتی‌هایش برای خودش است و شادی‌هایش برای دیگران است نه اینکه برخی از افراد را می‌بینیم که ناراحت هستند.

 

این کارشناس مسائل مهدویت اولین مسئله در مدیریت زمان را مشخص بودن آرمان و هدف دانست.

 

رائفی‌پور با تاکید بر این مهم که ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید به بیان چند نوع ذکر پرداخت و گفت: ما دارای ذکر جلی، خفی مانند گفتن "لااله الا الله" که وقتی آن را می‌گوییم دهان ما تکان نمی‌خورد، قلبی و حالی؛ اینکه درس می‌خوانیم، می‌خوابیم و هر کاری انجام می‌دهیم هستیم؛ این حال ما باید مورد قبول امام زمان(عج) واقع شود، بدون امام زمان(عج) هویت نداریم.

 

این کارشناس گفت: در نهروان کسانی که پیشانی آنها پینه بسته بود در مقابل امام علی(ع) ایستادند؛ مسلمانی تنها نماز و قرآن خواندن نیست؛ در دین اسلام بر نظافت و تمیزی تاکید بسیاری شده و آمده است"النظافة من الایمان"؛ مگر بد است یک مومن مبلغی را برای عطر و ادکلن خوب کنار بگذارد؟ مازمانی که ما فردی را اینگونه می‌بینیم نمی‌گوییم مسلمان است ولی در صف نماز جماعت وقتی به سجده می‌رویم آدم از بوی عرق سنگ کوب می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه ما یک سری عادات غلط داریم که باید تصحیح کنیم ادامه داد: عادت‌های غلط کلی از عمر ما را هدر می‌دهد، هر بار این را می‌گوییم عده‌ای می‌گویند"ترک عادت موجب مرض است" نخیر این گونه نیست.

 

رائفی‌پور بی‌نظمی را یکی از مشکلات مدیریت زمان دانست و افزود: ما باید برای هر روزمان برنامه ریزی داشته باشیم، مثلا دانشجویی می‌خواهد به دانشگاه برود از طرفی به دنبال جزوه و از طرفی دیگر به دنبال جوراب و کیف خود می‌گردد.

 

این کارشناس مسائل مذهبی حذف مکالمات غیر ضروری را در مدیریت زمان مهم دانست و گفت: خانم‌ها هنگامی که با تلفن صحبت می‌کنند می‌گویند"دیگه چه خبر؟" این یعنی ادامه صحبت و یا وقتی در جمعی صحبت می‌کنند می‌گویند "دیدی طرف چطور بود؟".

 

رائفی‌پور عدم واگذاری امور به دیگران را یکی دیگر از مشکلات در عدم مدیریت زمان دانست و بیان داشت: آیا دیده‌اید برخی افراد می‌خواهند همه کارها را خودشان انجام دهند. متاسفانه در دانشگاه‌ها تجربه زندگی یاد نمی‌دهند، در دانشگاه دانشجویان فرمول و معادله یاد می‌گیرند که در زندگی اگر به مشکلی برخورد کنند نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

 

این کارشناس مسائل مهدویت گفت: زمانی که علامه طباطبایی تفسیر المیزان را می‌نوشت کلمات را بدون نقطه می‌نوشت و در آخر نقطه کلمات را می‌گذاشت، وقتی دلیل این کار را از ایشان پرسیدند بیان داشت: من محاسبه کردم اینگونه وقت کمتری از من گرفته می‌شود.

 

وی با بیان اینکه کار خود را به فردا نیندازید گفت: باید برنامه ریزی داشته باشیم وقتی می‌گوییم کلاس زبان بروید، نگویید حالا فردا؛ یکسال که از این موضوع بگذرد می‌گویید کاش همان سال گذشته یادگیری زبان را شروع کرده بودم. متاسفانه امروز اگر یک فرد خارجی به دانشگاه‌های ما بیاید و بخواهد با دانشجویان صحبت کند به دلیل اینکه اکثر دانشجویان زبان خارجی نمی‌دانند دچار سردرگمی می‌شود، در هر هفته حداقل سه لغت زبان را حفظ کنیم طی سه سال می‌توانیم به خوبی مکالمه زبان را انجام دهیم.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون