تاریخ خبر: کد خبر: 2069

خاطرات دفاع مقدس را هنرمندانه ثبت کنیم تا ماندگار بماند

خاطرات دفاع مقدس را هنرمندانه ثبت کنیم تا ماندگار بماند

به گزارش قاصدنیوز، حجت الاسلام محمد ابراهیم نیا، راوی دفاع مقدس، در گفت و گو با رسا، با اشاره  به سخن رهبر معظم انقلاب که می فرمایند: «جنگ ما نمی از یَم عاشوراست»، گفت: همانگونه که اسلام با حماسه عاشورا حفظ شد، انقلاب اسلامی ایران نیز به واسطه دفاع مقدس ماندگار شد و همچنین همانگونه که اگر روزی فرهنگ عاشورا از بین برود اسلام را از دست داده ایم، اگر فرهنگ دفاع مقدس را نادیده بگیریم نیز انقلاب اسلامی را از دست خواهیم داد.

 

وی تأکید کرد: می بایست وقایع هشت سال جنگ تحمیلی را با دقت ثبت کنیم و در این امر از پدران و مادران شهدا و همرزمان شهدا بهره ببریم تا نسل های بعد ما را مؤاخذه نکنند که چرا در زمان حیات همرزمان شهدا بودید اما نسبت به ثبت خاطرات اهمال ورزیدید.

 

حجت الاسلام ابراهیم نیا توصیه کرد: خاطرات دفاع مقدس را هنرمندانه ثبت کنیم تا ماندگار بماند همانگونه که در زمان اهل بیت(ع) تعدادی از یاران به ثبت احادیث اهتمام ورزیدند اما آثار کمی نظیر نهج البلاغه از سید رضی باقی مانده است.

 

این کارشناس دینی، ثبت خاطرات در ذیل آیات و روایات اسلامی به ویژه دو مبحث جهاد شهادت را از دیگر اقدامات لازم جهت حفظ میراث دفاع مقدس برشمرد و افزود: در این صورت تفسیری گرانقدر با حجم صدها جلد خواهیم داشت.

 

وی با بیان این که هر جا از انقلاب دفاع می کنیم به دوران دفاع مقدس استناد داریم، خاطر نشان کرد: در ثبت حوادث دفاع مقدس باید به خاطرات همه کسانی که در جنگ نقش داشته اند از جمله رزمندگان اسلام، عراقی ها، امریکائی ها و ناظران بین المللی توجه کنیم.

 

حجت الاسلام ابراهم نیا با اشاره به کلام امام  خمینی(ره) که فرمودند: «ما در جنگ دوستان و دشمنان خود را شناختیم»، گفت: حتی در انتخابات برای گزینش نماینده مورد نظر به سوابق او در جنگ تحمیلی توجه می کنیم که این نشان می دهد دفاع مقدس در تحلیل سیاسی به عنوان یک حافظ و نگهدارنده محکم انقلاب نقش دارد.

 

وی، وظیفه نسل جوان را ثبت خاطرات دفاع مقدس و تطبیق آن با شرایط روز دانست و افزود: باید این خاطرات را در زمینه های مختلف سبک زندگی، همسرداری، تربیت فرزندان، ورزش، ولایت مداری تبلیغ کنیم و آن ها را سرمشق زندگی خود قرار دهیم.

 

این راوی دفاع مقدس خاطر نشان کرد: نقش روحانیت مشابه نقش راویان حدیث در تاریخ است که باید به طور دقیق دفاع مقدس را گزارش کنند و در روایت عادل، ممدوح و ضابط باشند.

 

حجت الاسلام ابراهیم نیا با اشاره به  تفسیر آیه 73 سوره آل عمران در خصوص کمک های تسلیحاتی جهان به عراق در زمان جنگ تحمیلی، یادآور شد: در ثبت خاطرات دفاع مقدس از کارشناسان اهل فن که عمدتا روحانیان حدیث شناس هستند استفاده شود و با روایات دوران جنگ تحمیلی، از نظر فنی، حدیث گونه برخورد کنیم تا ماندگار شوند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون