تاریخ خبر: کد خبر: 2040

حجت الاسلام نظافت:

دوره سخنرانی کردن گذشته و مقطع عمل فرا رسیده است

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) در اولین جلسه اخلاق حوزه دانشجویی شهید بهشتی با اشاره ضرورت شناخت اهل بیت(ع)، گفت: حوزه دانشجویی به عمیق تر شدن این معرفت و شناخت و بیشتر شدن محبت نسبت به اهل بیت(ع) کمک می کند.

دوره سخنرانی کردن گذشته و مقطع عمل فرا رسیده است

به گزارش قاصد نیوز، اولین هفته کلاس های حوزه دانشجویی شهید بهشتی، روز پنج شنبه در مسجد حضرت زهرا(س) دانشگاه فردوسی برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمین نظافت با حضور در جلسه اخلاق حوزه به سخنرانی پرداخت.

 

معرفت و شناخت عمیق اهل بیت(ع) منجر به محبت می شود

 استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه روز شهادت هر امامی، بهانه ای است برای هر فرد تا رابطه خودش را با آن امام معصوم مرور و بازخوانی کند، گفت: آن چه درباره امام از ما خواسته شده است، معرفت و شناخت امام است. شناختی عمیق که منجر به محبت می شود. حوزه دانشجویی به عمیق تر شدن این معرفت و شناخت و بیشتر شدن محبت نسبت به اهل بیت(ع) کمک می کند و باعث می شود تا ما بتوانیم پس از عارف شدن، پیام رسان و معرف خوبی برای اهل بیت(ع) باشیم. شناخت گاهی اجمالی است که این شناخت برای نجات خودمان کفایت می کند؛ و گاهی تفصیلی است. وقتی انسان می خواهد معرف باشد، باید شناختی عمیق و تفصیلی داشته باشد.

 

بعد از شناخت به محبت و عشق می رسیم. اگر کسی خدا را خوب شناخته و دوست داشته باشد، به یقین اهل بیت(ع) را نیز از صمیم دل دوست خواهد داشت. این جلسات و محافلی که به مناسبت های مختلف برگزار می شود، وسیله ای است برای افزایش معرفت و محبت.

 

در مناجات المحبین می خوانیم: «اَسْئَلُکَ حُبَّکَ وَحُبَّ مَنْ یُحِبُّکَ وَحُبَّ کُلِّ عَمَلٍ یُوصِلُنى اِلى قُرْبِکَ» یعنی خدایا از تو سه محبت می خواهم:

1- محبت خودت: باید از خود او محبت اش را خواست چرا که همه چیز نزد خداوند است. اگر محبت داشته باشیم، از نماز و مناجات با خداوند لذت می بریم.

2- محبت کسانی که تو را دوست دارند: اگر محبت ما نسبت به خداوند خالص باشد، محبت اهل بیت خود به خود به وجود می آید چراکه این محبت در امتداد محبت خداوند است.

3- محبت هر عملی که مرا به تو نزدیک کند: مثل انفاق کردن، نماز خواندن درس خواندن برای خداوند و... .

 

دو نوع محبت داریم؛ یک محبت سطحی و یک محبت عمیق که برخواسته از معرفتی بنیادین است و انسان را به پیروی می کشاند. در مکتب شیعه تاکید زیادی بر عشق و دلدادگی و محبت شده است چراکه محبت، اثر تربیتی عمیقی دارد و انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر خدا را دوست داریم باید از اهل بیت(ع) پیروی کنیم. پیروی، علامت محبت است. با پیروی کردن، روح انسان به امام نزدیک می شود و در نهایت همچون سلمان از اهل بیت(ع) می شود.

 

پیروی کردن نیز گام به گام است تا جایی که پیروی کامل می شود. ظاهر مذهبی داشتن یک بعد پیروی است و زمانی شیعه واقعی خواهیم بود که این پیروی در همه ابعاد کامل شود. شیعه کسی است که پا جا پای علی(ع) بگذارد و ما هنوز تا این مقام فاصله زیادی داریم.

 

افراد مذهبی در جامعه مسئولیت سنگین تری دارند

شخصی در حالی که بسیار خوشحال و مسرور بود، نزد امام جواد(ع) آمد. امام علت سرور و خوشحالی او را جویا شدند. مرد گفت: از پدرتان امام رضا(ع) شنیدم روزی که مسلمان صدقه بدهد و نیکی کند، شایسته ترین روز برای خوشحالی است و من امروز به ده نفر از برادران دینی ام که عیال وار و فقیر بودند کمک کردم وبه همین دلیل خوشحال هستم. امام جواد(ع) فرمودند: به جان خودم قسم برای خوشحالی و شادی ات شایسته ای، به شرطی که عمل ات از بین نرود و یا از بین نبرده باشی. مرد گفت: چرا باید عمل ام را از بین برده باشم؟ من از شیعیان خالص شما هستم و عقایدم نیز درست است. تا این را گفت امام جواد(ع) فرمودند: همه خوبی هایت با همین جمله از بین رفت و به این آیه اشاره کردند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَى، كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِ‌ئَاءَ النَّاسِ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، صدقه هاى خود را با منّت و آزار، باطل نكنيد، مانند كسى كه مالش را براى خودنمايى به مردم، انفاق می كند.» -طبق انی آیه صدقه و نیکی انسان با سه کار باطل می شود: اذیت کردن، منت گذاشتن و ریا کردن.- مرد گفت ولی من نه ریا کردم و نه کسی را اذیت کردم. بر کسانی هم که به آن ها صدقه دادم، منت نگذاشتم. امام جواد(ع) فرمودند: خدا در این آیه نفرموده اگر کسی را که به او صدقه داده اید، اذیت کنید، صدقه و نیکی تان باطل می شود بلکه هر کسی را اذیت کنید باعث باطل شدن صدقه شما می شود. تو مرا و فرشته های همراهت را به خاطر این که گفتی من شیعه خالص شما هستم، اذیت کردی. مرد استغفار کرد و جمله اش را اصلاح کرد و گفت: من دوست شما و محب شما، دشمن دشمنان شما و دوست دوستان شما هستم. امام جواد(ع) بعد از اینکه مرد استغفار کرد و گفت من محب شما هستم، فرمودند: الان، همه ثواب هایت برگشت.

 

پیام این روایت این است که افراد مذهبی، شما که به حوزه دانشجویی آمده اید، من که عمامه به سر دارم، کسی که قاری قرآن و یا مداح است، مسئولیت سنگین تری در جامعه داریم. هر کسی که ظاهر مذهبی تری دارد، مسئولیت سنگین تری دارد چون خطاهای اش به ضرر دین است و رفتار و اعمال او به حساب ائمه گذاشته می شود. باید مراقب باشیم تا با رفتارمان، اهل بیت(ع) را اذیت نکنیم.

 

راهبرد اهل بیت(ع) جذب است و جذب یعنی خلق خوش داشتن

حجت الاسلام نظافت در ادامه با اشاره به اینکه پس از معرفت و محبت و پیروی کردن، نوبت نصرت و یاری است، تصریح کرد: راه و رسم امام زمان(عج) غریب است. امام زمان(عج) غریب است و یاری می خواهد. قدم اول هم این است که هر کدام از شما در یک مسجد، گروهی جوان را جمع کنید و آن ها را یاری دهید. در مساجد کارهای علمی کنید و در خلال این کار علمی و درس دادن به جوان ها، کار معرفتی هم بکنید. در جنگ اول باید خاکریز زد تا جلوی دشمن گرفته شود و موقعیت نیروهای خودی تثبیت شود، بعد به فکر پیشروی افتاد. امروز ما در موقعیت تثبیت هستیم و باید هوای خودی ها را داشته باشیم تا ریزش پیدا نکنند.

 

در هر رشته ای که هستید، باید سرباز دین و ولایت باشید و سربازی بدون محبت، خوش خلقی و احسان نمی شود. باید افراد را جذب کنید. راهبرد اهل بیت(ع) جذب است و جذب یعنی داشتن خلق خوش. این وظیف به پای شما که به حوزه دانشجویی آمده اید، پای این منبر آمده اید، نوشته شده است. هرکس به اندازه ای که به مذهبی بودن معروف است، باید خوش اخلاق ترین باشد. نگذارید دین غریب بماند و با یاری و نصرت دادن دین امام زمان(عج) را خوشحال کنید. دیگر دوره و زمان سخنرانی گذشته است و مقطع عمل فرا رسیده است.

 

وی در پایان افزود: در این دانشگاه هر کسی مهر و محبت اهل بیت(ع) را در دل دارد، دوست و رفیق شماست و شما باید او را دوست داشته باشید، حتی اگر با شما اختلاف نظری داشته باشد. سعی کنید اختلاف نظر ها و سوء تفاهم ها را برطرف کنید. ما حق نداریم کسی را از در خانه اهل بیت(ع) برانیم. این خاندان، خاندان کریمی هستند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون