تاریخ خبر: کد خبر: 1982

دکتر رجبی دوانی درمشهد:

دست اندرکاران مساجد از جوانان فعال فرهنگی حمایت کنند تا این سنگر حفظ شود

پژوهشگر تاریخ اسلام، ضمن اشاره به اینکه دشمن در تلاش است تا جوانان ما را از مسجد جدا کند، گفت: سنگرها باید تقویت شود و البته نیاز است تا دست اندرکاران مساجد، جوانان و فعالین مساجد را حمایت کنند.

به گزارش قاصد نیوز، دکتر محمدحسین رجبی دوانی شب گذشته در مسجد علوی مشهد، طی جلسه ای که به همت کانون زیارت علوی و پایگاه شهید مدنی برگزار شده بود، به بحث درباره جایگاه مسجد و کارکرد های آن در صدر اسلام و همچنین انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس پرداخت.

 

بنای مسجد، نخستین اقدام پیامبر(ص) در مدینه

پژوهشگر تاریخ اسلام در ابتدا با اشاره به فضای آلوده بت پرستی حاکم بر مکه در 13 سال آغازین رسالت پیامبر، گفت: پیامبر در این 13سال به دلیل کنترل و تسلط مشرکان بر شهر نتوانستند مسجدی بنا کنند و پیروان شان را گردهم آورند. مسجدالحرام نیز توسط مشرکان قبضه و داخل و اطراف مسجد پر از بت شده بود.

 

زمانی که پیامبر مجبور به هجرت از مکه شدند، در راه رسیدن به مدینه در قبا توقفی داشتند تا حضرت علی(ع) به ایشان بپیوندند و در این توقف اولین مسجد را به نام مسجد قبا بنا نهادند. پیامبر(ص) پس از ورودشان به مدینه نیز در اولین اقدامی که انجام دادند، شروع به ساخت مسجدالنبی کردند و این اهمیت جایگاه مسجد را می رساند.

 

در ساخت مسجد النبی شخص پیامبر(ص) در کنار سایر مردم در بنای مسجد مشارکت می کردند. بنای مسجد و خدمت و نظافت مسجد برای هرکسی افتخار است و تفاوتی نمی کند در چه جایگاهی باشیم. مسجد خانه خداست و چه افتخاری بالاتر از اینکه در خانه خدا خدمت کنیم؟

دکتر رجبی - مسجد علوی

کارکرد های مسجد در صدر اسلام

زمانی که به تاریخ زمان پیامبر(ص) نگاه می کنیم، مسجد در رأس همه امور بوده است و پیامبر همه کارهای سیاسی، اجتماعی، عبادی، قضاوت و تعلیم و تربیت را حول محور مسجد انجام می داده اند. پیامبر(ص) در مسجد پذیرای هیئت های مختلف سیاسی و قبیله های مختلف بودند، دسته های نظامی برای جنگ از مسجد اعزام می شدند و تدارکات جنگ ها نیز از مسجد پشتیبانی می شد؛ حتی در جنگ خندق در داخل مسجد چادرهایی برپا شد و مجروحان جنگی در آنجا معالجه می شدند.

 

در صدر اسلام حتی ازدواج جوانان در مسجد انجام می گرفت و خود پیامبر(ص) جوانان مسلمان را به هم معرفی و به عقد هم در می آوردند. امروز بسیاری از خانواده های مذهبی و انقلابی ما برای ازدواج فرزندان شان مشکل دارند که چگونه برای فرزندان شان همسری شایسته پیدا کنند. اگر پایگاه جوانان مسجد باشد، از طریق همین مسجد می تواند همسری هم کفو خودش بیابد. مسجد، امنیت و سلامت به بار می آورد. باید از رفتار پیامبر(ص) درس بگیریم و مشکلات جوانان مان را از طریق حضور در مساجد برطرف کنیم.

 

از دیگر کارکرد های مسجد، قضاوت بود. پیامبر(ص) در ساعات خاصی در مسجد حضور پیدا می کردند و به رفع و رجوع مسائل و مشکلات مردم می پرداختند.

 

بعد از رحلت پیامبر(ص) هم شرایط همین گونه بود تا زمان خلیفه سوم که برخی از کارکرد های مسجد مثل امور حکومتی از آن گرفته شد. ولی با خلافت حضرت امیر(ع) این شئون و کارکرد ها دوباره به مسجد بازگشت و حضرت در دارالاماره را بست و مسجد دوباره مرکز همه امور جامعه مسلمین قرار گرفت.

 

اما پس از روی کار آمدن معاویه، دوباره مساجد به مکانی برای امور عبادی صرف تبدیل شد و این جریان در زمان سایر خلفای اموی و عباسی نیز ادامه داشت. از طرف دیگر امامان معصوم(ع) سعی می کردند تا جایی که به آنان اجازه داده می شود مسجد را محور آموزش قرار دهند.

 

به تدریج در مساجد کتابخانه ها شکل گرفتند که مکمل بعد آموزشی آن بوده است و در مساجد بزرگ زاویه ایجاد شد که کرسی درس یکی از علما و مراجع بوده است.

دکتر رجبی - مسجد علوی

مساجد باعث شکست رژیم طاغوت در انقلاب و تأمین کننده جبهه ها در دفاع مقدس بودند

در انقلاب اسلامی ایران نیز مساجد پایگاه بسیج مردمی و خروش انقلاب و به زانو درآوردن طاغوت بوده است. تظاهرات ها از مساجد شکل می گرفت و انقلاب اسلامی از مساجد انرژی می گرفت و رژیم طاغوت در برابر مساجد شکست خورد.

 

از افتخارات شیعه این است که مساجد وابسته به دولت ها نیستند و در اختیار مردم اند در حالی که در اهل تسنن مساجد در اختیار دولت هاست. اگر انقلاب های امروز منطقه پایگاه انقلاب ها می شد، با شکست مواجه نمی شدند.

 

در دفاع مقدس نیز مساجد تامین کننده و پشتیبان جبهه ها بود و شهدای ما نیز از مساجد برخواسته بودند و مسجد پایگاه اعزام نیروها بوده است.

 

مساجد، سنگرهایی در برابر دشمنان اسلام و انقلاب هستند و باید این سنگرها را حفظ و تقویت کرد

همانطور که حضرت امام فرمودند مسجدها سنگر است؛ سنگر در برابر دشمنان اسلام و انقلاب، بنابراین باید این سنگرها را حفظ کرد. دشمن نیز از همین سنگرها می ترسد و از نقشی که مسجد می تواند ایفا کند، آگاه است؛ بنابراین در تلاش است تا جوانان ما را از مساجد جدا کند و یا اینکه جوان در مسجد فقط نمازی بخواند و بیرون برود. سنگرها باید تقویت شود و البته نیاز است تا دست اندرکاران مساجد، جوانان و فعالین مساجد را حمایت کنند.

 

در مسجد، مسلمانان از مسائل و مشکلات همدیگر آگاه می شوند و می توان مشکلات را شناسایی کرد و به رفع و رجوع آن ها پرداخت، می توان نیازمندان را در یک محل شناسایی کرد و با حفظ آبروی آن ها، به ایشان کمک کرد.

 

در اسلام دو چیز برای آگاهی از مسائل و مشکلات مسلمانان در نظر گرفته شده است: یکی نماز جماعت است که مردم یک محل هر روز کنار هم جمع می شوند و حول محور عبادت از حال همدیگر باخبر می شوند و دیگری نماز جمعه که مردم یک شهر در کنار هم قرار می گیرند و خطیب جمعه مشکلات مردم و جامعه را در خطبه ها مطرح می کند. بنابراین هر طور که می توانیم باید برای اعتلای مساجد تلاش کنیم تا این سنگرها حفظ شود.

 

تقدیر از خانواده شهید بادسار

در پایان این برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس، طی مراسمی که در فضایی گرم و صمیمی برگزار شد، از خانواده شهید "محمدمهدی بادسار" با حضور دکتر محمدحسین رجبی تقدیر شد.

دکتر رجبی - مسجد علوی

کلمات کلیدی

  • رهگذر 1 0

    هیئت امنا ها معمولا با فعالیت تشکل ها و جوانان مسجدی مخالفت کرده و بجای حمایت ،سنگ اندازی میکنند.

ارسال نظر

تریبون