تاریخ خبر: کد خبر: 1931

داستان دفن شهدا در «معراجی ها» مربوط به کدام دانشگاه است؟+فیلم

پس از آن كه سعيد حداديان (مداح) پشت تريبون قرار گرفت و جملاتي را خطاب به معترضان گفت، وارد مرحله تازه اي شد. حداديان گفت: از من خواسته شد تا براي شما بخوانم اما نمي خوانم و فقط مي گويم فكر اين كه اگر اين شهدا از اين جا بازگردانده شوند، چه خواهد شد را هم بكنيد. در تاريخ اسلام يك عده -دور از جان شماها- با دفن امام حسن مجتبي(ع) در كنار قبر پيامبر مخالفت كردند و نامشان در تاريخ ماند.

داستان دفن شهدا در «معراجی ها» مربوط به کدام دانشگاه است؟+فیلم

به گزارش قاصدنیوز، داستان این شب های سریال «معراجی ها» که از شبکه اول سیما در حال پخش است به موضوع  چالش دفن 3 شهید گمنام در محوطه مرکزی دانشگاه هنرآفرینان می پردازد.

 

با کمی تامل در وقایع چندسال گذشته دانشگاه ها به غائله هتک حرمت شهدا در دانشگاه شریف در سال 1384 و دانشگاه امیرکبیر در سال 1387 برخواهیم خورد که به داستان این روزهای سریال «معراجی ها» بی شباهت نیست.

 

 

 

تدفین شهدای گمنام در دانشگاه شریف

گزارش «کیهان» از مراسم تدفین شهدای گمنام در دانشگاه صنعتی شریف در 22 اسفند 1384:

مراسم خاكسپاري سه شهيد گمنام در مسجد دانشگاه صنعتي شريف، عصر ديروز درحالي به انجام رسيد كه شيطنت عده اي منجر به بروز حوادثي در آن شد.


به گزارش خبرنگار كيهان، اين عده كه با هدايت وسازمان دهي انجمن اسلامي دانشگاه شريف در محل تعيين شده براي دفن شهداي گمنام، تجمع كرده بودند، با اظهار اين كه تدفين شهدا بدون اجازه آنان صورت مي گيرد، تا ساعاتي پس از ظهر ديروز مانع از دفن شهدا شدند، اما سرانجام دانشجويان با به دست گرفتن تابوت شهدا و حركت به سمت محل دفن، سه شهيد گمنام را در اين محل دفن كردند.


اين واقعه با حوادثي از جمله فحاشي عناصربازي خورده و در نهايت ضرب و شتم رئيس دانشگاه شريف همراه شد.


معترضان كه در ميان آنان عناصري با ظواهرنامناسب وازجمله دختران بدحجاب زيادي حضور داشتند، دفن شهداي گمنام را براي سوءاستفاده هاي بعدي مي دانستند . اين عده با اعلام اين كه دفن شهداي گمنام بدون اطلاع قبلي در دانشگاه صورت مي گيرد، در دقايق اوليه با سوت و كف مانع از انجام مراسم خاكسپاري شدند.
براساس اين گزارش در سوي ديگر جمع زيادي از دختران دانشجوبا حجاب اسلامي در حالي كه اغلب به خاطر بي حرمتي به ساحت شهدا، به شدت گريه مي كردند، حضور داشتند كه به همراه دانشجويان پسر با شعارهاي خود به رفتار و شعارهاي معترضان واكنش نشان مي دادند.


گزارش خبرنگار ما حاكي است اين واقعه پس از آن كه سعيد حداديان (مداح) پشت تريبون قرار گرفت و جملاتي را خطاب به معترضان گفت، وارد مرحله تازه اي شد. حداديان گفت: از من خواسته شد تا براي شما بخوانم اما نمي خوانم و فقط مي گويم فكر اين كه اگر اين شهدا از اين جا بازگردانده شوند، چه خواهد شد را هم بكنيد. در تاريخ اسلام يك عده -دور از جان شماها- با دفن امام حسن مجتبي(ع) در كنار قبر پيامبر مخالفت كردند و نامشان در تاريخ ماند.


حداديان پس از آن كه با شعار «دانشجو مي ميرد، ذلت نمي پذيرد» روبرو شد، خطاب به دانشجويان بسيجي گفت اين شعار خوبي است، شما هم تكرار كنيد كه به يك باره همه دانشجويان حاضر، شعار مذكور را فرياد كشيدند.


حداديان خطاب به معترضان گفت: اگر اين انرژي را كه صرف مي كنيد تا شهدا دفن نشوند، بعداً صرف كنيد تا به آنها بي حرمتي نشود، بيشتر سود خواهيد برد.


پس از دفن شهدا در محل تعيين شده، معترضان كه پراكنده شده بودند، به سمت دكتر سهراب پور، رئيس دانشگاه حمله ور شدند و با مشت و لگد وي را مضروب كردند. اين اقدام معترضان درحالي كه برخي از آنان رئيس دانشگاه را با فحش هاي ركيك خطاب مي كردند، دقايقي به طول انجاميد تا وي توانست با كمك جمع ديگري كه به حمايت از او شتافته بودند، وارد ساختمان اداري شود. اين عده سپس دو طرف ساختمان را محاصره كردند و با شكستن شيشه ها و پرتاب سنگ به شعارهاي خود ادامه دادند و در حالي كه آمبولانس براي انتقال رئيس دانشگاه به بيمارستان آمده بود، مانع از آن شدند اما به هرحال دكتر سهراب پور دقايقي بعد به بيمارستان مهراد منتقل و در زير سرم بستري شد.


گزارش خبرنگار ما حاكي است دانشجويان دانشگاه شريف كه به خاطر بي احترامي به ساحت مقدس شهدا به شدت متاثر شده بودند، حضور تعدادي از محركان اصلي اين جريان را كه از خارج دانشگاه به اين جمع پيوسته بودند، با هدف برهم زدن جو دانشگاه ها و تلاشي در مسير خط دشمنان اصلي مردم دانستند. اين نظر بويژه به خاطر آن بود كه در جمع معترضان، كساني بودند كه بر حفظ حرمت شهدا تاكيد داشتند اما اغلب معترضان با تحريك پذيري و برخوردهاي احساسي و با خنده و سوت و كف، اعتراض خود را نشان مي دادند و اقدام اعتراضي آنان به رفتاري دون شأن محيط فرهنگي و علمي دانشگاه شريف تبديل شده بود.

 

تجمع دانشگاه امیر کبیر بر علیه شهدا

حاشیه نگاری شریف نیوز از مراسم خاکسپاری:

ـ انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف با برپایی تجمعی در پی آن بود تا از این اقدام جلوگیری کند. اعضای این تشکل از ساعت‌ها پیش از آغاز برنامه باتجمع در محل در نظر گرفته شده برای به خاک‌سپاری شهدا مانع از نزدیک شدن دیگران به این محل می‌شدند.


ـ با نزدیک شدن به زمان اعلام شده برای شروع مراسم، شعارهای اعضای انجمن اسلامی هم شروع شد. این جمع هنگام ذکر مصیبت در مراسم به خاکسپاری، به کف و سوت زدن پرداختند. 

 

ـ هرچند این تصمیم در شورای فرهنگی دانشگاه که نماینده انجمن اسلامی در آن حضور دارد گرفته شده بود، اما این تشکل باز هم با این تصمیم قانونی مخالفت کرد.

 

ـ یکی از اعضای انجمن اسلامی که سابقه چهار ترم مشروطی و اخراج از خوابگاه به دلیل قطع برق خوابگاه را در پرونده خود دارد، لحظاتی پس از شروع مراسم، با رفتن به پشت‌بام مسجد، سیم‌های بلندگوهای مسجد را قطع کرد، که مدتی باعث اخلال در اجرای مراسم شد. 


ـ با شروع صحبت‌های یکی از مسئولین برنامه، مخالفین با سوت و کف از ادامه صحبت‌های او جلوگیری کردند.
حدود ساعت 14، دانشجویان موافق به مخالفان اجازه دادند که نظرات خود را از تریبون اعلام کنند. که در ادامه، نزدیک به ۱۰ نفر موافق و مخالف به بیان نظرات خود پرداختند. گفتنی است در تجمع روز گذشته انجمن اسلامی، آن‌ها اجازه صحبت کردن به مخالفین خود را نداده بودند.

 

ـ هنگام ورود تابوت شهدا به مسجد دانشگاه شریف، تعدادی از اعضای انجمن اسلامی پس از اهانت به دیگر دانشجویان و سر دادن شعارهای نامأنوس، به داخل جمعیت تشییع‌کننده، چند نارنجک پرتاب کردند.

 

ـ پروفسور سعید سهراب‌پور، رئیس دانشگاه شریف، هنگام بازگشت از مسجد، در جلوی درب دفترش مورد ضرب و شتم شدید افراد منتسب به انجمن اسلامی قرار گرفت، که پس از رو به وخامت نهادن حال وی، برای درمان به بیمارستان منتقل شد. وی چند ماه پیش تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود. پروفسور سهراب‌پور سال گذشته به عنوان «چهره‌ماندگار» انتخاب شده بود.

 

ـ تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه شریف پس از اطلاع از ضرب و شتم ریاست دانشگاه، با حضور در دفتر ریاست خواستار پی‌گیری حقوقی این هتک حرمت شدند.

 

ـ عده‌ای دانشجونما نیز حوالی ساعت ۱۶ اقدام به شکستن شیشه‌های ساختمان امور اداری کردند.   

 

ـ تعداد زیادی از اعضای انجمن اسلامی چند دانشگاه دیگر تهران، دفتر تحکیم(علامه) و عده‌ای غیردانشجو نیز در بین تجمع انجمن اسلامی دیده می‌شدند.

 

ـ چند تن از اعضای انجمن اسلامی که مخالف حرکات نامناسب این تشکل بودند، در گفت‌وگو با خبرنگار «شریف‌نیوز»، این اقدام را لکه‌ای سیاه و پاک نشدنی بر دامن این تشکل دانستند.    

 

. هنگام دفن پیکر چند شهید گمنام در دانشگاه شریف درگیری گسترده‌تری با محوریت انجمن اسلامی این دانشگاه به وجودآمد که حتی به زمین خوردن پیکر یکی از شهدا انجامید و رییس آن دانشگاه مورد ضرب وشتم قرار گرفت.

 

 

کلمات کلیدی

  • معبر سایبری فندرسک 38 8

    بلاخره هر جامعه ای به خر مگس نیاز داره.
    خرمگس اون زمان ها معاویه و دار و دستش بودن خرمگسان این دوره هم این احمق ها هستند.
    اگر اندکی باخودشون فکر میکردن اگر همین شهدا که بخاطر وجود همان ها روزی درس و دانشگاه را رها کردند تا آنها امروز در آرامش درس بخوانند ، موقع دفن این بزرگان آنقدر اعتراض نمی کردند.
    اما مشکل آن ها شهدا نیستند بلکه مشکلشان درسی است که شهدا در واحد شهادت پاس کرده اند و می ترسند از ترویج فرهنگ شهادت در کشور.

  • 41 9

    خدا لعنت کنه مخالفان تدفین شهدا رو/////////////

  • دانشجوی دانشگاه گیلان 15 2

    به لیست دانشگاه هایی که چنین افتضاحی را به بار آورده اند ، دانشگاه گیلان را هم اضافه کنید.
    هم اکنون در دانشگاه گیلان پنج شهید عزیز گمنام دفن شده اند. در اولین مرتبه ای که شهدا را تا در ورودی دانشگاه آوردند ، رئیس وقت دانشگاه اجازه ی ورود و تدفین شهدا را نداد ...

    • 3 0

      دانشگاه جندی شاپور اهواز رو هم به این لیست اضافه کنید که برای دفن شهدا چقدر کولی بازی دراوردن.

  • مهدی 12 9

    سلام:بقول این دوستمون که گفته هرجامعه ای خرمگس داره ولی حرف من اینه که چرا باید تو کشوری که این همه شهید داده یه عده بی شعور رو بزارن هر کاری دلشون میخواد انجام بدن این ها رو باید جوری تنبی کرد که بفهمند کشور ما یه کشور اسلامی و شهید پروره واقعا متاسفم برای مسئولینی که چشم بستنه و نمی خوان جلوی این غرب زده ها رو بگیرن فردا چطور جواب شهدا رو میخواید بدید.

  • عمار 16 5

    قبول داریم که یک عده با آرمان های شهدا پیمان و عهدی ندارند و تعهد هم ندارند ولی خودمونی می گم مگر ما بچه های حزب الله برای معرفی شهدا چقدر کار کردیم. از دانشجویی که خرازی و همت را نمی شناسه چه توقعی داریم که قدر و ارزش شهدا را پاس دارد. بله حزب الله مقصر است چون کار فرهنگی نکرده است چون حق جهاد فرهنگی را به جا نیاورده است.

  • 25 2

    احترام به شهداء عزیز این پاکان بی ادعاحداقل کار ما است .

  • کامران 9 2

    تو روحشون...

  • بسیجی قدیم 11 2

    در جواب جناب عمار
    قیاس مع الفارق میکنید
    همین اقایان که ب هقول شما شهدای جنگ را نمیشناسند ( که میشناسند و خود را ...) مگر چقدر سربازان هخامنشی و ساسانی را می شناسند
    خدا به حق محمد و آل محمد هر کس را که نمیداند هدایت و انکه دانسته به ارمان شهدا بی احترامی کند نابود کند

    • مرتضی 5 1

      این احمق ها هر چقدر هم کار فرهنگی انجام نداده باشند باید اونقدر درک میداشتن که به کسایی که برا همین ادما رفتن جنگیدند بی احترامی نکنند

  • سیاوش 4 0

    این عکس آخر که مربوط به دانشگاه امیرکبیره!!!!

  • مریم 16 1

    درود بر روح کسانی که مظهر نورند و توهین به آنان همانند خاک بر خورشید پاشیدن است

  • ایدین 4 24

    دانشگاه محل علم و دانش است ٬محل دفن شهدا نیست

    • حقیقت طلب 5 1

      و لی همین شهداین که باگذشتن ازخون خودشون این امکان روفراهم کردن که شمابتونی درس بهونی .وگرنه الان بایدنوکردست به سینه ی همین داعش می شدی.

    • محمدباقر 4 1

      توکه میگی دانشگاه محل علم ودانش هست نه محل دفن شهداء فکرمیکنی خیلی عالم هستی فکرمیکنی تو وامثال تو فقط به فکرعلم هستن؟نخیرهمین شهداء شاگرد ممتازمدرسه عشق و وفاداری به سیدالشهداءهستن که قطعا تو وامثال توکوچک ترین بوئی ازعشق ووفای به شهدانبردین شماهانه تنهابه فکرعلم نیستین بلکه مضروآفت علم هستین علمی که انسان راکورکنه ازدیدن حقایق میشه بمب اتم وروی سرهزاران انسان فرودمیاد.وهمین شهداءهستن که درمقابل شماهاقیام میکنن تاانسانیت مظلوم راازچنگال شماها رهاکنن.مگه دفن شهداچه منافاتی باعلم ودرس داره؟

    • آسمان 2 0

      واقعا متاسفم جناب آقای آیدین یه سر فقط برید شلمچه آدم دیونه میشه
      خدا ناباورم قصه ی هشت سال دفاع مقدس و شهدا رو بشنوه به حرمت اونا جون میده

    • محمد مقدم 0 0

      توکه داری درس میخونی رفیق به خاطر خون این شهداست. رفیق

  • سیا 4 0

    دقیقایه عده ای مخالف شهداهستن که هیچ نفعی برای کشورنداشتن وندارن وبه هیچ جاتوزندگی نرسیدن واسه همین دنبال مقصرمیگردن دیواری ام کوتاه ترازدیوارشهداپیدانمیکنن...این ادما ان که علف هرز این جامعه ان...یکم زندگینامه شهدا رو بخونن تابفهمن چجورانسان های بزرگی بودن بعدشهدارو باخودشون مقایسه کنن اونوقت میفهمن راه شهدادرسته یاراه خودشون..

  • میلاد 0 1

    /؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ترنم 0 0

    یک دانشگاه اسم ورسم دار قبول شدند خیال می کنند چه خبره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    دوست پدرم در امریکا مهندسی رادار تحصیل کرد و بعد از تحصیل به ایران اومد و در جنگ شهید شد و دنیا براش بی اهمیت بود و عوضش نکرد توی امریکا از نمازش نگذشت اما اینا یه دانشگاه زپرتی قبول شدن خیال می کنند چه خبره؟

  • امیر 0 0

    من جای رییس دانشگاه بودم با اردنگی این احمق ها رو مینداختم بیرون و طوری توبیخشون میکردم که هیچ دانشگاهی راهشون ندن حتی بهشون پاسپورت هم ندن یکمی از شهید چمران یاد بگیرن هم خوبه حالا که اینا یه مقدار مغزشون کار میکنه باید هر غلطی خواستن بکنن ؟ باید همشونو مینداختن بیرون و فکر هیچ جاشم نمیکردن اصلا به درک اگر همشون خودکشی میکردن مثل اون دانشجوئه که زود تر از موعد ریق رحمت رو سر کشید

ارسال نظر

تریبون