تاریخ خبر: کد خبر: 1896

آثار لقمه حرام در زندگی

آثار لقمه حرام در زندگی

به گزارش قاصدنیوز، حجت الاسلام مسعود عالی، کارشناس مذهبی، شامگاه 24 شهریورماه در صحن جامع رضوی، یکی از عواملی که به انسان کرامت می بخشد را عفت و حیا عنوان کرد و اظهار داشت: صفتی که عصر امروز خیلی به آن احتیاج دارد، مبارزه با نفس است، بنابراین اجر انسان عفیف کمتر از شهید نیست.

 

وی با بیان این که عفت بر پنج قسم؛ عفت کلام، عفت نظر، عفت پوشش، عفت شکم و عفت دامن است، تصریح کرد: عفت شکم و دامن بیشتر مورد تاکید احادیث و روایات قرار گرفته است به طوری که هیچ عبادتی محبوب تر از عفت شکم و پاک دامنی پس از معرفت خدای متعال، نزد او نیست.

 

سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی افزود: منظور از عفت شکم پاک و تطهیر بودن لقمه انسان یا حلال بودن درآمد خانواده است که به واسطه اهل بیت(ع) به فیض درآمد و لقمه تطهیر می رسد در صورتی که لقمه حرام از دست شیطان می گیرد.

 

آثار لقمه حرام

 

وی به تبیین آثار لقمه حرام در زندگی پرداخت و گفت: لقمه حرام سبب ظلمت و تاریکی زندگی می شود؛ کسی که شیطان ولی و سرپرستش باشد به سمت ظلمت و گمراهی می رود؛ یعنی بی حوصله و بی حال است؛ حال معنوی ندارد، حضور قلب در نماز ندارد، در انجام واجبات و مستحبات کسل است.

 

حجت الاسلام عالی خاطرنشان کرد: برفرض این که توفیق دعا کردن به درگاه خداوند پیدا کند، ملائکه دعایش را بالا نمی برند و دعایش مستجاب نمی شود.

 

لقمه حرام سبب هرزگی می شود

 

کارشناس مذهبی رسانه ملی اظهار داشت: قساوت قلب از دیگر آثار لقمه حرام است به طوری انسان در باورهای اعتقادی دچار شک و تردید می شود، کم کم نسبت به آن ها سوء ظن پیدا کرده و پس از مدتی منکر اعتقادات می شود و به قساوت قلب دچار می شود.

 

حجت الاسلام عالی عنوان کرد: کسب حرام به تدریج نسل انسان را تخریب می کند، فرزندان حرام خور از آن جا که رشد مناسبی ندارند، در برابر هرگونه تهدید اجتماعی و مفاسد اخلاقی آسیب پذیر هستند و به تدریج تخریب می شوند.

 

سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی یادآور شد: ریشه همه مفاسد اخلاقی در افراد لقمه حرام نیست اما لقمه حرام سبب هرزگی و مفاسد اجتماعی می شود.

 

راهکار پاکدامنی

 

وی با بیان این که عفت دامن یا پاکدامنی، داشتن ارتباطات سالم و پاک است، اظهار داشت: امروز بی غیرتی، بی حیایی، بی حجابی، بی عفتی با جذاب ترین ابزارها به خصوص هنر برای تحریک نسل ما به نمایش گذاشته شده است که راهکار دین برای پاکدامنی، حداقلی تحریک جنسی و حداکثری تامین جنسی است.

 

حجت الاسلام عالی در حالی که در جمع زائران و مجاوران رضوی سخن می گفت، خطاب به جوانان عنوان کرد:  ازدواج آسان، ازدواج موقت، تعدد زوجات راه های ارضای غریزه جنسی است؛ این موارد مورد تاکید شرع برای پاکدامنی است، اما به دلیل سوء استفاده هایی که از آن ها شده است در عرف و بین مردم بد جا افتاده است.

 

سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی تصریح کرد: به فرموده امیرمومنان علی(ع): «اگر مفاهیم و تکالیف دینی در جای خود استفاده  می شد، یک مورد فساد در امت پیامبر صلوات علیه وجود نداشت» که مصداق ازدوداج موقت و تعدد زوجات در این جا است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با تاکید بر این که شهوت به هرحال مانند خوراک، پوشاک و اکسیژن نیاز انسان است که باید از راه حلال تامین شود، ابراز کرد: متاسفانه در محیط های دانشگاهی، اداری، فروشگاه ها و فعالیت سه هزار شیکه ماهواره ای، شوخی های خلاف اخلاق در 300میلیون سایت اینترنتی سبب تحریک جنسی جامعه ما بسیار است.

 

کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا خاطرنشان کرد: اگر تحریک جنسی در دنیای غرب بسیار است به علت مقید نبودن به اصول اخلاقی تامین حداکثری هم وجود دارد.

 

حجت الاسلام عالی اظهارداشت: در قدیم فرزندان فرهنگ خود را از پدر و مادر و عالم محله خویش می گرفتند، اما امروز در جامعه ای که باز است، کسی که بتواند غریزه جنسی خود را مهار کند، عفیف است و خداوند ظرف وجودی او را بزرگ می کند و به او کرامت می بخشد.

 

حفظ عفت

 

وی مراقبت از چشم، حفظ افکار و خیالات، دوری از محیط های آلوده به گناه چه حقیقی چه مجازی را راه های حفظ عفت برشمرد و افزود: چشم مهم ترین دریچه ورودی به دل است، هرزگی چشم منجر به عمل نامشروع می شود همچنین اگر نفس را مشغول نکنی او تو را سرگرم و مشغول می کند بنابراین با سرگرم کردن خود به مطالعه، ورزش، حفظ قرآن و غیره از پروراندن فکر و خیال جلو گیری کنید.

 

کارشناس مذهبی رسانه ملی افزود: به تجربه ثابت شده است در دانشگاه هایی که تفکیک جنسیتی صورت گرفته سطح علمی بالا رفته است.

 

منبع: رسا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون