تاریخ خبر: کد خبر: 1831

فضای مجازی فرصت تفکر را از جوانان گرفته است

جوانان ما واقعا مظلوم هستند چرا که در خانواده ها پدر و مادر نمی توانند پاسخگوی نیاز های فکری او باشند و فضای مجازی نیز فرصت فکر کردن را از آن ها گرفته است ولی بعضی از این جوانان بر خلاف ظاهرشان دلی بسیار نورانی دارند زیرا محبت امیرالمومنین (ع) در دل های آنان موج می زند.

به گزارش قاصدنیوز، حجت الاسلام محمد محمدیان ظهر پنجشنبه در همایش مشترک معاونان آموزشی و مدیران گروه های معارف اسلامی دانشگاه ها گفت: جوانان ما واقعا مظلوم هستند چرا که در خانواده ها پدر و مادر نمی توانند پاسخگوی نیاز های فکری او باشند و فضای مجازی نیز فرصت فکر کردن را از آن ها گرفته است ولی بعضی از این جوانان بر خلاف ظاهرشان دلی بسیار نورانی دارند زیرا محبت امیرالمومنین (ع) در دل های آنان موج می زند.

 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها عنوان داشت: از 1600 مرکز آموزشی فقط 450 مرکز تحت نظارت هستند که از این تعداد نیز 258 مرکز فقط برنامه درسی خود را به ما اعلام کردند.

 

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد:  ایده آل برای درس معارف این است که ما بهترین اساتید، متن، شیوه تدریس و دانشجویان علاقه مند به این درس را داشته باشیم که متاسفانه از  وضعیت ایده آل زیاد فاصله داریم.

 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت:حدود 6 هزار استاد دارای مجوز تدریس داریم که 3 هزار و دویست نفر دارای تحصیلات حوزوی و مابقی غیر حوزوی هستند که این ظرفیت گروه معارف را نشان می دهد و باید از آن به خوبی استفاده کنیم.

 

وی به مشکلات موجود در این حوزه اشاره کرد و گفت: ما با دانشجویانی سر و کار داریم که برای درس معارف به دانشگاه نیامده اند و همچنین خود درس معارف برای دانشجویان از جذابیت بالایی برخوردار نیست.

 

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: ما هنوز در شیوه تدریس به شکل سنتی عمل می کنیم و فقط به بیان مقدمات می پردازیم، و مطالب را بصورت عملیاتی آموزش نمی دهیم، علاوه بر آن اساتید این حوزه فقط کار انتقال اطلاعات را برعهده دارند در صورتی که باید فعال سازی فکر دانشجو و هدایت آن به سمت تولید فکر دنبال شود.

 

 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها عنوان داشت:حافظه محوری و حفظ مطالب فقط تا شب امتحان نیز یکی دیگر از ضعف ها و مشکلات این حوزه است، البته مشکلات دیگری مثل وجود اساتید حق التدریس، اختصاص زمان های مرده برای درس معارف نیز به این مسئله دامن می زند.

 

وی اظهار داشت: ما اکنون فقط 1200 نفر عضو هیئت علمی داریم و بیشتر با افرادی سر و کار داریم که هیچ تعهدی نسبت به دانشگاه ندارند و مبلغ دریافتی آنان آنقدر پایین است که حتی نمی توانند مبلغ دریافتی خود را به دانشجویان بگویند اما باز هم مهمترین وظیفه به گردن همین افراد است.

 

محمدیان گفت: برخی نمایندگان معاونین آموزشی حتی نام مدیران گروه معارف خود را نیز نمی دانند  و این نشان می دهد که تعامل این حوزه با گروه های دیگر دانشگاه آنطور که باید باشد نیست و در این خصوص ضعف وجود دارد.

 

وی ادامه داد: البته امید هایی هم وجود داردکه افق روشنی را به ما نشان می دهد مانند، مصوبه شورای عالی انقلاب اسلامی که در سال90 تصویب و قرار شد برای تدریس درس معارف علاوه بر شیوه های قدیمی به شیوه های جدید هم توجه شود و در تولید محتوا دقیق تر و کاربردی تر تلاش کنند که دانشگاه ها نیز موظف هستند در این خصوص تلاش کنند.

 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری عنوان کرد: مدیریت موجود در وزارت خانه نیز علاقه مندی خود رابرای رفع مشکلات در این حوزه ها اعلام کردند و ما با وزارت خانه در هیچ موردی اختلاف نظر نداریم و عزم مدیران را برای حل و فصل این موضوع احساس کردیم.

 

وی به سختی کار اساتید معارف دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از هنر های این اساتید این است که بتوانند ذهن دانشجو را در کلاس نگه دارند زیرا امروز دانشجو می تواند با یک وسیله کوچک خود ر ا از کلاس دور کند که این هنر استاد معارف است که با شیوه تدریس خود بتواند جذابیت این درس را به دانشجو نشان بدهد.

 

حجت الاسلام محمدیان اظهار داشت: در مناطقی که از مرکز فاصله می گیرد استادی که در تراز درس معارف اسلامی باشد و بتواند حرف خدا و حرف این درس را به دانشجو منتقل کند نداریم که از این ها از روی اجبار مجوز تدریس گرفتند زیرا نمی توان به دلیل نداشتن استاد دانشجو را در دانشگاه ها معطل گذاشت.

 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: جذب اساتیدی که بتوانند عضو هیئت علمی دانشگاه باشند و به دانشگاه ها تعهد داشته باشند نیز یکی دیگر از برنامه های این نهاد است که خوشبختانه امروزه کسی به فکر جمع کردن کتاب و درس معارف از درون دانشگاه ها نیست.

 

منبع: مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون