تاریخ خبر: کد خبر: 1479

10 جرمی که بیشترین پرونده قضائی را شامل می شوند

٦٠‌درصد پرونده‌های کیفری اختصاص به ١٠‌جرم دارند که به ترتیب عبارتند از: سرقت، مواد مخدر، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، خیانت در امانت، مزاحمت تلفنی.

معاون راهبردی قوه قضائیه با اشاره به اینکه ٦٠‌درصد پرونده‌های کیفری اختصاص به ١٠جرم دارند، گفت: مهم‌ترین این جرائم به‌ترتیب سرقت و مواد مخدر هستند.


به گزارش مهر، دکتر محمدباقر ذوالقدر افزود: قوه قضائیه درحال سپری کردن برنامه سوم است این برنامه براساس سند چشم‌انداز١٤٠٤ در پیشگیری از وقوع جرم،‌ عدالت‌گستر و پاسدار حقوق جامعه فعال است.


به گفته وی، حلقه مشترک بین قوه‌قضائیه و نیروی انتظامی، پدیده جرم است؛ بنابراین ناجا در نقش ضابط قوه‌قضائیه به‌منظور برخورد با جرائم ظاهر می‌شود.


ذوالقدر با اشاره‌به رشد اندک پرونده‌های ورودی به قوه‌قضائیه در سال‌٩٢‌ در مقایسه با سال گذشته، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم ازطریق صلح و سازش، باعث کاهش پرونده‌ها شویم.

 

معاون راهبردی قوه قضائیه ادامه داد: ٦٠‌درصد پرونده‌های کیفری اختصاص به ١٠‌جرم دارند که به ترتیب عبارتند از: سرقت، مواد مخدر، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، خیانت در امانت، مزاحمت تلفنی.

 

به گفته این مقام قضایی، ٤٥‌درصد زندانیان به جرم مواد مخدر، ٥/٢٦‌درصد به جرم سرقت و ٥/١١‌درصد به جرم علیه اشخاص دستگیر شده‌اند و درمجموع، ٧٠‌درصد زندانیان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به جرم مواد مخدر محکوم شده‌اند.

 

وی با اشاره به وظایف ناجا به عنوان ضابط قضایی براساس قانون افزود: نیروی انتظامی موظف است در چهار نوع پیشگیری به وظایف خود عمل کند که عبارتند از: پیشگیری اجتماعی، اقتصادی، ‌وضعی، امنیتی و انتظامی؛ بنابراین در تلاش است که امکان ارتکاب جرم را از مجرم سلب کند.

 

ذوالقدر ازجمله مشکلات موجود را تمرکزنداشتن خدمات قضایی در مدیریت امور مربوط به قوه قضائیه در ناجا، فقدان دوایر تخصصی ابلاغ اوراق قضایی و اجرای احکام در ناجا و ناکافی بودن آموزش‌ها دررابطه‌با ارائه گزارش به طور عینی، قوانین مربوط‌به امر تحقیقات مقدماتی و تعقیب و تشکیل پرونده به‌صورت دقیق و کامل، برشمرد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون