تاریخ خبر: کد خبر: 1190

تازه های نشر مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام

«صرف کاربردی»، «خدا در آیینه عقل و عشق»، «نگرشی دیگر به قرآن»، «نگرشی دیگر به جمعیت»، فصل نامه شماره هشت، «ماه نو» و «چهل جرعه سجود» عناوین تازه ترین کتاب های منتشر شده به همت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام است.

به گزارش قاصد نیوز به نقل از رسا، تازه های نشر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام که در راستای تولیدات نرم افزاری تمدن نوین اسلام در سه عرصه روش، موضوع شناسی و مبناسازی فعالیت دارد، به شرح زیر است:

 

صرف کاربردی

کتاب «صرف کاربردی» که به عنوان کتاب کار اساتید حوزه در کشور انتخاب شده است، هفت بخش(شهر)  کلی دارد که شهر اول تا چهارم به زبان فارسی در جلد اول و شهر پنجم تا هفتم به زبان عربی در جلد دوم.

 

هر شهر از تعدادی حدیقه تشکیل شده وهر حدیقه شامل شش قسمت:  نمودار(مطالب درس که به فهم و حفظ قواعد خصوصاً برای مبتدیان کمک شایانی می‌کند)،  پیش مطالعه(در این قسمت دو گونه مطلب گنجانده شده است: بحث تطبیقی از دستور زبان فارسی و بحث زبان‌شناسی پیرامون ماهیت بحث).  درس(شامل مطالب اصلی صرفی که در امتحانات خواهد آمد)، مباحثه(شامل اصول و قواعد کلی‌ که صرفیان و لغویان در استدلال‌های خود بدان‌ها احتجاج می‌کردند و پشت صحنه و اسرار تمام قواعد صرفی از اعلال و ادغام و قلب مکانی و حذف تا معانی ابواب ثلاثی مجرد و مزید و رباعی در بر می گیرد)،  پرسش و تمرین( حدود چهل درصد از تمارین به سبک مقایسه‌ای، تألیفی است)، فعالیت تکمیلی(تمرین های تحقیقی و تفکری بوده و خارج از محدوده امتحانی).

 

این کتاب در 160 جلسه آموزشی قابل تدریس است. قسمت پیش مطالعه حدود ده دقیقه زمان نیاز دارد که طلاب قبل از ورود به کلاس مطالعه می‌کنند. قسمت درس به عهده استاد است و با پرسش‌ها و تمارین حدود 160 جلسه نیاز دارد. قسمت مباحثه‌ها نیز بر عهده طلاب است و مربوط به یک ساعت مباحثه‌شان می‌باشد.

 

مزایای کتاب صرف کاربردی

فهم دقیق یک دوره صرف، تقویت مهارت تفکّر و روحیه دقت نظر و تأمل، تثبیت قواعد(از طریق سه راهکار ارائه تمرین‌های فراوان از قرآن و حدیق، تمرین‌های دوره‌ای و تکمیلی و همراه با سؤالات چهارگزینه‌ای و طراحی جدول‌های الگو و درج آن ها در ابتدای هر حدیقه و در پایان کتاب)، کاربردی کردن قواعد، زمینه‌سازی برای مطالب درس‌ها، نوآوری مبتنی بر تحقیق، ارائۀ نکات مهم درس به صورت نموداری، استفاده گسترده از نمونه‌های قرآنی، افزودن برخی اطلاعات لازم، استخراج اصول علم صرف و استفاده از آن ها و تناسب کتاب با نظام آموزشی تک تألیفی و چند تألیفی از مزایای این کتاب ذکر شده است.

 

نگرشی دیگر به قرآن

کتاب «نگرشی دیگر به قرآن» به قلم حجت الاسلام مهدی نخاولی شامل متن آموزش کارگاهی با نگاه عملیاتی و پیشرفته به قرآن و نحوۀ استفاده از آن در زندگی است.

 

در تبیین محتوای این کارگاه آمده است: «برای شناخت موضوع به شکل منطقی و سیستمی، ابتدا باید هدف کلی آن بررسی شود. سپس نقطة شروع فعالیت سیستم تعیین گردد و در قدم بعد مهم‌ترین و اساسی‌ترین فعالیت و پردازش آن مشخص شود. در ادامه، به راهبردها و راهکارهای عملیاتی سیستم توجه شده و نقاط بحران‌زا و خطرآفرین آن مشخص ‌گردد. آخرین قدم نیز بررسی خروجی و محصول سیستم است. بر این اساس،‌ هر کارگاه آموزشی از شش مرحله تعیین هدف، نقطۀ شروع، نقطۀ مرکزی، برنامۀ حرکت، نقاط بحران و نقطۀ مقصد تشکیل ‌شده است.

 

خدا در آیینه عشق و عقل

کتاب «خدا در آیینه عشق و عقل» نوشته حجت الاسلام مهدی نخاولی است که از منظری کاملاًجدید و با روشی بدیع و رویکرد کاملاً عملیاتی و ملموس که بتواند عقاید را در زندگی روزمره به بار بنشاند، «پژوهش»، «بیان» و سپس «نگارش» شده است.

 

اصل این کتاب سلسله دروس استاد حجت الاسلام  مهدی نخاولی است که در «موسسه راه حق»، برای جوانان مشتاق تدریس و سپس پیاده و آماده‌سازی شده است.

 

در معرفی این کتاب آمده است: «موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام که رسالت خود را تولید و تبیین سیستم‏‌های اسلامی قرار داده است، این سری مباحث را که در واقع سیستم کلان عقائد و نگرش های بنیادین اسلام برای یک مسلمان است را به ارباب علم و تحقیق تقدیم می کند».

 

ماه نو

در معرفی کتابچه تبلیغی ـ آموزشی «ماه نو»  آمده است: «باید توجه داشت که جریان «فرهنگ اصیل اسلامی» در گسترۀ زندگی، ارتباط تنگاتنگی با رسمیت و شیوع «تقویم هجری قمری» داشته و از این منظر، می‌توان تبیین و ترویج «سالنامه‌های مبتنی بر آموزه‌های دینی» را یکی از اولویت‌های نهادهای فرهنگی دانست.بر همین اساس، «مؤسسۀ مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام»، مفتخر است که توانسته است با تولید و نشرمجموعۀ «ماه نو»، بر اساس سفارش «کتابخانۀ تخصصی امام صادق علیه‌السلام»، قدمی هرچند کوچک در این مسیر نورانی و پر خیر و برکت بردارد. مجموعه‌‌ای که می‌کوشد تا درقالبی جذاب و در خلال دوازده شماره، مخاطبان خود را با گزیده‌ای از معارف دینی، خصوصا مناسبت‌ها و اعمال مبتنی بر ماه‌های قمری، آشنا سازد».

 

عناوین مطالب موجود در این مجموعه، عبارتند از: نور ماه(شامل آیه‌ای از قرآن و حدیثی از معصومان علیهم‌السلام، همراه با ترجمه)، پیام ماه(شامل جمله‌ای از جملات حکمت‌آمیز رهبر معظم انقلاب)، تاریخ ماه( شامل مهم‌ترین مناسبت‌های دینی و فرهنگی موجود در هر ماه)، آیین ماه(شامل مهم‌ترین اعمال، آداب ومناسک دینی هر ماه)، خورشید ماه(شامل گزیده‌ای از زندگانی یکی از معصومان علیهم‌السلام)، جلوۀ ماه(شامل معرفی‌نامۀ یکی ازبزرگان دینی و فرهنگی)، منبر ماه( شامل چکیده‌ای از عقائداسلامی، احکام فقهی و اخلاق دینی)، گناه ماه(شامل تبیینی از یک گناه ونحوۀ مقابله با آن)، گمراه ماه(شامل معرفی‌نامۀ یکی از فرقه‌ها و گروه‌های فعال در حوزۀ عقائد و معنویات باطل )، حکایت ماه(شامل ماجرایی کوتاه، آموزنده و جذاب)، نغمۀ ماه(شامل شعری زیبا در وصف بزرگان دین)، گزارش ماه(شامل گوشه‌ای از پیشرفت‌ها وموفقیت‌های ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف)، هشدار ماه(شامل نکاتی در ارتباط با مسئلۀ مهم جمعیت و نیروی انسانی)، کتاب ماه(شامل معرفی‌نامۀ آثار دینی،علمی و فرهنگی مفید)، همراه ماه(شامل نکاتی در ارتباط باوجود نازنین حضرت ولی عصر ارواحنا فداه).

 

چهل جرعه سجود

کتاب «چهل جرعه سجود»، چهل جرعه گوارای آب حیات برگرفته از آیات و روایات در زمینۀ «سیستم نماز» و نقش آن در فلاح و سعادت آدمی است. «نماز محور زندگی»، «نماز تعالی جسم، ذهن و روح»، «حضور قلب در نماز»، «آفات نماز» و «دیدار یار» به عنوان مقصد در این سیستم مورد بررسی قرار می‌گیرد. همۀ عناوین فوق، به صورت یک شبکۀ به هم پیوسته بر اساس منطق برنامه‌ریزی، گردآوری و ترجمه بلاغی شده است.

 

نگرشی دیگر به جمعیت

کتاب «نگرشی دیگر به جمعیت» که با هدف رسیدن به نتیجه منطقی از یک فرایند آموزشی صحیح تدوین شده است. آنچه در این مجموعه مورد توجه می باشد،استفاده از روشی است که به تحقق هرچه بهتر و بیشتر هدف آموزش منجر گردد یعنی «آموزش خلاق» .

 

شاخصه اصلی این نوع آموزش ،سهیم نمودن مخاطب درتبیین مطلب، ازطریق مطرح نمودن سؤال و زمینه چینی برای تلاش شخصی درجهت کشف پاسخ می باشد. البته در این فرایند، اساتید و راهنمایان کارگاه نقشی اساسی برعهده دارند.

 

هر کارگاه نیز بر اساس روند منطقی موجوددر هر حرکت و فعالیت موفق ،شامل مراحل  شش گانه ای است که عبارتند از : تعیین هدف ، نقطه شروع ، نقطه مرکزی ، برنامه حرکت، نقاط خطر و نقطه مقصد . به تعبیر دیگر ، در هر کارگاه پس ازتعیین هدف وشناسایی قدم اول، روح کلی حاکم بر موضوع مورد بحث به عنوان نقطه مرکزیتبیین شده و سپس با ارائه مسیر حرکت لازم و موانع موجود در آن به ترسیم نقطه مقصدو نتیجه عملی کارگاه پرداخته می شود. در هر یک از مراحل، مخاطب برگه ای حاوی یکسؤال دریافت نموده و توضیحاتی کوتاه راجع به آن را توسط استاد می شنود. سپس بااستفاده از تفکر خود به سؤال پاسخ داده و سرانجام با دریافت پاسخ از پیش آماده شده، به مقایسه آن با پاسخ خود پرداخته و به جمع بندی نهایی می رسد .

 

فصل‌نامۀ تخصصی مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام(شمارۀ 8/ویژه نامه جمعیت)

سلسه مباحث سبک زندگی اسلامی بر اساس نظرات علامه حسینی طهرانی (قدس‌سره)، کاهش جمعیت؛ آسیب‌های اجتماعی و درمان‌ها، دست استعمار در آستین کنترل جمعیت، رازقیت نامحدود؛ رابطۀ مشکلات اقتصادی و جمعیت، تضاد طرح کاهش جمعیت با تعالیم دینی، کاهش جمعیت و افول تمدن، نگاهی به عوارض پزشکی طرح کاهش جمعیت، منادیان حیات و گفت و گو با اساتیدی چون دکتر فریده انصاری، سیدغلامرضا حسنی، سیدموسی‌الرضا حسینی، مریم غفاری، سیدعلی میلانی، عباس اسماعیل‌زاده و آیت‌الله سیدحسن ضیائی عناوین مطالب این شماره را تشکیل می دهند.

 

لازم به ذکر است علاقمندان جهت اطلاع از نحوه تهیه این کتاب ها می توانند به پایگاه اینترنتی موسسه به نشانی www.isin.ir مراجعه کنند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون