تاریخ خبر: کد خبر: 1000

بنیان‌گذار اندیشه‌های انقلابی و اسلامی در ایران امام خامنه‌ای است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام رضا غلامی صبح امروز در نخستین جلسه از سلسله جلسات بازخوانی اندیشه‌های امام خامنه‌ای در حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای، اظهار کرد: این سلسله جلسات به بازخوانی اندیشه‌های مقام معظم رهبری بر اساس سخنرانی ایشان در سال 53 در مسجد امام حسن مجتبی (ع) مشهد با موضوع طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن می‌پردازد. رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: نخستین نکته‌ای که مقام معظم رهبری در این سخنرانی به آن اشاره می‌کنند ترسیم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن است که تشخیص چنین ضرورتی در سال 53 یعنی چهار سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که پیش‌بینی پیروزی انقلاب اسلامی کار بسیار سختی بود. غلامی افزود: این نوع بحث‌ها ناظر بر مقدمه‌چینی برای تشکیل حکومت اسلامی است که مقام معظم رهبری در شرایطی آن را مطرح می‌کنند که شواهد قطعی برای پیروزی انقلاب اسلامی وجود ندارد و از طرف دیگر شواهدی وجود داشت که انقلاب نافرجام بماند. وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری بحث‌های اسلامی باید سه ویژگی داشته باشد، اولاً ذهنی محض نباشد و ناظر بر واقعیت‌های عینی باشد، ثانیاً مسائل اساسی آن پیوسته باشد و در واقع اجزای یک واحد باشد، ثالثاً در تحقیقات و مباحث اسلامی منابع درجه یک دین ارائه شود. رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در تبیین این دیدگاه مقام معظم رهبری اظهار کرد: اسلام باید طرح و هدفش و مسیر دست‌یابی به هدفش مشخص باشد و در توضیح مسائل اساسی آن پراکنده گویی نشود و در واقع پازل فکری اسلام برای ما مشخص شود و نیز اگر تحقیقی در مسائل اسلامی انجام شد باید مبتنی بر متون اساسی دین باشد و اگر این‌طور نبود نمی‌توان آن را به دین منتسب کرد. غلامی با بیان اینکه کمتر اندیشمندی است که آثارش برای مخاطب یک طرز تفکر تولید کند، گفت: مقام معظم رهبری در ادامه بحثشان هدف خود را از این سلسله جلسات اینگونه بیان می‌کنند که ما کوششمان این بوده که مهم‌ترین پایه‌های فکری اسلامی را آن هم از زنده‌ترین و سازنده‌ترین ابعادش از بطن آیات رسا و روشن قرآن جستجو کنیم و شیوه تعمق و تأمل در آیات قرآن را ارائه دهیم. وی افزود: مهم‌ترین خطری که انقلاب ما را تهدید می‌کند، سطحی‌نگری است، شما می‌بینید خیلی از مسئولان انقلابی ما هم گاهی در یک دستگاهی در مسائل فرهنگی اشتباهاتی می‌کنند که وقتی بررسی می‌کنید، می‌بینید مشکلشان سطحی‌نگری است و این نشان می‌دهد که ما در زمینه عمق بخشی به نیرو‌های انقلاب کم‌کاری کرده‌ایم. رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که گمان کرده‌ایم این مباحث فکری دینی و انقلابی مختص طلاب علوم دینی و دانشجویان رشته‌های دینی است در‌ حالی که پزشک و مهندس و عموم ملت ما احتیاج به این مباحث دارند.

 بنیان‌گذار اندیشه‌های انقلابی و اسلامی در ایران امام خامنه‌ای است

به گزارش قاصدنیوز به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام رضا غلامی صبح امروز در نخستین جلسه از سلسله جلسات بازخوانی اندیشه‌های امام خامنه‌ای در حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای، اظهار کرد: این سلسله جلسات به بازخوانی اندیشه‌های مقام معظم رهبری بر اساس سخنرانی ایشان در سال 53 در مسجد امام حسن مجتبی (ع) مشهد با موضوع طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن می‌پردازد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: نخستین نکته‌ای که مقام معظم رهبری در این سخنرانی به آن اشاره می‌کنند ترسیم طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن است که تشخیص چنین ضرورتی در سال 53 یعنی چهار سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که پیش‌بینی پیروزی انقلاب اسلامی کار بسیار سختی بود.

غلامی افزود: این نوع بحث‌ها ناظر بر مقدمه‌چینی برای تشکیل حکومت اسلامی است که مقام معظم رهبری در شرایطی آن را مطرح می‌کنند که شواهد قطعی برای پیروزی انقلاب اسلامی وجود ندارد و از طرف دیگر شواهدی وجود داشت که انقلاب نافرجام بماند.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری بحث‌های اسلامی باید سه ویژگی داشته باشد، اولاً ذهنی محض نباشد و ناظر بر واقعیت‌های عینی باشد، ثانیاً مسائل اساسی آن پیوسته باشد و در واقع اجزای یک واحد باشد، ثالثاً در تحقیقات و مباحث اسلامی منابع درجه یک دین ارائه شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در تبیین این دیدگاه مقام معظم رهبری اظهار کرد: اسلام باید طرح و هدفش و مسیر دست‌یابی به هدفش مشخص باشد و در توضیح مسائل اساسی آن پراکنده گویی نشود و در واقع پازل فکری اسلام برای ما مشخص شود و نیز اگر تحقیقی در مسائل اسلامی انجام شد باید مبتنی بر متون اساسی دین باشد و اگر این‌طور نبود نمی‌توان آن را به دین منتسب کرد.

غلامی با بیان اینکه کمتر اندیشمندی است که آثارش برای مخاطب یک طرز تفکر تولید کند، گفت: مقام معظم رهبری در ادامه بحثشان هدف خود را از این سلسله جلسات اینگونه بیان می‌کنند که ما کوششمان این بوده که مهم‌ترین پایه‌های فکری اسلامی را آن هم از زنده‌ترین و سازنده‌ترین ابعادش از بطن آیات رسا و روشن قرآن جستجو کنیم و شیوه تعمق و تأمل در آیات قرآن را ارائه دهیم.

وی افزود: مهم‌ترین خطری که انقلاب ما را تهدید می‌کند، سطحی‌نگری است، شما می‌بینید خیلی از مسئولان انقلابی ما هم گاهی در یک دستگاهی در مسائل فرهنگی اشتباهاتی می‌کنند که وقتی بررسی می‌کنید، می‌بینید مشکلشان سطحی‌نگری است و این نشان می‌دهد که ما در زمینه عمق بخشی به نیرو‌های انقلاب کم‌کاری کرده‌ایم.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که گمان کرده‌ایم این مباحث فکری دینی و انقلابی مختص طلاب علوم دینی و دانشجویان رشته‌های دینی است در‌ حالی که پزشک و مهندس و عموم ملت ما احتیاج به این مباحث دارند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون