تاریخ خبر: کد خبر: 8575

در نشست الزامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عنوان شد

عراقچی:انتظارات مردم در برجام به درستی مدیریت نشد/ یک دانشجو: می‌گذاشتید تحریم‌ها را بر می‌داشتند بعد بتن کاری می‌کردید/ «عینک آفتابی» هدیه بسیج دانشجویی به عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای+ تصاویر پلاکاردهای اعتراضی دانشجویان

عراقچی با بیان اینکه برجام از یک موضوع ملی تبدیل به یک موضوع فرو ملی شد، گفت: قبول دارم که انتظارات مردم به درستی در مسئله برجام مدیریت نشدند.

عراقچی:انتظارات مردم در برجام به درستی مدیریت نشد/ یک دانشجو: می‌گذاشتید تحریم‌ها را بر می‌داشتند بعد بتن کاری می‌کردید/ «عینک آفتابی» هدیه بسیج دانشجویی به عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای+ تصاویر پلاکاردهای اعتراضی دانشجویان

سید عباس عراقچی دیروز در نشست الزامات دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، سخنرانی کرد. از نکات قابل توجه در این سخنرانی می‌توان به سوالات صریح دانشجویان از عباس عراقچی اشاره کرد. همچین کادو دادن یک عینک آفتابی به معاون وزیر امور خارجه از دیگر نکات جالب این نشست بود که با تشویق دانشجویان نیز همراه شد.

 

در ادامه اهم سخنان عراقچی و سپس مشروح پرسش و پاسخ دانشجویی را خواهید خواند:

*امروز ایران در خط بین الملل یکی از قدرت‌های تاثیرگذار است، به طوری که در آخرین گزارشی که توسط یکی از مؤسسات آمریکایی منتشر شد هشت قدرت برتر دنیا در سال 2017 معرفی شد که در این لیست هفتمین قدرت جمهوری اسلامی ایران بود.

 

*چه شده که ایران علی رغم همه تحریم‌ها، تهدیدات و دشمنی‌ها امروز تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای و حتی بین المللی شده است؟ این امر تنها با اتکا به قدرت خداوند و پس از آن اتکا به قدرت درون محقق شده است.

عراقچی در مشهد

 

* قدرت دفاعی جمهوری اسلامی یکی از علل قدرت و تاثیرگذاری ایران است. توان دفاعی ما به نقطه‌ای رسیده که هر دشمنی را از فکر تهدید ایران ناامید می‌کند.

 

* غربی‌ها به دلیل اینکه از حمله نظامی ناامید شدند پای میز مذاکره آمده‌اند؛ چنانچه می‌توانستند ما را با حمله نظامی نابود کنند هیچ گاه پای میز مذاکره نمی‌آمدند، هم چنین توان و امنیت سیاسی و اجتماعی از دیگر علل این قدرت بود به طوری که بسیاری گفته‌اند امنیتی که در ایران وجود دارد در هیچ کشوری در سطح منطقه وجود ندارد.

 

*سخنان وزیر امور خارجه عربستان در خصوص ساخت داعش توسط ایران مسخره است. دمکراسی که در ایران وجود دارد آرزوی بسیاری از کشورهاست و این دموکراسی را می‌توانید در مشارکت مردمی در انتخابات ایران مشاهده کنیم و چنانچه مردم انتقادی دارند در صندوق رأی این انتقاد را بیان می‌کنند.

 

*به دلیل قدرت مقاومت مردم این تحریم‌ها کارایی خود را از دست داد. درست است که مردم سختی کشیده‌اند؛ اما هیچ کس دست خود را بالا نگرفت. به طور حتم چنانچه دستان خود را بالا می‌گرفتیم آنان پای میز مذاکره نمی‌آمدند.

 

*چنانچه توانایی علمی دانشجویان نبود و آنان صنعت هسته‌ای کشور را پیشرفت نداده بودند غرب پای میز مذاکره نیامده بود.

عراقچی در مشهد

 

*قدرت رهبری و درایت ایشان از دیگر مؤلفه‌های قدرت می‌باشد که در این سی و هشت ساله پس از انقلاب اول امام راحل و بعد رهبری معظم انقلاب این نظام را از گردنه‌های خطرناک عبور دادند.

 

*در یک سالی از اجرای برجام می‌گذرد سنگ اندازی های بسیاری صورت گرفته است. همه آنچه که از برجام انتظار می‌رفت عملی شد، برجام موانع تحریم‌های هسته‌ای را که بر سر راه ایران گذاشته شده بودند را برداشت حال آیا این موانع همه موانع است؟ خیر، ما موانع دیگری داریم که موضوع برجام تنها تحریم‌های هسته‌ای بود.

 

*به ضرس قاطع می‌توان گفت تمام موانع تحریم برداشته شد. برجام قرار بود موانع خرید هواپیما را بردارد که این کار را انجام داد، به طوری که اولین هواپیما وارد کشور شده، دومین هواپیما چند روز آینده وارد خواهد شد و سومین هواپیما نیز تا عید به کشور آورده می‌شود.

 

*وظیفه برجام این بود تا تحریم‌های نفتی ایران را بردارد فروش نفت ما دو سال قبل از برجام از دو و نیم میلیون بشکه به یک و نیم میلیون بشکه در روز رسید که امروز پس از برجام دوباره به دو و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است، این که وزارت نفت چگونه عمل می‌کند مربوط به وزارت نفت است و نه ما.

  

*آیا همه گشایش‌های برجام به این دلیل است که غرب به ایران لطف کرد؟ خیر، از دشمنی امریکا چیزی کم نشده است ما به امریکا اعتماد نداشتیم؛ بلکه هر آنچه در برجام گرفته شد با زور قدرت گرفته شد.

 

*این که امریکا بار دیگر ما را در لیست تروریست قرار داد به دلیل دشمنی آنها با ما بود، ما توقع دوستی با امریکا را پس از برجام نداشتیم؛ آنانی که می گویند چرا امریکا بار دیگر خصومت خود را نشان داد به این دلیل است که او امریکاست.

 

*اوباما ادعا کرد چنانچه زورم می‌رسید پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را باز می‌کردم. این که مشاهده می‌کنیم اوباما نتوانسته این ادعای خود را محقق کند به دلیل قدرت ملی ایران بود و همین قدرت منجر به ناامیدی آنان شد.

عراقچی در مشهد

در ادامه سینایی، نماینده انجمن علمی مدرسین خطاب به عراقچی پرسید، سیاست خارجه در ارتباط با پیشرفت، رفاه و توسعه چه سمت گیری‌هایی را در پیش گرفته است.

 

هم چنین محسن قاضی خانی، نماینده اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد خطاب به عراقچی گفت: آقای عراقچی آیا شما قبول دارید که بدعهدی صورت گرفته است؟ هر قراردادی طرفینی دارد، در مذاکرات یک طرف قرارداد ما بودیم و یک طرف غربی‌ها. چرا تعهدات خود را مقید به تعهدات طرف مقابل نکردید؟

وی ادامه داد: اجازه می‌دادید تحریم‌های مالی و بانکی را بردارند بعد بر تاسیسات هسته‌ای بتن کاری کنید. این مسئله خیلی معمول است که در یک معامله اقدامات دو طرف باید همزمان با هم صورت گیرد. هیچ گاه یک طرف قرارداد تمام تعهدات خود را یک طرفه و با عجله انجام نمی‌دهد و در نهایت منتظر انجام تعهدات طرف مقابل باشد.

 

در بخش دیگری از این نشست محمدحسین پرویزی، نماینده انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: برجام ظرفیت بالایی برای رشد کشور فراهم می‌کند؛ اما این رشد یک شبه رخ نمی‌دهد واین در حالی است که دولت انتظار رشد یک شبه را در میان مردم به وجود آورد نظر شما در خصوص این رویکرد کلی دولت چیست؟

 

وی افزود: در ساختار نظام عدم یکپارچگی در خصوص برجام وجود دارد؛ آیا این عدم یکپارچگی یک تاکتیک محسوب می‌شود؟

عراقچی در مشهد

 

هم چنین علی قدیری، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش دانشگاه فردوسی گفت: در خارج از کشور شما با 1+5 مذاکره و در داخل کشور باید پاسخ گوی تندروهایی می‌بودید که شما را به دفن کردن تهدید می‌کردند و یا اینکه با افرادی مواجه بودیم که قدرت کارشناسی آنان به گونه‌ای بود که npt را mpt تلفظ می‌کردند.

 

قدیری تصریح کرد: متولی سیاست خارجی در کشور ما کدام نهاد است، اگر متولی وزارت امور خارجه است چرا باید پاسخگوی گروه‌های خودسری باشیم که به سفارت عربستان حمله کرده‌اند؟

 

در بخش دیگری از این مراسم مرتضی محمدپور، نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه خطاب به عراقچی با بیان اینکه به او خیرمقدم می گوییم که بالاخره بیش از گذشت سه سال مردم را محرم خود دانسته‌اند و به میان آنان آمدند، گفت: فرمایشی بودن این جلسه آن هم دو ماه قبل انتخابات مبرهن است.

 

وی ادامه داد: برجام چگونه پی ریزی شد که طرف مقابل هر وقت بخواهد از آن به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند.

 

وی تاکید کرد: امروز باید پاسخگوی تناقضات در سخنانتان باشید.

عراقچی در مشهد

 

این فعال دانشجویی در پایان ضمن تقدیم کردن یک عینک دودی به عراقچی گفت: این عینک دودی را به جهت آسیب ندیدن چشمان شما از آفتاب برجام تقدیم می‌کنم که با تشویق جمع کثیری از دانشجویان همراه شد.

 

هم چنین علی ناصری، نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی کتاب جدالاسلام را به عراقچی تقدیم کرد.

 

در بخش دوم این نشست عراقچی در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده، گفت: مشاهده می‌کنیم که امروز بسیاری با دیدگاه‌های مختلف در رابطه با مسئله برجام صحبت می‌کنند که باید ایجاد شدن این فضای مطلوب برای دیدگاه‌های مختلف را ارج بنهیم.

 

معاون حقوقی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه یکی از خاصیت‌های جمهوری اسلامی این است که مردم در مقابل مسئولان دچار لکنت زبان نشوند، بیان کرد: ما باید به دنبال ایجاد توسعه متوازن حرکت کنیم هم بحث امنیت و هم بحث اقتصاد مهم هستند و دولت همان گونه که باید به فکر امنیت باشد به همان اندازه نیز باید رشد اقتصادی را در نظر گیرد که البته این گونه است.

عراقچی در مشهد

وی ادامه داد: درست است از جانب امریکا بدعهدی صورت گرفته اما با این بدعهدی‌ها مقابله شد، در یک سال گذشته کار از دو سال مذاکره اگر سخت‌تر نبود به همان اندازه سخت بود.

 

عراقچی خاطر نشان کرد: در برجام ما یک نقض فاحش داریم وقتی نقض فاحش صورت گیرد طرفین می‌توانند برجام را کنار بگذارند؛ اما در خصوص بدعهدی اقدام متقابل صورت می‌گیرد؛ بنابراین پاسخ همه بدعهدی‌ها لزوماً خروج از برجام نیست.

 

وی در خصوص همزمان بودن اقدامات نیز تصریح کرد: اقدامات همزمان بوده‌اند همان جا که ما تعداد سانتریفیوژها را کاهش دادیم طرف مقابل نیز تحریم‌ها را لغو کرد، که البته تأثیر این لغو در کشور زمان بر بود؛ بنابراین در مسئله برجام هیچ عجله‌ای در کار نبوده است.

 

عراقچی با بیان اینکه برجام از یک موضوع ملی تبدیل به یک موضوع فرو ملی شد، گفت: قبول دارم که انتظارات مردم به درستی در مسئله برجام مدیریت نشدند.

 

سایه جنگ را قدرت دفاعی ما از بین برد

معاون حقوقی وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در طول سه سال گذشته مرتب در دانشگاه‌های مختلف برنامه داشته‌ام، خاطرنشان کرد: برجام گشایش‌های خود را برای کشور ما ایجاد کرد که البته این امر ناشی از لطف امریکا نبود؛ بلکه ناشی از قدرت دفاعی و قدرت علمی ما بود.

 

وی تاکید کرد: امریکا هیچ تعیین تکلیفی در مسئله برجام برای ما نکرده؛ به طور کلی امریکا غلط می‌کند که برای ما تعیین تکلیف کند اختیار ما در برجام تنها به دست خودمان بود.

عراقچی در مشهد

 

عراقچی با بیان اینکه در برجام تضمین اجرا خودمان هستیم و چنانچه نقدی صورت گیرد خودمان کنار می‌کشیم؛ تصریح کرد: چنانچه روزی برجام پاره شود تصمیم گیری در این خصوص برای ما یک ثانیه طول خواهد کشید برای طرف غربی نیز برگرداندن تحریم‌های اروپایی و امریکایی هم یک ثانیه طول خواهد کشید؛ اما تحریم‌های شورای امنیت به این آسانی باز نخواهد گشت.

 

معاون حقوقی وزیر امور خارجه در پایان بار دیگر تاکید کرد: سایه جنگ را قدرت دفاعی ما از بین برد و برجام هم زمینه‌های بین المللی آن را کنار زد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون