تاریخ خبر: کد خبر: 7933

باز هم هاشمی تنها ماند / از 88 نماینده، تنها 12 نفر اعتدالی؛ ترکیب خبرگان دست نخورده باقی ماند+ جدول و نمودار

بازی را فقط در تهران نباید دید! هاشمی از همان اول هم اساساً این قدر بین مجتهدین کشور جایگاه نداشت که بتواند در کشور لیست ببندد؛ درست از همین رو بود که دست به دامن لیست طرف مقابل شد تا با جا دادن مشترکین در فهرست خود، هم اوضاع نابسامانش را رفو کند و هم با طرح ریزی بازی تهران، ورود غیرمشترکین لیست جامعه مدرسین به خبرگان را دشوار نماید...

به گزارش قاصدنیوز به نقل از رجا، بازی را فقط در تهران نباید دید! هاشمی از همان اول هم اساساً این قدر بین مجتهدین کشور جایگاه نداشت که بتواند در کشور لیست ببندد؛ درست از همین رو بود که دست به دامن لیست طرف مقابل شد تا با جا دادن مشترکین در فهرست خود، هم اوضاع نابسامانش را رفو کند و هم با طرح ریزی بازی تهران، ورود غیرمشترکین لیست جامعه مدرسین به خبرگان را دشوار نماید. با این همه و با وجود تمام تلاش هایی که از سوی طرف مقابل شد و با وجود طرح ریزی ضدانقلاب و خارج نشین ها و نیز با وجود اشتباه هایی که توسط آقایان مدعی اصولگرایی در فهم صحنه صورت پذیرفت، در نهایت احمد جنتی به خبرگان راه یافت تا حتی بازی در تهران هم به پایان نرسد. اما اگر از تهران کمی فاصله بگیریم و کاملاً واقع بینانه و بی طرفانه تغییرات نمایندگان در استان ها و نیز مواضع و گرایش آنها را رصد کنیم، بیش از پیش درخواهیم یافت هاشمی چقدر تنهاست!

 

ابتدا اجازه دهید فارغ از تحلیل شخصیتِ کسانی که رأی آورده اند و صرفاً با توجه به لیست بندی های انتخاباتی، نتایج را بررسی کنیم و ببینیم چند درصد از آنان که به خبرگان راه یافته اند در لیست جامعتین بوده اند، چند نفر در لیست اعتدال گرایان بوده اند، چند نفر در این لیست ها مشترک بوده اند و چند درصد هم مستقل پا به صحنه گذاشته اند. جدول زیر به خوبی واقعیت صحنه را نشان می دهد:

 

(رنگ سبز برای کسانی است که در لیست جامعتین یا تنها در لیست جامعه روحانیت حضور داشته اند. مشترکین با رنگ سفید نمایش داده شده اند، مستقل ها با رنگ نارنجی و اعتدال گرایان با رنگ زرد.)

 

چنانچه مشاهده می شود در لیست 88 نفره ی خبرگان انگشت شمارند کسانی که صرفاً با اتکاء به حمایت اعتدال گرایان روی کار آمده باشند اما بسیارند کسانی که به واسطه ی درج نامشان در فهرست جامعتین پیروزِ صحنه قلمداد می شوند. جدول و نمودار زیر به خوبی این مسئله را نشان می دهد:

 

 

 

 

پس تا اینجا مشخص شد کسانی که صرفاً با حمایت اعتدال گرایان در خبرگان پیروز شده اند، معدودند. همچنین از نمودار فوق این گونه برمی آید که 80.7 درصد از نمایندگان مورد تایید جامعتین بوده اند. بررسی ها نشان می دهد برخلاف انتخابات مجلس که در آن عمدتاً کاندیداهای مستقل به سمت دولت گرایش دارند یا گرایش پیدا خواهند کرد، در خبرگان عکس این مسئله صادق است. معمولاً اگر کسی مصداق حداقلی اعتدال گرایی تلقی می شده، مورد حمایت قرار گرفته و با توجه به مواضع آقای هاشمی عمدتاً مجتهدین علاقه ای ندارند زیر بلیط او تلقی شوند. عدم حمایت جامعتین از برخی کاندیداهای مستقل نیز در بسیاری از موارد صرفاً به جهت حمایت از رقیب آنها و محدودیت تعداد سهمیه کرسی های خبرگان استان بوده است.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون