تاریخ خبر: کد خبر: 7532

دکتر سعید جلیلی در همایش بزرگداشت حماسه9 دی در مشهد:

در سال88 ولایت‌فقیه اجازه نداد کسی رای مردم را «وتو» کند/ بررسی 11طرح جدید ضدایرانی در کنگره آمریکا در چند روز اخیر/ فتنه جدید، ایجاد تردید در ایمان، آرمان و داشته های یک ملت است

در همان ایام فتنه88 خیلی ها به بنده می گفتند چرا افراد را دستگیر و محاکمه نمی کنند؟ نظام به دنبال آشنایی مردم با حقایق بود مهمترین محاکمه، آن است که فتنه گرانِ ایجاد کننده تردید در میان مردم، توسط خود همان مردم محاکمه و محکوم بشوند.

در سال88 ولایت‌فقیه اجازه نداد کسی رای مردم را «وتو» کند/ بررسی 11طرح جدید ضدایرانی در کنگره آمریکا در چند روز اخیر/ فتنه جدید، ایجاد تردید در ایمان، آرمان و داشته های یک ملت است

به گزارش«قاصدنیوز»، دکتر سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش گرامیداشت ششمین سالگرد حماسه 9 دی  به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ستاد مردمی بزرگداشت 9دی خراسان رضوی در تالار ابن سینای مشهد به ایراد سخن پرداخت.

 

اهم مطالب طرح شده توسط وی بدین شرح است:

 

  • نهم و دهم دی ماه در مشهد قبل از آنچه در سال 88 رخ داد نیز برای مردم خاطره انگیز بوده است. 23 آذر سال 57 و پس از آن 9 و 10 دی ماه و 22 بهمن ماه همان سال نشان‌گر یک حرکت بزرگ در منطقه و کشور است. 

 

  • آنچه که امروز با دشمنان با آن مقابله می کنند از جنس همان چیزی که در برابر انبیا با آن مقابله می‌شد. تمام پیامبران بزرگ زمانی که یک حرکت بزرگ الهی را انجام می دادند در مسیر دستیابی به آن هدف بزرگ، شیطان هر آنچه که داشت به کار می‌گرفت.

 

  • در هر موضوعی نام ایران زبانزد است و یک موضوع آن بحث هسته‌ای بود. در همین موضوع می بینید با وجود اینکه طی ماه‌های گذشته شاهد صحبت‌‌هایی بودیم که می‌گفتند برجام به فرجام می‌رسد و بهانه گیری تمام می شود، اما در 10 روز گذشته بیش از 11 طرح علیه ملت ایران در کنگره آمریکا مطرح شده ، که در اینجا این سوال مطرح است که چرا چنین اتفاقاتی علیه ملت ایران رقم می‌خورد و این میزان از اقدامات خصمانه نسبت به ملت شکل می‌گیرد.

     

  • رئیس جمهور فعلی آمریکا اذعان داشته که تمام آنچه را که توانسته تا کنون در مقابل کشور اسلامی ایران به کار گرفته است. این واقعیتی‌ست که تمام دنیا نیز شاهد آن بوده‌اند. همگان از همان روزهای اول انقلاب مشاهده کردند که چگونه جنگی نرم و سخت را علیه ایران به کار گرفتند. به طور مثال در برخی از خیابان‌های شهر مشهد مانند خیابان دانشگاه سفره‌های کتاب با نگاه‌های متفاوتی پهن شده بود، از گروه های چپ چپ تا راست راست همه برای خود دفتر دستکی در دانشگاه ها داشتند.

 

 

  • باید پرسید چه پدیده ای در حوادث 9 و 10 دی مشهد و 22بهمن 57 پایه گذاری شده است که کماکان دشمنان ما در در مقام دشمنی حاضرند و باید گفت شجره طیبه ای شکل گرفته است که به مصداق آیه شریفه "اصلها ثابت و فرعها فی السما" که دشمنان  چند دهه است تمام آن چه که دارند به میدان آورده اند.

  • در سند استراتژی  امنیت ملی آمریکا در سال 2015 که به امضای شخص اوباما رسیده است به صراحت ذکر می کند  که ما نه تنها باید هم اکنون رهبری دنیا را داشته باشیم بلکه باید در یک قرن آینده این قدرت حفظ شود. همچنین به صراحت می گوید برای تحقق این هدف می گوید هیچ ابایی نداریم از جنگ افزار ولو سلاح هسته ای استفاده کنیم. این سند مصداق آیه «فَاسْتَکْبَرُوا فِی الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَقَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً - به ناحق در زمین سر برافراشتند و گفتند از ما نیرومندتر کیست»، بنابراین آنها در برابر حرکت‌های حقیقت طلبانه به سراغ گزینه نظامی می‌روند، زیرا حوصله صبوری کردن ندارند.

 

  • ملت ایران توانست بر تمام دسیسه‌های دشمن فائق آمده و از موانع عبور کند. در واقع ایمان و نگاه به هدف بود که توانست ملت ما را به موفقیت برساند اما باید دانست که دشمن کار خود را رها نمی‌کند، بلکه هدف خود را از مسیرهای دیگری دنبال می‌کند.

 

 

  • در دهه اول انقلاب ملت ایران شاهد همزمان جنگ نرم و جنگ سخت از قبیل اعمال تحریم‌ها، حضور گروهک‌ها و حتی جنگ تحمیلی بود، آنها تمام تلاش خود را برای از بین بردن ایمان یک ملت مومن به کار بردند. اما همیشه نتیجه برعکس بوده است. ایمان این ملت را موفق کرده است. اما دشمن در صورت موفق نشدن موضع خود را رها نمی‌کند بلکه حرکت خود را از جهات مختلف گسترش می‌دهد.  

 

  •  دشمن به این درک رسیده که ملت ما با داشته‌ها و آرمان‌های خود به موفقیت دست یافته و آنها نمی‌توانند با این داشته‌ها و آرمان‌ها بجنگند، بنابراین روش خود را عوض کردند. به گونه‌ای که در پایان دهه اول انقلاب زمزمه‌های مختلفی شنیده می‌شد.

 

  • در دهه دوم انقلاب ایجاد اخلال در ایمان و ایجاد تردید در آرمان ها و موفقیت های ملت ایران و مفاهیمی که مردم را مومن نگه می داشت را آغاز کرد. از زمان صدور قطعنامه تا رحلت، امام(ره) چندین بار از نفوذی ها و جریانی که تردید ایجاد می کند سخن می گوید و خودشان با عاملان این جریان ها برخورد می کند. این جریان نفوذ به سطح قائم مقام رهبری نیز رسیده بود.خلف صالح امام (ره) نیز بر عدالت تاکید می‌کرد و فریاد می‌زد که داریم با شبیخون فرهنگی روبه‌رو می‌شویم. می بینیم که آن جریان صحبت از مانور تجمل و اشرافیت می کند و اعلام می کند که عدالت مهم نیست، مهم این است که توسعه اتفاق بیفتد.

 

  • شبیخون فرهنگی یعنی ایجاد تردید در ایمان به خدا؛ به گونه‌ای که در فتنه سال 78 مردم چیزهایی که از رادیوی بعثی عراق نمی شنیدند، در گوشه و کنار می شنیدند که "بسیجی دیگر اثر ندارد" چیزی که شاید تصور می‌شد تا 100 سال آینده هم شنیده نشود در حالی که بخش مهمی از موفقیت این کشور تفکر بسیجی و اثرگذاری مثبت بسیجیان بوده است. این حرکت‌ها در واقع همان شبیخون فرهنگی است که تلاش می‌کند حقیقت را یا کتمان کند یا اینکه تغییر دهد یا آن را بپوشاند.

 

  • قرآن تمام شیوه‌های دشمن را هشدار داده و دشمن تنها با گزینه نظامی و سخت‌افزاری نمی‌آید بلکه جنگ نرم و گزینه نرم‌افزاری را هم به راه می‌اندازد؛ اگر نعمت الهی کفران نعمت شود باید منتظر ذلّت باشیم و به همان نسبت نیز ایمان خود را از دست بدهیم، دشمن نیز به همان میزان به ما نزدیک می‌شود. این تعبیر قرآن است که بارها هشدار داده تا مواظب باشید آنچه بر سر ادیان گذشته آمده است تکرار نشود. دشمن تردید را از طریق کتمان حقیقت، تحریف آن و مخلوط کردن حق و باطل ایجاد می‌کند.

 

  • هدف دشمن در فتنه 88، 22 خرداد نبود بلکه 22 بهمن بود. دشمن در فتنه 88 به فرصتی دست یافته بود که حرف‌های خود را از زبان چهره‌‌های درون نظام مطرح کرد تا اهداف خود را از طریق این افراد اعمال کند، به گونه‌ای دیگر کسانی که شاهد موفقیت و ایمان مردم بودند و بر مبنای همین ایمان هم به مسئولیت‌هایی در کشور رسیده بودند در فتنه 88 پنجه بر چهره نظام انداخته و تلاش کردند در نظام اسلامی تردید ایجاد کنند.

 

  • در سال 88 نظام و انقلاب اسلامی الگویی را به رخ همگان کشید به نام مردم سالاری دینی، در کشور ایران مردم انتخاب می‌کنند و ولی‌فقیه حافظ انتخاب آنان است. در سال‌های 85 تا 88 قدرتی شکل گرفت که در برابر رژیم صهیونیستی می‌ایستاد. دشمنان دیدند که حرکتی شکل گرفت که نه تنها خرمشهر را آزاد می‌کند، بلکه جنوب لبنان را هم نجات می‌دهد و موجب پیروزی جنگ33 روزه می‌شود و در آن سال الگویی از مردم سالاری دینی از طریق مشارکت و رقابت به دنیا نشان می‌دهد و نشان داد کسی حق وتوی آرای مردم را ندارند، بلکه مردم به صحنه می‌آیند، انتخاب می‌کنند و حافظ آرای آنها ولایت فقیه است.

 

  •  بسیاری از کسانی که در راهپیمایی 9 دی 88 شرکت کردند کسانی بودند که به رئیس جمهور منتخب رأی نداده بودند، حتی در سال 92 نیز شاهد آن بودیم که تنها رأی مردم نتیجه را مشخص می‌کند. فرق دموکراسی غربی با مردم سالاری دینی این است که حتی 0.7 درصد بیش‌تر بودن آرا پذیرفته می‌شود. اینجاست که طرفداری از آرای مردم مشخص می‌شود. تنها چیزی که می‌تواند به دشمن کمک کند تردید در اراده یک ملت است.

 

  •  اینکه آمریکا می‌گوید حتی یک تراکنش بانکی در گوشه‌ای از دنیا به من مربوط می‌شود و برای تحقیقات علمی و هسته‌ای باید با من مشورت شود، در واقع نشان‌دهنده مدل لیبرال دموکراسی غرب است و کسانی که مدعی مدرنیته هستند باید هم‌اکنون موضع خود را نسبت به وضع موجود در جهان مشخص کنند، مدعیان لیبرال دموکراسی باید بگویند که موضع آنها در برابر کشتار مردم بی‌گناه در یمن و بمباران مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی چیست.

 

  • در اینجا این سوال مطرح است که آیا شکل‌گیری بیش از 170 شبکه تلویزیونی آن هم به زبان فارسی برای پر کردن اوقات فراغت مردم ایران است یا اینکه این شبکه‌ها تنها برای ایجاد تردید شکل گرفته‌اند، همچنین باید گفت 170 شبکه تلویزیونی یعنی یک لشکر بزرگ رسانه‌‌ای علیه نظام پای کار آمده‌اند.

 

  • نظام لیبرال دموکراسی در مبحث مدیریت بحران(crisis) می گوید اگر در جایی منافع ما در جامعه، کشور یا منطقه ای به خطر افتاد و وضع موجود به هم خورد باید با اولین حرکت حتی با گزینه نظامی با استفاده از ابزارهای امنیتی و اطلاعات شرایط را به حالت اول برگرداند و به ثبات رساند. اتفاقا یکی از وجه تمایزهای مردمسالاری دینی همین موضوع است که اینجا با یک مدلی روبه رو می شود که می گوید این «بحران» نیست بلکه «فتنه» است. فرق فتنه با بحران در این است که تمام تلاش برای برگرداندن شرایط به حالت تعادل با هر ابزاری صورت می گیرد اما حقیقت اهمیتی ندارد اما در نظام اسلامی چون مبنای قدرت ما ایمان مردم است لذا باید خود مردم با حقیقت که نهایت مقصود جامعه است، آگاه شوند. لذا وقتی غبار تردید بلند می شود و به چهره حقیقت پنجه می اندازد اینجا راهش این است که حقیقت را نشان بدهی و نگذارید حقیقت در غبار فتنه قرار بگیرد. رمز موفقیت نظام این بوده است که فتنه ها را درک کرده و راه مقابله با فتنه را نشان دادن حقیقت دانسته است.

 

  • در همان ایام فتنه88 خیلی ها به بنده می گفتند چرا افراد را دستگیر و محاکمه نمی کنند؟ نظام به دنبال آشنایی مردم با حقایق بود  مهمترین محاکمه، آن است که فتنه گرانِ ایجاد کننده تردید در میان مردم، توسط خود همان مردم محاکمه و محکوم بشوند. ماهیت 9 دی همین بصیرت بخشی بود که با صبوری در آن چندماه انجام گرفت و مقام معظم رهبری به مصداق "الا و لا یحمل هذا العَلَم الا اهل البصر و الصبر"، برترین صبوری را در این جریان نشان دادند.

 

  • آنچه از فتنه گفته می شود یک موضوع حرکت مستمر است. لذا نباید مفاهیمی مانند نفاق و فتنه و... حصر در برخی مصادیق مقل مثلا گروهک منافقین کنیم. نفاق ممکن است چهره های جدیدی هم داشته باشد. فتنه جدید ایجاد تردید در ایمان، آرمان و داشته ها و قدرت اتکا به درون یک ملت است.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون