تاریخ خبر: کد خبر: 5752

پس از اظهارنظرهای متفاوت در روزها و ماه‌های اخیر/

ناگهان دارایی‌های بلوکه شده ۱۰۰میلیارد دلار کم شد!

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: «در خصوص اعداد دارایی‌های ارزی که قرار است به اقتصاد ایران بازگردد، مبالغاتی شده است. عدد ۱۲۰‌میلیارد دلاری دارایی‌های بلوکه شده ایران که برخی رسانه‌ها می‌گویند، صحیح نیست.

به گزارش قاصدنیوز، در حالی که از گذشته تا حتی روزهای اخیر دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در اثر تحریم‌ها بیش از ۱۰۰میلیارد دلار و گاهی تا ۱۲۰ و ۱۵۰میلیارد دلار برآورد شده بود، روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی درخصوص رقم پول‌های بلوکه‌شده ایران، گفت: «۲۳ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی و ۶ میلیارد دلار درآمد نفت در کشورهای ژاپن، کره، امارات متحده عربی و هند موجود است»، در این بین وزیر اقتصاد نیز عنوان داشت درگذشته درخصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های خارجی مبالغه صورت گرفته است.

 

دارایی مشتمل بر انواع مختلف می‌شود به طور مثال پول، زمین و مستغلات و سهام جزو دارایی‌ها به شمار می‌رود و حالا باید دید منظور رئیس کل بانک مرکزی از ارائه آمار فوق تنها پول‌های بلوکه شده در کشورهای خارجی بوده یا اینکه این مقام مجموع دارایی‌های بلوکه را حدود ۲۵میلیارد دلارعنوان داشته است.

 

سیف در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ و اثرات آن بر بازار ارز اظهارداشت: «کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر که تحت تأثیر اخبار قرار گرفته ممکن است در چند روز آینده هم ادامه پیدا کند، اما با توجه به تعادل در عرضه و تقاضا این مسئله اثر بلندمدت ندارد و برای یکسان‌سازی نرخ ارز پنج تا شش ماه زمان نیاز است.»

 

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص میزان پول‌های بلوکه شده ایران نیز گفت: «۲۳ میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی در کشورهای ژاپن، کره و امارات متحده عربی موجود است. ۶‌میلیارد دلار از محل فروش نفت نیز در هند وجود دارد که پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد، البته بانک مرکزی ۵ میلیارد دلار بدهی به خارج از کشور دارد.»

 

با این تغییر ناگهانی در رقم دارایی‌های بلوکه‌شده ایران برخی گمان می‌کنند اعلام بیش از حد این دارایی‌ها قبل از وین برای فشار به افکار عمومی و حتی خواص برای مطالبه توافق بوده است! سیف درباره امکان اتصال سوئیفت به همه بانک‌های کشور، اظهارداشت: سوئیفت به عنوان مرکز نقل و انتقالات بانکی از هم‌اکنون می‌تواند عملیات خود را آغاز کند.

 

مبالغه درباره رقم ارزهای بلوکه شده

از سوی دیگر وزیر اقتصاد با بیان اینکه لغو تحریم به تنهایی مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند، گفت: «قطعاً محدودیت‌های منابع ارزی برداشته می‌شود اما درباره عدد آن در رسانه‌ها مبالغه شده است.»

 

علی طیب نیا در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «با توجه به توافق، زمینه مناسب‌تری برای اصلاحات اقتصادی فراهم می‌شود. لغو تحریم به تنهایی مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند، قطعاً محدودیت‌های منابع ارزی برداشته می‌شود اما درباره عدد آن در رسانه‌ها مبالغه شده است.»

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سؤال که عدد دارایی‌های بلوکه شده ایران که پس از رفع تحریم‌ها آزاد خواهد شد، چه مقدار است، خاطرنشان کرد: «در خصوص اعداد دارایی‌های ارزی که قرار است به اقتصاد ایران بازگردد، مبالغاتی شده است. عدد ۱۲۰‌میلیارد دلاری دارایی‌های بلوکه شده ایران که برخی رسانه‌ها می‌گویند، صحیح نیست. حدود ۳۵ میلیارد دلار از این دارایی‌ها در شرکت نیکو سرمایه‌گذاری شده است که مربوط به طرح‌های شرکت نفت است و حدود ۲۲ میلیارد دلار در چین به عنوان وثیقه‌های فاینانس موجود است که اگر تمامی این مبالغ را ارزیابی کنید به آن عددی خواهید رسید که رئیس کل بانک مرکزی بیان کرده است.»

 

طیب‌نیا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آزادسازی اموال بلوکه شده ایران مانند توافق ژنو مرحله به مرحله انجام می‌شود، تصریح کرد: «به محض اجرای توافق تحریم‌ها از روی تمامی اموال ما برداشته خواهد شد.»

 

ارقام مختلف از پول‌های بلوکه شده ایران

گفتنی است که سال ۹۲ علی لاریجانی رئیس مجلس بدهی ایران ازکشور چین را حدود ۲۲ میلیارد دلار عنوان کرد و در همین بازه زمانی نیز یک بار هم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس میزان دارایی‌های بلوکه شده را ۶۰ میلیارد دلار عنوان کرد. از سوی دیگر یکی از مقامات امریکایی نیز میزان دارایی‌های توقیف شده در بانک‌های خارجی را حدود ۱۵۰ میلیارد دلار عنوان کرده بود، حال جای دارد رئیس کل بانک مرکزی و همچنین وزیر اقتصاد میزان دارایی‌هایی بلوکه شده ایران را که قرار است در اثر توافق آزاد‌سازی شود، به‌طور شفاف عنوان کنند.

 

منبع: جهان نیوز

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون